Pagina 1 van 1
Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 05 mei 2011, 20:46
door Beemer-Tycoons
We ( mijn oudste dochter en ik ) hadden voor Gister 4 mei een planning gemaakt om met z’n tweetjes samen een dagje te gaan toeren , zij op haar eigen Yamaha 600 Diversion en ik op mijn R1150RT.
Helaas ging het allemaal niet erg voorspoedig eerste viel het weer tegen (fris en een regenbuitje) waar we op dat moment reden n.l. rond Schiphol en tot overmaat van ramp reed ik normaal weg bij een stoplicht en gelijk hoorde ik een angstaanjagend verscheurend geluid uit de buurt van de koppeling, gelijk stoppen en kijken en luisteren wat er aan de hand is, het geluid nam ook toe met het oplopen van het toerental en verder rijden was echt geen optie dus de motor in een woonwijk geparkeerd en samen op het Yamaha’tje weer terug naar Dordrecht en een motor aanhanger ophalen en de manke BMW ophalen. _002
Vanmorgen begon met sleutelen ik wist inmiddels dat het ergens bij de koppeling moest zitten dus vol goede moed begonnen met het ontmantelen van de Beemer en na een 3 uurtjes sleutelen stond het subframe onder een hoek van 45 graden van het motorblok en was de versnellings bak zichtbaar.
Na het los maken van de versnellingsbak kwam de koppeling in zicht en daar was een hoop metaal slijpsel zichtbaar, het bleek dat de vertanding op de koppelingsplaat totaal was verdwenen en dat de ingaande as van de versnellingsbak helaas ook veel schade had opgelopen .
Na het openmaken van de versnellingsbak bleek dat daar verder geen schade was maar ik moet helaas wel de ingaande as van de versnellingsbak vernieuwen.
Inmiddels heb ik een nieuwe koppelingsset besteld en ook de ingaande as is besteld samen met twee nieuwe lagers en olie keerringen .
Dit alles is weer effe een ongeplande uitgave die weer behoorlijk in de papieren gaat lopen (dag leuke geplande hebbe dingetjes) .
Het is de bedoeling dat alles volgende week binnen komt en ik alles weer kan monteren , want eind Mei gaan we met de Beemer op vakantie naar Sardinië en Corsica en dan moet hij wel volledig gereed zijn voor een 5000 vakantie kilometers, ik zal jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen.
Peter
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 05 mei 2011, 20:59
door Inspector Gadget
Aiii, dat is sneu zeg!
Zeker als je al andere plannen hebt, dan is het best wel verdrietig om te lezen.
Maar, even terugdenkende aan de tijd dat ik nog aan een motor durfde te schroeven, hoeveel kilometers staan op je teller en hoe lang heb je de motor?
Heb je voorheen geen rare dingen bemerkt van de koppeling?
En dan tussen aanhalingstekens, "gelukkig" dat het je nu overkomt en niet als je op je 5000km-vakantie bent, dan zijn je mogelijkheden wat beperkter denk ik zo.
Maar je hebt de tijd en ruimte om het nu goed op lossen, begrijp ik, en dat is heel belangrijk.
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 05 mei 2011, 22:39
door Ton1959
Waar ik ook wel nieuwgierig naar ben is of dit de originele koppeling was of dat hij al een keer vervangen is? Misschien sprake van een hardingsfout? En ook inderdaad hoe hoog de kilometerstand is.
Maar is er nu wel kans dat je nu andere shims moet gaan gebruiken als de versnellingsbak weer dicht moet denk ik? Of liggen er bij die ingaande as geen shims tussen?
Succes met de reparatie en ik hoop dat je hem op tijd weer in elkaar zal hebben.
Ton
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 05 mei 2011, 23:17
door Baird
PaulRS schrijft in zijn verhaal over de revisie van een GS blok:
"Vervolgens kan de bak erachter, maak de prise-as schoon en smeer deze met Staburags, het favoriete vet van Herr BMW, wat er zo speciaal aan is, geen idee, klein tubetje kost een vermogen, maar toch maar wederom wel doen."
Bij mijn vorige R1150RT was de as ook aardig ingeslagen bij 54k maar heeft toch door gereden tot bij 100k ingeruild. Ben dus benieuwd hoeveel die van jou gereden heeft.
heb je de bak al open liggen? Zou hem wel eens van binnen willen zien.
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 06 mei 2011, 09:18
door Beemer-Tycoons
De kilometer stand staat nu op 63.000 dus niet overdreven veel en de originele koppelings platen waren nog gemonteerd.
volgens mij kan na montage van een nieuwe ingaandeas de bak gewoon weer dicht zonder aanpassing van enige shims.
Peter
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 06 mei 2011, 09:40
door Ton1959
Dat is wel erg vlug dat bij die kilometerstand zoiets fout gaat. Misschien toch waard om bij BMW eens over te informeren. Ik heb wel eens ooit meegemaakt bij mijN Suzuki 850 dat een binnenvertanding van de aandrijving van het achterwiel ineens geen tanden meer had maar dat moest ook haast wel een hardingsfout zijn geweest. Maar toch weer een duur en tijdrovend karwei weer .
Ton
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 06 mei 2011, 10:09
door aartjw
Mijn vorige motor (R1100RT, 1997) stond op 163.000 km en daar heb ik nooit een probleem gehad met de versnellingsbak

. Misschien een exemplarisch foutje

? Loont volgens mij wel de moeite om dat eens bij een dealer na te gaan.
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 06 mei 2011, 21:15
door jaybmw
Vet op de prise-as bevorderd lichtere bediening van de koppeling.Heeft niets met levensduur van splides op de as te maken.De een zweert bij een droge as,omdat er geen stof en vuil op de as blijft plakken de ander bij een ingevette.... Blijft wel vreemd bij de km stand dat alles verrot draait? Vele korte stukjes rijden bv,hard optrekken? Ik zou als de bak toch open is alle lagers vervangen!
Grtn Jeroen.
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 06 mei 2011, 22:06
door Ton1959
Ik dacht ook wat Jeroen dacht maar dat is ook omdat in de auto wereld splines of spiebanen voor de koppeling niet gesmeert worden. Daar word het gewoon droog gemonteerd en gaat de versnellingsbakas net zolang mee als de auto.
Maar ik las dit en daar zal toch wel een kern van waarheid in zitten.
http://bmwmotorcycletech.info/inputsplinesthrowout.htm
Lees dan ook nog ven hier wat Fretting corrosion is
http://www.corrosion-doctors.org/Forms- ... etting.htm
Maar ik dacht dat er voor de R1100 serie ook geen termijn was voor het smeren van de spiebanen. Terwijl die er voigens mij voor de oudere types wel was. Misschien heeft men gemerkt bij latere types dat het smeren weinig effect heeft

.
Ik heb net nog eens een foto van een BMW RT koppeling bekeken en ik kan me toch voorstellen wat men bedoeld met Fretting corrosion. Zo ziet het er namelijk bij auto's over het algemeen niet uit.
Ton

Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 06 mei 2011, 23:10
door vioma
Ik dacht ook wat Jeroen dacht maar dat is ook omdat in de auto wereld splines of spiebanen voor de koppeling niet gesmeert worden. Daar word het gewoon droog gemonteerd en gaat de versnellingsbakas net zolang mee als de auto.
In de 39 jaar dat ik monteur ben heb ik nog nooit een koppeling vervangen zonder vet op de splines te doen , bij sommige koppelingsets zit het vet er bij in een plastic zakje , dat zit er toch niet voor de kat z,n ... bij
Bij de BMW motor fietsen heb ik al een paar gezien met erg ingesleten splines en die waren allemaal droog _002
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 06 mei 2011, 23:38
door Ton1959
Hoi Peter
Ik denk dat men geen vet aan de priseas op de spiebanen deed omdat het vet wat er af zou slingeren waarschijnlijk meer kwaad deed. Maar ik denk ook dat degene die er wel vet op hadden zitten ook ingesleten waren. Altijd als je de koppeling gaat vervangen is alles droog en vuil van al het stof. Het meeste vet verdwijnt altijd denk ik maar.
Ik heb in ieder geval nooit geen auto's gezien met een versleten prise as en bij onze garage smeerde men er geen vet aan hoor. En toen hadden we ook vaak auto's die toch rond de 400000km zaten op de teller. Hoe meer vet er op zit hoe meer vuil er aan blijft hangen volgens mij .Ik heb net ook nog even opgezocht of er voor mijn R1100R een kilometerstand zou zijn waarop de splines gesmeert moeten worden maar het is ook geen service item meer. Dus waarschijnlijk toch alleen als je de koppeling vernieuwt. En als ik zie wat voor materiaal dat is bij onze motoren dan is daar misschien wel wat vet gewenst. :roll:
Ton
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 07 mei 2011, 18:26
door Baird
Vanmiddag naar Beemer-Tycoons geweest en het spul bekeken, hier een paar foto's van de ingaande as. Ben vergeten om foto's van de koppelingsplaat te maken maar die was volgens zeggen ook volledig rond.
groetjes, Bert
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 07 mei 2011, 18:57
door Ton1959
Die ziet er wel echt heel slecht uit. Ik zou benieuwd zijn wat men daar bij BMW van zou zeggen.
Ton
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 07 mei 2011, 19:03
door jaybmw
De enige oorzaak kan met deze schade onbalans zijn of een kromme as.Hoe minimaal ook,het kan slijtage als deze tot gevolg hebben. Duidelijke foto's,maar de juiste oorzaak lijkt me erg interessant!
Grtn Jeroen.
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 07 mei 2011, 19:31
door Ton1959
Misschien een fout in de koppelingsplaat of de diafragmaveer waardoor de koppeling scheef wringt tijdens ontkoppelen. Ach blijft gokken natuurlijk ik neem aan dat zoiets wel vaker is voor gekomen maar ik klopte toch even bij BMW aan zij zullen dit ongewijfeld al eens eerder gezien hebben. Volgens mij moet je al behoorlijk gek doen om het zelf te veroorzaken.
Ton
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 07 mei 2011, 20:03
door Stoffel
Ik heb dezelfde schade gehad. Ook werd er gewezen naar gebruik vet. Dit door een voormalige BMW monteur.. naar de prijs van het vet kijkende hoop ik maar dat het werkt, anders goed ge&*#d.
Die as wordt trouwens goed belast en dan is het einde van de as met de vertakkingen het zwakste punt. Liever dat het daar slijt dan in de bak moet ik zeggen.
Sent from my HTC Desire aan alle forumleden
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 07 mei 2011, 20:16
door Beemer-Tycoons
Bedankt Baird voor het maken van de foto's en het plaatsen op het forum.
De koppelings platen heb ik bij v Gils laten liggen maar die zal ik Dinsdag nog proberen op te halen.
Gister(Vrijdag) bij Ad v Gils motoren in Breda de benodigde onderdelen besteld zijnde een complete koppelings set een nieuwe ingaande as plus lagers en alle olie keerringen 3 stuks voor alle uitgaande assen en drukstift voor de koppeling.
Volgens v Gils zou het allemaal mogelijk woensdag binnen kunnen zijn, de montage van de lagers op de nieuwe as en uit shimmen en afmonteren van de versnellings bak laat ik toch maar aan v Gils over die zal er toch meer ervaring mee hebben als ik, waarna ik zelf alles weer in elkaar kan bouwen.
Vandaag alvast alle onderdelen netjes schoon gemaakt en nagekeken zodat ik alles weer netjes en gesmeerd in elkaar kan zetten.
Wat betreft het terug gaan met de onderdelen naar de BMW importeur zie ik niet zo heel veel heil want de motor is door de vorige eigenaar geimporteerd uit Duitsland waarna hij hier ook nog heeft rond gereden, ik zelf ga ook nooit voor onderhoud naar de officiele BMW dealer want ik doe al het onderhoud zelf.
Wat de mogelijke oorzaak hiervan is zal wel een raadsel blijven en altijd gis werk zijn,maar vreemd blijft het en ook extreem zware slijtage, ik zelf ben in ieder geval geen stoplicht sprinter en rijdt over het algemeen rustig maar wel veel met een duopassagier ( geen maat XXXL ) laat ze het maar niet horen.
Hierbij nog enkele foto's van de gehele operatie.
Peter
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 08 mei 2011, 00:11
door Baird
Nog een uitvergroting gemaakt:
Als er twee delen op elkaar inwerken bepaal je als constructeur welk deel het zwakste is en welke er dus vervangen moet worden bij end-of-lifetime. Normaal kies je in dit geval dan voor de koppeling en niet voor de as. Vanwege het feit dat nu beiden kapot zijn duidt op een bijzondere situatie. Om hier op verder te kunnen redeneren moet ook de koppelingsplaat bekeken worden, ik hoop dat je die van Ad van Gils terug krijgt. Zou toch raar zijn dat een beetje 'magisch vet' dit soort slijtage zou voorkomen ........................
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 08 mei 2011, 08:13
door vioma
Zou toch raar zijn dat een beetje 'magisch vet' dit soort slijtage zou voorkomen ........................
En toch is het zo ...................

Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 08 mei 2011, 12:19
door Ton1959
Maar toch is bij de latere modellen de spline smering interval vervallen. En hoeveel berijders zouden hier de splines al hebben laten smeren bij hun 1100RT? Het zal bij de beurten dus niet maar even gedaan worden omdat het zo'n zes uur werk zeker is lees ik. Dat houd dat in dat we hier al meerdere personen moeten hebben die dus iets dergelijks meegemaakt moeten hebben. De meeste zullen de splines dus pas smeren als de koppeling vernieuwt word of vergis ik me hierin?
Ik las ook dat het bij de oudere modellen wel vaak moest gebeuren maar dat de koppelingsplaat contactvlakken (spiebanen) van een ander materiaal waren .
Ton

Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 08 mei 2011, 12:24
door vioma
De meeste zullen de splines dus pas smeren als de koppeling vernieuwt word of vergis ik me hierin?
Nee je vergist je vast niet , ik doe het in ieder geval niet bij het onderhoud

Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 08 mei 2011, 12:52
door Ton1959
Misschien een leuke poll om te hebben dan? Wie laat er allemaal die splines wel smeren en hoelang gaat je koppeling al mee? Ach nee misschien beter niet dan moet ik me misschien weer zorgen gaan maken over iets voor het al gebeurd is. :lol: :lol: :lol:
Ton

Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 10 mei 2011, 20:32
door Beemer-Tycoons
Vanmorgen nog even met Ad v Gils gebeld of hij de oude koppelingsplaten nog had liggen, en vanmiddag de versnellingsbak vast gebracht en hij had de oude koppelingsplaten al klaar liggen.
Toen ik daar de werkplaats binnen kwam lopen zag ik nog een RT staan met de versnellingsbak verwijderd en daar bleek het zelfde probleem te zijn ontstaan, ook daar was de vertanding van de koppelingsplaten geheel verdwenen maar was de as in de versnellingsbak niet zo erg beschadigd als bij mij.
Ik heb zojuist ook nog even de foto's van de koppelingsplaten bij de andere foto's geplaatst.
De afgelopen dagen nog wat zitten speuren op internet en daar is haast een ieder het er over eens dat er een laagje vet moet worden aangebracht alleen zijn er een aantal opties: 1 Origineel voorgeschreven BMW vet Optimoly Pasta MP3, Honda Moly 60, Staburach, Molycote G-N plus en misschien zijn er nog wel meer opties.
Nog even wachten tot de onderdelen binnen zijn en de versnellingsbak weer in elkaar zit en dan kan alles weer inelkaar worden gezet en kunnen we gaan rijden.
Peter
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 10 mei 2011, 22:03
door Baird
het laat me toch niet los, dus het volgende speelt door mijn gedachten.
Peter vertelde me vorige week dat hij vorig jaar dikke problemen met de koppelingswerkcilinder gehad heeft, ook het druk lager was defect. Motor is geïmporteerd uit Duitsland, voorgeschiedenis niet helemaal bekend.
Stel: vorige eigenaar was een stoplichtsprinter in een stedelijke omgeving( hoge belasting, frequent voorkomend), iedere keer wachtend bij het stoplicht wordt de koppeling ingetrokken gehouden( defecte koppelingscilinder en druklager tot gevolg), tijdens het langdurig ingetrokken houden van de koppeling kan door het rammelen/slaan van de koppelingplaat fretting op de as/koppeling ontstaan ( zal zoeken of ik het in het Nederlands kan vinden)
Fretting
From Wikipedia, the free encyclopedia
Fretting refers to wear and sometimes corrosion damage at the asperities of contact surfaces. This damage is induced under load and in the presence of repeated relative surface motion, as induced for example by vibration. The ASM Handbook on Fatigue and Fracture defines fretting as: "A special wear process that occurs at the contact area between two materials under load and subject to minute relative motion by vibration or some other force."
The amplitude of the relative sliding motion is often in the order from micrometers to millimeters, but can be as low as 3 to 4 nanometers.[1]
The contact movement causes mechanical wear and material transfer at the surface, often followed by oxidation of both the metallic debris and the freshly exposed metallic surfaces. Because the oxidized debris is usually much harder than the surfaces from which it came, it often acts as an abrasive agent that increases the rate of both fretting and a mechanical wear called false brinelling.
Laat maar eens horen .........................
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 10 mei 2011, 22:35
door Ton1959
Hoi Bert
Deze koppelingsplaat is volgens mij niet oud. Ik heb van de site volgens mij hier ook eens wat foto's over genomen van een oude koppelingsplaat en dat was een bonk roest. Hier zit nog geen roest op.
Ik houd bij mijn motor en ook bij mijn auto de koppeling ingetrokken en dat moet volgens mij niet snel een druklager of koppelingscilinder probleem veroorzaken. Ik heb het nooit meegemaakt dat bij een auto het druklager of de cilinder kapot ging door de koppeling ingetrokken te houden bij het verkeerslicht. Maar ik vernieuwde wel altijd het druklager tijdens vervangen van de koppeling.
Ik denk toch dat het iets anders was. Ik zou je verhaal wel kunnen geloven als het de kopelingsplaat betrof waar ik een foto van had maar niet deze plaat.Ik denk wel dat de schade kan onstaan tijdens de eerdere problemen met het druklager en de koppelingcilinder en dat de koppelingsplaat vervangen is terwijl de as al slecht was door de problemen met het druklager en de ciinder. Maar volgens mij is deze plaat vrij nieuw.
Ton
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 16 mei 2011, 18:07
door thooms
Zoals je goed op de foto kan zien is de as de sterkste punt geweest, de koppelingsplaat heeft de zwakste legering.
Het komt voor als er net iets te veel speling op de spindels zit of gemonteed zijn met verkeerd vet of helemaal geen vet.
Wat goed helpt om dit proces op gang te helpen om de speling te laten verergeren is het te bruusk op laten komen van de koppeling je kan de koppeling rustig belasten daar is deze voor maar ineen keer los laten is minder goed voor de koppeling.
Dit probleem met de spindel hem ik zelf als eens bij een motorfiets gehad met een voortandwiel de tandwiel had te veel speling en de legering was niet goed waardoor je een vergelijkbaar beeld hebt.
Het in ondertoeren rijden zal ook niet goed zijn voor de koppeling daar door je grote klappen krijgt in plaats van regelmatige draaien van het geheel
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 16 mei 2011, 18:59
door Beemer-Tycoons
Deze Beemer heb ik in 2008 gekocht met 38000 Km op de teller en afgelopen zomer heb ik de koppelings werkcilinder bij een BMW dealer in Zuid-Frankrijk laten vervangen bij km stand 47000 omdat het lager van de werkcilinder defect was en de olie daarom pisheet werden niet meer naar behoren werkte.
Ik kan me niet voorstellen dat de koppelings platen al voor de 38000 km zijn vervangen en zelf rijdt ik ook altijd heel behouden en heb inmiddels 63000 km gereden, dus dit moeten toch echt de originele platen zijn en over de oorzaak kunnen we waarschijnlijk nog heel lang blijven gissen maar 1 ding is zeker ik zal het geheel straks als ik nieuwe onderdelen heb in ieder geval alles met vet monteren en dan waarschijnlijk regelmatig tijdens de winterstop de koppeling en ingaande as van de versnellingsbak controleren op slijtage .
Peter
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 16 mei 2011, 21:56
door thooms
Bij de firma LUK kan je vet krijgen dat speciaal voor de koppeling spindels bedoelt is dit gebruiken we ook bij de auto's
Ik weet niet of op hun site koppelings montage fouten staan heb al eens een boek gekregen van hun erg intressant moet ik zeggen
Er word teveel geknoeid met lager vet en koper pasta wat daar helemaal niets te zoeken heeft
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 17 mei 2011, 19:05
door Beemer-Tycoons
Ik heb net even op Google naar Luk vet gezocht en de onderdelen van LUC worden o.a. verkocht bij Brezan dus ik zal morgen nog even bellen of ze ook het vet verkopen, bedankt voor de tip.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Peter
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 18 mei 2011, 07:31
door thooms
Als je het vet aanbrengt niet met klodders dik en schuif met je vinger in de koppelingshart zodat daar ook vet in zit en over de spindel natuurlijk.
Vervolgens schuif de plaat een paar keer heen en weer over de spindel heen zodat alles goed verdeelt word en je het overtollige verwijderen kan.
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 18 mei 2011, 18:29
door Beemer-Tycoons
Ik ben vanmiddag bij de Brezan vestiging in breda geweest en daar hadden ze inderdaad LUK koppelings onderdelen voor auto's en in de totale verpakking daar van zit standaard een kleine tube met LUK koppelingsvet, gelukkig hadden ze daar een doos staan met losse tubes en kon ik geheel GRATIS een kleine tube meenemen, dus die gaan we morgen gebruiken als alle onderdelen binnen zijn en alles weer in elkaar kan worden gezet.
Het is natuurlijk logies dat er maar een dunne film vet op de beide onderdelen dient te zitten i.v.m. het rondslingeren van het vet en de kans dat de koppeling dan gaat slippen.
Nog bedankt voor de tip
Als alles goed gaat heb ik dit weekend weer een rijdende Beemer gereed voor de grote vakantie trip maar ik zal hem komende week eerst nog even testen.
Peter
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 22 mei 2011, 19:16
door Beemer-Tycoons
Vrijdagmiddag had ik alle onderdelen binnen en ben ik begonnen aan het opbouwen van de koppeling en het plaatsen van de versnellingsbak met het aanbrengen van een gepaste hoeveelheid vet op alle as verbindingen en werd het langzaam aan weer een volledige motor, uiteindelijk zat alles vrijdag avond weer in elkaar met uitzondering van de plastic zijbeplating want zodat ik mogelijk nog wat kan controleren en ik was gelukkig de tip Baird niet vergeten om voor het starten van de motor het gas minimaal twee keer volledig tot de stuit te openen om de Motronic te resetten

. Zaterdag middag had ik eindelijk tijd voor de eerste proefrit en kwam ik tot de ontdekking dat de achterrem niet met de rempomp werkte en het lampje van het ABS bleef branden

, toch maar even een proefrit gemaakt en gelijk bij Ad v Gils langs gegaan en volgens hem moest het ABS systeem gereset worden maar dat hielp ook niet na veel zoeken en doormeten kwamen we er niet zo maar uit en besloot ik naar huis te gaan en thuis te kijken of er soms ergens een draadboom beklemd zou zitten. Tot mijn grote verbazing reed ik weg uit Breda en waren alle waarschuwings lampje uit en werkte alles naar behoren

. Vandaag heb ik ook de zijbeplating gemonteerd en hebben we vanmiddag samen een leuk stukje rond getoerd om wederom een beetje vertouwen in de motor te krijgen want dat ben je dan wel even kwijt. Komende week nog 4 keer naar het werk in Eindhoven rijden en dan ben ik weer vol vertouwen in het grote vakantie avontuur naar Sardinie en Corsica.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Peter
Re: Defecte Koppeling versleten vertanding
Geplaatst: 23 mei 2011, 00:33
door Baird
Mooi man !!
