Watergekoelde boxer, het nieuwe blok

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Mike Philippens

Watergekoelde boxer, het nieuwe blok

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Geen vage spionagefoto's deze keer, maar in de MO BMW Motorräder van deze maand staan plaatjes van het nieuwe boxer blok. Ik heb ze gekaapt van de BMW MOA website.
Achteraanzicht
Achteraanzicht
Mike Philippens

Re: Watergekoelde boxer, het nieuwe blok

Er staat front view, maar het is het bovenaanzicht.
Bovenaanzicht
Bovenaanzicht
Mike Philippens

Onderaanzicht
Onderaanzicht
Mike Philippens

Vooraanzicht
Vooraanzicht
Opvallende zaken: inlaten aan de bovenkant, uitlaten aan de onderkant. Volgens het verhaal zou er een natte platen koppeling in komen, en dat zou dan verklaren waarom op die vage spionagefoto's de cardan aan de 'verkeerde' kant zou zitten. Ik heb geen idee waarom dat een verklaring is, want ik heb daar geen verstand van. Vraag is nu: komt dit op de boxers van 2012 of 2013? Er is nog niets gezegd door BMW, maar ik weet ook niet veel van hun release-schema en gewoontes. Dit is ook geen nieuw model natuurlijk, maar meer een doorontwikkeling op de bestaande serie.

Hoewel de 1200RT niet echt meer vermogen nodig heeft, kunnen ze dat nu natuurlijk wel realiseren, én meteen binnen de emissie norm blijven. Dat laatste zou de reden zijn om naar waterkoeling over te stappen. Ik ben benieuwd. Mij raakt het persoonlijk niet, want ik koop toch nooit een nieuwe, dus tegen de tijd dat deze motor in mijn vizier komt, is het alweer 2025... ;)
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Mike Philippens schreef:Geen vage spionagefoto's deze keer, maar in de MO BMW Motorräder van deze maand staan plaatjes van het nieuwe boxer blok. Ik heb ze gekaapt van de BMW MOA website.
Mike,
bedankt voor de fotos!
Welke web site bedoel je?
(Ik heb gekeken op http://www.mo-web.de , maar daar zag de fotos niet)
Hans
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Word het langzamerhand een Goldwing dan? Ik blijf het bij onze boxers houden. Mijn R was eigenlijk al iets te modern. De R100R was al goed genoeg voor mij geweest. Ik hou van de eenvoud. En eigenlijk zijn carburateurs super betrouwbaar. Nieuwe techniek vraagt om nieuwere en duurdere gereedschappen meestal.

Ton _004
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad, bedankt!

Ik schat in;
http://www.bmwmoa.org/
Mike Philippens

HansD schreef:
Mike Philippens schreef:Geen vage spionagefoto's deze keer, maar in de MO BMW Motorräder van deze maand staan plaatjes van het nieuwe boxer blok. Ik heb ze gekaapt van de BMW MOA website.
Mike,
bedankt voor de fotos!
Welke web site bedoel je?
(Ik heb gekeken op http://www.mo-web.de , maar daar zag de fotos niet)
Hans
Ze staan in dat blad, niet op de website.
Iemand van BMW Motorcycle Owners of America was zo vriendelijk de foto's te scannen en te plaatsen.
Mike Philippens

Ton1959 schreef:Word het langzamerhand een Goldwing dan? Ik blijf het bij onze boxers houden. Mijn R was eigenlijk al iets te modern. De R100R was al goed genoeg voor mij geweest. Ik hou van de eenvoud. En eigenlijk zijn carburateurs super betrouwbaar. Nieuwe techniek vraagt om nieuwere en duurdere gereedschappen meestal.
Ja...dan hadden we net zo goed bij de loopfiets kunnen blijven natuurlijk. Een beetje vaag om heel arbitrair bij een bepaald jaartal te blijven steken. Als we dat met alles deden hadden we dit forum ook niet. Internet is ook weer zo'n onnodig stuk nieuwlichterij... ;)

Zo gaat dat nu eenmaal. Je moet blijven ontwikkelen. En nou is waterkoeling nou niet bepaald een obscuur of onbeproefd stuk techniek. Het gros van de motorfietsen heeft het en alle auto's (zelfs Porsche) hebben waterkoeling. Dus het is betrouwbaar genoeg. En het houdt thuissleutelaars ook niet tegen.

En niemand houdt je tegen om gewoon nog op een R100R rond te rijden. Er zijn er nog genoeg ;)
Ton1959

De waterkoeling schrikt mij zeker niet af. Maar ik merk wel dat een aantal ander zaken die op latere modellen zitten niet allemaal verbeteringen zijn.
En dat we moeten vernieuwen constant las ik ook ooit bij een Nikon forum. Men noemde dit een gear forum. Je koopt altijd het duurste zelfs al kan je dat niet terug zien in de foto's. Ik hoef niet altijd het nieuwste of het duurste. Ik vond de klassieke uitstraling van BMW altijd mooi en nog. En misschien omdat ik ouder word bewonder ik nog steeds die klassieke boxer. De r100R die ik op dat moment zocht was toen nergens te koop. Daarom kocht ik de R1100R. Ik rijd graag met een motor die ik zelf nog behoorlijk goed begrijp qua techniek. En ben er niet van overtuigd dat vernieuwd altijd beter is. Zelf vind ik de 1200GS ook heel mooi en de R1200R kan ook nog maar de 6 cilinder vind ik totaal geen BMW uitstraling hebben. Maar dat is ieder voor zich denk ik.

Ton _004
Mike Philippens

Ton1959 schreef:En ben er niet van overtuigd dat vernieuwd altijd beter is. Zelf vind ik de 1200GS ook heel mooi en de R1200R kan ook nog maar de 6 cilinder vind ik totaal geen BMW uitstraling hebben. Maar dat is ieder voor zich denk ik.
Voorlopig is ie er nog niet, dus we weten er nog niets van.

Je kunt je daarbij afvragen wat 'BMW uitstraling' is. Moet het persé een luchtgekoelde boxer zijn (de allereerste BMW was dat niet btw)? Ik vind het heel goed dat een merk constant blijft zoeken naar nieuwe dingen, want anders sta je stil en dat is nooit goed. Daar zijn gewoon geen uitzonderingen op. Niet elke verandering is een vernieuwing, maar dat geeft niet. Daar leer je alleen maar van. Elk merk moet evolueren en op voorhand een vernieuwing afwijzen vind ik persoonlijk erg benauwend. Eerst zien wat het wordt. Ooit had BMW het idee dat de K serie de boxer zou opvolgen. Dat idee hebben ze laten varen en nu heeft de K serie haar eigen 'volgelingen'. En de boxer is er nog steeds. En de waterkoeling geeft misschien weer nieuwe mogelijkheden. We weten het nog niet, want hij is er nog helemaal niet. Dus ik vind dat zoiets altijd een kans verdient.

Als BMW bij de R100RS had gebleven, waren ze al lang dood en begraven. BMW heeft juist door innovaties een opleving doorgemaakt en daardoor zijn ze nu wie ze zijn. Feit is nu eenmaal dat de boxermotor al decennia nog maar nauwelijks aan de emissienormen kan voldoen. De waterkoeling geeft ze daarbij nieuwe mogelijkheden om juist de geliefde boxer in stand te houden. Innovatie om de nostalgie levend te houden... ;)

BTW: Harley Davidson kan het ook, dus als dat stelletje conservatievelingen het kunnen, moet BMW het ook kunnen...
Ton1959

Ik zeg het al het is een kwestie van smaak. Ik vind de boxers mooi en voor mij hoeft de vernieuwing niet dus dat is wat ik er persoonlijk van vind. De oude types van BMW zullen mij ook overleven dus ik maak me geen zorgen. Ik verdedig het oude niet als zijnde iets beters maar meer iets wat ik gewoon mooier vind en waar ik gewoon graag aan sleutel. De Emissienorm vind ik niet het belangrijkste. Als ik daar alleen naar keek stopte ik met motorrijden. Gelukkig hebben we allemaal onze eigen smaak anders werd het maar saai hé?

Ton _004
Inspector Gadget

Ervaringen uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. ;)

Pionieren is heel belangrijk. Evolutie dus.
BMW was altijd toonaangevend qua techniek en innovatie, zoals cardanas, ABS, nieuwe lastechnieken, gaten in de remschijven, etc.

Maar realistisch gezien, met een luchtgekoelde motor gelden er nu eenmaal beperkingen wat je aan motorvermogen kunt produceren.
Vloeistofkoeling, zoals bij de K-serie, is daarin een hele belangrijke evolutie.

Althans, zo denk ik daar over.
HansD

Het blok heeft nog veel koelribben. Dat is niet nodig bij waterkoeling, maar zal wel zijn om ons er aan te laten wennen.
Waterpomp boven op het blok, olie-vulopening is naar rechts verhuisd.
Ik ben benieuwd hoe de hele motor eruit ziet met de inlaten recht omhoog en de uitlaten recht naar beneden. Vraag me af of dat mooi wordt, en waar ze de uitlaten gaan laten?

Hans
Ton1959

Hoi Hans
Is wat daar boven op het blok zit geen thermostaathuis?

Ton
HansD

Ton1959 schreef:Hoi Hans
Is wat daar boven op het blok zit geen thermostaathuis?

Ton
Ton,
Ik denk dat je gelijk hebt (is anders wel een heel klein pompje). Je ziet opgegoten leidingen lopen van de linker en rechter cilinder naar dit huis.
Uit de discussie uit het MOA forum lees ik ook nog dat sommigen denken dat er mogelijk een natte meerplaatskoppeling op de nieuwe boxer komt, die
niet op de primaire as zit, maar via een tandwiel ernaast. Daardoor zou de koppeling kleiner kunnen.
Eerlijk gezegd zie ik dat niet, en zit het gat voor de koppeling volgens mij centraal. Mogelijk wel een natte meerplaatskoppeling, maar gewoon op de primaire as in het verlengde van de krukas.

De amerikanen noemden de oude generatie boxers: air heads (luchtgekoeld)
en onze generatie boxers: oil heads (oliegekoeld).
De laatste generatie met dubbelbovenliggende nokkenassen noemen ze: hex heads (8-hoekig)
De nieuwe heeft ook al een naam: wet heads!

Hans
HansD

Hier een link naar een 'geheime' watergekoelde testboxer van BMW uit 1992!
Op de fotos zie je dat dit blok ook al de inlaten en uitlaten recht boven en onder heeft, en dat dit problemen geeft met de uitlaten (waar laat je ze?)
Dit blok had trouwens desmodromische klepbediening (a la Ducati, maar dan anders), waarbij de kleppen niet alleen open geduwd worden via een nokkenas, maar ook weer dicht geduwd door een nokkenas (ipv een veer).

http://thetrxproject.blogspot.com/2011/ ... totyp.html

Hans
Ton1959

Hans
Bij de Goldwing zaten de uitlaten ook altijd te laag door dit systeem. Bij de BMW F650 zat er wel een heel klein waterpompje in van plastic en dat was echt het slechtste onderdeel van de motor. Ik verwacht een beter systeem bij het boxerblok. Eigenlijk is een waterpomp net als op auto's het beste. Deze gaan tegenwoordig maar zelden kapot. Maar ja we zien het wel als de nieuwe boxer uitkomt.

Ton
Mike Philippens

HansD schreef:Het blok heeft nog veel koelribben. Dat is niet nodig bij waterkoeling, maar zal wel zijn om ons er aan te laten wennen.
Ook een beetje optiek denk ik. Ik vind zo'n kaal glad blok ook maar niets om naar te kijken. Volgens mij zijn er meer waterblokken die nog voor de sier koelribben hebben.
Ik ben benieuwd hoe de hele motor eruit ziet met de inlaten recht omhoog en de uitlaten recht naar beneden. Vraag me af of dat mooi wordt, en waar ze de uitlaten gaan laten?
Zit toch onder het plèstik... ;)
De uitlaten zouden onderlangs moeten gaan. Op zich niet zo veel anders dan nu, want ze lopen ook onderlangs, alleen beginnen ze vooraan. Nu onderaan. Maar dan nog, ook hier zit weer wat plastic overheen.

Heeft iemand enig idee wanneer dit geïntroduceerd zou moeten worden? Gezien de spionagefoto's rijden er al een paar rond om te testen. Die tekeningen zijn misschien wel een teken dat men zo onderhand aan de productie toe komt. Zouden ze 'm volgend jaar al presenteren?
Ton1959

Dat prototype was dus al heel oud. Ik verwacht dat dit nieuwe blok totaal anders zal worden. Er zit alweer zoveel jaar tussen.

Ton
Mike Philippens

Wat ik trouwens, als het over 'typisch BMW' en nostalgie enzo gaat, wel erg grappig vind is dat exact dezelfde discussie bij elk nieuw model van elke fabrikant de kop op steekt. Ik kijk net een filmpje over de BMW R75/5 en die is ook niet positief ontvangen door de fundamentalisten. Er was van alles mis mee, want er waren dingen verandert. En verandering is eng. Mensen kunnen daar blijkbaar slecht tegen. Dat zie je met alles. Mensen die niets met computers of internet hebben, vinden dat ook maar niets. Ouderen snappen niet dat kinderen heel de dag willen gamen, terwijl ze vroeger misschien wel heel de dag zaten te puzzelen of te lezen (of te ganzenborden...gamen dus). Verandering is dus eng. Elke keer is het weer hetzelfde: er komt iets nieuws en dat kan nooit wat zijn. Maar wat was dan wél goed? Als ze in de jaren '70 het toenmalig nieuwe model niets vonden (stijlbreuk, niet typisch BMW), waarom vinden de mensen anno nu de moderne BMW dan weer niets en die uit de jaren '70 weer juist wél typisch BMW? Ergens klopt er iets niet...

Tip: lees dit met een zoutvaatje op tafel Big RT Smile
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Toevallig net het strooitzout opgeruimd... :D
Inspector Gadget

Klopt, het varieert van puristen die uit nostalgie geen verandering wensen tot en met de optiek dat niet elke verandering een verbetering is.
En voor dat gehele gamma en alles daar tussenin is wel wat te zeggen.

Feit is dat BMW een bedrijf is, en er dus geld verdient moet worden.
Als door (bijv.) milieueisen de boxer niet meer kan voldoen, zal BMW toch iets moeten doen.

Innovatie is voortschrijdend inzicht, wat mij betreft.
En daar moet je als merk soms een sprong voor wagen.

Want is ook nog zo iets als concurrentie, en niet iedereen zal merkentrouw zijn zoals op het RT-forum ;)
Big RT Smile
HansD

Mike Philippens schreef:Wat ik trouwens, als het over 'typisch BMW' en nostalgie enzo gaat, wel erg grappig vind is dat exact dezelfde discussie bij elk nieuw model van elke fabrikant de kop op steekt. Ik kijk net een filmpje over de BMW R75/5 en die is ook niet positief ontvangen door de fundamentalisten. Er was van alles mis mee, want er waren dingen verandert. En verandering is eng. Mensen kunnen daar blijkbaar slecht tegen. Dat zie je met alles. Mensen die niets met computers of internet hebben, vinden dat ook maar niets. Ouderen snappen niet dat kinderen heel de dag willen gamen, terwijl ze vroeger misschien wel heel de dag zaten te puzzelen of te lezen (of te ganzenborden...gamen dus). Verandering is dus eng. Elke keer is het weer hetzelfde: er komt iets nieuws en dat kan nooit wat zijn. Maar wat was dan wél goed? Als ze in de jaren '70 het toenmalig nieuwe model niets vonden (stijlbreuk, niet typisch BMW), waarom vinden de mensen anno nu de moderne BMW dan weer niets en die uit de jaren '70 weer juist wél typisch BMW? Ergens klopt er iets niet...
Alles wat er in de wereld was toen je geboren werd is normaal en gewoon onderdeel van hoe de wereld werkt.
Alles dat wordt uitgevonden wanneer je tussen 15 en 35 bent, is opwindend en revolutionair, en je kunt er waarschijnlijk carriere mee maken.
Alles dat wordt uitgevonden na je 35e is tegennatuurlijk.

Douglas Adams
Ton1959

Ik ben wel voor vernieuwing als het echt verbetering is. Maar alles heeft altijd een prijskaartje. Als ik nu kijk naar de eerste modellen van de R1100R bijvoorbeeld. Deze modellen hadden veel fouten die pas drie tot 4 jaar later opgelost waren in de 98/99 types.
Natuurlijk is het mooi dat al deze problemen opgelost zijn en als dan een motor naar tevredenheid is word dit model nog 3 tot 4 jaar gebruikt en komt er weer een opvolger.
Dus over een periode van 8 jaar heb je in feite 4 jaar ellende en 4 goede jaren. En dan begint het verhaal opnieuw met het volgende model.
Dus moeten we er rekening mee houden dat de eerste 4 jaar van het volgende model de testfase zijn en dat deze eerste modellen dus tweedehands de moelijk te verkopen mtoren zijn.
Ik ik hoorde hier dat de eerste types van de 1200RT ook een aantal probleempjes had dus kopers zullen natuurlijk ook weer uitkijken naar de latere Rt's.
Maar het kan natuurlijk zijn dat deze water gekoelde motor meteen perfect is en dat de styling superrrrrrrrrrr is. En dan wil iedereen inclusief ik hem natuurlijk ook. Dus het niet niet de angst van het nieuwe maar meer de angst voor de nieuwe fouten. En dat is niet negatief maar realistisch toch?

En nog even off topic
En ik ben er zelfs met computers om daar even op terug te komen ook altijd snel bij om het nieuwste te hebben. Ik had Windows Vista ook voordat 99% van Nederland hem al op zijn pc had. En daarna met Windows 7 idem.
We zien tevens bij de grootste automerken nu wat het veranderen van modellen voor effect kan hebben. Als we kijken naar al de auto's die de laatste jaren zijn terug geroepen omdat er nogal wat modificaties gedaan moeten worden.

Ton
Mike Philippens

Ton1959 schreef:Dus over een periode van 8 jaar heb je in feite 4 jaar ellende en 4 goede jaren. En dan begint het verhaal opnieuw met het volgende model.
Dus...nooit een nieuwe kopen. Laat die anderen maar de hete kolen uit het vuur halen. Ik rij probleemloos op mijn brik uit '97. ;)

Maar het gaat mij uiteindelijk om de weerstand die er blijkbaar is voordat het product er is, of als ie er nét is. En de mensen die er nog geen meter op hebben gereden hebben meteen het eerst hun oordeel klaar. Precies wat ik aangeef: in de jaren '70 komt er een motor op de markt en de fanatici hebben hun oordeel klaar: het is niets, alles wat goed is hebben ze veranderd. Veertig jaar later vind men het model dat nog moet komen niets, en blijkt dat veertig jaar oude model ineens maatgevend te zijn voor het merk. Dát vind ik typisch. Maar zoals ik al zeg: het gebeurt overal, en het zal ook altijd wel blijven. Als straks de watergekoelde boxer ingeburgerd is en er over 40 jaar iets nieuws komt, zal er vast wel iemand roepen dat die waterboxer typisch BMW was...wedden? ;)

Ik hou van veranderingen. Veranderingen (evolutie) is wat de wereld heeft gemaakt tot wat ze nu is, en de mens tot wat ze nu is. Stilstand is altijd achteruitgang. En vooral een commercieel bedrijf kan het zich niet veroorloven om stil te blijven staan. Kijk naar Saab: al die zogenaamde Saab liefhebbers hebben zelf hun eigen merk om zeep geholpen door honderd jaar lang in die ouwe bakken rond te blijven rijden. Leuk en erg nostalgisch, maar daar verdient Saab niets mee. Leuk voor de 'beleving' maar je koopt er niets voor. Saab mág niet eens vernieuwen van die fanatieke fans, want dan is er weer commentaar dat wat ze hebben gemaakt geen Saab meer is. Het is dus niet goed of het deugt niet... Als je als bedrijf naar je fans luistert, ben je binnen 10 jaar failliet...
ahilkens

Ongelezen bericht door ahilkens »

Volgens mij is dit type boxer motorblok ontworpen voor de lokale brandweer die het gebruikt om water mee te pompen. Dus als een soort mobiele brandweerpomp.

Omdat de pomp stil staat zal het "gewone"ontwerp boxer snel te warm worden en moet dus gekoeld worden.

gr. Andre
HansD

ahilkens schreef:Volgens mij is dit type boxer motorblok ontworpen voor de lokale brandweer die het gebruikt om water mee te pompen. Dus als een soort mobiele brandweerpomp.

Omdat de pomp stil staat zal het "gewone"ontwerp boxer snel te warm worden en moet dus gekoeld worden.

gr. Andre
Een brandweerpomp op basis van de BMW R1100,1150,1200 boxer bestaat al lang, maar dan wel met geforceerde luchtkoeling.
Schijnt erg betrouwbaar te zijn en draait urenlang zonder problemen:
Afbeelding

Meer info op:
http://www.rosenbauer.at/index.php?USER ... de_id=7746

Hans
HansD

Mike Philippens schreef:
HansD schreef:Het blok heeft nog veel koelribben. Dat is niet nodig bij waterkoeling, maar zal wel zijn om ons er aan te laten wennen.
Ook een beetje optiek denk ik. Ik vind zo'n kaal glad blok ook maar niets om naar te kijken. Volgens mij zijn er meer waterblokken die nog voor de sier koelribben hebben.
Zit toch onder het plèstik... ;)
De uitlaten zouden onderlangs moeten gaan. Op zich niet zo veel anders dan nu, want ze lopen ook onderlangs, alleen beginnen ze vooraan. Nu onderaan. Maar dan nog, ook hier zit weer wat plastic overheen.

Heeft iemand enig idee wanneer dit geïntroduceerd zou moeten worden? Gezien de spionagefoto's rijden er al een paar rond om te testen. Die tekeningen zijn misschien wel een teken dat men zo onderhand aan de productie toe komt. Zouden ze 'm volgend jaar al presenteren?
Ik was vandaag bij de dealer voor verse remblokken en daar lag het blad. Er stonden ook een paar fotos van de nieuwe koppen in.
Wat me verder nog opviel was:
- vooral de koppen zijn watergekoeld, de cilinders maar ten dele. Het onderste deel van de cilinders is niet watergekoeld en daar zijn de koelribben dus puur functioneel (en niet optisch)
- het carter is extreem smal gehouden om ruimte te maken voor de uitlaten
- omdat de inlaten recht naar boven lopen, zal het luchtfilter boven de motor komen. De tank zal daardoor naar achteren en beneden verhuizen, met name naar de plek waar het luchtfilter nu zit bij de bestaande boxers. Gevolg: lager zwaartepunt, centralisatie van de massa, met als gevolg hogere stabiliteit en makkelijker sturen en van richting veranderen.
- de kleppen zijn radiaal opgesteld (hemispherisch) waardoor een bolle verbrandingskamer ontstaat. Dit is gunstig voor de ontsteking en verbranding. De nieuwe koppen hebben 1 bougie in het midden.
- volgens het artikel is waterkoeling noodzaak om te voldoen aan de eisen van milieu, vermogen en zuinigheid.

HAns
Inspector Gadget

HansD schreef:Een brandweerpomp op basis van de BMW R1100,1150,1200 boxer bestaat al lang, maar dan wel met geforceerde luchtkoeling.
.....
Hans
En ik ken de boxer (voordat ik er op ging rijden :roll: ) als vliegtuig-motor, zgn. airtrikes, ultralights e.d.
Ook daar geroemd voor de betrouwbaarheid, maar wel flink aan de prijs.
http://www.takeoff-ul.de/index.html
(via G00gle op "bmw boxer airplane" nog veel meer resultaten)
Ralph Romein
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

dutchmidiman schreef:
HansD schreef:Een brandweerpomp op basis van de BMW R1100,1150,1200 boxer bestaat al lang, maar dan wel met geforceerde luchtkoeling.
.....
Hans
En ik ken de boxer (voordat ik er op ging rijden :roll: ) als vliegtuig-motor, zgn. airtrikes, ultralights e.d.
Ook daar geroemd voor de betrouwbaarheid, maar wel flink aan de prijs.
http://www.takeoff-ul.de/index.html
(via G00gle op "bmw boxer airplane" nog veel meer resultaten)
Wist je dat kleine vliegtuigen steeds meer op waterkoeling overschakelen. Luchtkoeling lijkt het meest logisch en bovendien licht(er) van gewicht + betrouwbaar. Reden is dat de watergekoelde motoren minder geluid maken en dat overstijgt blijkbaar redenen als gewicht en betrouwbaarheid.
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Inspector Gadget

Dat verbaasd mij niets, vloeistofkoeling is dan wel complexer (thermosstaat, ventilator, vloeistof, etc, etc) maar kan wel zorgen voor een meer-constante bedrijfstemperatuur. Wat weer andere voordelen heeft.
Ton1959

Bij tupperware motoren lijkt water koeling iets gemakkelijker. Bij een naked bike heeft de radiateur veel invloed op het aanzicht van de motor. Het nadeel van de radiateur vind ik weer dat de radiateur meestal centraal geplaatst word. Die hitte komt er ook weer recht achter uit. Bij de BMW F650 die ik had betekende dat dat het onder het zadel en de tank enorm heet word waardoor de spanningsregelaar bijna gebakken werd en de accu ook sneller droog kwam te staan.
In feite is waterkoeling niet complex maar het is wel te hopen dat BMW meer een waterpomp gebruikt die men nu ook op de auto's heeft als een bijvoorbeeld die in het rotax blok zitten dat BMW op de F650 heeft. Die waterpomp leek op een wasmachinepompje en gaf veel problemen. Waterkoeling heeft als voordeel dat de motor over het algemeen een stuk langer meegaat doordat de temperatuur behoorlijk constant blijft net zoals al aangegeven door Rob. Zelf ben ik dus wel gewend aan water gekoelde motoren maar er kleven buiten de voordelen ook wat nadelen aan.

Ton _004
HansD

In Motorcyclenews nieuwe fotos van de "wasserboxer":
http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/ ... ground-up/

en nog een in een ander Amerikaans blad:
http://www.motorcycle-usa.com/616/10853 ... 200GS.aspx

Duidelijk te zien is dat de inlaat recht boven op het blok zit en de uitlaat recht naar beneden uit het blok komt. Ook is de cardan naar de linker kant verhuist.
Van de waterkoeling zelf is weinig te zien. Dat is best knap gedaan.

En ook Motorrad heeft fotos van de nieuwe boxer maar wil ze niet online laten zien:
http://www.motorradonline.de/de/motorra ... -gs/381257

Hans
Jan R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Het verbaast me dat ze de uitlaatbochten toch nog eerst naar voren laten lopen om vervolgens weer onder het blok naar achteren te laten gaan (nostalgie :?: ). De bochten gelijk naar binnen en onder het blok naar achteren zou veel compacter zijn _001 zeker voor een RT met kuipdelen om het blok.
Ook ben ik benieuwd waar ze de radiator gaan laten :?: Vaak is dat visueel een echte sta in de weg :(
HansD

Jan R1200RT schreef:Het verbaast me dat ze de uitlaatbochten toch nog eerst naar voren laten lopen om vervolgens weer onder het blok naar achteren te laten gaan (nostalgie :?: ). De bochten gelijk naar binnen en onder het blok naar achteren zou veel compacter zijn _001 zeker voor een RT met kuipdelen om het blok.
Ook ben ik benieuwd waar ze de radiator gaan laten :?: Vaak is dat visueel een echte sta in de weg :(
Ik denk dat de uitlaten te lang zijn om rechtstreeks naar achteren te laten lopen, vandaar de knik eerst naar voren.
De radiator schijnt onder de tank te zitten, vlak achter het veerelement van de telelever.

Hans
Jan R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

HansD schreef:Ik denk dat de uitlaten te lang zijn om rechtstreeks naar achteren te laten lopen, vandaar de knik eerst naar voren.
Ik begrijp niet echt wat je hiermee wilt zeggen :$ _001
Als ze een nieuwe uitlaat / bochten ontwikkelen hoeven deze toch niet "te lang" te zijn....... :?:
Ze kunnen toch recht naar onderen uit de uitlaatpoort en dan naar binnen en naar achteren draaien :?:
HansD schreef:De radiator schijnt onder de tank te zitten, vlak achter het veerelement van de telelever.Hans
Ja, dat had ik ook begrepen van de GS foto's.
Wat ik eigenlijk meer bedoelde is hoe groot hij wordt / hoe klein hij kan zijn om hem nog netjes in de nieuwe RT op te kunnen nemen, zonder dat er rare / lelijke grote bulten bovenaan bij de tank gaan komen in het kuipwerk.
Maar goed, het heeft waarschijnlijk weinig zin om te speculeren, we zullen het t.z.t. wel zien :roll: .
HansD

Jan R1200RT schreef:
HansD schreef:Ik denk dat de uitlaten te lang zijn om rechtstreeks naar achteren te laten lopen, vandaar de knik eerst naar voren.
Ik begrijp niet echt wat je hiermee wilt zeggen :$ _001
Als ze een nieuwe uitlaat / bochten ontwikkelen hoeven deze toch niet "te lang" te zijn....... :?:
Ze kunnen toch recht naar onderen uit de uitlaatpoort en dan naar binnen en naar achteren draaien :?:
Uitlaten worden ontworpen voor optimale verbranding en vermogen bij alle toerentallen. Hoe dat precies werkt voor viertakten weet ik niet (weet het wel voor tweetakten, maar die zijn er niet zo veel meer). Het heeft oa. te maken met resonanties en staande golven in de uitlaat, veroorzaakt door het openen en sluiten van de uitlaatpoort. De lengte van de uitlaat speelt daarbij een belangrijke rol. Vandaar dat niet elke willekeurige lengte goed is.
Bij tweetakten is een korte uitlaat geschikt voor motoren die veel toeren maken en een langere uitlaat zorgt voor vermogen en koppel bij lagere toeren.
Misschien weet iemand of dit voor viertakten ook geldt? Wat bepaalt de uitlaatlengte bij viertakten?

Hans
Ton1959

Bij viertakten is de uitlaat vorm veel minder belangrijk als de diameter van de pijp maar niet te klein word. Ook qua vermogenswinst is er door aanpassingen van dempers bij een 4 takt maar weinig te winnen.

Ton
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

In het uitlaatgedeelte zit juist bij een 4-takt vermogenswinst. Op mijn kawa's met Yoshimura uitlaten zo'n 8 ! pk meer,en met andere bochten en dyno-set 12 pk meer.Dat merk je echt wel hoor. Zelfs op een automotor een spagettispruitstuk monteren geeft winst,al is alles tegenwoordig beperkt door de electronica.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Ton1959

Eigenlijk hooguit 10% en dat is dus stukken minder dan bij tweetakten gehaald word.

Ton
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

10% maximaal en dan 8 of 12 pk op een Kawa... dat klinkt wel geloofwaardig, eigenlijk.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”