Olie controle via boordcomputer
Moderator: RT_Patrick
- Maarten de Vries
- Type: R1200RT
- Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Het Gooi
- Contacteer:
Wie heeft er ervaring met de olie via de boord computer.
Als ik via mijn dashbord mijn olie controleer van mijn RT 2010 geeft hij een ok. Maar als ik naar mijn kijk glas kijk zit de olie echt helemaal onderin tot nauwelijks zichtbaar. En dan staat de motor recht en heeft hij al een tijd niet gelopen.
Na de 1000 km beurt heb ik nog geen olie bij gevuld. Stand is nu 5000 km
Wat zouden jullie doen?
Groetjes,
Maarten
Als ik via mijn dashbord mijn olie controleer van mijn RT 2010 geeft hij een ok. Maar als ik naar mijn kijk glas kijk zit de olie echt helemaal onderin tot nauwelijks zichtbaar. En dan staat de motor recht en heeft hij al een tijd niet gelopen.
Na de 1000 km beurt heb ik nog geen olie bij gevuld. Stand is nu 5000 km
Wat zouden jullie doen?
Groetjes,
Maarten
-
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: Olie controle via boordcomputer
Duurt lang hoor voordat je een waarschuwing via je BC krijgt...
Gewoon bijvullen tot halverwege het kijkglas.
Gewoon bijvullen tot halverwege het kijkglas.
- Ares
- Woonplaats of omgeving: Drenthe
Ja ook mijn idee. Kijkglas gebruiken en zonodig bijvullen. Zeker in het begin willen deze blokken nog wel eens wat olie lusten. Dat wordt trouwens steeds beter. (= minder olieverbruik)
Sent from my iPhone aan alle forumleden
Ares
Sent from my iPhone aan alle forumleden
Ares
Ik vertrouw op de indicator op 't dashboard.
Vind 't handig dat ik tijdens 't rijden m'n bandenspanning zie en tijdens stilstaan 't oliepeil.
Vind 't handig dat ik tijdens 't rijden m'n bandenspanning zie en tijdens stilstaan 't oliepeil.
Laatst gewijzigd door DVR1200RT op 27 mar 2011, 19:34, 2 keer totaal gewijzigd.
- speek
- Woonplaats of omgeving: Achterhoek
- Contacteer:
Ik niet.DVR1200RT schreef:Ik vertrouw op de indicator op 't dashboard.
Minimaal 1x per week lig ik op de knieën naast de fiets (naar het oosten gericht...) om het peilglas te controleren.
btw een oliepijl is heel vies. Ik kijk altijd naar het oliepeil.
It's never too late to have a happy childhood.
olie peilen doen we bij bmw toch altijd met warme motor anders zit je olie weer ver boven het glas.
Gr Wijnald
Gr Wijnald
Toen ik mijn RT ging ophalen raadde de dealer aan om regelmatig ook via het peilglas het oliepeil na te kijken. Vooraleer de BC een olietekort aangeeft zou het volgens hem nogal aan de late kant zijn... Verschil tussen min en max in het peilglas zou maar 250ml zijn.
Vergelijk het met de auto, Olie peilje altijd met de peilstok. Als het lampje op je dashboard gaat branden ben je eigenlijk al veel te laat.
- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Dit heeft onze tovenaar erover te zeggen en denk dat ie een heel sterk verhaal heeft.

ksimon schreef:OLIEPEIL ?
Voor vele "old school" maar voor anderen en vooral nieuwe boxer piloten de handleiding...
Zet je pas gereden en warme RT min. 10 min. op de jiffystand. Zo loopt alle olie uit de oliekoeler via de linkerkant terug naar de motorblok.
Daarna zet de motorfiets min. 5 min. op de middenbok en dan pas peilen.
Zo krijg je iedere keer een nauwkeurige meting. Verschil tussen bodem van de peilglas en bovenkant is 1/2 liter.
Zorg voor een schone peilglas om beter te kunnen zien.
gr,
Kenny
- HansD
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Tot nu toe 2x een melding in het display gehad voor het oliepeil. In beide gevallen ging er ongeveer een halve liter bij.
Dat vind ik acceptabel, en daarom vind ik de oil check via de boordcomputer goed werken.
Hans
Dat vind ik acceptabel, en daarom vind ik de oil check via de boordcomputer goed werken.
Hans
- Maarten de Vries
- Contacteer:
Bij mijn vorige auto, Mercedes C classe, had geen olie pijl stok meer. Olie controleren kon alleen via de BCsanderh schreef:Vergelijk het met de auto, Olie peilje altijd met de peilstok. Als het lampje op je dashboard gaat branden ben je eigenlijk al veel te laat.
- Maarten de Vries
- Contacteer:
Hoi Hans, kwam die melding vanzelf? Of moest je zelf op controleren drukken?HansD schreef:Tot nu toe 2x een melding in het display gehad voor het oliepeil. In beide gevallen ging er ongeveer een halve liter bij.
Hans
Ah das nieuw voor mij sorry, dus niet altijd..., maar onze motor heeft een peilstok. In ons geval dus een peilglas, dus lijkt het me dat die gebruikt moet worden. Of het instructieboekje moet anders voorschrijven...?Maarten de Vries schreef:Bij mijn vorige auto, Mercedes C classe, had geen olie pijl stok meer. Olie controleren kon alleen via de BCsanderh schreef:Vergelijk het met de auto, Olie peilje altijd met de peilstok. Als het lampje op je dashboard gaat branden ben je eigenlijk al veel te laat.
Ik ben overigens niet geheel bekend met de 1200rt, maar wat meet de sensor het oliepeil of de oliedruk?
Als er bij de auto een lampje gaat branden kan dit betekenen dat er geen oliedruk op dat moment is. Dan zuigt je oliepomp dus lucht . Het is belangrijk dat je weet een olieniveausensor niet hetzelfde is als een lampje dat oliedruk aangeeft.
Daarom hoor je te weten wat je lampjes en metertjes aangeven. Dus lees altijd de informatie in de boekjes bij de motor ook.
Sommige motoren moet je warm peilen en andere net weer koud.
Ik zou altijd eerst naar het peilglas kijken en de boordcomputer als tweede.
Ton
Daarom hoor je te weten wat je lampjes en metertjes aangeven. Dus lees altijd de informatie in de boekjes bij de motor ook.
Sommige motoren moet je warm peilen en andere net weer koud.
Ik zou altijd eerst naar het peilglas kijken en de boordcomputer als tweede.
Ton

- Maarten de Vries
- Contacteer:
[/quote]Ik ben overigens niet geheel bekend met de 1200rt, maar wat meet de sensor het oliepeil of de oliedruk?[/quote]
Geen idee wat hij meet. Weet wel dat de motor op bedrijfstemperatuur moet zijn. Anders geeft hij niets aan.
Gr Maarten
Geen idee wat hij meet. Weet wel dat de motor op bedrijfstemperatuur moet zijn. Anders geeft hij niets aan.
Gr Maarten
Als hij de oliedruk zou aangeven en hij deed dat pas als de motor warm was dan zou dat niet echt slim zijn denk ik zo.Als je dan geen oliedruk had zou je dat pas weten als je motor warm was in dat geval en dan is het te laat.
Dus ik verwacht olieniveau. Wat zegt het boekje van je motor?
Ton
Dus ik verwacht olieniveau. Wat zegt het boekje van je motor?
Ton

Volgens het instructieboekje (voor modeljaar 2010 en verder) betreft het wel degelijk een oliepeilaanduiding (dus inderdaad geen druk). Er is dus sprake van een oliepeilsensor. Citaat:
"Voor de oliepeilcontrole moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
- Motor op bedrijfstemperatuur
- Motor draait minstens 30 seconden stationair
- Zijstandaard ingeklapt
- Motorfiets staat verticaal
De symbolen betekeken:
V = ok
<!> = bij de volgende tankstop het oliepeil controleren. Het symbool blijft zichtbaar, ook als andere BC-info wordt opgevraagd totdat het niveau juist is
--- = Geen meting mogelijk (niet aan genoemde voorwaarden voldaan)
Na het opnieuw inschakelen van het contact, wordt de laatst gemeten toestand gedurende 5 seconden weergegeven. Als ondanks een correct oliepeil in het oliepeilglas op het display de melding "Oliepeil controleren" wordt weergegeven, is mogelijkerwijs de oliepeilsensor defect"
Einde citaat.
M.a.w. de oliepeilmeting van de boordcomputer zou dus betrouwbaar moeten zijn.
"Voor de oliepeilcontrole moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
- Motor op bedrijfstemperatuur
- Motor draait minstens 30 seconden stationair
- Zijstandaard ingeklapt
- Motorfiets staat verticaal
De symbolen betekeken:
V = ok
<!> = bij de volgende tankstop het oliepeil controleren. Het symbool blijft zichtbaar, ook als andere BC-info wordt opgevraagd totdat het niveau juist is
--- = Geen meting mogelijk (niet aan genoemde voorwaarden voldaan)
Na het opnieuw inschakelen van het contact, wordt de laatst gemeten toestand gedurende 5 seconden weergegeven. Als ondanks een correct oliepeil in het oliepeilglas op het display de melding "Oliepeil controleren" wordt weergegeven, is mogelijkerwijs de oliepeilsensor defect"
Einde citaat.
M.a.w. de oliepeilmeting van de boordcomputer zou dus betrouwbaar moeten zijn.
In de R1200RT handleiding (model 2008) is er wel een oliedruk-detectie, maar dan is het de oliekannetje-indicatie is het display van het dashboard.
Hoofdstuk 3, pagina 25.
Is dat verandert bij het 2010 model?
Hoofdstuk 3, pagina 25.
Is dat verandert bij het 2010 model?
Blijkbaar heeft BMW het vanaf het 2010 model aangepast (handleiding bladzijde 58 en 59).
Hmm, ok, bedankt!
BMW geeft in de pre-2010 versie van de handleiding aan dat als het oliekannetje getoond wordt, de oliepeil-meting niet accuraat is, en het oliepeil dan moet gecontroleerd worden in het oliepeilglas.
"OIL" en "<!>" (rood) betekend controleer het olieniveau.
"OIL" en "V" is olieniveau in orde.
(En dan het oliekannetje als de oliedruk te laag is)
Wat je ook via de BC kunt nazien, en tevens getoond als meest recent gemeten waarde, in de 1e 5 seconden als je het contact aanzet. Maar waarschijnlijk nog niet de motor daadwerkelijk gestart hebt?

BMW geeft in de pre-2010 versie van de handleiding aan dat als het oliekannetje getoond wordt, de oliepeil-meting niet accuraat is, en het oliepeil dan moet gecontroleerd worden in het oliepeilglas.
"OIL" en "<!>" (rood) betekend controleer het olieniveau.
"OIL" en "V" is olieniveau in orde.
(En dan het oliekannetje als de oliedruk te laag is)
Wat je ook via de BC kunt nazien, en tevens getoond als meest recent gemeten waarde, in de 1e 5 seconden als je het contact aanzet. Maar waarschijnlijk nog niet de motor daadwerkelijk gestart hebt?

Ik denk niet dat het wat uitmaakt of de motor is gestart of niet; hij geeft 5 seconden de laatst opgeslagen waarde weer.
- Maarten de Vries
- Contacteer:
Is mij trouwens nog nooit opgevallen dat hij bij het starten 5 Sec de laatste waarde laat zien. Zal er een volgende keer eens op lettenTour-ist schreef:Ik denk niet dat het wat uitmaakt of de motor is gestart of niet; hij geeft 5 seconden de laatst opgeslagen waarde weer.
We worden steeds wijzer en het lijkt erop dat je dus het olie peil op de BC kan aflezen. Gezien de huidige technieken zou dat natuurlijk ook makkelijk moeten kunnen en het is ook nog eens erg makkelijk.
- HansD
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Maarten ,Maarten de Vries schreef:Hoi Hans, kwam die melding vanzelf? Of moest je zelf op controleren drukken?HansD schreef:Tot nu toe 2x een melding in het display gehad voor het oliepeil. In beide gevallen ging er ongeveer een halve liter bij.
Hans
De melding komt vanzelf en is de "<!>". Deze verschijnt rechts in het midden op je display.
In het begin denk je: wat staat daar nou? Pas later zag ik dat het een uitroepteken was, en bij naslag in het handboek inderdaad:
Oliepeil nakijken (en bijvullen natuurlijk).
Hans
P.S. Het is mij trouwens een raadsel waarom het oliepeil zelf niet gewoon gemeten kan worden, net zoals het benzine-peil.
Ik weet hoe moeizaam we nu moeten peilen. Het moet toch mogelijk zijn het ontwerp zo aan te passen dat ik anno 2011 niet meer op mijn
knieen moet om te gokken hoeveel olie ik nog heb - doe ik trouwens graag voor mijn RT, maar dat is weer wat anders.
- janc'borg
- Type: R1250RT
- Woonplaats of omgeving: Culemborg
ff een ander vraagje.
Bij de laatste beurt heb ik de olie laten vervangen door 20W50 ipv 10W40. Nu heb ik nog een liter 10W40 staan, kan ik dat zonder gevolgen gebruiken om bij te vullen?
Bij de laatste beurt heb ik de olie laten vervangen door 20W50 ipv 10W40. Nu heb ik nog een liter 10W40 staan, kan ik dat zonder gevolgen gebruiken om bij te vullen?
Persoonlijk meng ik niet graag allerlei oliesoorten. En zeker al niet een synthetische met een gewone minerale olie. Dus mijn advies is niet doen.
Ton
Ton

- janc'borg
- Type: R1250RT
- Woonplaats of omgeving: Culemborg
Minerale olie en Synthetische olie ga ik zeker niet mengen.
Beide zijn half synthetisch (Castrol power rs).
Dit had ik moeten vermelden in de vorige post.
Alleen de viscositeit is anders. 10W40 zal sneller dan 20W50 verbruikt worden. Toch had ik mijn twijfels over het mengen vandaar mijn vraag.
Beide zijn half synthetisch (Castrol power rs).
Dit had ik moeten vermelden in de vorige post.
Alleen de viscositeit is anders. 10W40 zal sneller dan 20W50 verbruikt worden. Toch had ik mijn twijfels over het mengen vandaar mijn vraag.
Je kan die wel samen mengen zonder problemen.
Ton
Ton
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht accessoire uitbreiding Boordcomputer
door Erteetje » » in Overige Techniek & Mechanica - 2 Reacties
- 1801 Weergaves
-
Laatste bericht door moh_fan