Loshalen en plaatsen van accu en accu-lader
Geplaatst: 05 nov 2011, 16:12
Omdat het seizoen weer binnenkort dusdanig is dat hier-en-daar accu's onze extra aandacht verdienen, nog enkele tips;
1. Accu los-/vastmaken.
Haal altijd eerst je min (-) pool los en pas daarna je plus (+) pool als je de accu uit het voertuig haalt .
Als je een accu installeert in je voertuig andersom; eerst de (+) pas dan de (-).
Waarom?
Als je eerst de plus losmaakt, loop je kans tijdens het sleutelen sluiting te maken met bijvoorbeeld de carrosserie.
Daarom massa altijd eerst.
2. Gebruik en aansluiting van een Oplader.
Als je een oplader aan de accu wilt koppelen om een accu op te laden; eerst de (+) daarna de (-) en na het loshalen eerst de (-) dan de (+)
Waarom?
Aansluiten plus en min op accu maakt niet zoveel uit, loshalen eigenlijk ook niet.
Maar het is wel veiliger om die procedure jezelf aan te leren.
Wel is het verstandig eerst de accu aan de lader aan te sluiten en dan pas de lader in te schakelen.
Bij losnemen eerst lader uit schakelen om vonkjes te voorkomen bij het losnemen van de accuklemmen.
Ruimte waar geladen wordt goed ventileren ivm mogelijk ontstaan van knalgas (daarom ook liever geen vonken) of eventuele brandstof.
En omdat als je lader nog laadt en jij de klemmen afhaalt en op de grond legt ze naar elkaar toe glijden en je kortsluiting in je lader krijgt.
Heb je de accu inderdaad losgekoppeld en/of verwijderd?
Vergeet dan niet om de bekende TPS-kalibratie procedure te doorlopen, ook bij de
!
Dus contact aan *zonder* de motor te starten (bij de
even wachten totdat deze de zelftest doorlopen heeft), en daarna de gashendel (niet al te haastig) van minimaal naar maximale uitslag draaien, en dit 2 á 3 keer herhalen.
Daarna pas de motor starten.
Einde dienstmededelingen. :lol:
1. Accu los-/vastmaken.
Haal altijd eerst je min (-) pool los en pas daarna je plus (+) pool als je de accu uit het voertuig haalt .
Als je een accu installeert in je voertuig andersom; eerst de (+) pas dan de (-).
Waarom?
Als je eerst de plus losmaakt, loop je kans tijdens het sleutelen sluiting te maken met bijvoorbeeld de carrosserie.
Daarom massa altijd eerst.
2. Gebruik en aansluiting van een Oplader.
Als je een oplader aan de accu wilt koppelen om een accu op te laden; eerst de (+) daarna de (-) en na het loshalen eerst de (-) dan de (+)
Waarom?
Aansluiten plus en min op accu maakt niet zoveel uit, loshalen eigenlijk ook niet.
Maar het is wel veiliger om die procedure jezelf aan te leren.
Wel is het verstandig eerst de accu aan de lader aan te sluiten en dan pas de lader in te schakelen.
Bij losnemen eerst lader uit schakelen om vonkjes te voorkomen bij het losnemen van de accuklemmen.
Ruimte waar geladen wordt goed ventileren ivm mogelijk ontstaan van knalgas (daarom ook liever geen vonken) of eventuele brandstof.
En omdat als je lader nog laadt en jij de klemmen afhaalt en op de grond legt ze naar elkaar toe glijden en je kortsluiting in je lader krijgt.
Heb je de accu inderdaad losgekoppeld en/of verwijderd?
Vergeet dan niet om de bekende TPS-kalibratie procedure te doorlopen, ook bij de

Dus contact aan *zonder* de motor te starten (bij de

Daarna pas de motor starten.
Einde dienstmededelingen. :lol: