Pagina 1 van 1
Van 4 naar 3 en dan een hikje?
Geplaatst: 08 okt 2011, 11:32
door WernerB
Beste

-leden,
Een goede bekende van me berijdt naar tevredenheid een 1100rt uit 1996. Maar nu loopt hij tegen een storinkje aan, waar hij geen raad mee weet. Hij is echter geen lid van ons forum _002 en dus mag ik het voor hem aan jullie vragen.
Bij het terugschakelen van 4 naar 3 (en alleen bij terugschakelen!!) geeft de bak een klein "hikje" zodra hij in z'n 3 zit. Steeds eenmalig en verder geen enkel ander probleem.
Is dit bij een van jullie herkenbaar?
Ik heb al de hele riedel aan versnellingsbak/koppelingsverhalen doorgespit, maar ben nergens iets dergelijks tegengekomen.
Ik hoor het wel als iemand en tip heeft.
Have a nice BMW-day!
WernerB
Re: Van 4 naar 3 en dan een hikje?
Geplaatst: 08 okt 2011, 11:37
door EL SCORPIO
Hoi Werner,
Stel deze vraag eens aan Kenny of Viona
Misschien dat hij gelijk weet wat het is.
Zij zijn toch degene die het meeste zo een apparaat onder hun handen hebben gehad dacht ik.
Ik zou het zelf ook niet zo weten.
Kan namelijk in de bak zitten maar ook in hoe je terug schakelt, met wat gas erop of niet.
Kan ook in de brandstof toevoer zitten. Of de koppeling?
Groeten,
Richard
Re: Van 4 naar 3 en dan een hikje?
Geplaatst: 08 okt 2011, 12:48
door WernerB
Hi Richard,
Ik ga je advies zeker even opvolgen als ik geen tips/adviezen van de forumleden binnen krijg.
Vanuit een druilerig _002 Zeeland:
Have a nice BMW-day!
WernerB
Re: Van 4 naar 3 en dan een hikje?
Geplaatst: 08 okt 2011, 16:07
door Ton1959
Het is maar net wat voor soort hikje het is. Is het
A een hikje van een niet goed gesynchroon afgestelde motor waardoor hij even in houd of:
B een hikje door bijvoorbeeld een schakelmof die beschadigd en en de motor niet meteen goed in de versnelling gaat . Ik las dat dergelijke beschadingen wel ooit voorkomen bij de eerdere bakken. Ik zou dit ook even vragen bij Kenny.
Ton
Re: Van 4 naar 3 en dan een hikje?
Geplaatst: 08 okt 2011, 17:06
door WernerB
Hi Ton,
Het betreft jouw voorbeeld B. Het voelt aan alsof hij net niet goed in z'n versnelling zit. Het hikje zal trouwens een onbekende/vreemde berijder niet eens opvallen! Maar 't is er wel!
Bedankt voor je reactie!
Have a nice BMW-day!
WernerB
Re: Van 4 naar 3 en dan een hikje?
Geplaatst: 08 okt 2011, 17:19
door PaulRS
Hoi.
Ga er dan maar vanuit dat dit steeds erger wordt.
Klinkt als het bekende 'gangspringen', meestal de 3e of 2e gang die daarmee begint.
Groeten, Paul.
Re: Van 4 naar 3 en dan een hikje?
Geplaatst: 08 okt 2011, 17:53
door Ton1959
Ik kan me herinneren dat BMW het betreffende onderdeel dat dit veroorzaakt bij de latere bakken aangepast heeft.
Ton
Re: Van 4 naar 3 en dan een hikje?
Geplaatst: 08 okt 2011, 18:15
door PaulRS
Hoi.
Een poging tot.............. :roll:
Die 5-bak van de 1100 heeft tot de laatste dag problemen gegeven.
Vanaf de M97 versie is het beter geworden, maar ook die gaven soms de geest.
En nou niet allemaal in paniek raken, de meeste 1100's rijden en rijden en rijden en........................ :lol:
Mijne al 185.000 km.
Groeten, Paul.
Re: Van 4 naar 3 en dan een hikje?
Geplaatst: 08 okt 2011, 18:26
door Ton1959
Mee eens, paniek hoeft volgens mij ook niet. Ik heb bij mijn dealer zo'n versnellingsbak uit elkaar gezien en hij liet me het betreffende onderdeel wel zien. Maar ik moet zeggen dat de BMW versnellingsbak wel op een auto versnellingsbak lijkt zo fors is deze uitgevoerd. Heel wat anders dan andere motor versnellingsbakken.
Ton
Re: Van 4 naar 3 en dan een hikje?
Geplaatst: 08 okt 2011, 20:29
door Baird
Mijn R1100RT uit november 1995 had dit ook, heb daar ongeveer 5000 km mee gereden voor ik hem inruilde voor de R1150RT, dat was bij ongeveer 135000 km. Gewoon naar Vioma of Kenny om te laten repareren, is goedkoper dan wachten tot de boel op een hoop draait.
Re: Van 4 naar 3 en dan een hikje?
Geplaatst: 08 okt 2011, 20:52
door WernerB
Okay,
Waarschijnlijk draait het uit op een revisie van de bak.
Maar, waar zit 'em dan de kneep? In de schakelwals? Een schakelarm? Versleten tandwiel(en), vulringen?
Have a nice BMW-day!
WernerB
Re: Van 4 naar 3 en dan een hikje?
Geplaatst: 08 okt 2011, 22:48
door EL SCORPIO
Ik heb ooit met mijn Yamaha XS1100 ook gehad dat hij van de eerste naar de tweede versnelling vastsloeg.
Kwam door de zijnokken op de tandwielen die op elkaar invallen met schakelen.
Doordat hij vastsloeg en ook cardanaandrijving had trok ik een mooie zwarte streep en trok gelijk de koppeling in.
Kon daarna weer gewoon de versnellingen gebruiken maar sloeg gelijk weer vast.
Schade?
Na de bak uit het motorblok gehaald te hebben konden er 2 nieuwe tandwielen in en 1 schakelarm.
De nokken aan de zijkant waren zo versleten dat ze uit de versnellingen gleden.
Was een aardig klusje.
Motorblok uit de motor bouwen en de versnellingsbak via de onderkant kunnen uithalen dus dat viel nog mee.
Heb het zelf gedaan op mijn 19e jaar.
Weet niet of ik dit nu nog zou doen.
Re: Van 4 naar 3 en dan een hikje?
Geplaatst: 27 jan 2012, 02:07
door Fedor
WernerB schreef:Okay,
Waarschijnlijk draait het uit op een revisie van de bak.
Maar, waar zit 'em dan de kneep? In de schakelwals? Een schakelarm? Versleten tandwiel(en), vulringen?
Have a nice BMW-day!
WernerB
Oke, k heb het zelfde probleem, zal alleen maar erger worden.
Enige dat dit zal verhelpen is een nieuwe schakelboom
Deze reparatie zal aan onderdelen al duizend euro gaan kosten.
Goed afstellen van de koppeling helpt al heel veel.
Let daarbij op de vrije slag.
Dit is te stellen aan de bak.
Suc 6
Re: Van 4 naar 3 en dan een hikje?
Geplaatst: 27 jan 2012, 14:57
door Stoffel
voor duizend euro heb je een complete gereviseerde bak. Als het een schakel arm is ben je rond de 100-150 Euro kwijt. Mijn bescheiden ervaring is dat de assen en tanden meestal wel oke zijn. Een individuele as zal rond de 250,- Euro zitten, dit is dan wel een tweedehandsje. Die manuren dat zal wel een behoorlijke kosten post worden.
Re: Van 4 naar 3 en dan een hikje?
Geplaatst: 28 jan 2012, 11:26
door renebeamer
Voordat je aan het repareren gaat nog een advies. Kijk eerst even hoe de olie en aftapplug van de versnellingsbak eruit zien.
Niet teveel gruis of splinters? Laat zonodig je dealer even meekijken!
Probeer dan eerst eens even deze olie: Motorex Penta LS 75W140 GL-5
Ik had ook een wat moeilijk schakelende bak met een K75 RT. Na toepassen van die olie nooit meer problemen mee gehad.
Gebruik die olie sindsdien in de versnellingsbak van al mijn BMW motoren!
Succes,
René