Pagina 1 van 1

R1200RT 2005

Geplaatst: 29 mei 2011, 17:17
door ssimons
Nu mijn VFR zo goed als verkocht is ben ik op zoek naar een vervanger.
Ik kijk uit naar een R1150RT of een R1200RT, budget is 8500 euro.

Vandaag ben ik naar deze gaan kijken:

http://nl.kapaza.be/oost-vlaanderen/bmw ... 643564.htm

De motor ziet er vrij goed uit. Links bovenaan is een kleine 'vlek', volgens de eigenaar veroorzaakt door het verwijderen van duivenuitwerpselen.
Verder zijn de bouten van onder andere de remschijven een beetje verroest.
De motor reeds volgens mij goed (heb nooit eerder met een 1200RT gereden, wel met een 1150 RT). Wel vond ik dat hij vrij luidruchtig was rond de 5000 rpm.
tot pakweg 4000 toeren draaide hij veel soepeler.
Ook vind ik dat er vrij veel druk moet uitgeoefend worden op de voetrem om echt door te remmen.. Handrem reageerd "harder".
Een onderhoudsboekje is niet voorhanden. Laatste factuur van onderhouden 30.000km is beschikbaar, maar daarop staat nog BMW R850RT vermeld bovenaan.
Volgens de eigenaar is dit zijn vorige motor en hebben ze dit in de garage niet veranderd. (ga ze maandag even bellen)

De eigenaar is akkoord om hem te verkopen voor 8500 euro.

Wat denken jullie hiervan?
Zijn er bepaalde zaken daar ik moet op letten?

Re: R1200RT 2005

Geplaatst: 29 mei 2011, 20:17
door RhanRT
ssimons schreef:Nu mijn VFR zo goed als verkocht is ben ik op zoek naar een vervanger.
Ik kijk uit naar een R1150RT of een R1200RT, budget is 8500 euro.

Vandaag ben ik naar deze gaan kijken:

http://nl.kapaza.be/oost-vlaanderen/bmw ... 643564.htm

De motor ziet er vrij goed uit. Links bovenaan is een kleine 'vlek', volgens de eigenaar veroorzaakt door het verwijderen van duivenuitwerpselen.
Verder zijn de bouten van onder andere de remschijven een beetje verroest.
De motor reeds volgens mij goed (heb nooit eerder met een 1200RT gereden, wel met een 1150 RT). Wel vond ik dat hij vrij luidruchtig was rond de 5000 rpm.
tot pakweg 4000 toeren draaide hij veel soepeler.
Ook vind ik dat er vrij veel druk moet uitgeoefend worden op de voetrem om echt door te remmen.. Handrem reageerd "harder".
Een onderhoudsboekje is niet voorhanden. Laatste factuur van onderhouden 30.000km is beschikbaar, maar daarop staat nog BMW R850RT vermeld bovenaan.
Volgens de eigenaar is dit zijn vorige motor en hebben ze dit in de garage niet veranderd. (ga ze maandag even bellen)

De eigenaar is akkoord om hem te verkopen voor 8500 euro.

Wat denken jullie hiervan?
Zijn er bepaalde zaken daar ik moet op letten?

Herkenbaar jouw verhaal over de achterrem, echter als je gewend bent om deze te gebruiken dan zal het na verloop van tijd beter gaan aanvoelen en reageren.
Hij behoort niet luidruchtiger te zijn in hogere toerentallen.
Let op de schetsplaten (waar de steps op zijn gemonteerd) vaak laat hier de lakpoedercoating van los.
Is het remsysteem al doorgespoeld en vernieuwd? is een bekend probleem bij de eerdere R1200RT, anders heb je kans dat je ABS-pomp het gaat begeven.
Eigenlijk is het advies: laat hem keuren!

groet,
RhanRT

Re: R1200RT 2005

Geplaatst: 29 mei 2011, 20:48
door Erikh
Herkenbaar jouw verhaal over de achterrem, echter als je gewend bent om deze te gebruiken dan zal het na verloop van tijd beter gaan aanvoelen en reageren
De RT heeft een deelintegraal remsysteem waarbij de achterrem meeremt als je de voorrem gebruikt.
Achterrem gebruik ik nooit!
Als ik de foto's bekijk ziet hij er goed uit, ik zou het wel aandurven.
Laat bij twijfel, zoals RhanRT aangeeft, een technische keuring doen.

Re: R1200RT 2005

Geplaatst: 29 mei 2011, 21:50
door RhanRT
Erikh schreef:De RT heeft een deelintegraal remsysteem waarbij de achterrem meeremt als je de voorrem gebruikt.
Achterrem gebruik ik nooit!
Klopt helemaal, het is juist om dit gegeven dat het rempedaal (het mechanische gedeelte!) niet meer lekker aanvoelt in het begin.

RhanRT

Re: R1200RT 2005

Geplaatst: 29 mei 2011, 22:41
door poestexas
Hallo,
Motor ziet er inderdaad proper uit. Vraag aan de verkoper of het nog de eerste remschijven zijn. 2005 en 2006 zijn er veel problemen geweest met de remschijven die steeds krom trokken. Als de voorremmen een kleine vibratie geven, mag je je aan problemen verwachten. Misschien de motor dan toch best eens laten nakijken in de garage.

Re: R1200RT 2005

Geplaatst: 29 mei 2011, 22:41
door KaleFietsbel
Ik zou in ieder geval een keuring laten uitvoeren als je zelf niet deskundig voldoende bent.

Veel succes en wijsheid!

Re: R1200RT 2005

Geplaatst: 30 mei 2011, 17:04
door doov650
ssimons schreef:Nu mijn VFR zo goed als verkocht is ben ik op zoek naar een vervanger.
Ik kijk uit naar een R1150RT of een R1200RT, budget is 8500 euro.

Vandaag ben ik naar deze gaan kijken:

http://nl.kapaza.be/oost-vlaanderen/bmw ... 643564.htm

De motor ziet er vrij goed uit. Links bovenaan is een kleine 'vlek', volgens de eigenaar veroorzaakt door het verwijderen van duivenuitwerpselen.
Verder zijn de bouten van onder andere de remschijven een beetje verroest.
De motor reeds volgens mij goed (heb nooit eerder met een 1200RT gereden, wel met een 1150 RT). Wel vond ik dat hij vrij luidruchtig was rond de 5000 rpm.
tot pakweg 4000 toeren draaide hij veel soepeler.
Ook vind ik dat er vrij veel druk moet uitgeoefend worden op de voetrem om echt door te remmen.. Handrem reageerd "harder".
Een onderhoudsboekje is niet voorhanden. Laatste factuur van onderhouden 30.000km is beschikbaar, maar daarop staat nog BMW R850RT vermeld bovenaan.
Volgens de eigenaar is dit zijn vorige motor en hebben ze dit in de garage niet veranderd. (ga ze maandag even bellen)

De eigenaar is akkoord om hem te verkopen voor 8500 euro.

Wat denken jullie hiervan?
Zijn er bepaalde zaken daar ik moet op letten?
8500 is een mooie prijs. Zou hem gewoon doen. Probleemloze fiets.

Re: R1200RT 2005

Geplaatst: 30 mei 2011, 21:43
door ssimons
Bedankt voor de reacties. De VFR is intussen de deur uit!
Ik ga denk ik nog 's naar deze moto's kijken:

http://nl.kapaza.be/vi/55404298.htm (verkoper heeft aangegeven dat tss 8500-9000 ok is voor hem)

of

http://nl.kapaza.be/vi/55917086.htm (mag voor 9500 de deur uit denk ik, maar is wel 1000 euro boven budget.)

Deze lijken me, op foto dan toch, in betere staat (volgens verkoper geen enkele roestsporen te bespeuren. De eerste deed alleen zomerkilometers).
bij het eerste zoekertje moet een koffer herspoten worden. Ik heb geen idee van de prijs, maar denk dat ik dan weer dicht in de buurt kom van zoekertje 2 wat prijs betreft, terwijl die van 2007 is..

moeilijk! :)


Stijn

Re: R1200RT 2005

Geplaatst: 30 mei 2011, 21:49
door RhanRT
Beste Stijn,

Ik zou gaan voor die BMW waarvan het onderhoudsboekje gewoon klopt!

groet,

Han

Re: R1200RT 2005

Geplaatst: 30 mei 2011, 21:54
door ssimons
RhanRT schreef:Beste Stijn,

Ik zou gaan voor die BMW waarvan het onderhoudsboekje gewoon klopt!

groet,

Han
Die van 2005 dus? de goedkoopste :)

Re: R1200RT 2005

Geplaatst: 30 mei 2011, 22:03
door RhanRT
Je geeft je geld maar 1 x uit, daarbij moet je dan ook een goed gevoel hebben, een correct weergegeven onderhoudsstatus die aantoonbaar is helpt daarbij.

Re: R1200RT 2005

Geplaatst: 30 mei 2011, 22:21
door ssimons
Heb nog volgende reactie gekregen ivm zoekertje 1, met de gekraste koffer (wegens omvallen motor volgens eigenaar, zonder verdere schade)

Hoi Stijn

Na ons telefoon gesprek stuur ik even die foto's door het spuiten van die koffer bij bmw garage jorsen zou 250€kosten . de banden zijn ook een jaartje oud .
Is bij jorson nu noemt het "Antwerp moto store" ben niet eerste eigenaar en kan ook bevestigt worden daar want die mens heeft toen een lt in plaats gekocht.
Moesten er nog vragen zijn laat maar weten

Afbeelding
Mvg kris

Re: R1200RT 2005

Geplaatst: 30 mei 2011, 22:46
door ssimons
Intussen heb ik ook het chassisnummer mogen ontvangen. Zal morgen eens met de dealer checken of alle onderhoudt enz. ok is.
Daarna gaan kijken en wie weet.. :)