Benzine meter wijkt af

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
robvanrooijen
Type: R1100RT
Bijz: Yamaha XJ550 1991-1993
BMW R1100RT 2011
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Woerden

Benzine meter wijkt af

Ongelezen bericht door robvanrooijen »

Even een vraagje: ik rijd nu een aantal maanden op mijn R1100RT uit 1997. In het begin ging ik tanken als de meter nog 1 of 2 streepjes aangaf, maar dan bleek dat ik nog ruim voldoende benzine had. Nu tank ik als het laatste streepje gedoofd is, maar dan nog blijkt bij het tanken dat ik er plm 20 liter bij kan gooien en dus nog 6 liter over had voor het tanken. Volgens de handleiding zou het lampje moeten gaan branden bij twee streepjes en 4 liter in de tank, maar het lampje heb ik nog nooit zien branden, wat op zich wel logisch is, want ik heb altijd nog meer dan 4 liter in de tank over gehad.

Verder is het zo dat als ik de tank nokkie vol gooi, het bovenste streepje niet aan gaat en het tweede streepje al vrij snel dooft. Mijn conclusie is dan ook dat de benzinemeter een afwijking vertoont. Ik weet niet hoe deze meting gaat, maar is dit af te stellen of moeten er onderdelen vervangen worden?

Groet,

Rob
Stoffel

Re: Benzine meter wijkt af

Ongelezen bericht door Stoffel »

De mijne brandt alleen als alle streepjes weg zijn, komt wel overeen. Ook het verhaal dat het eerste streepje heel snel weg is voor mij herkenbaar. Afstellen lijkt me onnodig.

Stoffel
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

Heb ik ook, sterker nog na de beurt met vervangen van het brandstof filter is de afwijking groter geworden.
Mijn bovenste streepje gaat nu niet meer branden als hij helemaal vol zit, deed hij voorheen wel. Het tweede streepje gaat bij mij ook aardig snel uit.
Als bij mij de streepjes weg zijn en het gele lampje gaat branden heb ik tussen de 370 en 400 km gereden en gaat er zo'n 21 liter in.

Ik heb het systeempje gezien in de tank en ik denk dat het enigszins een gevoelig systeem is die best wat kan gaan afwijken op den duur of als je het filter gaat vervangen en er misschien iets een beetje verbuigt oid.

Ik ben er aangewend. Ik rijd in principe door tot mijn onderste streepje weg is of het gele lampje gaat branden en dan weet ik dat ik dus nog ongeveer 4 tot 5 liter te gaan heb.
Overigens zal ik wel eerder tanken als de streepjes nog niet weg zijn en ik heb dan al 400 km gereden want dan klopt er iets niet. Big RT Smile
robvanrooijen
BMW R1100RT 2011

Dank voor de reacties, deze ervaringen, ook de kilometerstanden, komen overeen met mijn ervaringen. Wel vreemd dat de handleiding andere getallen hanteert, of werkte het wel goed bij nieuwe motoren en wordt de afwijking in de loop der jaren steeds groter?

In tank dus nu op of boven de 350. Zal nog eens iets langer doorrijden om te kijken of mijn lampje het wel doet... Big RT Smile
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Doe dat rijden-tot-het-lampje-brand wel in de buurt van een benzinepomp, je zou niet de eerste zijn die bemerkt dat het lampje stuk is. ;)
Oftewel het risico dat je tank helemaal is leeggereden (nooit echt een goed idee ivm altijd wat troep onderin de tank) en het lampje is nimmer aan gegaan.

Big RT Smile
robvanrooijen
BMW R1100RT 2011

dutchmidiman schreef:Doe dat rijden-tot-het-lampje-brand wel in de buurt van een benzinepomp, je zou niet de eerste zijn die bemerkt dat het lampje stuk is. ;)
Oftewel het risico dat je tank helemaal is leeggereden (nooit echt een goed idee ivm altijd wat troep onderin de tank) en het lampje is nimmer aan gegaan.
dank voor je reactie, ik weet wanneer het laatste streepje uitgaat, en heb dan sowieso nog 6 liter (uit ervaring gebleken), dus een km of 90 zou moeten lukken. Maar ik zal voor de zekerheid wel een tankje benzine in de koffer doen!
sanderh

dutchmidiman schreef:Doe dat rijden-tot-het-lampje-brand wel in de buurt van een benzinepomp, je zou niet de eerste zijn die bemerkt dat het lampje stuk is. ;)

Big RT Smile
Zoals ik al zei het is een streepjes, lampjes en kilometers procedure. En als je hem altijd lekker leeg rijd komt er ook geen rommel onder in en daar hebben we weer een benzine filter voor enne 4 of 5 liter over in de tank vind ik geen bodempje. ;)
Inspector Gadget

Het is niet alleen troep onderin de tank (die potentieel het benzinefilter kunnen doen verstoppen), maar ook water.
Benzine is sterk hygroscopisch (er zitten stoffen in die uit de lucht waterdamp aantrekken) en dit tot wel 15%, zeker als je de brandstof al langere tijd in de tank hebt zitten. (bijv. seizoen-rijder etc).

Maar, dat is wellicht beter een discussie voor een ander draadje. ;)
sanderh

Ja ja ik weet het, maar weet ook dat jij nogal grote marge erop na houd en ik nog wel eens een gokje waag in het leven (:dikke) ;) ;) ;)
Nou nu stop ik er ook mee, heb er genoeg over gezegd.

P.S. Wie startte er eigenlijk of topic.... :lol: :lol:
robvanrooijen
BMW R1100RT 2011

Ik geloof ik :D
Maar ga gerust verder, ik leer steeds meer.... _004

Groet,
Rob
Hazeldonk
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

robvanrooijen schreef:Ik geloof ik :D
Maar ga gerust verder, ik leer steeds meer.... _004

Groet,
Rob
Toen ik mijn RT pas had vertrouwde ik de meter ook niet zo. Volgens opgave BMW een 27L tank met zo'n 7 liter reserve. De computer gaf aan dat de tank leeg was dan ging er bij het tanken steeds 20L in. Betekende volgens mij: "op de meter leeg" is alleen de reguliere hoeveelheid op en is er de beschikking over nog 7L benzine. Omdat goed te testen heb ik een jerry kannetje gevuld met 3L en de tank domweg leeg gereden tot de RT er mee stopte. Kannetje overgegoten en met 3L benzine erin naar de dichts bijzijnde pomp gereden en helemaal tot aan de nok gevuld. Er ging precies 23,5L bij. Ik wist toen dat ik met een lege tank op de meter bij 1 op 20 dus ongv 140km vooruit kan en dat is een geruststellende gedachte met een (redelijk) betrouwbaar meet systeem. Op dit moment heb ik geen enkele reden om de meter te wantrouwen want nog steeds bij een lege tank gaat er ongv. 20 a 21 l in.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Inspector Gadget

Alleen wordt er in de handleiding van de R1200RT expliciet aangegeven dat je de brandstoftank *niet* mag leegrijden aangezien daar schade door kan ontstaan.
(oa. de Kat ? _001 ).

Feit blijft dat oliepeil, brandstofniveau, bandendruk, kilometerbereik, e.d. vaak indicatief zijn, omdat het nauwkeurig meten van vloeistofniveaus een vak apart is, en technisch lastig is met de beperkingen (lees: omvang en inbouwruimte) van een motorfiets.
Naast het feit dat de techniek nog niet zo ver was toentertijd.

Het kán wel, maar dan moet je niet met een vlotter en weerstand werken, maar capacitief of zelfs radar, ultrasoon, infrarood, of geleiding, om maar een paar voorbeelden te noemen die in de meet- en regeltechniek gebruikt worden.

Ikzelf gebruik mijn kilometerteller (nee, niet eens mijn dagteller) en hou een bereik aan van 450 km.

En wat is offtopic?
Als ik heel ver weg struin van het onderwerp. ;)
Dus mijn welgemeende excuses!
Hazeldonk
Contacteer:

dutchmidiman schreef:Alleen wordt er in de handleiding van de R1200RT expliciet aangegeven dat je de brandstoftank *niet* mag leegrijden aangezien daar schade door kan ontstaan.
(oa. de Kat ? _001 ).
Daar heb je natuurlijk gelijk in, dat staat ook in mijn handleiding als dat ding echter na 1x droog te hebben gestaan al kaduuk gaat is mijn eerstvolgende motor beslist geen BMW want dan is de kwaliteit maar belabbert. Nu weet ik wat die meter doet en dat is onder omstandigheden een betrouwbare indicatie als er toevallig niet direct een pomp in de buurt is.

groet,

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
robvanrooijen
BMW R1100RT 2011

Allen bedankt voor de reacties, ik leer steeds bij, alleen wat ik nog mis is:
Het signaal van de benzine meter wordt via een display weergegeven op mijn R1100RT. Er is dus een omzetting plaats van een mechanisch (niveau-meting) naar een elektrisch signaal. Is dit signaal nergens bij te regelen zodat het niveau aanduiding meer de waarheid aangeeft?

Groet,

Rob
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik denk aangezien ze bij al jullie motoren dezelfde afwijking hebben dat hier iets aan veranderen zal leiden tot een meter die misschien ook totaal verkeerd aangeeft als de tank vol zit. Als het zo eenvoudig was om het goed te krijgen dan was dit ook wel gelukt bij BMW. Dus het heeft waarschijnlijk te maken met de tankvorm waardoor de meter niet perfect aangeeft (zoals Rob al zei).

Ton
Inspector Gadget

Ik heb helaas nimmer gezien hoe de niveaumeter werkt, maar ik kan mij voorstellen dat bij een "volle" tank de (schuif)weerstand, mechanisch overgebracht door de vlotter, een weerstand geeft van 0 ohm.

Dat is namelijk een "klassieke fout" bij niveaumeting;
Als het niveau hoger is dan "vol" kan zo'n schuifweerstand *niet* nog minder weerstand aangeven dan nul ohm. ;)

Als daarentegen de schuifweerstand juist bij een volle tank een ohmse waarde aangeeft (bijv. 20 K ohm of zo, en bij leeg 0 ohm), kan het zijn dat het een kwestie is van het bijbuigen (lees: verstellen van de vlotterarm) om die niveaumeting weer wat nauwkeuriger te krijgen.
(wat een bitch kan zijn, omdat je dat wellicht een aantal keren moet herhalen om het goed te krijgen, en dat met een volle tank brandstof)

Maar dit zijn allemaal aannames, aangezien ik ff (nog) niet weet hoe die niveaumeting op de R1100RT in elkaar zit. _001
Inspector Gadget

Hazeldonk schreef:Daar heb je natuurlijk gelijk in, dat staat ook in mijn handleiding als dat ding echter na 1x droog te hebben gestaan al kaduuk gaat is mijn eerstvolgende motor beslist geen BMW want dan is de kwaliteit maar belabbert. Nu weet ik wat die meter doet en dat is onder omstandigheden een betrouwbare indicatie als er toevallig niet direct een pomp in de buurt is.
En daar heb jij ook weer gelijk in. _004

Maar, bedankt voor het uittesten, aangezien mijn volgende motor (ooit) een R1200RT wordt, dan weet ik dat ik het ook kan proberen op die manier vast te stellen, zonder dat ik gelijk diep in de problemen kom. ;)
Hazeldonk
Contacteer:

dutchmidiman schreef:
Hazeldonk schreef:Daar heb je natuurlijk gelijk in, dat staat ook in mijn handleiding als dat ding echter na 1x droog te hebben gestaan al kaduuk gaat is mijn eerstvolgende motor beslist geen BMW want dan is de kwaliteit maar belabbert. Nu weet ik wat die meter doet en dat is onder omstandigheden een betrouwbare indicatie als er toevallig niet direct een pomp in de buurt is.
En daar heb jij ook weer gelijk in. _004

Maar, bedankt voor het uittesten, aangezien mijn volgende motor (ooit) een R1200RT wordt, dan weet ik dat ik het ook kan proberen op die manier vast te stellen, zonder dat ik gelijk diep in de problemen kom. ;)
En op deze manier helpen we elkaar aan kennis van de machine en het plezier ervan te verhogen. :D _004

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Dick_R1100RT

Ongelezen bericht door Dick_R1100RT »

Kort geleden was bij mijn R1100RT voor onderhoud of reparatie (het gebeurd zo vaak ik houd het niet meer bij) de tank eraf geweest. Daarna gaf de niveaumeter aan dat de tank halfvol was terwijl ie vrijwel vol was. Het niveau zakte wel zoals normaal, dus toen de tank volgens de meter leeg was reed ik nog 150 km door totdat het lampje ging branden. Ergo, het lampje en de niveaumeter zitten op verschillende systemen. Dat bevestigde mijn dealer ook.

Overigens herstelde het probleem zich in de daarop volgende weken en nu werkt ie weer als vanouds. En ook bij mij gaat het laatste streepje alleen aan als ik de tank tot het randje afvul en gaat het al vrij snel weer uit.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”