Pagina 1 van 1

Weer een 1150 of toch een 1200?

Geplaatst: 19 sep 2011, 11:12
door AGVerheij
Zoals sommigen weten ben ik van de zomer met mijn -1150- onderuit gegaan in de vakantie. Eén en ander is nu bijna afghandeld, motor is totall-loss verklaard en de verzekering gaat de dagwaarde uitkeren - en ik kan snel op zoek naar een andere motor (ben de Oia files met de auto al aardig zat) . En dat wordt dus weer een gebruikte R....RT, voor een nieuwe is mijn budget niet groot genoeg.

Bij dagelijks woon-werk gebruik rij ik zo'n 20.00 km per jaar, en wil dus een redelijk 'verse' motor hebben met niet al te veel op de teller. En door mijn slechte ervaring met de aanschaf van de 1150 bij een Bovag-motorhandelaar zoek ik nu een betrouwbare verkoper, waar ze eerlijk zijn over wat er in de verkoop staat. En anders mag Erik v. Lent of onze Kenny aan de slag met een aankoopkeuring.

Een beetje rondsnuffelend in het aanbod op de BMW-Motorrad site en dergelijke geeft een aantal interessante exemplaren. Maar als ik zo kijk scheelt het soms niet heel veel in prijs: een perfecte 1150 met heel weinig km's, of een goede 1200 met iets meer op de klok - en dan slaat bij mij de twijfel toe _001

Waar moet ik op letten bij een 1200 (uit '05,'06) of zelfs een proefrit maak ? Voor de 1150 weet ik dat nu wel zo'n beetje, maar de 1200 is toch aardig anders. Vanaf welke km-stand kan ik bij normaal gebruik en onderhoud kostbare problemen verwachten ? Uiteraard ga ik ook even op zoek naar de duurtest in de M&T, heb ik dit weekeinde geen tijd voor gehad.

[groet], GerbeRT

Re: Weer een 1150 of toch een 1200?

Geplaatst: 19 sep 2011, 17:15
door JOS WRSM
Ik zou gewoon weer voor een goede -1150- gaan.
Daar was je immers enthousiast over, ze zijn redelijk betaalbaar en je weet wat je hebt.
Een -1200- begint pas bij zo'n € 7.500,= en veelal met veel km's op de teller. Evenals de -1100- en de -1150- heeft de -1200- in het begin nogal problemen gekend. Maar natuurlijk is het je eigenste keuze.

veel succes met je beslissing gewenst.

Re: Weer een 1150 of toch een 1200?

Geplaatst: 19 sep 2011, 17:28
door Hazeldonk
Het lijkt exemplarisch volgens mij de problemen van de 1200RT. Ik heb nu met de 1200RT uit januari 2005 146762km gereden en de grootste problemen waren een defecte brandstofpomp en een defecte hulpcilinder van de koppeling. Beide zijn natuurlijk vervangen en de kosten waren gering. In de Motoren & Toerisme staat de gebruikte 1200RT door de redactie van het blad met 200000km op de teller geen enkele noemenswaardige slijtage behalve het gewone onderhoud wat bij deze km stand hoort. Je kan dus gerust een 1200RT kopen met 50000km op de teller en onbezorgd nog eens 100000km rijden. Maar ook een nieuwe heeft soms grote problemen dus wat is wijsheid. Bij een 1100 kan je immers ook een kat in de zak kopen?

Re: Weer een 1150 of toch een 1200?

Geplaatst: 19 sep 2011, 17:39
door thooms
Ik zou persoonlijk ook voor de 1200 gaan en eens goed rond neuzen aangezien jij geen inruil hebt is het goed praten bij de dealer.
Daar heb je garantie en wat stuk wil gaat vaak toch in het begin stuk.

Re: Weer een 1150 of toch een 1200?

Geplaatst: 19 sep 2011, 18:09
door EL SCORPIO
Ik ben speciaal op zoek gegaan naar een R1200RT van 2007 met de nieuwe ABS.
Kwam deze tegen bij de dealer met 65.000 km op de klok.
Hij had voor bijna dezelfde prijs ook 2005 en 2006 modellen staan met iets minder op de klok alleen zagen die er niet zo verzorgt uit als deze van 2007.
Ondanks dat de motor niet meer onder de BMW huisselectie kon vallen ivm de kmstand gaf de dealer me ipv 6 mnd toch 1 jaar garantie.
En nu heb ik de motor bijna 1 jaar en heb eigenlijk de garantie niet hoeven aan te spreken.
Ik kreeg er ook nog 2 nieuwe banden op alleen liep de achterband heel langzaam leeg en dat kwam door vuil tussen de sensor en de velg.
Dit werd netjes opgelost en dat was eigenlijk alles.
Deze dealer de Jong in Alphen ad Rijn heeft zijn garantie waargemaakt. Met deze kmstand en de onderhoudsboekjes koop je een aardig zekere motor.
Maar het ligt er net aan hoeveel je wilt besteden.
Kmstand maakt niet zoveel uit voor de boxer, het gaat er meer om hoe hij onderhouden is.
Mijn motor heeft bij Kenny een Nulbeurt gekregen dus ik weet nu precies wat ik aan de motor heb.
Deze moet makkelijk naar de 200.000 km kunnen lopen.
Ik zag bij Harry Meijer in Lijnden dat hij een rode 2005 met 75.000 km op de klok en die heeft ie al een tijdje staan. http://www.harry-meijer.nl/occasion1.html
Misschien is die voor een leuke prijs mee te nemen want je hoeft niets in te ruilen natuurlijk.
Of marktplaats, met niet teveel km's.

Richard

Re: Weer een 1150 of toch een 1200?

Geplaatst: 19 sep 2011, 23:28
door Inspector Gadget
Ik onderschrijf beemerrichard's advies;
Vanaf modeljaar 2007 zou ik gaan zoeken.

Ik heb bewust voor de 1200 gekozen omdat deze motor opvallend veel lichter is dan de 1100-serie, qua gewicht.
Plus de wat modernere technieken.

Ik zou beginnen met het bepalen van je budget, en dan links-en-rechts wat te gaan proefrijden.
Jij, en alleen jij bepaalt of een 1200 je kan bekoren of dat je toch liever weer een 1150 wenst.
Als je dat eenmaal bepaald hebt, kan je gaan zoeken samen met je budget naar een mogelijke kandidaat.

Re: Weer een 1150 of toch een 1200?

Geplaatst: 20 sep 2011, 11:32
door AGVerheij
Dank voor jullie reacties.
Gelukkig is de druk om snel een motor aan te schaffen wat af genomen, doordat ik naar een nieuw project wordt gedetacheerd. Hiervoor zit ik straks 2 weken offshore (en ga er per vliegtuig+heli naar toe) en als compensatie aansluitend 2 weken thuis - veel minder file rijden dus :-)

Dit geeft mij rust, tijd en ruimte om de financiering te bekijken en me goed te oriënteren, zoiets als die rode bij Meijer ( _004 Richard !) ziet er zeer aantrekkelijk uit, hoewel iets minder kilometers best zou mogen. En ook de goede ervaringen met De Jong uit Alphen kan ik onderschrijven, daar heb ik mijn eerste BMW gekocht, en nu hebben ze de afhandeling van de schade voor hun rekening genomen. Helaas weten ze dus ook hoeveel ik krijg van de verzekering, en dat verzwakt mijn onderhandelingspositie toch wel een beetje.

Maar eerst donderdag mijn pols goed laten bekijken met een MRI-scan, er zit iets niet lekker (pijn bij bepaalde bewegingen) maar op de röntgen-fotos was niets te zien. Als dat goed uitvalt en er is geen behandeling nodig ga ik binnenkort ergens weer op een RT stappen en een stuk(je) rijden, ik sta nu al bijna 2 maanden stil _002 .

[groet], GerbeRT

Re: Weer een 1150 of toch een 1200?

Geplaatst: 20 sep 2011, 13:37
door EL SCORPIO
Ik zag net bij Arie Molenaar een 2009 R1200RT met veel opties en 46.000 km op de klok en 2 jaar garantie voor nog geen 14.000 euro.
Prijs € 13.995,-
Datum deel 1 24/04/2009
Km stand 46.066 km
Kleur Saphirschwarz
Opties Veiligheidspakket, Lifestyle Executive, Diefstalalarm
Extra informatie witte knipperlichten
cruise control
ESA
ASC
handvatverwarming
boordcomputer
zadelverwarming
alarm
bandenspanningcontrole
btw motor


Richard

Re: Weer een 1150 of toch een 1200?

Geplaatst: 16 jun 2012, 18:13
door blij met twee wielen
IK wilde je even er op adtenderen dat ik mijn motor te koop aangeboden heb voor een wel heel mooi prijsje
namelijk 4900 euro vaste prijs deze bmw r 1150 rt is 100% in orde met nieuwe voorband .zie foto s op deze site
te koop aangeboden .
motor met bmw alarm grote ruit . bmw r 1150 rt BWJ sept 2001 net nog geen 73000km gelopen .loopt
en schakelt perfect .