Pagina 1 van 1

CO laten meten en nadien afstellen.

Geplaatst: 16 okt 2011, 09:13
door jvsoelen
Beste (alle) BMW R xxxx xx rijders:

Afgelopen week naar de garage geweest en mijn CO waarde laten meten.
Ik schrok mij helemaal gek.
In het onderhouds manual stond dat de CO waarde +- 1.50 moet zijn.
Bij mij de sensor in de uitlaat gehangen en even laten stabaliseren de gemeten CO waarden was bij mij 5.2 bij 800 toeren !!!.
Snel aan de Linker achterkant aan CO potmeter gedraaid ( omdat die van mij geen Kat.heeft).
En deze naar de CO waarde van 1.50 +- 0.01 gedraaid.

Nu gisteren een toertocht gemaakt van 323Km.

Dit waren de punten die mij snel opvielen:
Geen geknal meer in de uitlaat.
Niet eerst warm draaien tot dat de display 2 streepjes aangaf, anders sloeg hij bij de eerste bocht al weer af.
etc.etc.

Waarom wordt dit niet gedaan bij een GROTE beurt bij een BMW dealer ???.

Mensen als jullie een type hebben zonder Kat. en je bent in de gelegenheid om de CO waarde te laten meten, laat dit eens doen.

Laat jullie ervaringen hierover eens weten >

Mvgr. J.v.Soelen

Re: CO laten meten en nadien afstellen.

Geplaatst: 16 okt 2011, 15:12
door Baird
Het CO afstellen hoort bij iedere beurt die gegeven wordt aan jouw motor, staat gewoon op de lijst van uit te voeren werkzaamheden, als dit niet gebeurd is heeft dealeRT zijn werk niet goed gedaan. _003 _003 _003 om te _002 _002

Re: CO laten meten en nadien afstellen.

Geplaatst: 16 okt 2011, 19:54
door jvsoelen
Baird schreef:Het CO afstellen hoort bij iedere beurt die gegeven wordt aan jouw motor, staat gewoon op de lijst van uit te voeren werkzaamheden, als dit niet gebeurd is heeft dealeRT zijn werk niet goed gedaan. _003 _003 _003 om te _002 _002
Het kan wel zo zijn Baird dat het in de afwerk lijst staat ???????, _001 , maar kijk maar eens bij de dealers (ook BMW) die hebben nog geen eens een CO meetkast !., daardoor zul je nooit op een grote beurt dit zien staan dat jouw CO waarde dat/ of dat was .
Vandaar dat ik wil schrijven MENSEN BMW rijders let er eens op " Je zult zelf ervaren hoe beter hij erdoor gaat bollen ".

Mvgr. J.v.Soelen

Re: CO laten meten en nadien afstellen.

Geplaatst: 16 okt 2011, 20:03
door Ton1959
Ik heb het Co afgesteld bij een APK teststation. Okay het kostte me wel 10 Euro om vijf minuutjes de meter te mogen gebruiken maar het was het wel waard. Ik heb hem ook op de maximale waarde staan. Maar de mijne stond ook op rond de 3 % en dat is veel te hoog. Was zo ingesteld door de dealer om KFR te verminderen. En hij klapte daardoor inderdaad meer in de uitlaat.
Maar dat moet je dus eigenlijk elke 10000 km een keer controleren nadat je de kleppen gesteld hebt en de motor gesynchroniseert.

Ton

Re: CO laten meten en nadien afstellen.

Geplaatst: 16 okt 2011, 20:06
door Beamietoo
Ik vind het niet vreemd dat bij 800 tpm de CO zo hoog zit want dan is alles ontregeld !
Meting moet gebeuren bij 1050 - 1150 tpm.
Ook zal je merken dat als je boven de stationaire toren gebied draait zakt de CO snel naar normale waarden en zelfs onder 1,0
In de post boven moet ik denken dat er iets meer aan de hand ivm met andere zaken dan alleen de CO waarde.

gr,
Kenny

Re: CO laten meten en nadien afstellen.

Geplaatst: 16 okt 2011, 21:11
door Ton1959
5 % is inderdaad wel erg veel misschien een probleem met luchttemperatuursensor waardoor de motor ook te rijk zou kunnen gaan lopen. Ik heb die van mij ook rond ergens tussen 1050 en 1150 tpm staan.

Ton

Re: CO laten meten en nadien afstellen.

Geplaatst: 17 okt 2011, 01:25
door PaPinkelman
jvsoelen schreef: Geen geknal meer in de uitlaat.
Niet eerst warm draaien tot dat de display 2 streepjes aangaf, anders sloeg hij bij de eerste bocht al weer af.
etc.etc.
Als mijn motor zo zou lopen na een grote beurt, zou ik de volgende dag al bij degene staan die die beurt had uitgevoerd met de opdracht: "nog een keer, en nu goed!"(en dat was dan ook gelijk het laatste bezoek).
"Mijn" onderhoudsman (geen off. BMW dealer, maar gewoon een goed bedrijf) heeft gewoon een CO meter staan, en gebruikt deze ook.

Re: CO laten meten en nadien afstellen.

Geplaatst: 17 okt 2011, 18:42
door jvsoelen
Wat roept die aanbeveling van mij over de NIET door iedere (BMW) dealer gedane CO meting een hoop goede en bruikbare reactie's op.
Ik ben n.l. al bij div. (xxx)dealer(s) geweest en nadien vooral gekeken in (hun) werkplaats maar trof zelden of nooit een CO metings kast aan.
In de auto branche staat er bij elke dealer wel één, maar let maar eens op als je bij de motordealer komt, en dan ook nog eens of de meting wel wordt gedaan en zo ja de meet waarden vermeldt worden.

Ik ben hier heel benieuwd naar.

Dus ik zou eerst die van mij moeten laten afstellen naar een hoger stationair toerental, daarna synchrone afstellen, en daarna nog eens de CO meting moeten doen ?.

Wat zijn jullie CO waarden ?.

Mvgr. J.v.Soelen

Re: CO laten meten en nadien afstellen.

Geplaatst: 17 okt 2011, 18:55
door Ton1959
Ik denk dat de meeste Rt's een kat hebben en ook de Co potmeter niet hebben of vergis ik me? Het is inderdaad belangrijk dat je bij het normale stationair toerental het Co controleerd. Net zoals Kenny al zei hoe hoger het toerental hoe verder het Co percentage zal dalen. En als het toerental te laag staat gaat het Co percentage ook een stuk omhoog. Bij mij staat hij op ongeveer 1,6 %.
Ton

Re: CO laten meten en nadien afstellen.

Geplaatst: 17 okt 2011, 22:25
door Garfield
Ik heb een R850RT, geen kat, wel een CO-potmeter, draait stationair zo'n 1050-1100omw/min en het CO staat ongeveer op 2,25%. Loopt prima, absoluut geen kfr (sowieso erg zeldzaam bij een 850) en verbruik ongeveer 1 op 20 woon-werk. Het zou misschien nog wat armer kunnen want de bougies zijn een tikje donker, maar ik vind het wel goed zo.

Re: CO laten meten en nadien afstellen.

Geplaatst: 17 okt 2011, 22:43
door Ton1959
Beter iets te rijk dan te arm zeg ik altijd. Als hij goed loopt lekker laten staan. Inderdaad netjes 1 op 20 dat haal ik nu ook voort sinds ik mijn carbtune heb.

Ton

Re: CO laten meten en nadien afstellen.

Geplaatst: 18 okt 2011, 20:44
door jvsoelen
Ton1959 schreef:Beter iets te rijk dan te arm zeg ik altijd. Als hij goed loopt lekker laten staan. Inderdaad netjes 1 op 20 dat haal ik nu ook voort sinds ik mijn carbtune heb.

Ton
Ton en alle:
Wie kan mij uitleggen nu het CO goed staat maar bij laag stationair toerental (850) 1,50 , waaraan ik moet draaien om het stationair toerental iets te verhogen naar 1050 b.v.
Moet ik dan aan beide carb.'s draaien bij een BMW R 1100 RS ?, als het CO maar niet veranderd.

Mvgr. J.v.Soelen

Re: CO laten meten en nadien afstellen.

Geplaatst: 18 okt 2011, 21:37
door Baird
je kunt daar gewoon de 'choke' voor gebruiken, deze bedient via de kabels gewoon de gaskleppen, is dus geen echte choke.

Re: CO laten meten en nadien afstellen.

Geplaatst: 18 okt 2011, 21:48
door Ton1959
Draai beide omloopschroeven op de gasklephuizen een beetje uit en het toerental gaat omhoog en nu weer synchroniseren. Daarna Co controleren en zonodig bijstellen.

Ton

Re: CO laten meten en nadien afstellen.

Geplaatst: 21 okt 2011, 18:41
door jvsoelen
Baird schreef:je kunt daar gewoon de 'choke' voor gebruiken, deze bedient via de kabels gewoon de gaskleppen, is dus geen echte choke.
????????????????????????????????????????? , Baird is dit zo ????????????????????????????.

Ik heb nog de gedachten van vroeger over de funtie Choke.

Mvgr. Jan

Re: CO laten meten en nadien afstellen.

Geplaatst: 21 okt 2011, 18:43
door jvsoelen
Ton1959 schreef:Draai beide omloopschroeven op de gasklephuizen een beetje uit en het toerental gaat omhoog en nu weer synchroniseren. Daarna Co controleren en zonodig bijstellen.

Ton
Ton heb jij daar een foto van met de aanduiding welk schroefje ?.

Dank Jan

Re: CO laten meten en nadien afstellen.

Geplaatst: 21 okt 2011, 19:35
door Ton1959
Die kan je niet missen het zijn de grote messingschroeven waarmee je ook de gasklephuizen synchroon afstelt.

Ton

Re: CO laten meten en nadien afstellen.

Geplaatst: 21 okt 2011, 20:55
door Baird
jvsoelen schreef:
Baird schreef:je kunt daar gewoon de 'choke' voor gebruiken, deze bedient via de kabels gewoon de gaskleppen, is dus geen echte choke.
????????????????????????????????????????? , Baird is dit zo ????????????????????????????.

Ik heb nog de gedachten van vroeger over de functie Choke.

Mvgr. Jan
Dat was vroeger, bij onze motoren zitten er sensoren voor motortemperatuur, luchttemperatuur en de gasklepstand-sensor(TPS), als we dus de 'choke' gebruiken dan doen we niet als vroeger het mengsel verrijken door sproeiers en luchthoeveelheid te veranderen etc, maar verdraaien we de gaskleppen een beetje open, de TPS geeft daardoor een andere spanning naar de Motronic en die bepaalt samen met de input van de diverse sensoren het ontstekingstijdstip en de hoeveelheid benzine waardoor er een wat hoger toerental uitrolt. Als de motor dus op temperatuur is en je bedient de 'choke' verhoog je dus gewoon het toerental. Dit is wat handiger als je het CO wilt afstellen dan de bronzen schroeven te verstellen waardoor je naderhand weer moet synchroniseren ( of je moet dat leuk vinden natuurlijk). Ik gebruik dit bijvoorbeeld als ik tussen de files doorrij, niet dat aan/uit effect wat je anders heb.

Re: CO laten meten en nadien afstellen.

Geplaatst: 21 okt 2011, 21:06
door Ton1959
Hoi Bert
Ik denk dat zijn probleem is dat het stationair toerental niet goed staat. Hij staat immers op rond de 800 toeren en bij dit toerental moet je het Co niet gaan controleren dus het toerental moet gewoon omhoog.

Ton _004

Re: CO laten meten en nadien afstellen.

Geplaatst: 06 nov 2011, 08:56
door jvsoelen
Baird schreef:
jvsoelen schreef:
Baird schreef:je kunt daar gewoon de 'choke' voor gebruiken, deze bedient via de kabels gewoon de gaskleppen, is dus geen echte choke.
????????????????????????????????????????? , Baird is dit zo ????????????????????????????.

Ik heb nog de gedachten van vroeger over de functie Choke.

Mvgr. Jan
Dat was vroeger, bij onze motoren zitten er sensoren voor motortemperatuur, luchttemperatuur en de gasklepstand-sensor(TPS), als we dus de 'choke' gebruiken dan doen we niet als vroeger het mengsel verrijken door sproeiers en luchthoeveelheid te veranderen etc, maar verdraaien we de gaskleppen een beetje open, de TPS geeft daardoor een andere spanning naar de Motronic en die bepaalt samen met de input van de diverse sensoren het ontstekingstijdstip en de hoeveelheid benzine waardoor er een wat hoger toerental uitrolt. Als de motor dus op temperatuur is en je bedient de 'choke' verhoog je dus gewoon het toerental. Dit is wat handiger als je het CO wilt afstellen dan de bronzen schroeven te verstellen waardoor je naderhand weer moet synchroniseren ( of je moet dat leuk vinden natuurlijk). Ik gebruik dit bijvoorbeeld als ik tussen de files doorrij, niet dat aan/uit effect wat je anders heb.
Baird/Ton59;

Ik heb nu zoals jullie schreven eerst mijn stationair-toerental op +- 1200 gezet, daarna synchroon laten afstellen, en daarna de CO test nogmaals laten uitvoeren.
Deze was niet veranderd hij is nu dus afgesteld met die potmeter die onder buddy-seat zit afgesteld op 1.50 / 1.51 .
En mijn ervaring(en) zijn :
1) Kan hem starten (met de choke erop ) en kan gelijk wegrijden.
2) Niet wachtern totdat display 2 streepjes aangeeft, ( dat hij niet gelijk afslaat ) .
3) Geen ( knallen) in de uitlaat.
4) Hij reageerd veel beter op het gas.

Dus mensen een goede les laat tegelijk met een GROTE-beurt uw CO meting uitvoeren en je merkt het resultaat.

Mvgr. J.v.Soelen