Hallo Mike,
Een goede en terechte vraag;
1 van de meest belangrijke zaken vindt ik persoonlijk (!) dat ik met beide voeten volledig plat op de grond kan komen.
Ik heb het wel eens meegemaakt met een bepaald zadel, de dikte dusdanig was, dat ik alleen met beide punten van de laars of met slechts met 1 voet aan de grond (als ik scheef ging zitten) kon komen. Ik ervoer dat als zeer onprettig en vond het ook heel erg gevaarlijk.
Maar, dat is natuurlijk persoonlijk.
De R1100RT is 265 kg, en gevoelsmatig lijkt de motor een hoog/hoger zwaartepunt te hebben.
Maar ik ben daar geen expert in, en kan het dus zeker mis hebben.
Aan de andere kant heeft iemand mij er een keer laten "instinken";
Terwijl ik dacht dat hij mijn motor aan de achterzijde in balans hield, stapte ik doodleuk van de motor af (zonder de zijstandaard uit te zetten) om daarna de motor op de middenbok te trekken. Al die tijd bleef de motor gewoon rechtop staan, oftewel de R1100RT (zelfs met mijn "troep") lijkt perfect in balans.
Veel zit dus tussen mijn oren, wat dat betreft. :roll:
Maar toch wil ik beide voeten volledig plat op de grond kunnen krijgen zonder dat de familiejuwelen halverwege mijn lurven gedrukt worden.
Een ontspannen zit (ook bij stilstand) vindt ik enorm belangrijk.
Dus, (te) lang verhaal kort makende, mijn uitgangspunt voor mij persoonlijk is dat ik altijd beide voeten plat op de grond wil kunnen krijgen.
Je komt dan volgens mij uit op de navolgende aanpassen;
- Kortere/aangepaste veren
- Verlaagd zadel
- Instelbare/kortere reactiestang
- Stuur-setbacks
- Kortere/aangepaste veren:
HyperPro (en andere merken waarschijnlijk ook) maakt ook kortere veren.
Of dat voldoende is voor jou vriendin weet ik niet, maar ik lees wel vaker dat forummers op het

kortere veren laten monteren.
En zover ik heb kunnen lezen, ging dat niet ten koste van het comfort, in tegendeel zelfs.
- Verlaagd zadel:
Bij de R11xxRT-serie weet ik niet of een verlaagd zadel echt mogelijk is, maar wel kan zeker het comfort (dus ook de zithouding) verbeterd worden.
Op het

staan diverse draadjes waar men ervaringen deelt over het laten aanpassen van de bestaande zadel.
Er zijn bedrijven die het zadel kunnen aanpassen naar jou smaak en wensen.
- Instelbare/kortere reactiestang:
Ik heb zo'n instelbare reactiestang op mijn motor zitten, en volgens opgave van de leverancier kan je die tot 15 mm instellen.
http://www.mv-motorrad.de/lshop,showdet ... 26249,.htm
Je hebt op mijn motor gezeten en gereden, en je gaf aan dat de zitpositie vergeleken met jou motor anders was, lager. (en beter?

)
Desondanks is deze instelbare reactiestang op dezelfde lengte afgesteld als de originele reactiestang.
En zover mij bekend heb ik geen ingekorte/korte HyperPro's op mijn motor zitten, maar de "standaard".
Nu weet ik niet of zo'n instelbare reactiestang genoeg is voor jou vriendin, en of het mechanisch-technisch überhaupt kan (en verstandig is) je motor op die manier te verlagen. Kenny van MSA kan je het beste vragen naar zijn mening en ervaringen.
- Stuur-setbacks:
Op mijn motor zitten stuurverhogers, terwijl jou motor stuurverhogers met setback gemonteerd heeft.
Ik heb die ook nog liggen maar niet gemonteerd.
Ik kan mij herinneren dat ik ooit setbacks gezien heb (ergens op het interweb) die alleen setbacks (dus het naar je toehalen van het stuur) zonder verhoging.
Wat ook je zitpositie kan verbeteren. Als blijkt dat je vriendin te veel naar voren moet leunen om bij het stuur te komen (ik chargeer wellicht een beetje) waardoor je ook (iets) je benen weer omhoog zou kunnen trekken, wellicht.
Dit is in een "notendop" zoal mijn meningen, welgemeende adviezen en "ervaringen".
