‘Turn Left Assistant’ voorkomt ongelukken

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

TLA, zinvol of onzin?

Onzin
9
75%
Zinvol
3
25%
Geen mening
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 12

Inspector Gadget

‘Turn Left Assistant’ voorkomt ongelukken

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

BMW heeft een systeem ontwikkeld dat bij afslaan tegenliggers signaleert en daarvoor waarschuwt of zelfs ingrijpt.

De ‘Turn Left Assistant’ maakt gebruik van een camera en laser op de voorkant van het voertuig.
Momenteel wordt het systeem getest in een BMW 5-serie auto en een R1200GS.

BMW legt uit: “De Turn Left Assistant wordt voor de auto actief zodra men een zijweg naar links nadert én richting aangeeft naar links.
Drie scanners op de voorzijde van het voertuig scannen de 100 meter vóór de auto.
Als er tegemoetkomend verkeer wordt gesignaleerd remt het voertuig automatisch af naar 10 km/u. Daarnaast wordt er ook een waarschuwingssignaal aan de bestuurder gegeven.”

Op de motorfiets gaat het automatisch afremmen natuurlijk niet werken.
Daarom is de ‘Turn Left Assistent’ zo ontwikkeld dat het systeem kan communiceren met andere voertuigen voorzien van de TLA.

Wanneer een auto bij afslaan het pad van een tegemoetkomende motorfiets dreigt te kruisen, geeft de TLA van de auto niet alleen via de TLA van de motor een waarschuwingssignaal aan de motorrijder, maar gaat de verlichting van de motorfiets ook sterker branden.
Daardoor wordt de motor beter zichtbaar.
Bij acuut gevaar drukt de TLA ook nog even automatisch op je toeter.

Bron: ProMotor
Erikh

Re: Turn Left Assistant’ voorkomt ongelukken

Ongelezen bericht door Erikh »

Alleen de mens zelf kan ongelukken voorkomen, dit is slechts (een van de vele) hulpmiddelen die tegenwoordig worden ontwikkeld. Wat ook slechts zin heeft als elk voertuig er mee is uitgerust.
Het gevaar van deze technische ontwikkelingen vind ik dat de mens straks helemaal blind vaart op deze technieken.
Je gezond verstand blijven gebruiken is het beste en de hulpmiddelen dienen slechts ter ondersteuning hiervan, niet ter vervanging.
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: ‘Turn Left Assistant’ voorkomt ongelukken

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Sorry hoor, maar ik ben chauffeur geworden omdat ik dat leuk vond/vind,
maar er komen zoveel snufjes dat je straks helemaal niets meer zelf hoeft te doen.
Je hoeft al niet meer zelf in te parkeren ook.
Ik, en dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening, vind het er niet allemaal leuker op worden.
[groet]
HenkvanR -1200-
Inspector Gadget

Daarom heb ik twee armen, en niet een dissel aan mijn romp zitten! :$ :lol:
Jan R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Och, ik denk dat dit soort technische ontwikkelingen door zullen blijven gaan totdat een auto zichzelf helemaal kan besturen. Dat lijkt nu misschien nog SF, maar ik geloof erin dat dit gaat komen. Het zal geleidelijk ingevoerd worden door steeds meer van dit soort "snufjes" te monteren. Daar kunnen / gaan we dan allemaal wel aan wennen.
De basis systemen als: lane-assist, afstand radar / cruise-control, infrarood-camera, automatisch remmen / noodstop, automatisch inparkeren, verkeersborden herkenning e.d. zijn er al en worden al meer en meer ingebouwd, zelfs in middenklassers (kijk maar eens naar de nieuwe Ford Focus).

Ik verwacht dat ik dit nog wel mee ga maken (als ik nog een 20 - 30 jaar op deze aardkloot rond mag lopen :D )
Ze zijn nu al aan het testen op de snelweg tussen Helmond en Eindhoven om auto's via radar, GPS e.d. systemen in een treintje te laten rijden. Dit wegstuk is de laatste maanden al een paar zondagen dicht geweest voor testen.
Zolang je zelf kan / mag beslissen of je deze systemen wilt gebruiken zie ook geen probleem.

Met de motor (met twee wielen) zal het wel wat langer gaan duren / lastiger zijn omdat je daar zelf altijd een grotere invloed zult (moeten) uitoefenen (balans) :lol:. Maar wie weet wat ze hier met gyroscopen nog kunnen verzinnen / bereiken _001
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De uitvinders van deze rommel mogen ze van mij serieus aan het werk zetten. Maar ja ik weet ook dat Mercedes al jaren ABS heeft. Daarna kwam de brake assistent omdat bleek dat mensen dus in geval van nood niet hard genoeg op de rem trapte. En toen kwamen de autos met een foutieve brake assistent van Mercedes. De auto ging dan zo hard mogelijk op de rem als je maar net de rem aantikte. Levensgevaarlijk dus.
Lang leve de gewone motoren zonder al deze gadgets. Al die dingen kunnen kapot en gaan kapot. Mensen die assistents in de auto of motor nodig hebben moeten gewoon stoppen met rijden of een cursus gaan volgen. Maar heel misschien als ik de 150 haal en ik rijd nog een voertuig dat het dan misschien wel een goed idee is. Maar misschien moeten we beter denken aan de ideetjes uit de SF wereld. Je gaat niet meer rijden maar zet die bril op en het geluid aan en ervaart alles vanachter je pc. Je maakt de reis op je pc en drie weken vakantie gaat er in 5 minuten in. Ook gunstiger voor de werkgever en het milieu.

Ton _004
Inspector Gadget

Het was mij al wel duidelijk;
Leuk bedacht, maar er zal nog heel wat doorontwikkeld moeten worden.

Ikzelf denk aan zoiets als automatisch uitklappende zijwieltjes of zo. :lol:

Maar alle gekheid op een stokje;
Je kunt je inderdaad afvragen naar de realiteitszin van sommige van dit soort "oplossingen", maar "in the end" ontspruiten daardoor soms juist bij iemand anders weer briljante ideeën.

Motorrijden blijft wat mij betreft KOAG, elke keer weer.
(kijken, oppassen, anticiperen en genieten)
Hulpmiddelen zijn leuk en soms zinvol en zelfs wellicht levensreddend, maar ik ben en blijf de bestuurder en verkeersdeelnemer.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”