Heb je het probleem als BMW Nav IV-probleem of als Zumo 660-probleem aangegeven op het GPS forum?
Want ik heb wel eens gelezen dat ze daar bij NAV IV-problemen je soms wel eens willen terugverwijzen naar de BMW dealer.
Tot een bepaalde hoogte begrijpelijk, natuurlijk.
Aangezien de BMW NAV IV en de Zumo 660 dezelfde basis-software draaien, is het wellicht raadzaam je problemen als Zumo 660-probleem aan te melden.
Maar dat heb je niet van mij.
Terug naar je probleem;
Nu heb ik nog nooit MP3's op de Zumo 660/NAV IV geplaatst, maar doe graag een paar suggesties.
Belangrijk om te weten;
Is het echt een pauze (de muziek wordt gestopt) of valt het geluid tijdelijk weg?
Ik neem aan dat je de muziek goed genoeg kent om exact(er) te kunnen horen of het een pauze is of dat het geluid wegvalt (maar de muziek door gaat met afspelen, dan helaas even onhoorbaar).
Ik ga uit van wat je aangeeft, echt een pauze, dus tijdelijk stop-en-start.
Zover ik het begrepen heb, zijn er een aantal situaties waar een (tijdelijke) pauze kan ontstaan;
- Als de NAV IV een gesproken instructie geeft (kan dus ook een attentietoon zijn, bijv. flitspaal, waarschuwing als je de maximumsnelheid overschrijdt, e.d., indien je die opties aan hebt staan)
- Als je headset de zgn. VOX functie heeft. (ook wel eens Voice Connect genaamd)
Hierbij bemonsterd de microfoon van je headset constant a) omgevingsgeluid (om evt. het volume versus rijwind aan te passen) en b) als je gekoppelde telefoon over gaat en je hard iets roept, om de telefoon volledig handenvrij aan te nemen.
Nadeel is dat zo'n VOX functie soms iets te gevoelig is, waardoor deze soms staat te "klapperen", en wellicht "denkt" dat je iets roept.
Want met zo'n VOX-functie (en het feit van de verplichte A2DP ondersteuning die de NAV IV vereist) kan jou headset weldegelijk een pauze-commando (al dan niet, heel kortstondig) geven vanaf je headset naar je NAV IV.
Vaak kan je zo'n VOX-functie óf uitschakelen óf de gevoeligheid instellen.
- Je headset ondersteund A2DP en geeft commando's aan de NAV IV.
Moderne headsets ondersteunen A2DP protocol, waarbij de knoppen op de headset (meestal de volume-knoppen) een dubbele functie hebben.
Niet alleen het aanpassen van de volume, maar ook (bijv. als je ze langer of kortstondig indrukt) als pauze en play-toets, dus "draadloze afstandsbediening" naar de NAV IV toe.
Als nu bijvoorbeeld (per ongeluk) de kraag van je kleding tegen die knoppen aandrukt, kan je dit soort situaties krijgen.
Of als je de knoppen net ff te lang (of te kort) indrukt waarbij je denkt dat je het volume aanpast maar dus pauze en play functies loopt te bedienen.
Ik weet van een familielid, naam zal ik verder niet noemen, die in het begin hiermee nogal zat te worstelen.
Het zijn wat punten waar ik zoal aan denk en naar zou gaan kijken cq. luisteren.