Gebruikers-ervaringen gewenst: Gopro HD vs Contour 1080 HD

Hoor en wederhoor over Action- en dashcamera's

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
aartjw
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: R'dam

Gebruikers-ervaringen gewenst: Gopro HD vs Contour 1080 HD

Ongelezen bericht door aartjw »

Ik ben al een tijdje op zoek naar zo'n actioncam :?: . Ik heb wat vergelijkend warenonderzoek gedaan waarbij ik uiteindelijk twee camera's overhield: de GoPro Hero of de VHoldR Contour HD 1080 :idea: . Die laatste kan ongeveer hetzelfde wat Jos z'n camera ook kan, maar dan voor ruwweg vier keer zo duur :O
Als ik de ervaringen van DMM lees is hij meer te spreken over de GoPro. Maar dat is de mening van slechts EEN persoon, en om een gefundeerde afweging te kunnen maken, heb ik er liever meer. Hetzelfde geldt voor de VHoldR.
Hoe zit het bijv. met het nabewerken van gemaakte filmpjes? Wordt daar software voor bijgeleverd? Kan dat op de PC? Ik heb ergens gelezen dat VHoldR-filmpjes alleen maar via de website nabewerkt kunnen worden. Is dat zo? En zoja, waarom dan? En hoe gaat dat bij de GoPro?
Misschien wel een beetje off-topic allemaal _001 Jos, wil jij dat dan eventueel in het juiste hoofdstuk plaatsen?
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Inspector Gadget

Re: Gebruikers-ervaringen gewenst: Gopro HD vs Contour 1080

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Heb je vraag in een apart draadje geplaatst.

Laat ik dan de "aftrap" doen, ondanks je wens ook van anderen eens een oordeel en/of ervaringen te krijgen;

Ik heb 4 camera's;
- De Contour HD 1080p (voorheen VholdR HD 1080p genaamd)
- 2x de GoPro HD Hero
- VIO POV HD

Dergelijke camera's kan je m.i. niet helemaal vergelijken met een goedkope(re) Sportcamera, en is in mijn optiek een keuze in budget.

1) Contour:
De Contour is qua vormgeving een prima camera voor helmgebruik, en voor de prijs krijg je er ook nog een behoorlijk uitgebreide reeks aan montagemogelijkheden bij.
Daarnaast zijn er ook diverse montageopties verkrijgbaar tegen schappelijke prijzen.

Voordelen:
- Gemakkelijk op een helm te plaatsen, compact qua afmetingen.
- Redelijke sterke accu die 2,5 ~ 3 uur mee gaat.

Nadelen:
- Geen automatische belichtingsinstellingen, die moet je via de computer vantevoren instellen
- Computer nodig om camera in te stellen
- Matige lenskwaliteit
- Op Contour's website in hun fora accepteren ze geen kritische gebruikers, reacties worden gewist.
- De Contour camera heeft moeite om mooie opnames te maken tijdens bewolkte dagen, de lichtgevoeligheid is m.i. meer ingesteld op zonnig weer, dan zijn de opnames prima, en goede kleurstellingen.

Contour heeft ook nog een Contour GPS uitgebracht, maar gezien de vele negatieve reacties over de opnamekwaliteit (en andere problemen) ben ik heel erg blij dat ik die camera heb overgeslagen. Die is m.i. een sterke afrader, zeker voor dat geld.

Sinds kort heeft Contour een nieuwe camera uitgebracht, de Contour Plus, met een samengestelde lens, om de vele klachten over opnamekwaliteiten te overwinnen.
Helaas is dat ook zo'n beetje de enige "handige" aanpassing die Contour heeft gedaan in mijn optiek, de belichting moet je nog steeds geheel handmatig instellen en wederom heb je daar een computer bij nodig. Maar je kunt nu ook de witbalans handmatig instellen. :(
Bij de Contour Plus hebben ze nog wel wat extra zaken aangepast, zoals een HDMI poort en de mogelijkheid de USB ook door het klepje heen kunnen aansluiten, maar de uitlijnlasers zijn komen te vervallen. (!)
Ook de geplaagde microfoon is nu extern aan te sluiten.
En er is ook de mogelijkheid via Bleutooth e.e.a. te doen (instellingen, opname bekijken, etc) maar dat is optioneel voor de modellen in NL (!!)

Maar gezien de reputatie die Contour heeft bij mij qua klantvriendelijkheid en de kwaliteiten van hun voorlaatste product, sla ik deze voorlopig over.
Ook gezien de (wederom) hogere prijs.

Contour heeft een "edit" programma genaamd StoryTeller, maar dat is weinig meer dan een knip-en-plak programma, en als je niet oppast, "vreet" YT dergelijke opnames niet meer nadat je bezig geweest bent (ivm header-problemen, heb ik begrepen)

De Contour gebruik ik vooralsnog niet meer..

2) GoPro HD Hero
De GoPro heeft een ietwat afwijkende vormgeving, en is daardoor wat minder fraai om aan een helm te monteren.
De GoPro ziet er uit als een mini-fotocamera.
Daarentegen heeft de GoPro wel automatische belichting-instellingmogelijkheden, en dat merk je ook als je dat gaat vergelijken met een zelfde (al dan niet gelijktijdige) opname met (bijvoorbeeld) de Contour.
De GoPro geeft heldere kleuren en compenseert behoorlijk vlot de wisselende lichtomstandigheden (bijv. het rijden van daglicht in een tunnel en vica versa).
Daarnaast heeft de GoPro ook een LCD schermpje waar je alle instellingen van de camera kunt aanpassen en instellen.
In het begin lijkt het wat cryptisch (er worden 3 karakters gebruikt voor elke instelbare optie) maar na een paar keer kan je behoorlijk goed wegwijs worden met dit systeem, en het werkt. Een computer is alleen maar nodig om de opnames van het geheugenkaartje op je computer te bewaren en eventueel aan te passen.

Daarnaast heeft GoPro ook zogenoemde premium uitbreidingen zoals LCD BacPac, een relatief groot LCD scherm waarmee je ziet wat de camera opneemt of gaat opnemen, naast het feit dat je dan ook nog opnames (foto's en films) kunt terug kijken.
Een andere premium uitbreiding is de Battery BacPac, waarbij je een 2e accu achterop de camera monteert, en dus de opnametijd kunt verdubbelen voor wat betreft het accugebruik.
En als laatste premium uitbreiding is er de 3D Hero System, een speciale behuizing waar je 2 GoPro's kunt plaatsen, koppelen via een speciaal (klein) kabeltje, en zelf 3D opnames kunt maken. Leuk als je een 3D TV hebt en/of 3D publicaties wilt doen op (bijvoorbeeld) YT.

Nadelen:
- Vormgeving is lastig(er) voor helmplaatsing
- Premium uitbreidingen zijn niet gelijktijdig te gebruiken, het is of-of-of

Voordelen:
- Volledig in te stellen zonder computer
- Grote opname hoek versus Contour HD 1080p (127 graden versus 110 graden in HD mode, 170 graden versus 135 graden in niet-HD modi) (de Contour Plus is hierin weer wel wat verbeterd, 125 graden in HD-mode, 170 graden in niet-HD modi)
- Premium uitbreiding, als dat je bekoort, zoals extra accucapaciteit, LCD-view scherm, 3D opnamemogelijkheid.

De GoPro worden in het professionele circuit ook veel gebruikt.
Let maar eens op de programma's van (bijvoorbeeld) Discovery Channel, zoals Dirty Jobs, MythBusters en dergelijke, je ziet regelmatig dat zij GoPro's gebruiken.
En ook regelmatig opblazen en compleet kapot maken, heb ik van GoPro begrepen. Goed voor de business. ;)

3) De VIO POV HD
Deze laat ik verder buiten beschouwing want die is ook van een hele andere prijsklasse, en meer voor professioneel gebruik.
(w.o. hulpdiensten e.d.)

Bovenstaande zijn de punten die ik zoal van belang vindt dat je weet.
Maar is, uiteraard, mijn persoonlijke mening.

Hopelijk krijg je nog meer reacties opdat je een goede afweging kunt maken.
Ik adviseer te beginnen na te denken wat je budget is.
Een GoPro HD kost zo'n 300 euro, een Contour HD 1080p een 280 euro, en de Contour Plus bijna 500 euro. (slik)

Ik wens je veel wijsheid toe in je keuzes. ;)
aartjw
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: R'dam

Ongelezen bericht door aartjw »

Ha Rob,

Dank voor je assistentie. _004
Je ervaringen zijn heel goed opgeschreven, fijn om dat te krijgen van iemand die zich er goed in verdiept heeft en die ook al de nodige ervaringen met beide camera's heeft opgedaan.
Als ik jouw verhaal goed begrijp doe ik een betere koop met de GoPro. Financieel is het geen probleem, zeker gezien het geringe prijsverschil. Ik hoop dat er nog meer reacties komen, maar hier ben ik in ieder geval al heel erg mee geholpen Big RT Smile
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Inspector Gadget

Graag gedaan, uiteraard! _004

Het is uiteraard mijn mening, en ik verwacht ook zeker niet dat iedereen het met mij eens is.

Als je op YT zoek naar GoPro HD versus Contour vindt je daar ook de nodige ervaringen.
(zoeksleutel "go pro hd vs contour hd" en dergelijke).

Nu zijn dat niet allemaal even goede vergelijkingen maar wel even zoveel meningen.

En als je verder zoekt op YT zijn er nog wel meer vergelijkingen met nog meer merken Action/Sports-camera's onderling.
(GoPro, Drift, VIO, Contour, VholdR, etc, etc)

Op mijn YT kanaal zijn alle opnames van 2010, gemaakt met de Contour 1080p HD.
En alle opnames van 2011 zijn gemaakt met de GoPro HD Hero.
Wel heb ik (uiteraard) video-editing gebruikt, maar nimmer ook maar iets aan de belichting (o.i.d.) aangepast.

En je ziet in de meer zonnige opnames dat de Contour 1080p HD helemaal niet zo slecht is, maar de GoPro HD Hero is daarin toch wel weer een stapje beter.
Zeer waarschijnlijk omdat ik de Contour 1080p HD niet optimaal ingesteld had qua belichting.
En ik heb mijzelf daar wel eens voor verwenst als achteraf bleek dat de Contour inderdaad nog verkeerd ingesteld stond.
Daar heb je nimmer last van bij de GoPro HD Hero, en dat zie ik met ons NL weer (lees: zee-klimaat, dus wispelturig) als een groot plus-punt.

Veel plezier in het uitzoekwerk, en nu hopen op meer gebruikerservaringen van anderen op het RT-forum ;) _004
Marruk8865

Ongelezen bericht door Marruk8865 »

Tussen de Contour HD en de GoPro HD zou ik zeker de GoPro kiezen!
Ik heb de Contour HD ook gehad en nu 2 GoPro's.
Ik ga 1 van de 2 verkopen (met e.e.a. aan toebehoren) om een aankoop van een VIO wat dragelijker te maken;)
Inspector Gadget

Misschien moet aartjw via PB eens contact opnemen met Marruk8865 over de mogelijke verkoop van 1 van zijn GoPro's ;)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Action- en dashcamera's”