Pagina 1 van 1

Stuurdempers/gewichten

Geplaatst: 11 nov 2011, 15:20
door waakoo
Heren techneuten.
Als ik een tijdje op mijn BMW R850R rij dan krijg ik een slapend gevoel in mijn linker hand en in mijn rechterhand komt dat later.
Nu zitten er aan de uiteinde van het stuur van die gewichtjes, nu is mijn vraag kan het slapend gevoel in je hand verdwijnen als je de gewichtjes verzwaart of juist lichter maakt.
Heeft iemand hier ervaring mee ,ik hoor wel eens vaker dat er motorrijders er last van hebben.
Je kunt die gewichtjes in de motorzaken kopen maar welke moet je dan kopen.

Fred

Re: Stuurdempers/gewichten

Geplaatst: 11 nov 2011, 19:27
door Paul cr
Het mooiste is als je wat kunt experimenteren met verschillende gewichtjes. " home made" schijven voldoen dan prima. Heb je eenmaal het goede gewicht dan kun je een " echte (laten) maken of een met het goede gewicht kopen.
Ik meen hier op het forum een posting te hebben gelezen van een lid die op deze manier te werk is gegaan. Zijn ervaring bespaart je wellicht een hoop werk.

Edit: Tjek met de zoekfunctie: Modificaties motor Baird.

Re: Stuurdempers/gewichten

Geplaatst: 11 nov 2011, 19:53
door Baird
Groetjes van Baird,

ik heb aan beide zijden ruim 400 gram aan gewicht er bij geplaatst, scheelt aanzienlijk, als ik weer mag rijden ga ik de grippies bij Kenny halen voor het laatste beetje.

succes _004

Re: Stuurdempers/gewichten

Geplaatst: 12 nov 2011, 22:30
door Robin0341
Gewoon uit nieuwsgierigheid:

Kan iemand mij vertellen wat de relatie tussen slapende handen en stuurgewichten is?
Ik gok dat het iets met trilling te maken heeft, maar weet dat niet zeker.... _001

Re: Stuurdempers/gewichten

Geplaatst: 13 nov 2011, 00:13
door Baird
Robin0341 schreef:Gewoon uit nieuwsgierigheid:

Kan iemand mij vertellen wat de relatie tussen slapende handen en stuurgewichten is?
Ik gok dat het iets met trilling te maken heeft, maar weet dat niet zeker.... _001
Heeft te maken met massa, elasticiteit en demping. Ieder natuurkundig lichaam heeft een natuurlijke frequentie, denk aan een stemvorm of een gitaar snaar. Als je iets veranderd zal de trilling ook veranderen: dikkere snaar klinkt lager : de massa is toegenomen, de spanning is misschien lager, ander materiaal, snaren afdempen met je handen etc.
Als je naar de stuurhelft van onze motor kijkt heeft die een bepaalde massa, een bepaalde stijfheid(elasticiteit) en omdat die vast zit met 4 bouten veel demping. Nou heeft die stuurhelft de nare eigenschap precies in dié frequentie te trillen die onze handen laten slapen. Als je gewichten plaatst aan het eind van de stuurhelft neemt de massa toe waardoor de natuurlijke frequentie zal afnemen, de demping en elasticiteit zijn het zelfde gebleven. Je kunt ook de stuurhelft in rubber monteren( heb ik geprobeerd) waardoor de stijfheid( van de totale constructie) afneemt, helpt perfect tegen trillingen maar bij het remmen buigen de stuurhelften naar voren, was een eng gevoel!

Conclusie is dat als je minimaal één van de 3 aspecten veranderd de natuurlijke frequentie veranderd. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders hoor ik het wel en ga het anders uitleggen. _004

Re: Stuurdempers/gewichten

Geplaatst: 13 nov 2011, 06:11
door Paul cr
Baird schreef:.... Je kunt ook de stuurhelft in rubber monteren( heb ik geprobeerd) waardoor de stijfheid( van de totale constructie) afneemt, helpt perfect tegen trillingen maar bij het remmen buigen de stuurhelften naar voren, was een eng gevoel!
:lol:

Dat vind ik nou mooi: Constructief denken en met trial and error tot een betere constructie te komen. _004

Re: Stuurdempers/gewichten

Geplaatst: 13 nov 2011, 11:30
door Robin0341
Baird schreef:Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders hoor ik het wel en ga het anders uitleggen. _004
Je hebt het prima uitgelegd Bert, heel helder verhaal.

Zelf heb ik geen last van slapende handen. Misschien zit ik nooit lang genoeg op de motor of hebben niet alle RT's last van dezelfde trillingsfrequente :?: Lijkt me overigens wel erg onprettig als je er wel last van hebt.

Thanks,
Robin _004

Stuurdempers/gewichten

Geplaatst: 13 nov 2011, 20:27
door Ares
@Baird mooi uitgelegd. Ik heb bewondering voor mensen die dat goed kunnen. Dank.


Ares