Pagina 1 van 1
[R1150RT] Past een stuurhelft van een R1100RT?
Geplaatst: 17 jun 2011, 11:35
door newtrackfinder
Beste forumleden,
de stuurhelften van een R1150RT zijn niet identiek aan die van een R1100RT. Bij de 1150 zit het handvat met een inbusbout vanaf het midden vast, bij de 1100 is het handvat er vanaf de buitenkant ingeschroefd. Er zit bij de 1100 dan ook geen inbusbout aan de binnenkant van de stuurhelften.
Nu heb ik ook een R1100RT gehad, en mij valt vooral op, dat de 1100 veel minder in zijn stuur trilt dan de 1150. Zou dit kunnen zitten in de stuurhelften? Ik kan mij tenminste voorstellen dat de afwijkende constructie van de stuurhelften ook een verschil in trillingseigenschappen geeft. Ik heb nog een stuurhelft liggen van een 1100, deze wil ik bij wijze van test eens gaan monteren op mijn 1150.
Mijn 1150 trilt erg in zijn stuur. Ik rij al zonder topkoffer, en heb ook de stuurgewichten verwijderd. Dit scheelt allemaal, maar ideaal is het nog steeds niet. Ik blijf dus zoeken naar oplossingen. Ongeveer 3000km geleden is de motor afgesteld, bougies vervangen, motorolie + filter, etc etc. Maar nog steeds trillingen dus. Mijn 1150GS, met 2x zoveel kilometers is een toonbeeld van rust, ook in het stuur. De 1150RT stelt mij wat dat betreft nogal teleur...
Dus graag jullie hulp!
Re: [R1150RT] Past een stuurhelft van een R1100RT?
Geplaatst: 17 jun 2011, 18:51
door Ton1959
De stuurgewichten moeten het trillen nou net verminderen in het stuur dus ik begrijp niet echt waarom je ze verwijderd.
Raar dat je trillingen hebt in het stuur mijn motor heeft daar ook geen last van.
Ton
Re: [R1150RT] Past een stuurhelft van een R1100RT?
Geplaatst: 17 jun 2011, 20:10
door Opahak
een tip:
Stuurgewichten met ingebouwde gashendelvastzetter (30 x woordwaarde) uit USA. Helpt tegen trillen als je de extra zware uitvoering neemt. De naam schiet me even niet te binnen (throttlemaster of zoiets).
SUcces
Paul
Re: [R1150RT] Past een stuurhelft van een R1100RT?
Geplaatst: 17 jun 2011, 20:19
door vioma
Re: [R1150RT] Past een stuurhelft van een R1100RT?
Geplaatst: 17 jun 2011, 23:29
door Baird
Ik heb intussen per kant 430 gram extra gewicht gemonteerd én rubber materiaal tussen de stuurhelften en de kroonplaat gemonteerd: nog steeds trillen de stuurhelften maar beduidend minder dan zonder al die trucs.
Wie heeft de echte oplossing ??? Ik ga zachtjes denken aan een FJR1300 of een Pan!
Re: [R1150RT] Past een stuurhelft van een R1100RT?
Geplaatst: 18 jun 2011, 13:43
door henk40
Hallo Bert,
bandenspanning op orde? Wielen juist gebalanceerd? Ik heb sinds kort een r1150rt die niet of nauwelijks een trilling laat merken.
gr. Henk
Re: [R1150RT] Past een stuurhelft van een R1100RT?
Geplaatst: 18 jun 2011, 17:14
door Baird
henk40 schreef:Hallo Bert,
bandenspanning op orde? Wielen juist gebalanceerd? Ik heb sinds kort een r1150rt die niet of nauwelijks een trilling laat merken.
gr. Henk
Nee, ik heb het echt over motortrillingen die heftig in de stuurhelften door zetten.
Re: [R1150RT] Past een stuurhelft van een R1100RT?
Geplaatst: 18 jun 2011, 18:28
door vioma
Baird schreef:Wie heeft de echte oplossing ??? Ik ga zachtjes denken aan een FJR1300 of een Pan!
Niet denken maar doen

Hier staat nog wel een fjr
http://www.motorarena.nl/
Re: [R1150RT] Past een stuurhelft van een R1100RT?
Geplaatst: 18 jun 2011, 22:44
door Baird
vioma schreef:Baird schreef:Wie heeft de echte oplossing ??? Ik ga zachtjes denken aan een FJR1300 of een Pan!
Niet denken maar doen

Hier staat nog wel een fjr
http://www.motorarena.nl/
Ik wil wel maarre ....no job = no money _002 of er moet een ruil inzitten met mijn RT met gesloten beurs.
Re: [R1150RT] Past een stuurhelft van een R1100RT?
Geplaatst: 19 jun 2011, 09:20
door vioma
Baird schreef:Ik wil wel maarre ....no job = no money _002 of er moet een ruil inzitten met mijn RT met gesloten beurs.
Je kunt het proberen, Ruud van motor arena is een echte BMW liefhebber je weet maar nooit

Re: [R1150RT] Past een stuurhelft van een R1100RT?
Geplaatst: 19 jun 2011, 13:09
door jaybmw
@Bert: evt in de toekomst een kawasaki gtr 1400 ? Of een 1200rt? Ik zelf heb geen last van trillen in het stuur. Een 4 cyl hangt veel meer aan het gas als de 2 cyl boxer,en ver boven de 100pk. Dus voor mij was de keuze 2 jaar terug snel gemaakt,een boxer nodigt meer uit om te toeren dan een 4 cyl jap die naar mijn mening graag meer toeren draaid. De v-4 van Honda is nog rustiger dan de 4-lijn van Yamaha.De Yam heeft maar een 5 bak of automaat en is niet zo degenlijk als een BMW in elkaar gezet.Heb zelf alles geprobeerd en ik denk dat jij op een ST gezien je lengte een beetje opgevouwen zit met je benen.Denk dat je dan op een k1300gt beter zit..... ?
Maar ja,eerst dollars dan pas de rest zoals je aangaf. Suc6 met het vinden van een job en later een motor.
Grtn Jeroen.
Re: [R1150RT] Past een stuurhelft van een R1100RT?
Geplaatst: 19 jun 2011, 17:13
door Baird
Om terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp van dit draadje:
Past de stuurhelft van 1100 op 1150 in het kader van het verminderen van de trillingen in het stuur.
@newtrackfinder
Ik ben benieuwd of het past en of het wat oplevert? Als dat zo is dan wil ik onmiddellijk 2 van die dingen hebben want ik wordt een beetje gek van die vibraties.
Op mijn R1100RT had ik ook weinig last van vibraties en toen ik me eindelijk een nieuwe R1150RT kon permitteren ben ik het tijdperk van de vibraties in getreden en er eigenlijk niet meer uitgekomen.
Het blok van de 1150 is anders dan van de 1100 en daar kon de kern van het verhaal wel eens liggen.
Als de stuurhelften van 1100 op een 1150 passen én de trillingen zijn over of minder dan stel ik voor om de stuurhelften van de 1150 eens op een 1100 te monteren: kijken of die dan gaan trillen.
...................hopelijk to be continued ....................
Re: [R1150RT] Past een stuurhelft van een R1100RT?
Geplaatst: 19 jun 2011, 21:02
door Beamietoo
Ik ga ervan uit dat banden en balancering kloppen.
De motorblok is integraal deel van frame.
Ergo trilling in motorblok is meest voelbaar in de handen via stuur.
Nachecken frame en bouten, demper en vering. wielen- en lagers en ook vorkpoten voor integriteit dan motorisch alles goed afstellen.
gr,
Kenny
Re: [R1150RT] Past een stuurhelft van een R1100RT?
Geplaatst: 22 jun 2011, 18:56
door newtrackfinder
Dank voor alle reacties. Maar blijkbaar nog niet iemand die het geprobeerd heeft...
Zoals ik al schreef, ik heb een stuurhelft van een R1100RT liggen, die ga ik proberen. Ben benieuwd of het gaat met de handvatverwarming, die gaat bij een 1100 door het stuur heen. Maar dat kan ik denk ik wel buitenom leiden.
Het vreemde blijft voor mij, dat mijn R1150GS, met 128.000 op de teller (allemaal zelf gedaan, de GS heb ik in 2000 nieuw gekocht) he-le-maal geen last heeft van trillingen, dat is echt een toonbeeld van rust. Maar mijn GS is helemaal een kwaliteitsfiets, de eerste koppelingsplaat zit er bv ook nog in! Slechts 3x een probleem gehad met de GS: bij de 40.000 zijn de remschijven voor onder garantie vervangen (eigenlijk geen probleem dus), bij de 105.000 lekte de koppelingscilinder op het blok, en bij de 120.000 trok de startmotor veel teveel stroom, die heb ik toen vervangen door een andere. Voor de rest niets dan lof voor de 1150GS! De 1150RT kan daar bij mij voorlopig nog niet aan tippen.
En inderdaad, raar maar waar: de stuurgewichten eraf verminderen de trillingen.
Binnenkort ga ik proberen om de rechter stuurhelft te verwisselen voor die van een 1100,
jullie worden op de hoogte gehouden.
Re: [R1150RT] Past een stuurhelft van een R1100RT?
Geplaatst: 23 jun 2011, 01:05
door Baird
Ik ben aan het knutselen geweest en nu zijn de stuurhelften van mijn R1150RT helemaal in rubber opgehangen en het scheelt aanzienlijk in trillingen. Het zit dus echt in de stuurhelften en als je daar de basis van werktuigbouw en wat natuurkunde op los laat ga ik die vibraties echt kwijtraken.
Het heeft allemaal te maken met de natuurlijke frequentie van een lichaam, het aanstoten van dat lichaam, de massa van dat lichaam en de aanwezige demping. Als je met deze variabelen gaat spelen veranderd het gedrag en dat is precies wat we willen. Het stuur van mijn R25 zit ook helemaal in rubber en dat is een 1-cilinder, toen snapte Herr BMW het blijkbaar wel. Het stuur van de GS is ook compleet anders dan de RT en dus zal het zich ook anders gedragen: (toevallig?) blijkbaar trillingsvrij!
Uiteraard moet de basis in orde zijn zoals Kenny terecht opmerkte, zijn er dan nog vibraties dan komt gevolgbestrijding in zicht.
Als het allemaal klaar is zal ik hier laten zien hoe ik het gedaan heb en misschien zelfs modificatiesetjes maken.
Re: [R1150RT] Past een stuurhelft van een R1100RT?
Geplaatst: 25 jun 2011, 23:31
door newtrackfinder
Gisteren de rechter stuurhelft van een R1100RT op mijn R1150RT gemonteerd.
Eerst een aantal verschillen tussen de stuurhelften:
1. Bij de stuurhelft van de 1100 kan de remhandle minder ver naar beneden gemonteerd worden. Bij de 1150 zit een glooiing in de stuurhelft die ervoor zorgt dat de remhandle iets lager gedraaid kan worden. Het is niet hinderlijk, maar wel iets om rekening mee te houden.
2. De stuurhelft van de 1100 is iets minder naar je toe gedraaid, en ook is ie ietsje smaller (heb ik het idee). Ik vind dat prettiger.
3. De overlap voor het stuurgewicht is kleiner bij de 1100. Ik heb twee ringetjes in de stuurhelft moeten doen, zodat ie wat verder naar buiten kwam. Zonder die ringetjes bleef mijn gas hangen.
4. De draadjes voor de handvatverwarming gaan bij de 1100 verder door het stuur heen. Bij de 1150 komen zij ter hoogte van de stuurschakelaar uit de stalen pen die in de stuurhelft is geschroefd. Ik heb de bedrading doorgeknipt, dat soldeer ik later wel weer aan elkaar vast.
5. Volgens mij is de voet van de stuurhelft van de 1100 iets dikker. Maakt niets uit voor de montage, wel voor het dempen van trillingen.
En nu: hoe rijdt het...
Naar mijn idee beter! Als ik bij de 110km/u mijn hand op mijn koppelingsoliereservoir houd, en daarna op het remoliereservoir, dan voel ik aan de kant van het remoliereservoir veel minder trillingen. En ook in mijn rechterhand voel ik minder trillingen. Het is niet helemaal over, maar wel beter. Ook het feit dat de stuurhelft minder naar je toe gedraaid is vind ik prettig.
Ik ga kijken voor een linker stuurhelft van een 1100!
Re: [R1150RT] Past een stuurhelft van een R1100RT?
Geplaatst: 26 jun 2011, 00:20
door Baird
Op de Knalpot webshop staan er 2, ben benieuwd