Pagina 1 van 1
GSM Masten???
Geplaatst: 07 jun 2011, 09:01
door janc'borg
Vreemd verschijnsel.
Afgelopen week wezen toeren met een motormaatje. Na het nuttigen van een maaltijd wilden beide motoren niet meer starten. Na het omdraaien van de sleutel wel het inschakelen van het rembekrachtigings systeem. Vervolgens deactiveer je met de sleutel van de afstandbediening de startonderbreker en wordt de brandstofpomp geactiveerd. Maar dat gebeurde dus niet. Vreemd genoeg bij beide motoren.
Na meerdere keren proberen lukte het uiteindelijk bij beide motoren om de brandstofpomp te activeren en gelukkig konden we weer verder.
Later in Winterberg het zelfde voorval bij mijn motormaatje. Na het verplaatsen van de motor werd de brandstofpomp wel geactiveerd.
Nu heb ik wel eens gelezen dat GSM masten kunnen storen op het signaal van de afstandbediening. Maar nog niet eerder bij goedgekeurde originele afstandbedieningen van BMW.
Gezien de ervaring ga ik er vanuit dat het te maken heeft met GSM masten.
Re: GSM Masten???
Geplaatst: 07 jun 2011, 12:16
door Duiker
Stond je niet toevallig vlak bij een deur die electronisch open en dicht gaat?
Dat lijkt mij eerder een mogelijkheid GSM is echt onzin, maar het uitleggen gaat mij even te ver.
Heb het zelf een keer met een auto gehad die voor een deur stond die middels een electronisch systeem open en dicht ging.
Met vriendelijke groet,
Fred.
Re: GSM Masten???
Geplaatst: 07 jun 2011, 13:24
door Inspector Gadget
Bij de R11xxRT werkt de afstandsbediening op 433,97 MHz (met een bandbreedte van meer dan 25 kHz, breedband)
GSM in Nederland gebruiken frequenties in de 800 ~ 900 MHz en 1800 ~ 1900 Mhz band.
De 433 MHz band is vrijgeven voor allerlei draadloze communicatie, zoals weerstations, (garage)deur openers, draadloze koptelefoon, draadloze deurbellen, babyfoons, intercoms, om er maar eens een paar te noemen (er is dus heel veel meer!) met een maximum zendvermogen van 0,1 Watt.
Kortom, het is een drukke band.
De kans dat er in die buurt toevallig een storingsbron zat die een sterker signaal gaf waardoor wellicht het signaal van je AB "weggedrukt" werd, kan een mogelijke oorzaak geweest zijn.
Re: GSM Masten???
Geplaatst: 07 jun 2011, 14:01
door janc'borg
Duiker schreef:Stond je niet toevallig vlak bij een deur die electronisch open en dicht gaat?
Dat lijkt mij eerder een mogelijkheid GSM is echt onzin, maar het uitleggen gaat mij even te ver.
Heb het zelf een keer met een auto gehad die voor een deur stond die middels een electronisch systeem open en dicht ging.
Met vriendelijke groet,
Fred.
Het gebeurde in het centrum van Haltern am See en in Winterberg en nu heb ik eens zitten goolgen en daar blijken geen GSM of wat voor antennes dan ook te staan. Dus ik ga met je gedachte mee zeker ook met de uitleg van dutchmidiman. Bedankt voor jullie uitleg, weer een raadsel uit de wereld.
Gelukkig was het niet de motronic of een of andere electronische storing dan ook.
Re: GSM Masten???
Geplaatst: 07 jun 2011, 14:48
door sanderh
Hoe dicht stonden jullie bij elkaar, misschien dat jullie elkaar "dwars" zaten???
Re: GSM Masten???
Geplaatst: 07 jun 2011, 14:55
door Erikh
Op de P1 Parking van Schiphol was ooit toch ook zoiets aan de hand met auto's die niet open wilde enzo?
Het fijne weet ik er niet meer van.
Re: GSM Masten???
Geplaatst: 07 jun 2011, 14:58
door janc'borg
sanderh schreef:Hoe dicht stonden jullie bij elkaar, misschien dat jullie elkaar "dwars" zaten???
Hoog uit 3 meter. Nu heb ik wel een scala teamset en een zumo 660 welke mp3 bestanden aan het afspelen was tijdens de startproceduren. Laat de experts het maar zeggen

.
Re: GSM Masten???
Geplaatst: 07 jun 2011, 15:01
door janc'borg
Erikh schreef:Op de P1 Parking van Schiphol was ooit toch ook zoiets aan de hand met auto's die niet open wilde enzo?
Het fijne weet ik er niet meer van.
Ha ha ff googlen.
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2001/07/20/N031.htm
Re: GSM Masten???
Geplaatst: 07 jun 2011, 15:42
door Erikh
Had ik op dat moment ff geen tijd voor...

Re: GSM Masten???
Geplaatst: 07 jun 2011, 16:36
door Inspector Gadget
Puur ter informatie:
Bleutooth gebruikt de 2,45 GHz frequentie, en het vermogen is laag tot heel laag, afhankelijk van de Class;
Class 1: 100 mW (bereik: 100 meter, ca.)
Class 2: 2,5 mW (bereik: 10 meter, ca.)
Class 3: 1 mW (bereik: 10 cm, ca.)
Het is waar dat een GSM (steun)zendermast redelijk hoog vermogen is, hoewel de providers er nogal eens geheimzinnig over willen doen. (vooral aan de nabij gelegen bewoners)
Enkele tientalle Watts, soms meer, afhankelijk van het gebied (steden, bergen, etc) en de dekking die gewenst is (oftewel of er een maasnet van meerdere steunzenders in de buurt zijn, of niet).
Vooralsnog gebruikt binnen de RT-reeks alleen de R1200RT een chip in de sleutel en dus (inderdaad) ook een ontvangstantenne in de ring van het contact-slot.
Bij de R11xxRT serie is er nog wel een inductieve sleutel heeft (het ledje op je dashboard is het contact-punt daar voor) maar ik verwacht niet dat daarin een spoel zit a la R1200RT
Een sterke zender kan ontregeling veroorzaken, zoals de aangehaalde Schiphol (rader, grond-radar, etc)
Maar ook (bijvoorbeeld) een draadloze video-link (bijv. tbv. bewaking/verkeersregeling/toezicht), als het vermogen maar hoog genoeg is, kan er eventueel storing zijn als de betreffende zender in de buurt staat.
Maar, als je toevallig allebei (bijna) tegelijk probeerde je motor het alarm uit te schakelen, kan je elkander ook "storen".
Zonder in allerlei technische details te gaan, de handzender stuurt (kortstondig) een code naar je alarm, om daarna die code weer te "vergeten".
Dit voorkomt dat iemand je handzender (signaal) zou kunnen afluisteren en weer kan afspelen om jou alarm uit te schakelen.
Als je dan weer je handzender opnieuw gebruikt, stuurt deze weer opnieuw een (andere) code.
Dit is het zgn synchroniseren van de handzender met het alarm en vica versa. (zgn. code-hopping)
Het kan dus de situatie geweest zijn dat of het alarm verstoord werd omdat je beide "gelijktijdig" het alarm uitschakelde of een "harde" zender die in de buurt stond.
Als je de inductieve sleutel hebt, kan je dan proberen daarmee het alarm uit te schakelen, een volgende keer dat dit weer gebeurd.
Geplaatst: 07 jun 2011, 20:07
door Reinier L
Mijn toyota heeft exact de zelfde afstandbediening als het bmwalarm op mijn 1150. Mijn Toyota wil op 2 plekken in de stad niet meer van het alarm af. Zelfs een keer 200 meter weggesLeept voor de boel het weer deed. Deze plekken zjjn vlakvoor electronicazaken. Voor de ANWB een bekend fenomeen. Er zitten teveel nullen en eentjes in de lucht!
Re: GSM Masten???
Geplaatst: 08 jun 2011, 18:51
door doov650
Heb dat ook wel eens met een maat gehad door het alarmsysteem van de kroeg waar we op het terras hadden gezeten. 20 meter verplaatsen was de oplossing ( tip van de ober, die had het kennelijkvaker meegemaakt).