hondje meenemen op de motor

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
duumke
Type: R1200RT
Bijz: type 2014
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Arnhem

hondje meenemen op de motor

Ongelezen bericht door duumke »

_004 hoi
Ik wilde eens vragen of er iemand op het forum zit die een klein hondje wel eens meeneemt op de motor
mijn vriendin heeft een chiwawa en die willen we meenemen
ik wil hem in de tanktas doen en die tas aanpassen :lol: gaatje erin en iets waar je hem mee aan de halsband vast maak
ik zou wel eens willen weten of iemand de eerst keer met een hond op de motor hoe dat ging
of de hond bang was of het prachtig vond als ik nu tegen de hond zeg ga je mee met de auto dat is die blij en sta te springen van blijschap
maar ja motor is anders als auto
_004 groetjes duumke
Inspector Gadget

Re: hondje meenemen op de motor

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik mis de punten en komma’s in je bericht, maar begrijp je vraag;

Het is m.i. niet verstandig een hond op de motor mee te nemen, hoe bewonderenswaardig je intenties ook zijn.

Een hond heeft hele gevoelige oren, reukzin en dergelijke.
Je zult de hond dus gaan blootstellen aan 60+ dB aan windgeruis, naast het lawaai van het overige verkeer.
Denk aan het piepen van remmen, een claxon, sirene van een hulpdienst, en zo voort.
De hond zou enorm kunnen schrikken, zeker als deze op 1 of andere manier is aangelijnd.

En je ziet wel eens een opname van een hond met samengeknepen ogen en de tong uit de mond.
Dat is de rijwind die de ogen extra doet tranen, oren naar achteren door de lawaai en echt niet alleen door de rijwind!

Daarnaast zal de hond ook voorzien moeten worden van de nodige veiligheidsmaatregelen;
Jij hebt een helm, goede jas en broek, maar hoe ga je dat regelen voor de hond?
Je kunt een super-stevige kennel ergens wel op de motor monteren, maar als er iets gebeurt en de motor maakt een schuiver, zal de hond als een speelbal door de kennel tuimelen. Dus je zult ook de hond moeten inbinden in de kennel.

Tevens is het zo dat de hond door allerlei vreemde indrukken rondom (niet-vertrouwde omgeving en nieuwe geuren en geluiden) behoorlijk heftig kan reageren.
Hierdoor zal de hond ook stress ervaren, wat zich weer uitdrukt in warmte danwel oververhitting. Je zult dus ook voor verkoeling moeten zorgen, ook tijdens het rijden.

En als laatste jou eigen veiligheid!
Een hond kan jou afleiden, om wat voor reden ook, en jou daardoor in gevaar brengen.

Een hond vertrouwt 100% op jouw leiderschap en vertrouwt er dus op dat jij hem/haar veilig houdt, zoals het een goede roedelleider betaamt, dus schend dat vertrouwen niet.

Ik ben een dierenliefhebber, maar ik zou nimmer mijn hond op de motor meenemen.
Dan geef ik het beestje liever alle aandacht voordat ik aan mijn andere hobby begin.

Niet doen dus, is mijn advies.
duumke

Bedankt voor je uitleg.
Ik denk,dat het wind geruis wel mee zal vallen ,dat merk ik ook al met het ruit omhoog of laag.
Ja je heb wel gelijk.
Groetjes Duumke.
_004
Reinier L

Ongelezen bericht door Reinier L »

DMM heeft het super toegelicht kan het als dierenarts niet beter. Denk zelf ook dat de G krachten meespelen. Een moter gaat anders door de bocht dan een auto en met meer kracht dan een fiets. Kou, warmte etc zijn ook veel intenser en ventilatie moeilijk. Wel is jouw hond makkelijker mee te nemen dan een deense dog!
bmwrene
Type: R1200RT/LC
Bijz: Je voelt het pas als je het door hebt.
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Bladel

Ongelezen bericht door bmwrene »

Deze kwam ik verleden jaar tegen op de Großglockner _004
En zo te zien vond hij het best leuk.
[groet] BMWRené
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Marianne
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)

Ongelezen bericht door Marianne »

Ik heb er totaal geen verstand van, maar als je toch besluit om je hond mee te nemen op de motor, zou ik zijn ogen in elk geval beschermen tegen stof en wind met een bril.
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Inspector Gadget

En een dergelijke bril staat bekend onder de naam Doggles (goggles for dogs), waarschijnlijk verkrijgbaar bij de dierenwinkels, petshops, e.d.

Via g00gle zoeken op doggles en je ziet diverse voorbeelden.
duumke

_004 hoi
Ik heb vandaag met de dierenarts van mijn gebelt,en die zei,dat je met de hond moet uitproberen.
En de dierenarts zei wel ,dat je zijn ogen en gehoor moet beschermen.
Ik was vandaag bij Kenny om mijn motorhoes op te halen, hij gaf mijn ook advies over een waar ik op internet moet kijken voor een honden tank bag.
Daarna ben ik nog bij Motorzoom in Utrecht geweest ,mijn motor overal opgehaalt (vanucci), ook hier gelezen dat die perfect moest zitten beter als die overal van bmw,en de persoon had gelijk.
De verkopen die mijn hielp, die vertelde dat die verschilde motorrijders kende die hun hondje wel eens mee namen.
_004 duumke
Reinier L

hond op motor.jpg
Ik denk dat als je het 5 dierenartsen vraagt 5 verschillende antwoorden krijgt! En niet alle dierenartsen rijden motor.
Het is geheel afhankelijk van de hond zelf (karakter), grootte is in dit geval zeer gunstig. Heel voorzichtig uitproberen want de problemen beginnen bij paniek. De hond moet zeer goed gezekerd zijn en beschermd. Ik weet zelf hoe heet het geheel kan worden met de zon erop, en in een tanktas kunnen de temperaturen dan te hoog oplopen. Gebruik je gezond verstand, dan kom je een heel eind. Succes, Reinier.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Als je hond kon praten en nadenken en je vraagt hem wil je mee op de motor zegt hij waarschijnlijk NEE .
Wie zijn Hond lief heeft neemt hem NIET mee op een motor !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Er is al genoeg dieren leed op de wereld. _002
Laatst gewijzigd door vioma op 29 jul 2011, 07:05, 1 keer totaal gewijzigd.
duumke

_004 hoi
Ik heb een rt gekocht, mijn hondje vind het prachtig om mee te gaan in de auto,daarom dacht ik zo mischien wil die ook wel mee op de motor.
Ik had hem een paar maanden mee genomen op de fiets,in een speciale draagtas voor honden, dat vond die ook prachtig.
Vandaar die vraag hier.
als die hond het helemaal niks vind op de motor,dan zou ik hem ook niet dwingen.
En vind die het wel leuk ,dan is het ook maar af en toen.
groetjes _004
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Een hond in de auto is bij een aanrijding al behoorlijk kwetsbaarder dan de mens in de veiligheidsriem.
Je hond zal het best leuk vinden op de motor , dat is het probleem niet .
Maar wat blijft er van je hond over als je met de motor onderuit gaat , wij mensen kiezen voor dit risico een hond denk daar niet bij na. Maar geloof maar dat hij weinig overlevings kans heeft als je met hem plat gaat op de motor _002
duumke

vioma schreef:Een hond in de auto is bij een aanrijding al behoorlijk kwetsbaarder dan de mens in de veiligheidsriem.
Je hond zal het best leuk vinden op de motor , dat is het probleem niet .
Maar wat blijft er van je hond over als je met de motor onderuit gaat , wij mensen kiezen voor dit risico een hond denk daar niet bij na. Maar geloof maar dat hij weinig overlevings kans heeft als je met hem plat gaat op de motor _002
hallo _004
Ja onderuit gaan , daar had ik niet aan gedacht.
Ik zou er niet aan moeten denken als ik er met hondje er onderuit zou gaan ,in een bocht en dan onder de vangrail terecht komen.
Als de hondje chiwawa geluk heeft tussen de paaltjes doorvlieg,kan die het overleven .
Ik ben groter dus ik heb dat geluk niet
groetjes _004
Inspector Gadget

Wij mensen hebben een overlevingsinstinct die je bij een penibele situatie allerlei bijna-natuurlijke gedragingen in een fractie van een seconden doet nemen.
Ik bedoel zaken zoals schrap zetten, aanspannen van spieren, het vasthouden of juist loslaten, je armen en/of benen intrekken, kin op de borst, etc, etc.
Ik ben helaas een ervaringsdeskundige, en daardoor heel veel erger kunnen voorkomen, maar dat is nu even niet belangrijk.

Waar ik op doel, is dat een dier, zeker een hond die nogal gedomesticeerd is, dergelijke gevaarherkenning niet meer heeft noch kan.

De hogere machten verhoeden het, maar als je een keer een voorval meemaakt, en dat kan zoiets "stoms" zijn als het omvallen van je motor of het loskomen van het draagsysteem van je hond op je motor, zal je hond ongekende G-krachten ervaren waarvan jij je op dat moment mogelijk niet realiseert wat daar de gevolgen van kunnen zijn.
Die zijn mogelijk zelfs fataal.

Je hond zal zich niet schrap zetten, en interne organen zoals de nieren, hart, de longen, maar ook de ruggenwervels kunnen een klap krijgen die je doet verbijsteren.

Kijk maar eens naar de schade als een motor simpelweg omvalt, zoals de spiegels, koffers en beugels.
Dat is een klap van een paar honderd kilo, en als je de vertraagde opname zou kunnen terugzien, zie je zelfs je motor stuiteren!
Ik ben geen expert, dus weet ook niet exact hoeveel G-krachten dat zullen zijn, maar val-schade kan al aanzienlijk zijn.

Denk nu even terug aan je hond, dan moet je wel extra maatregelen nemen zoals "padding" om eventuele klappen (stuiteren?) van dat beestje zo goed mogelijk op te vangen.
En ook de nodige fixaties om je hond zelf goed vast te zetten.

Voor je het weet zit je hond dik ingepakt in kussens rondom, maar ik chargeer dan natuurlijk.

Ik begrijp je intenties, en die zijn bewonderenswaardig, maar in dezes moet jij je intelligentie en je gevoel laten spreken, denk ik.

Ik geef te veel om honden, vaak brengers van onvoorwaardelijke liefde, dat ik dat mijn hond niet zou willen aandoen.
Maar dat is mijn mening natuurlijk!
duumke

_004
Ik snap het wel wat je bedoelt ,ik zou de hond ook niet dingen willen aandoen.
Maar ik weet altijd dat hij graag mee wilt,daarom deze vraag hier.
groetjes duumke _004
duumke

hoi _004
Ik heb met de het hondje een paar keer kleine stukje,s gereden ging prima.
Vandaag heb ik 200km gereden ,met 2 stops ging prima.
Toen ik na de stops de helm weer opzette stond de hond al bij de motor.
Het zal mijn benieuwe als ik de volgede keer mijn pak aan heb, en als ik mijn helm op zet ,of die ook weer zo staat te springen dat ik hem niet vergeet.
groetje duumke _004
Reinier L

Een echte motormuis dus en hij wordt met dit weer ook geen HOTDOG. Leuk om te horen maar blijf voorzichtig.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”