Wit LED achterlicht R11xxRT
Moderator: RT_Patrick
- Wullum
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: Lkr. HN
Re: Wit LED achterlicht R11xxRT
@Beemer-Tycoons, ik zie dat je ook een Kisan hebt, kun je nu nog de runninglight optie gebruiken, oftewel levert de Kisan in de laagste stand wel genoeg vermogen voor zachtjes branden van de knipperlicht ledjes ? ? ?
Als het budget het weer toelaat wil ik toch Whitelights gaan monteren, maar die moeten toch wel met mijn Kisan overweg kunnen.
Als het budget het weer toelaat wil ik toch Whitelights gaan monteren, maar die moeten toch wel met mijn Kisan overweg kunnen.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
- Beemer-Tycoons
- 2023
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Hai Wullum,
Ik heb inderdaad een Kissan op mijn Beemer maar ik gebruik geen runninglights omdat dit problemen geeft met mijn alarmknipperlicht automaat waarbij het grootlicht modulerend mee knippert.
Ik weet dus nog niet of de runninglights hierbij wel werken, als je het echt wilt weten wil ik dat binnenkort wel voor je gaan uitproberen, laat me het maar effe weten.
Peter
Ik heb inderdaad een Kissan op mijn Beemer maar ik gebruik geen runninglights omdat dit problemen geeft met mijn alarmknipperlicht automaat waarbij het grootlicht modulerend mee knippert.
Ik weet dus nog niet of de runninglights hierbij wel werken, als je het echt wilt weten wil ik dat binnenkort wel voor je gaan uitproberen, laat me het maar effe weten.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400

- Beemer-Tycoons
- 2023
Hallo Wullum,
Ik heb het Led achterlicht getest samen met de running lights van de Kissan en dat werkt prima ze gaan netjes constant branden
.
Peter
Ik heb het Led achterlicht getest samen met de running lights van de Kissan en dat werkt prima ze gaan netjes constant branden

Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400

Mooi om te weten dat het samenwerkt met de Kisan module... Intussen heb ik mijn problemen met de accu opgelost (er zat ergens een stom contactje dwars, kortsluiting vermoed ik) en heb de unit gemonteerd, aangesloten, getest en gefotografeerd.
De foto's die ik eerder had gemaakt zet ik hier ook nog een keer bij, puur ter vergelijk. Als eerder opgemerkt zijn de rood tonen wat meer oranje uitgevallen (simpel cameraatje en te lui om de grote camera te pakken). In principe staan er per verlichtingssituatie 3 foto's: de originele achterlichten, helder met zwarte bak en helder met witte bak. Trek zelf je conclusies maar...
Zonder licht.

Achterlicht.

Remlicht.

Knipperlichten.

En voor de liefhebbers een totaalplaatje (zonder kofferset).

Groet,
Dave
De foto's die ik eerder had gemaakt zet ik hier ook nog een keer bij, puur ter vergelijk. Als eerder opgemerkt zijn de rood tonen wat meer oranje uitgevallen (simpel cameraatje en te lui om de grote camera te pakken). In principe staan er per verlichtingssituatie 3 foto's: de originele achterlichten, helder met zwarte bak en helder met witte bak. Trek zelf je conclusies maar...
Zonder licht.

Achterlicht.

Remlicht.

Knipperlichten.

En voor de liefhebbers een totaalplaatje (zonder kofferset).

Groet,
Dave
- Wullum
Mooi, thanks!Beemer-Tycoons schreef:Hallo Wullum,
Ik heb het Led achterlicht getest samen met de running lights van de Kissan en dat werkt prima ze gaan netjes constant branden.
Peter
* heel hard sparen gaat *
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
- Wullum
Hmmm, ik vond de eerste Whitelight unit (dus helder met zwarte bak) toch de mooiste, maar over smaak schijnt men niet te moeten willen twistenDave schreef:Mooi om te weten dat het samenwerkt met de Kisan module... Intussen heb ik mijn problemen met de accu opgelost (er zat ergens een stom contactje dwars, kortsluiting vermoed ik) en heb de unit gemonteerd, aangesloten, getest en gefotografeerd.
Groet,
Dave

Toch erg jammer dat ik pas èn voorband èn voorremschijven èn remslang èn hoofdremcylinder heb moeten vervangen, toen was het budget op _002
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Volgens mij ben je nu van achteren een stuk zichtbaarder (de motor dan, niet jij) - prima!Dave schreef:Mooi om te weten dat het samenwerkt met de Kisan module... Intussen heb ik mijn problemen met de accu opgelost (er zat ergens een stom contactje dwars, kortsluiting vermoed ik) en heb de unit gemonteerd, aangesloten, getest en gefotografeerd.
Groet,
Dave
Hans
Inderdaad, de zwarte (of nog liever: smoked, dus echt donkere versie) vond ik nog altijd de mooiste oplossing bij een dergelijke kleur motor.
Maar over smaak...etc...etc.
De zichtbaarheid zal inderdaad flink verbeterd zijn ten opzichte van de reguliere "gloeiende spijker".
1 vraag voor mijn eigen beeldvorming, staat er een E-keur op de lens (dus zichtbaar aan de buitenkant) ?
Maar over smaak...etc...etc.
De zichtbaarheid zal inderdaad flink verbeterd zijn ten opzichte van de reguliere "gloeiende spijker".
1 vraag voor mijn eigen beeldvorming, staat er een E-keur op de lens (dus zichtbaar aan de buitenkant) ?
Hoi DMM,
Ik ben meteen even naar buiten gelopen om te kijken voor je. Op alle drie de afzonderlijke lichtunits (achter/remlicht en beide knipperlichten is een E4 ingegoten. Dus ja, er is een keurmerk.
Dat neemt echter niet weg dat een fabrikantengoedkeuring leidt tot acceptatie van de politie of vergelijkende instantie. Als het lichtbeeld niet goed is (vergelijk de oranje foto's van het echt wel rode achterlicht) kun je toch een bekeuring krijgen!
Daarnaast inderdaad de beperking dat deze unit het licht niet reflecteert en dat daarom de producent er een rode reflector bijlevert. Perfect geregeld wat mij betreft...
We gaan dus binnenkort met de juiste camera aan de slag en dan stuur ik de foto ook even naar Torsten, als dank voor de goede service!
Dave
/Edit: In aanvulling op het bovenstaande wat achtergrondinformatie: http://www.dekra-certification.nl/nl/emc-e4
Ik ben meteen even naar buiten gelopen om te kijken voor je. Op alle drie de afzonderlijke lichtunits (achter/remlicht en beide knipperlichten is een E4 ingegoten. Dus ja, er is een keurmerk.
Dat neemt echter niet weg dat een fabrikantengoedkeuring leidt tot acceptatie van de politie of vergelijkende instantie. Als het lichtbeeld niet goed is (vergelijk de oranje foto's van het echt wel rode achterlicht) kun je toch een bekeuring krijgen!
Daarnaast inderdaad de beperking dat deze unit het licht niet reflecteert en dat daarom de producent er een rode reflector bijlevert. Perfect geregeld wat mij betreft...
We gaan dus binnenkort met de juiste camera aan de slag en dan stuur ik de foto ook even naar Torsten, als dank voor de goede service!
Dave
/Edit: In aanvulling op het bovenstaande wat achtergrondinformatie: http://www.dekra-certification.nl/nl/emc-e4
- wil51
- Type: R850RT
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Zo ik heb weer een idee voor de familie voor mijn verjaardags cadeau. Aangezien dat op 1 dag na samengaat met sinterklaas kunnen ze dat mooi combineren. Anders zeuren ze weer dat ik te dure ideën heb.
Ik denk dat de witte uitvoering wel het mooist staat op mijn titansilver kleur motor. Ik vind dat achterlicht ook wel erg minimaal. Ik heb al de reflectiestickers op de koffers maar een verbeterd achterlicht is ook niet verkeerd.

Ik denk dat de witte uitvoering wel het mooist staat op mijn titansilver kleur motor. Ik vind dat achterlicht ook wel erg minimaal. Ik heb al de reflectiestickers op de koffers maar een verbeterd achterlicht is ook niet verkeerd.
Re:
Bedankt!Dave schreef:Ik ben meteen even naar buiten gelopen om te kijken voor je. Op alle drie de afzonderlijke lichtunits (achter/remlicht en beide knipperlichten is een E4 ingegoten. Dus ja, er is een keurmerk.

Prima, want inderdaad het E-keurmerk is belangrijk voor de (juiste) identificatie voor het gebruik van de betreffende lamp/verlichting.
Contour-verlichting, dagrij-verlichting, Xenon, etc, die discussie is er al eens geweest in een ander draadje.
Netjes opgelost!Dave schreef:... inderdaad de beperking dat deze unit het licht niet reflecteert en dat daarom de producent er een rode reflector bijlevert. Perfect geregeld wat mij betreft...
- wil51
Gisteren besteld en vandaag al binnen.
Ziet er kwalitatief goed uit. Wel een hoop stekkertjes. Lijkt mij wel verstandig om deze te isoleren. Het is trouwens een witte bak, ik dacht dat deze niet meer geleverd werden en dat ik een zwarte zou krijgen.
Snel monteren voordat de familie zegt dat er cadeaupapier om moet en dat ik pas over een paar weken het mag uitpakken.
Is het normaal dat er geen handleiding bijzit en dat ik zelf maar moet uitzoeken waar welke stekker aan moet?
Even een update. Achterlicht eruit en nu zie ik dat er 4 aansluitingen zitten op achterlicht/remlicht. Op de whitelight zitten echter 3 draden. Om niet het wiel opnieuw uit te vinden is er vast wel iemand die het kan uitleggen wat ik waar aan moet sluiten.
Ik heb trouwens de uitvoering voor 1150 met lampcontrole.

Snel monteren voordat de familie zegt dat er cadeaupapier om moet en dat ik pas over een paar weken het mag uitpakken.

Is het normaal dat er geen handleiding bijzit en dat ik zelf maar moet uitzoeken waar welke stekker aan moet?
Even een update. Achterlicht eruit en nu zie ik dat er 4 aansluitingen zitten op achterlicht/remlicht. Op de whitelight zitten echter 3 draden. Om niet het wiel opnieuw uit te vinden is er vast wel iemand die het kan uitleggen wat ik waar aan moet sluiten.
Ik heb trouwens de uitvoering voor 1150 met lampcontrole.
- Beemer-Tycoons
- 2023
Ik zit nu voor mijn werk nog in Dubai maar kom morgen terug en zal dan zo snel mogelijk kijken hoe je het nieuwe achterlicht moet aan sluiten op de 1150 met achterlicht controle want ik heb zelf ook dat type Beemer.
Peter

Dat klopt, ik had ook een extra draadje over in mijn unit (R1100RT zonder extra poespas
). Als het goed is hou je een extra bruine draad over, een aarde. Je normale unit heeft een achterlicht en gescheiden daarvan een remlicht. Deze zijn nu voorzien in 1 setje led's die dus in plaats van twee, nog maar 1 aardedraad nodig hebben.
Die kun je dus ook gewoon los laten hangen, er staat geen spanning op (tenzij je zelf rare dingen in de motor hebt gedaan!).
Succes!!!

Die kun je dus ook gewoon los laten hangen, er staat geen spanning op (tenzij je zelf rare dingen in de motor hebt gedaan!).
Succes!!!
- wil51
Hij doet het. Knipperlicht meteen, maar achter/remlicht even uitproberen. fabrikant had toch wel kunnen aangeven wat aarde en 12v aansluiting moest zijn. Kleine moeite toch? Alleen waar 3 draden naar 1 aansluiting gaan had ik ook wel meteen kunnen bedenken dat dat de aarde was.
Remlicht verlicht de hele straat. Achterlicht vind ik toch nog wat tegenvallen in daglicht. Maar beter dan het originele licht.

Remlicht verlicht de hele straat. Achterlicht vind ik toch nog wat tegenvallen in daglicht. Maar beter dan het originele licht.
In mijn geval hadden de kabels dezelfde kleurtjes (of combinatie van kleurtjes) zoals die ook in de motor gebruikt worden. Maar ik kan me voorstellen dat dat niet overal het geval is. Belangrijkste: het werkt!
- wil51
Ik vraag mij wel af of de kleur van het licht goed gekeurd is volgens de Nederlandse verkeerswet.. Ik vind het meer richting geel gaan dan rood. Maat ik ben wel rood/groen kleurenblind. Dus niet geschikt om de kleur goed te beoordelen.
Kleur draden Whitelight zijn niet dezelfde als de kleur draden van mijn motor. Als ik de twee 12v aansluitingen van het achter/remlicht heb verwisseld, maakt dat nog iets uit?
Toen ik de eerste keer het verkeerd had aangesloten ging bij aanzetten contact het achterlicht aan en gelijk weer uit. Maar geen zekering door wat ik eerst dacht. Ik kan toch niet iets vernield hebben omdat licht minder fel is als ik dacht dat het zou zijn?
Ik vind het wel mooi staan op mijn titaanzilveren motor. Nu wil ik aan de voorkant ook witte richtingaanwijzers.

Kleur draden Whitelight zijn niet dezelfde als de kleur draden van mijn motor. Als ik de twee 12v aansluitingen van het achter/remlicht heb verwisseld, maakt dat nog iets uit?
Toen ik de eerste keer het verkeerd had aangesloten ging bij aanzetten contact het achterlicht aan en gelijk weer uit. Maar geen zekering door wat ik eerst dacht. Ik kan toch niet iets vernield hebben omdat licht minder fel is als ik dacht dat het zou zijn?
Ik vind het wel mooi staan op mijn titaanzilveren motor. Nu wil ik aan de voorkant ook witte richtingaanwijzers.

- wil51
Ik heb het ook even geprobeerd. In de laagste stand is het licht iets aan het flikkeren, hoogste stand wel constant. Maar ik vindt het met runninglight een kermisattractie worden aan de achterkant.Beemer-Tycoons schreef:Hallo Wullum,
Ik heb het Led achterlicht getest samen met de running lights van de Kissan en dat werkt prima ze gaan netjes constant branden.
Peter
Even off topic. Wat ook opviel was dat na uitzetten runninglights, de door mij ingestelde tijd van 30 sec., de Kisan weer in basisstand 8 sec. stond voor automatisch uitschakelen richtingaanwijzers.
- Beemer-Tycoons
- 2023
Ik heb inmiddels mijn led achterlicht nog effe gedemonteerd van mijn R1150RT van 2001 met achterlicht controle om het aansluit schema voor je te noteren.
BMW Massa : Bruin - Led achterlicht : Bruin/Zwart
BMW Stadslicht : Grijs/Wit - Led achterlicht : Rood
BMW Remlicht : Grijs/Geel - Led achterlicht : Geel
BMW R KnipperL : Blauw/Zwart - Led achterlicht : Blauw/Zwart - Geel
BMW L KnipperL :Rood/Zwart - Led achterlicht : Blauw/Rood - Geel
Hopenlijk heb je nog iets aan dit aansluit schema en anders misschien anderen die het in de toekomst gaan aanschaffen en moeten monteren.
Het Led achterlicht geeft mij in ieder geval een zekerder gevoel dat ik aan de achterzijde nu goed zichtbaar ben en dan maakt het mij niet zoveel uit of de rode kleur volgens sommige een beetje naar Orange lijkt te neigen en het het staat ook nog eens onwijs gaaf op mijn Titaan Zilveren Beemer.
Peter
Hopenlijk heb je nog iets aan dit aansluit schema en anders misschien anderen die het in de toekomst gaan aanschaffen en moeten monteren.
Het Led achterlicht geeft mij in ieder geval een zekerder gevoel dat ik aan de achterzijde nu goed zichtbaar ben en dan maakt het mij niet zoveel uit of de rode kleur volgens sommige een beetje naar Orange lijkt te neigen en het het staat ook nog eens onwijs gaaf op mijn Titaan Zilveren Beemer.

- wil51
Dank. Ik ga het toch vanavond nog even nakijken. Ik ben er ook blij mee. Ik vind het ontzettend mooi staan op mijn motor. Gisteren ook de set voor de richtingaanwijzers voorzijde besteld.Beemer-Tycoons schreef:Ik heb inmiddels mijn led achterlicht nog effe gedemonteerd van mijn R1150RT van 2001 met achterlicht controle om het aansluit schema voor je te noteren.
Het Led achterlicht geeft mij in ieder geval een zekerder gevoel dat ik aan de achterzijde nu goed zichtbaar ben en dan maakt het mij niet zoveel uit of de rode kleur volgens sommige een beetje naar Orange lijkt te neigen en het het staat ook nog eens onwijs gaaf op mijn Titaan Zilveren Beemer.![]()
Peter
Voor de richtingaanwijzers zitten er weerstanden gemonteerd in de draden. Voor achter/remlicht niet. Is dat hier niet nodig?
Ik wilde nog even mijn bestelling controleren maar was de link kwijt. (zit nu op werk) Via google kom ik erachter dat je Whitelights ook gewoon in Nederland kan bestellen.

http://www.whitelights.nl
Alleen voor de 1100/1150/850 RT leveren ze alleen voor de voorzijde. Achterlicht staat niet op de hun website.
- Beemer-Tycoons
- 2023
Nee dit is alleen voor de Led achterrichtingaanwijzers nodig, aan de voorzijde zijn hetgewone Orange lampjes.
Ik ga t.z.t. inderdaad ook witte knipperlichtglazen voor de voorkant bestellen en nu zag ik ze toch weer goedkoper dan 49.90 n.l. 37.95 op de webshop van http://www.intrado-parts.com
Peter
Ik ga t.z.t. inderdaad ook witte knipperlichtglazen voor de voorkant bestellen en nu zag ik ze toch weer goedkoper dan 49.90 n.l. 37.95 op de webshop van http://www.intrado-parts.com

- wil51
Voor de voorzijde begrijp ik dat er geen weerstand nodig is. Maar ik bedoelde het led achterlicht. Daar zitten de weerstanden alleen bij de richtingaanwijzers.Beemer-Tycoons schreef:Nee dit is alleen voor de Led achterrichtingaanwijzers nodig, aan de voorzijde zijn hetgewone Orange lampjes.
Peter
Moet voor het led achterlicht de BMW niet denken dat het een gloeilamp is.
- Beemer-Tycoons
- 2023
Schijnbaar zijn er voor het achter/rem licht geen weerstanden nodig want het werkt prima.
Heb je de knipperlicht glazen al besteld ???
Peter

- wil51
Glazen zijn besteld. :)Beemer-Tycoons schreef:Schijnbaar zijn er voor het achter/rem licht geen weerstanden nodig want het werkt prima.
Peter
Zal wel te maken hebben met het totaal aan led's dat voldoende vermogen opneemt bij achter/remlicht. Knipperlichten zijn kleiner, hebben dus minder led's en nemen daarom minder vermogen op. Die warmte moet dus via de weerstanden verbrand worden (vandaar dat die weerstanden in zo'n mooi koellichaam ingebakken zitten).
- wil51
Bij mij is het toch anders. Als ik stadslicht en remlicht aansluit volgens jouw schema werkt het niet meer. Dan heb ik geen remlicht meer. Remlicht moet op rode- en stads/achterlicht op gele draad van de whitelights en dan werkt het bij mij.wil51 schreef:Beemer-Tycoons schreef:Ik heb inmiddels mijn led achterlicht nog effe gedemonteerd van mijn R1150RT van 2001 met achterlicht controle om het aansluit schema voor je te noteren.
Het Led achterlicht geeft mij in ieder geval een zekerder gevoel dat ik aan de achterzijde nu goed zichtbaar ben en dan maakt het mij niet zoveel uit of de rode kleur volgens sommige een beetje naar Orange lijkt te neigen en het het staat ook nog eens onwijs gaaf op mijn Titaan Zilveren Beemer.![]()
Peter
- Beemer-Tycoons
- 2023
Sorry dat ik je op het verkeerde been heb gezet
, dan zou het kunnen dat ze bij jou net de draad kleuren hebben omgewisseld of ik heb het verkeerd opgeschreven tijdens het monteren . maar het belangrijkste is dat het goed werkt en je nu duidelijk zichtbaar bent aan de achterzijde.
Peter

- wil51
Mijn motor komt uit Italië. Die hebben vast andere kleuren geëist dan de rest van de wereld. 

- wil51
Zo de witte glazen en oranje lampjes voor de voorkant ook binnen. Meteen erop gezet en ziet er mooi uit. Nu is ie helemaal af wat de verlichting betreft.
Wel even een klacht ingediend bij UPS. Zeer onvriendelijke bezorger volgens mijn zoon. Mijn zoon was alleen thuis maar ligt ziek op bed. Bezorger vond dat te lang duurde voordat hij open deed. Hij moest wel twee maal bellen. Hij had wel meer te doen op een dag dan wachten.
Wel even een klacht ingediend bij UPS. Zeer onvriendelijke bezorger volgens mijn zoon. Mijn zoon was alleen thuis maar ligt ziek op bed. Bezorger vond dat te lang duurde voordat hij open deed. Hij moest wel twee maal bellen. Hij had wel meer te doen op een dag dan wachten.
- Beemer-Tycoons
- 2023
Ik had nog geen witte knipperlicht glazen gekocht voor de voorzijde en nu zag ik op de internet site van Whitelights dat ze nu ook led knipperlichten voor de voorzijde verkopen incl witte contour verlichting dus die heb ik als kerst kadeautje maar gelijk besteld . Als het goed is worden ze medio / eind Januari geleverd.
We gaan het afwachten en spannende tijd tot ze geleverd worden.
Als ze binnen zijn zal ik meer van me laten horen incl foto's
Peter
http://www.whitelights.eu/product_info. ... dru74kpsj2
We gaan het afwachten en spannende tijd tot ze geleverd worden.
Als ze binnen zijn zal ik meer van me laten horen incl foto's

http://www.whitelights.eu/product_info. ... dru74kpsj2

Benieuwd hoe dat gaat werken...
Het enige stroomsignaal daar is van de knipperlichten en dat is knipperend op basis van bediening. Dus hoe de stroom daar komt voor constant signaal, ik hoor het heel graag van je! En in ieder geval heel veel plezier ermee, het is een leuk eindejaarscadeautje...
Het enige stroomsignaal daar is van de knipperlichten en dat is knipperend op basis van bediening. Dus hoe de stroom daar komt voor constant signaal, ik hoor het heel graag van je! En in ieder geval heel veel plezier ermee, het is een leuk eindejaarscadeautje...
- wil51
Waarschijnlijk staat er op de + een constante spanning en wordt er op de massa geschakeld. Ben benieuwd of de witte leds zo fel zijn dat ze als dagrijverlichting kunnen dienst doen. Maar officieel mag het gewone dimlicht dan niet meer branden.Dave schreef:Benieuwd hoe dat gaat werken...
- Beemer-Tycoons
- 2023
Ik verwacht dat ik nog een kabeltje zal moeten trekken van het stadslicht naar de beide knipperlicht units.
We gaan het zien als ik de ledunits heb ontvangen.
Peter

We gaan het zien als ik de ledunits heb ontvangen.

Ik denk dat de leds niet fel genoeg zijn om als DRL gekwalificeerd te worden en aangezien E-keur afgegeven is, verwacht ik dat het daarom contourverlichting is.
En behoef je verder niets aan je overige verlichting te wijzigen anders dan het stadslicht-signaal doortrekken.
Voor de rest ziet er uit als een fraaie oplossing, en netjes opgelost.
Nu maar hopen dat de
ook een keer aan de beurt komt.
Van de Fa. Weiser, een bekende voor dergelijke verlichting, zijn er vooralsnog geen plannen.
Behalve als je een GS hebt en zo, maar zo ver ben ik nog niet met mijn midlife crisis, haha. :roll: :lol:
En behoef je verder niets aan je overige verlichting te wijzigen anders dan het stadslicht-signaal doortrekken.
Voor de rest ziet er uit als een fraaie oplossing, en netjes opgelost.
Nu maar hopen dat de

Van de Fa. Weiser, een bekende voor dergelijke verlichting, zijn er vooralsnog geen plannen.
Behalve als je een GS hebt en zo, maar zo ver ben ik nog niet met mijn midlife crisis, haha. :roll: :lol:
- wil51
Ter informatie, Whiltelights heeft ook verkooppunt in Nederland. Maar op deze website staat nog niet de in dit topic genoemde led verlichting voorzijde.
Volgens Whitelights kan het wel als dagrijverlichting gebruikt worden en kan gewone verlichting uitgeschakeld worden.
LIEFERBAR AB MITTE JANUAR 2012! Die Blinker haben zusätzlich eine optionale Standlichtfunktion, die durch sehr stark leuchtende Dioden als Tagfahrlicht anzusehen ist (das reguläre Standlicht ist für diese Funktion zu deaktivieren!). Beim Blinken dimmen die weiss leuchtenden Dioden ab, für bessere Sichtbarkeit des Blinkers. Passend für R1100RT/R1150RT/R1200CL, Baujahr 96-05.
Ben benieuwd hoe dat deactiveren werkt zonder lichtschakelaar op stuur. Ik heb net de glaasjes vervangen door witte, maar als dit er eerder was geweest had ik het zeker besteld.
Volgens Whitelights kan het wel als dagrijverlichting gebruikt worden en kan gewone verlichting uitgeschakeld worden.
LIEFERBAR AB MITTE JANUAR 2012! Die Blinker haben zusätzlich eine optionale Standlichtfunktion, die durch sehr stark leuchtende Dioden als Tagfahrlicht anzusehen ist (das reguläre Standlicht ist für diese Funktion zu deaktivieren!). Beim Blinken dimmen die weiss leuchtenden Dioden ab, für bessere Sichtbarkeit des Blinkers. Passend für R1100RT/R1150RT/R1200CL, Baujahr 96-05.
Ben benieuwd hoe dat deactiveren werkt zonder lichtschakelaar op stuur. Ik heb net de glaasjes vervangen door witte, maar als dit er eerder was geweest had ik het zeker besteld.

Ja, het kan wellicht als dagrijverlichting gebruikt worden.
Maar bij "echte" dagrijverlichting, herkenbaar door de markering "DRL" op de lenzen (wettelijke verplichting) van de betreffende lamp, ben je zelfs verplicht de reguliere verlichting uit te schakelen.
En zou deze WhiteLights inderdaad een formele DRL classificatie hebben, zijn ze ook nog verplicht de elektronica voor het afschakelen van je overige verlichting bij te leveren danwel instructies te geven hoe je de overige verlichting dient uit te schakelen.
Dat is namelijk de wettelijke eis (en zeker met E-keur) van formele DRL verlichting.
En anders val het onder overige of contour-verlichting en heb je niet de formele verplichting om de overige verlichting uit te schakelen anders dan in de wetgeving aangegeven staat voor dergelijke voertuigen. (zoals kleur en aantal aan voor- en achterzijde).
Maar, laten we realistisch zijn, ik denk dat het eerder meer zichtbaarheid zou kunnen geven door je normale verlichting én deze verlichting te gebruiken.
(hoewel de experts het niet helemaal eens zijn dat DRL daadwerkelijk een impact heeft op het voorkomen van verkeersongevallen, maar dat geheel terzijde)
Maar bij "echte" dagrijverlichting, herkenbaar door de markering "DRL" op de lenzen (wettelijke verplichting) van de betreffende lamp, ben je zelfs verplicht de reguliere verlichting uit te schakelen.
En zou deze WhiteLights inderdaad een formele DRL classificatie hebben, zijn ze ook nog verplicht de elektronica voor het afschakelen van je overige verlichting bij te leveren danwel instructies te geven hoe je de overige verlichting dient uit te schakelen.
Dat is namelijk de wettelijke eis (en zeker met E-keur) van formele DRL verlichting.
En anders val het onder overige of contour-verlichting en heb je niet de formele verplichting om de overige verlichting uit te schakelen anders dan in de wetgeving aangegeven staat voor dergelijke voertuigen. (zoals kleur en aantal aan voor- en achterzijde).
Maar, laten we realistisch zijn, ik denk dat het eerder meer zichtbaarheid zou kunnen geven door je normale verlichting én deze verlichting te gebruiken.
(hoewel de experts het niet helemaal eens zijn dat DRL daadwerkelijk een impact heeft op het voorkomen van verkeersongevallen, maar dat geheel terzijde)
- wil51
In Noord-Hollands Dagblad een artikel over de zichtbaarheid motorrijders. Laatste inzicht dat zelfs misschien de gele hesjes averechts werken. Er zijn te veel mensen in het straatbeeld die gele hesjes dragen. Beter is om je rijstijl aan te passen. Verander veel van plaats op de weg, dan val je op. Niet steeds op dezelfde positie blijven rijden. Zelfs motoragent met gele kleding en sirene en zwaailicht wordt soms niet gezien was de conclusie van agent die ambulance moest begeleiden in dat artikel. Automobilisten kijken gewoon niet.dutchmidiman schreef:Ja, het kan wellicht als dagrijverlichting gebruikt worden.
Maar ik zou de gewone verlichting niet uitschakelen op de motor als ik deze verlichting van whitelights zou hebben. Ik wacht de ervaring af en als het bevalt en niet moeilijk is aan te sluiten ga ik het ook bestellen.
Ben het roerend met je eens, dynamisch(er) gebruiken van je positie.
Mensen kijken vaak wel, maar zien niet. Het bewust waarnemen, dat schort nogal flink, vaak, heel vaak.
Ik wil dit draadje niet nog verder vervuilen maar heb inderdaad hier ook het artikel over de effectiviteit van gele/reflectie-hesjes e.d.
Heb zelfs opnames gezien vanaf de positie van een motorridder compleet met alle toeters-en-bellen, en nog zie je hoe slecht het verkeer kijkt en ziet.
Terug naar de WhiteLights-oplossing;
Ook daar ben ik het volledig met je eens, je reguliere (dim)verlichting zou ik ook nimmer uitschakelen bij gebruik van een dergelijke WhiteLight led-lamp.
Denk dat de handhavers er ook niet al te moeilijk over zouden gaan doen met dergelijke "extra verlichting", zolang het geen hinder of gevaar geeft.
En ik denk dat juist je zichtbaarheid hierdoor iets verbeterd zou kunnen gaan worden.
Maar goed, ik heb geen
meer, dus kan niet uit ervaring spreken in deze combinatie.
Ik vind het wel mooi en functioneel.

Mensen kijken vaak wel, maar zien niet. Het bewust waarnemen, dat schort nogal flink, vaak, heel vaak.
Ik wil dit draadje niet nog verder vervuilen maar heb inderdaad hier ook het artikel over de effectiviteit van gele/reflectie-hesjes e.d.
Heb zelfs opnames gezien vanaf de positie van een motorridder compleet met alle toeters-en-bellen, en nog zie je hoe slecht het verkeer kijkt en ziet.
Terug naar de WhiteLights-oplossing;
Ook daar ben ik het volledig met je eens, je reguliere (dim)verlichting zou ik ook nimmer uitschakelen bij gebruik van een dergelijke WhiteLight led-lamp.
Denk dat de handhavers er ook niet al te moeilijk over zouden gaan doen met dergelijke "extra verlichting", zolang het geen hinder of gevaar geeft.
En ik denk dat juist je zichtbaarheid hierdoor iets verbeterd zou kunnen gaan worden.
Maar goed, ik heb geen

Ik vind het wel mooi en functioneel.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht