Pagina 1 van 1

Loshalen en plaatsen van accu en accu-lader

Geplaatst: 05 nov 2011, 16:12
door Inspector Gadget
Omdat het seizoen weer binnenkort dusdanig is dat hier-en-daar accu's onze extra aandacht verdienen, nog enkele tips;

1. Accu los-/vastmaken.
Haal altijd eerst je min (-) pool los en pas daarna je plus (+) pool als je de accu uit het voertuig haalt .
Als je een accu installeert in je voertuig andersom; eerst de (+) pas dan de (-).

Waarom?
Als je eerst de plus losmaakt, loop je kans tijdens het sleutelen sluiting te maken met bijvoorbeeld de carrosserie.
Daarom massa altijd eerst.

2. Gebruik en aansluiting van een Oplader.
Als je een oplader aan de accu wilt koppelen om een accu op te laden; eerst de (+) daarna de (-) en na het loshalen eerst de (-) dan de (+)

Waarom?
Aansluiten plus en min op accu maakt niet zoveel uit, loshalen eigenlijk ook niet.
Maar het is wel veiliger om die procedure jezelf aan te leren.

Wel is het verstandig eerst de accu aan de lader aan te sluiten en dan pas de lader in te schakelen.
Bij losnemen eerst lader uit schakelen om vonkjes te voorkomen bij het losnemen van de accuklemmen.
Ruimte waar geladen wordt goed ventileren ivm mogelijk ontstaan van knalgas (daarom ook liever geen vonken) of eventuele brandstof.
En omdat als je lader nog laadt en jij de klemmen afhaalt en op de grond legt ze naar elkaar toe glijden en je kortsluiting in je lader krijgt.

Heb je de accu inderdaad losgekoppeld en/of verwijderd?
Vergeet dan niet om de bekende TPS-kalibratie procedure te doorlopen, ook bij de -1200- !
Dus contact aan *zonder* de motor te starten (bij de -1200- even wachten totdat deze de zelftest doorlopen heeft), en daarna de gashendel (niet al te haastig) van minimaal naar maximale uitslag draaien, en dit 2 á 3 keer herhalen.
Daarna pas de motor starten.

Einde dienstmededelingen. :lol:

Re: Loshalen en plaatsen van accu en accu-lader

Geplaatst: 05 nov 2011, 20:37
door jaybmw
Waarom de accu loskoppelen van het boordnet? Gewoon polen vast laten zitten en een druppellader erop,en geen onnodige inleerstappen voor de boordregelapparaten of stappenmotors uitvoeren toch? Tenzij je de batterij er voor reparaties uit moet halen ivm ruimte maken voor de uit te voeren werkzaamheden. Zeker met een can-bus systeem is behoud van boordspanning zeer belangrijk,en dat zie ik in de werkplaats ook met on-line software-updates ! Daalt de spanning onder een bepaald niveau tijdens een up-date dan kost dit een compleet nieuw regelapparaat. :shock: a zoveel euro's.!

En in de werkplaats doen we eerst de lader aan de 220v zodat deze zich "zet" en dan op de batterij ipv andersom omdat de moderne smartchargers zich dan direct "focussen" op de toestand van de te laden of niet te laden batterij. Onlangs nog een cursus met examen bij PON gevolgd mbt moderne accu's.We hebben zelfs speciale laders aangeschaft om aan de garantiepraktijken te voldoen,en de bijbehorende testers ook. Om een voorbeeld te stellen: bij verv van een accu in bv een Audi a6 dienen de gegevens van een accu interactief te worden gemeld aan de boordelectronica zodat alles op/met elkaar paird. Dit is de moderne techniek,en gezien dat een -1200- vol met can-bus zit adviseer ik om zoveel mogenlijk de polen vast te laten zitten en zo de accu tijdens de niet te rijden periode actief fit te houden.

Ook tijdens het spanningsloos zijn van de oudere boxers met ABS zie je problemen met het remsysteem en de gasklepposities toch?

Dit is mijn mening,en ik vind dit een leuk draadje gestart door DMM om er zo weer een leerzaam en educatief moment van te maken.

Grtn Jeroen.

Re: Loshalen en plaatsen van accu en accu-lader

Geplaatst: 06 nov 2011, 00:53
door Inspector Gadget
Er kunnen diverse redenen zijn om de accu los te halen;

- Winterstalling zonder mogelijkheid tussentijds de motor en accu op te laden.
Je kunt de motor en accu zonder druppellading of acculading wel een paar maanden stallen, maar niet al te lang.
Door de diverse verbruikers (klokje, alarm, CAN-bus, etc) zal de accu langzamerhand leeg getrokken worden.
Een beetje afhankelijk hoe fris-en-fruitig je accu is, loop je een groot risico op diepte-ontlading als je na x-maanden stallen je motor probeert te starten.
En het moge bekend zijn dat juist een diepte-ontlading (een soort te-veel-leeg trekken van de accu terwijl er vrijwel geen lading meer in de accu zit) dodelijk is voor elke accu. De capaciteit loopt dan heel sterk terug en de accu kan zelfs defect raken.
Dit is 1 van de meest voorkomende problemen waarom een accu defect raakt.

- Je gaat werkzaamheden doen aan het elektrische gedeelte van de motor.
Ook een BMW dealeRT zal bij bepaalde werkzaamheden, en zeker bij een CAN-bus gevoerde motor waarbij altijd spanning aanwezig is, de accu-pool losnemen.
Ook zorgt het losnemen van de accu-pool voor een "reset" van de motor, bijvoorbeeld kalibratie-cycli en dergelijke.

- Het toepassen van zogenoemde onderhoudslading (ook wel Recondition genaamd) met een druppel- of acculader.
Moderne accu- en druppelladers, zoals CTek en Optimate kennen een zogenoemd onderhoudslading-programma.
Hierbij wordt de accu pulserend en met een (veel) hogere spanning gedurende langere tijd geladen, waarbij getracht wordt de capaciteit van de accu te herstellen.
(w.o. ook antisulfatering).
Voor dat onderhoudsladings-programma is het soms vereist (!) (zoals bij de Optimate, en geadviseerd door CTek) dat de accu nergens op is aangesloten behalve op de betreffende lader.
Dat wordt zelfs gedetecteerd door sommige laders (Optimate) en wordt een dergelijk programma *niet* gestart.
Zie ook de documentatie van de betreffende lader.
Het voordeel van een dergelijk onderhoudsprogramma als deze gedurende langere periode loopt, dat soms een eventuele terug gelopen capaciteit van de accu (door bijv. te vaak diepte-ontlading) enigszins hersteld kan worden.
Maar dan moet de accu losgekoppeld zijn van de motor (alleen de plus-pool is dan voldoende).

- Vrieskou wordt verwacht.
Als er gedurende langere periode een vrieskou verwacht wordt en je motor staat in alle elementen, is het verstandig of de accu in te pakken (daar zijn speciale kits voor de auto-accu's) of deze al dan niet tijdelijk, binnenshuis te plaatsen, of uit de motor te verwijderen.
Sommige moderne accu-laders hebben ook een zogenaamde vries-kou ladingsprogramma (herkenbaar aan de sneeuwvlok-indicator bij CTek) die je dient te gebruiken bij temperaturen van 5 graden Celsius en lager.
Een accu kan heel slecht tegen koude (en kan zelfs in extreme gevallen letterlijk bevriezen), en werkt veel beter als deze een beetje warm is (bijv. kamertemperatuur).
Bij koude neemt de ladingscapaciteit enorm af, en is het risico op diepte-ontlading (tenzij je een druppellader of acculader gebruikt) heel erg groot.
Vandaar ook dat er tijdens de winterperiode zoveel accu's sneuvelen.

Dit zijn een paar voorbeelden waarom je soms moet of kan besluiten de accu los te halen.


In de diverse handleidingen van de moderne acculaders staat heel duidelijk aangegeven wat je als eerste moet aansluiten, als je een bepaalde accu- of druppellader gebruikt.
Bij Ctek, Optimate en Oxford staat heel duidelijk aangegeven dat eerst de accu- cq. druppellader op de accu moet aansluiten en pas dan de 220 volt.
En bij het loshalen van de accu- cq, druppellader eerst de 220 volt moet losnemen alvorens je de lader van de accu losneemt.
Bij twijfel lees de documentatie van je lader door!

Maar je hebt wel gelijk, meer en meer vereisen moderne voertuigen dat de accu niet meer losgenomen wordt, tenzij voor hele specifieke doeleinden, daar er anders ingeleerde instellingen verloren gaan. Of dat er een bepaalde procedure doorlopen moet worden als het voertuig langere tijd (of überhaupt) spanningsloos is geweest.
Moderne voertuigen kennen ook een hele reeks aan slaap-standen als een voertuig langere tijd niet meer gebruikt wordt.

Zover mij bekend is dat bij de -1200- niet het geval, maar ik zal dat zeker eens bij een BMW dealeRT navragen.
(de -1200- heeft overigens wel een soort van slaap-cyclus voor bepaald onderdeel, namelijk het alarm, om te voorkomen dat het alarmsysteem de accu leegtrekt)


De meeste problemen met ABS-initialisatie (bij de RT) als de accu losgenomen is geweest is in mijn optiek vaker een accu-probleem, de accu was al dan niet meer van voldoende capaciteit (of lading) om tijdig de ABS te initialiseren tijdens de start-cyclus.
Door een ontwerpkeuze van BMW (en vandaar ook de bekende ABS-modificatie) maakt het ABS-systeem veel te vroeg gebruik van de (start)capaciteit van de accu.
Als de accu niet meer zo fris-en-fruitig is, krijg je de bekende ABS-perikelen bij starten.
Maar is dus op te lossen door een goede (en goed geladen) accu of de ABS-modificatie.
Die "wijsheid" heb ik niet alleen van mijzelf maar ook als ik kijk hoeveel accu's Kenny van MotorServiceAmersfoort er wekelijks toch zo'n beetje op de recycle-stapel heeft liggen.
Daarbij moet ik opmerken dat Kenny een hele goede accu-capaciteitsmeter heeft die heel nauwkeurig kan bepalen in hoeverre je accu inderdaad nog fris-en-fruitig is.
http://www.tecmate.com/d_testmate_sport.php


En wat betreft de TPS-calibratie?
Bij de Motronic met MA 2.4 (R1150RT en R850RT) wordt bij een eventueel eerder spanningsloos gemaakte motor (accu eruit of zekering nr. 5) het specifiek bewegen van de gashandel zoals eerder beschreven juist die exacte kalibratie gestart. Vandaar die procedure.
Dit zijn zoal mijn meningen en ervaringen.

Re: Loshalen en plaatsen van accu en accu-lader

Geplaatst: 15 nov 2011, 18:21
door Inspector Gadget
Navraag gedaan bij de BMW dealeRT;
Accu loshalen heeft geen verdere consequenties voor de -1200- behalve je klokje en service-reminder (afhankelijk van je model -1200-). ;)