Pagina 1 van 1
DILEMMA!!!
Geplaatst: 16 mar 2011, 09:25
door WernerB
Beste Mede

leden,
Zoals menigeen van jullie weet, rijdt Thérèse (mijn babe) op een Yamaha Radian 600. Het is nu eindelijk zover dat ze de aanschaf van een andere motor overweegt.
In beeld komen:
Suzuki gsf 600 s bandit

. bouwjaar 2008/4700!! km/dealer onderhouden/ziet er gloednieuw uit/ heeft topkoffer/ € 4750,-
BMW R1100s

: bouwjaar 1998/51000 km/dealer onderhouden/onderhoudshistorie bekend/ ziet er puntgaaf uit/ € 5100,-
Beide motoren worden door dealers aangeboden. De Soes door onze bevriende Japanner-dealer en de BMW door Boxersteen in Serooskerke.
De Soes krijgt 6 maanden BOVAG-garantie en de BMW 4 maanden.
We hebben inmiddels wat testverslagen van beide motoren gelezen en die zijn allen goed.
Heeft iemand van jullie een kundig advies?
Alvast bedankt voor jullie moeite om te reageren.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Thérèse & Werner
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 16 mar 2011, 09:49
door Ton1959
Hoi Werner.
Misschien zal Thérèse de BMW te groot vinden. Ik denk komende vanaf de Yamaha zal ze zich sneller thuis voelen op de Suzuki. Suzuki is kwalitatief ook goed. Maar om zeker te zijn misschien met beide rijden. Die Suzuki is natuurlijk als nieuw heeft ook wel weer iets. Dan komt er nog smaak bij kijken. Alleen een BMW pakken omdat het een BMW is ook weer zoiets. Al is het natuurlijk wel weer leuk. Een goede proefrit zal de dingen duidelijk maken denk ik. Blijft moeilijk en toch helaas weer persoonlijke keuze.
Ton

Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 16 mar 2011, 10:23
door Berrybeer
Werner en Thérèse....volgens mij is het heel simpel.....gewoon met zijn tweeën gezellig op beiden een ruime proefrit maken......

Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 16 mar 2011, 10:39
door WernerB
Hoi Berrybeer,
En dan voor de verandering ik een keer bij haar achterop. Lekker knus, zoals vroeger, toen we nog jong waren.........

(En wild....)
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
,
Thérèse&Werner
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 16 mar 2011, 10:41
door HansD
Ik zou zelf altijd gaan voor een motor met ABS, vanwege het enorme verschil met noodstops. Dat is een van de weinige zaken aangaande veiligheid op de motor die je gewoon kunt kopen.
(wat mij betreft mogen ze ABS op de motor morgen verplicht stellen; en trouwens ook op autos, bussen en vrachtwagens)
Hans
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 16 mar 2011, 10:57
door WernerB
De BMW heeft ABS. Van de Soes weet ik het (nog) niet. Maar ook wij gaan ervan uit dat het in elk geval een motor moet worden MET ABS.
Wat dat betreft zijn we het geheel met je eens.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
,
Thérèse&Werner
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 16 mar 2011, 11:16
door HansD
Ik had ooit een nieuwe K75 aangeschaft met extra verlaagd zadel zodat mijn vrouw er ook op kon rijden, maar door het hogere gewicht zag ze dat toch in de praktijk niet zitten. Het ding was voor haar gewoon te groot, zeker bij stilstand en parkeren.
Inderdaad lekker proefrijden en kijken welke goed voelt. Proefrijden is zowiezo de helft van de lol, toch?
Veel succes en veel plezier!
Hans
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 16 mar 2011, 13:37
door Paul cr
WernerB schreef: Maar ook wij gaan ervan uit dat het in elk geval een motor moet worden MET ABS.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
,
Thérèse&Werner
Dan valt die suzuki af.
Het zijn trouwens 2 zo'n verschillende motoren ! Na een proefrit zal Therese vlgs mij makkelijk een keuze kunnen maken, juist omdat het totaal verschillende motoren zijn.
Veel wijsheid en vooral plezier toegewenst met het zoeken/kopen van een andere motor !
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 16 mar 2011, 14:25
door maRTin
WernerB schreef:Hoi Berrybeer,
En dan voor de verandering ik een keer bij haar achterop. Lekker knus, zoals vroeger, toen we nog jong waren.........

(En wild....)
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
,
Thérèse&Werner
Zo te zien zijn die wilde haren er wel vanaf ! :shock:
Mijn dochter, een ukkie, reest heel nederland door op haar R1100 naked.
Geen centje pijn hoewel ze wel graag op mijn K1200GT of

stapt lekker uit de wind!
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 16 mar 2011, 15:32
door WernerB
Hoi Miklos,
Wilde haren zijn inderdaad verdwenen! _002 Spaart wel kapperskosten uit (knippen en föhnen) en kammen doe ik met een washandje!
Komende zondag gaat Thérèse de 1100s proberen. Ben benieuwd.
Have a nice BMW-day!
WernerB
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 16 mar 2011, 17:07
door EL SCORPIO
Hoi Werner,
Met de BMW hou je het onderhoud van beide machines wel bij dezelfde dealer.
Voordeel van de BMW is ABS, CARDAN, het gewicht ligt lager dan bij de Soes. En hij is minder roestgevoeliger dan de Soes.
Voordeel van de Soes is smeuïger rijgedrag vanwege de 4 cilinders, iets kleinere fiets voor de vrouw.(maar bij BMW kan je kiezen voor diverse zadels en veren)
Hoeveel km's gaat ze maken met de fiets per jaar?
Gewoon lekker proefrijden en voor een BMW weet je zelf wel dat km's niet zoveel uitmaken, voor een Soes is dat iets belangrijker. De bandit valt toch een beetje in de budgetklasse dus zullen er ook budgetspullen op zitten. Bij de R1100S dus niet want dat was geen budgetbike. Kijk goed ook naar dat verschil tussen de fietsen.
Heel veel plezier en succes jullie beiden.
Richard
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 16 mar 2011, 18:53
door Ton1959
Tja als je ABS belangrijk vind is er dus al weinig keus. Ik heb jaren Suzuki's gereden en was er altijd zeer tevreden over. Mijn motoren hadden nooit geen roest. Maar is misschien mijn onderhoud. En bijna alle motoren schijnen standaard budgetveren te hebben en slechte zadels. Daarom word er hier ook veel over gesproken.
Ton
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 16 mar 2011, 19:19
door WernerB
Beste

leden,
Dat de Bandit wat gevoeliger zou zijn voor roest? had ik al mee berekend. Maar deze soes ziet er absoluut onberispelijk uit/heeft nog nooit regen of sneeuw gezien! Maar: ik ben niet van plan elke week dat ding te poetsen.......

(En Werner doet het niet voor mij.....

)
Qua huidige aanschafprijs afgezet tegen de nieuwprijs in 2008, merk ik ook dat zo'n bandit stevig afschrijft! Ook iets om mee rekening te houden.
Dat de soes nog maar 4700 km heeft gelopen is een pre. Kan dus nog wel jaren onbekommerd mee gereden worden.
Ik rijd nu ongeveer 5000 km per jaar, maar dat zal met de andere motor wat meer gaan worden. In dat geval zal de BMW met nu al 51000 km op de teller, mogelijk wat eerder (hoge?) onderhoudskosten met zich meebrengen. Daar staat die onderhoudsvriendelijke cardan aandrijving tegenover. Ik gruwel bij voorbaat van die eeuwige vieze en vette kettingen en dat geklieder met kettingvet/ketting spannen, enz.
Jullie merken, ik ben stevig aan het wikken en wegen.
Ik ga hoe dan ook eerst even proefrijden.
Mocht er iemand nog lumineuze adviezen voor mij hebben, dan houd ik me aanbevolen.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
,
Thérèse
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 16 mar 2011, 19:52
door Ton1959
Ach mijn BMW F650 had ook een ketting. Die moest ik twee keer stellen in 10000km. En smeren kan met een Osco oiler of gewoon met Teflon spray. Als je dat erop doet in plaats van olie of vet blijft het gewoon schoon en meer heb je niet nodig.Ik denk dat de proefrit het beste is om erachter te komen wat je echt wilt. Ik vind de juiste zithouding kunnen vinden op een motor erg belangrijk. Beide motoren hebben voordelen en nadelen. Ik heb overigens nog nooit een perfekte motor gehad maar zo houd je wat te doen toch. Je komt er vast wel uit.
Ton

Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 16 mar 2011, 23:36
door Walter
Hai Werner en Terese,
Misschien is het een idee om Kenny als onafhankelijke specialist een technisch georiënteerde raad te vragen.
Over het hoe en wat qua onderhoud.
Wellicht kan zijn mening van doorslaggevende rol zijn.
(weet wel dat ie een pietsie BMW freak is)
Wat het ook wordt, alvast veel plezier!
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 17 mar 2011, 09:11
door sanderh
Uiteindelijk gaat het erom hoe je ermee kan en gaat rijden welke motor je gaat kopen, dus eerst maar eens een proefrit. En vergeet daarbij niet dat het ook altijd een kwestie van wennen is, maar als je een vrouw op een te zware of hoge motorfiets zet waarbij ze niet met de voetjes aan de grond komt krijgt ze er nooit plezier van.
Daarnaast is het natuurlijk ook een kwestie van smaak en welke je mooi vind en waarop je dus gezien wil worden.
Roest e.d. lijkt me eigenlijk alleen maar belangrijk als je er in de winter mee door rijdt.
Bij een Suzuki van 2 jaar oud hoef je je om roest niet erg druk om te maken. Zeker niet als je hem droog kan stallen en er een beetje zuinig op bent.
Persoonlijk zou ik kiezen voor de BMW: mooier, degelijker, cardan, ABS (heeft de suzuki misschien ook al wel), karakter van een boxer motor, enkelvoudige ophanging achterwiel (makkelijker bij band verwisselen e.d.), paralever en telelever veer systeem (duikt niet bij remmen).
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 17 mar 2011, 09:28
door Beamietoo
De Beemer kan je makkelijk met nieuwe veringen 3 cm verlagen.
Dat maakt de boxer meer aangenaam bij langzaam handelingen en stoppen.
gr,
Kenny
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 20 mar 2011, 13:19
door vioma
Komende zondag gaat Thérèse de 1100s proberen. Ben benieuwd.
Ze heeft mooi weer voor een proefrit

Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 20 mar 2011, 13:40
door Baird
Heb vorig jaar nog een proefrit gemaakt op een R1100S, vond het erg vermoeiend rijden omdat je constant op je polsen leunt met je gewicht, bescherming bij een regenbui is nul, zo ook op de snelweg, achterom kijken over je schouders is er ook niet bij vanwege het voorover leunen: het is dus geen relaxed rijdende motor om lekker te gaan toeren, meer om te knallen in de Ardennen met ieder uur een pauze. Als je voor zoiets sportievers gaat zou ik eerder aan de RS denken dan aan de S, zeker als ik mijn babe tevreden wil houden!
Ik wens haar succes met haar keuze

Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 20 mar 2011, 19:44
door Beamietoo
Baird schreef: zeker als ik mijn babe tevreden wil houden!
Vertel, vertel !!!
gr,
Kenny
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 20 mar 2011, 21:11
door Baird
ksimon schreef:Baird schreef: zeker als ik mijn babe tevreden wil houden!
Vertel, vertel !!!
gr,
Kenny
even off-topic dan maar:
Mijn 'babe' houdt niet van afzien en ongemakken, meer van comfort en luxe. Ja zal haar nooit op een motor aantreffen, is meer het type van 6-cilinder automaat cabrio in het Italiaanse gedeelte van Zwitserland van het ene hotel naar het andere.
In die vergelijking is een R1100S dus not-done en zal het meer een R1100RS moeten zijn.
end-off-topic
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 20 mar 2011, 21:48
door Ton1959
Ik neem aan dat ze vandaag heeft proefgereden op de BMW. Ik kan me ook herinneren dat zo'n hangstuur niet echt leuk is tenzij je behoorlijk hard blijft rijden. De winddruk moet je polsen ontlasten anders gaan ze znel pijn doen. Bij mij althans wel. Dus dat was een goede tip. Maar een andere mogeljkheid is wachten op een andere R1100RT misschien?
Ton

Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 21 mar 2011, 11:45
door Beamietoo
Baird schreef:ksimon schreef:Baird schreef: zeker als ik mijn babe tevreden wil houden!
Vertel, vertel !!!
gr,
Kenny
even off-topic dan maar:
Mijn 'babe' houdt niet van afzien en ongemakken, meer van comfort en luxe. Ja zal haar nooit op een motor aantreffen, is meer het type van 6-cilinder automaat cabrio in het Italiaanse gedeelte van Zwitserland van het ene hotel naar het andere.
In die vergelijking is een R1100S dus not-done en zal het meer een R1100RS moeten zijn.
end-off-topic
Nieuwe topic:
Duur onderhoud ???
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Kenny
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 22 mar 2011, 18:36
door Berrybeer
WernerB schreef:Komende zondag gaat Thérèse de 1100s proberen. Ben benieuwd.
Have a nice BMW-day!
WernerB
....goh Werner....is ze nog niet terug???......

Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 22 mar 2011, 18:46
door Ton1959
Zal niet de eeerste zijn die de motor na de proefrit niet terug brengt.
Ton
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 23 mar 2011, 15:59
door WernerB
Beste mensen,
De "proefrit" was van extreem korte duur! Zo kort, je wil 't niet weten!
Erop zitten ging perfect! En dat voorover leunen? Mwah, dat viel wel mee! Nee, de problemen ontstonden pas als mijn beide voeten aan de grond zouden moeten bij een stoplicht of zo....Dat lukte dus echt NIET!!! _003 Waarom maken ze die BMW's ook zo verdraaide hoog?
Dus: geen meter gereden, alleen maar gezeten en tot de slotsom gekomen dat dit ém niet ging worden! _002
En die Soes dan? Nou, die was verkocht voordat we konden proefrijden. Jammer/niet getreurd, er komen vast nog wel veel meer mooie brommertjes op mijn pad! 8)
Voorlopig blijf ik nog wel op mijn Yamaha'tje rondtuffen!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
,
Thérèse
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 23 mar 2011, 16:19
door Berrybeer
Jammer Thérèse, kan / kon er geen verlaagd zadel op?..of scheelde het dan nog te veel...

Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 23 mar 2011, 18:26
door WernerB
Hoi Berrybeer,
Zo'n verlaagd zadel zou een vermindering van comfort betekenen en daar had ik gewoon geen zin in.
Nu kijk ik gewoon nog even verder. 8)
Immers, er is geen handjevol motoren, maar een landje vol!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
,
Thérèse.
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 23 mar 2011, 18:50
door Ton1959
Je hebt gelijk Thérèse succes met de zoektocht er zijn er genoeg.
Ton

Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 23 mar 2011, 19:09
door WernerB
Ik had eigenlijk een beetje gehoopt dat die BMW wel wat zou worden; dan had ik ermee naar de forum-dag gekomen.
Nu weet ik nog niet zeker of ik dat op mijn Yamaha ga doen. 'k Denk dat ik gewoon bij Werner achterop kruip. Gezellig!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
,
Thérèse
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 23 mar 2011, 21:03
door Ton1959
Die is in ieder geval niet hoog. Iedereen zegt van mijn R1100R ook al dat ik een kleine motor rijd. Maar ik was de hoogte van mijn F650 Strada al weer gewend. Maar ik vind de R1100R wel echt een lage motor. Ik moest mijn zadel op de hoogste stand zetten en hij mag rustig nog hoger van mij maar dan klopt de verhouding zadel en stuur weer niet.
Ton
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 23 mar 2011, 21:18
door vioma
Tjee das een lelijk ding

_002 _002 :lol: :roll: 8-)
Blijf dan maar liever op de Yamaha rijden

Thérèse , je mag op 17 april mijn 1150 GS wel ff passen en berijden misschien is dat wat voor je , ik ben maar 1,74 m en heb echt korte pootjes en kan toch redelijk bij de grond .
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Peter
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 23 mar 2011, 21:29
door Ton1959
Waar komen die klepdeksels vandaan zeg?
Ton
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 23 mar 2011, 21:42
door vioma
Waar komen die klepdeksels vandaan zeg?
Die verchroomde bedoel je

:
Die zitten standaard op een C
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 23 mar 2011, 21:52
door Ton1959
Wel mooi maar het prijskaartje valt altijd tegen. Ik vond hem al.
http://www.bikez.com/motorcycles/bmw_r_1100_r_2001.php
Ton
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 23 mar 2011, 22:19
door Berrybeer
vioma schreef:Tjee das een lelijk ding

_002 _002 :lol: :roll: 8-)
Peter
Lelijk???...met Thérèse er op??....je moet er idd geen Limbo van pak 'm beet... 1. 74m met een Friese tongval opzetten...
(ennuh....nee....kweet dat je nogsteeds een terrasje van mij te goed hebt....
)
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 24 mar 2011, 07:59
door vioma
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 27 mar 2011, 21:50
door Stingray
WernerB schreef:Hoi Berrybeer,
Zo'n verlaagd zadel zou een vermindering van comfort betekenen en daar had ik gewoon geen zin in.
Nu kijk ik gewoon nog even verder. 8)
Immers, er is geen handjevol motoren, maar een landje vol!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
,
Thérèse.
Ik heb om die reden ook niet voor een verlaagd zadel gekozen op mijn 1200GS, Knie hoek wordt te scherp en dus oncomfortabel. Ik heb de mijne met andere veren (Hyperpro) laten verlagen. Nu kan ik met mijn 1.70 en korte pootje redelijk bij de grond (blal van de voet lukt en das voldoende).
Ik vermoed dat je net zoals ik bij veel motoren een probleem hebt om de voeten aan de grond te krijgen. Ik zou zeggen als het proefrijden bevalt dan gewoon verlagen met andere veren. Dan veranderd het zitcomfort niet en gaat de motor nog scherper sturen ook (althans de mijne wel).
Succes met zoeken iig
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 31 mar 2011, 19:59
door EL SCORPIO
Werner/Theresa,
Is dit iets?
http://f800forum.forumup.nl/viewtopic.p ... =f800forum
Stond op mijn oude forum.
En er is iemand die wil helpen met invoeren.
Dat is alleen maar een papier kwestie geloof ik. En even met de motor langs de RDW geloof ik.
Het is wel goedkoop.
Richard
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 01 apr 2011, 17:01
door WernerB
Hallo Richard,
Inderdaad niet duur! Maar ik ben absoluut niet weg van een F800st. Als 't nou een F800r was, dan.......
Maar ik blijf nog wel even zoeken hoor!
Dank alvast voor je hulp. Stel ik echt op prijs!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
,
Thérèse
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 02 apr 2011, 08:43
door JosRT
Beste Richard,
Ik heb zojuist een R1200RT ingevoerd vanuit Belgie.
Het is een hele papierwinkel en geregel maar achteraf valt het toch allemaal mee.
Ik wil je hier graag mee helpen.
Groet
Jos
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 02 apr 2011, 11:51
door EL SCORPIO
JosRT schreef:Beste Richard,
Ik heb zojuist een R1200RT ingevoerd vanuit Belgie.
Het is een hele papierwinkel en geregel maar achteraf valt het toch allemaal mee.
Ik wil je hier graag mee helpen.
Groet
Jos
Jos, ik zoek niet een extra motor, ik ben blij met mijn R1200RT.
Maar Werner is op zoek naar een motor voor zijn vrouw.
Richard
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 02 apr 2011, 16:17
door tamme
Dit lijkt wel een eindelooooooooooooos verhaal te worden :lol: . Ik ben benieuwd wanneer er knopen doorgehakt worden en er een leuke motor gekocht gaat worden
Sterkte
Re: DILEMMA!!!
Geplaatst: 02 apr 2011, 17:41
door WernerB
Tamme,
Ik hoop dat het geen eindelooooooooooooos verhaal wordt! In elk geval tuf ik voorlopig nog heerlijk rond op mijn yamahaatje. Vooralsnog tot mijn volle tevredenheid! En omdat ie er nog zo ontzettend goed uit ziet, trek ik ook nog aandacht! Wat wil je als vrouw nog meer?
En mocht het
uiteindelijk toch zover komen dat ik tegen een nieuwe brommert aanloop, dan hoop ik dat ik daarvan eindeloooooooooooos mag genieten! :lol:
Ik zou zeggen:"Als het zover is, zijn jullie de eersten die het te horen krijgen!".
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
,
Thérèse