Pagina 1 van 1
Beantwoord: R1200RT modeljaarverschillen
Geplaatst: 10 mar 2011, 14:00
door Tour-ist
Sinds 2005 is de

op de markt. Elk modeljaar verandert er wel iets aan het model. Kinderziektes worden opgelost (zoals aanbrengen van een schuine vertanding in de versnellingsbak heb ik begrepen), er worden mischien standaard accessoires toegevoegd die op voorgaande modeljaren als extra waren aangemerkt, een aanpassing van het weggedrag etc.
Wat ik mij afvraag is of er ergens een overzicht beschikbaar is wat nu precies per modeljaar de verschillen zijn. Deze informatie zou goed kunnen helpen bij het bepalen (van het bouwjaar) van een eventuele opvolger.
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Geplaatst: 10 mar 2011, 18:12
door moh_fan
Ik rijd nu mijn derde 1200RT. De meest schokkende dingen die ik me voor de geest kan halen...
Het model van sept.2008 had ten opzichte van model apr.2007 een verandering qua bevestiging van de remschijven.
Ze waren meer zwevend gemonteerd.
Dit wegens het veelvuldig kromtrekken van de remschijven. Zelf verving men bij mij 3x de voorremschijven en 1x de achterremschijf.
Het model 2007 had ontzettend last van pingelen.
Dit werd door een softwarematige verandering in motormanagement opgelost.
Zelf noemde je de verbetering van de versnellingsbak al.
Verder vond ik de kwaliteit van de poedercoating(?) van klepdeksels en schetsplaten maar matig. Na één winter begon de coating te blazen en/of af te bladderen.
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Geplaatst: 10 mar 2011, 18:28
door Erikh
Is er op uitlaatgebied niks gewijzigd?
Ik heb er een van juni 2005 en wil er een Akrapovic onder, deze wordt voor de RT geleverd vanaf MY 2006-2009 (MY 2010 is natuurlijk een heel ander verhaal)
Neem aan dat dit gewoon kan?
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Geplaatst: 10 mar 2011, 19:44
door Inspector Gadget
Via G00gle las ik veranderingen aan het ABS systeem.
Servo-aansturing van de remmen zou vanaf 2007 vervangen zijn door een eenvoudiger en minder storings-gevoeliger systeem, waardoor gemakkelijker te onderhouden, repareren, e.d.
Bij de Final Drive zit er een gemakkelijker bereikbare plug vanaf model-jaar 2008/2009.
En de Service-Interval Reminder kwam bij model-jaar 2008.
En WikiPedia geeft ook nog wat informatie;
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_R1200RT
Wat ik zoal lees is 2007 een prima model-jaar, en de model-jaren daarna. Dus ook 2008 en 2009.
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Geplaatst: 10 mar 2011, 20:21
door jaybmw
dutchmidiman schreef:Via G00gle las ik veranderingen aan het ABS systeem.
Servo-aansturing van de remmen zou vanaf 2007 vervangen zijn door een eenvoudiger en minder storings-gevoeliger systeem, waardoor gemakkelijker te onderhouden, repareren, e.d.
Bij de Final Drive zit er een gemakkelijker bereikbare plug vanaf model-jaar 2008/2009.
En de Service-Interval Reminder kwam bij model-jaar 2008.
En WikiPedia geeft ook nog wat informatie;
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_R1200RT
Wat ik zoal lees is 2007 een prima model-jaar, en de model-jaren daarna. Dus ook 2008 en 2009.
Zo Rob,en wanneer komt de jouwe?

Ik had gedacht dat je dit seizoen zou overstappen op een

?
Grtn Jeroen.
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Geplaatst: 10 mar 2011, 21:57
door moh_fan
dutchmidiman schreef:Servo-aansturing van de remmen zou vanaf 2007 vervangen zijn door een eenvoudiger en minder storings-gevoeliger systeem, waardoor gemakkelijker te onderhouden, repareren, e.d.
Gôh... altijd gedacht dat die servo-aansturing te herkennen was aan het kenmerkende gierende geluid bij het bedienen van de rem en dat dat na de 1150 in de vuilbak was beland...
Leuk die Wiki-link!
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Geplaatst: 10 mar 2011, 22:42
door Inspector Gadget
jaybmw schreef:Zo Rob,en wanneer komt de jouwe?

Ik had gedacht dat je dit seizoen zou overstappen op een

?
Ik ben er mee bezig, maar heb geen haast wat dat betreft. Is ook beter voor de financien.
Ik heb een paar motoren op het oog, en het is ook een beetje zonde-geld van mijn huidige motor, best wel veel geld en tijd ingestoken.
moh_fan schreef:Gôh... altijd gedacht dat die servo-aansturing te herkennen was aan het kenmerkende gierende geluid bij het bedienen van de rem en dat dat na de 1150 in de vuilbak was beland...
.
Blijkbaar niet. Hoewel er waarschijnlijk ook regionale verschillen zullen zijn geweest.
Veel info komt vanuit US websites.
In den beginne zijn er vele problemen geweest met de ABS op de R1200RT, en ook veel recalls, las ik.
Maar qua remvermogen is m.i. de R1150RT echt helemaal top, alleen de doseerbaarheid niet/minder.
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Geplaatst: 10 mar 2011, 22:48
door Jan R1200RT
Die van mij is van september 2006 en ik heb er nog geen enkel (serieus) probleem mee gehad.
En natuurlijk blijft men een model in de tijd verbeteren.
Maar dat maakt volgens mij nog niet dat een iets oudere versie ook niet een prima machine is.
Ik ben helemaal tevreden met mijn fiets en zie gezien de aanpassingen aan de R1200RT tot nu toe nog geen reden om over te stappen naar een jongere / nieuwe versie.
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Geplaatst: 10 mar 2011, 22:59
door Tour-ist
Dank voor alle reacties tot nu toe! En meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom. De wiki-link zou ik zelf niet snel opgekomen zijn. Hoe simpel kan het af en toe zijn...
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Geplaatst: 11 mar 2011, 00:16
door Inspector Gadget
Jan R1200RT schreef:Die van mij is van september 2006 en ik heb er nog geen enkel (serieus) probleem mee gehad.
En natuurlijk blijft men een model in de tijd verbeteren.
Maar dat maakt volgens mij nog niet dat een iets oudere versie ook niet een prima machine is.
Klopt, en ben ik helemaal met je eens;
Het modeljaar is m.i. meer van belang voor een prijsstelling als de motor wilt kopen, verzekeren, etc.
En er zijn bepaalde aandachtspunten voor bepaalde jaren, maar dat kan je weer ondervangen door of een aankoop-keuring of kopen bij een BMW dealeRT met garantie e.d.
Naarmate een model langer in productie is zijn er meer en meer wijzigingen, soms om erkende problemen op te lossen cq. voor te zijn, maar soms ook puur uit productiekosten, andere toeleverancier. En lang niet altijd is elke wijziging in een nieuw(er) model een verbetering.
In mijn zoektocht kijk ik eerst naar de kilometerstand, de opties en dergelijke, de staat van de motor en pas dan naar de prijs.
En daarna een proefrit, en dan een aankoopkeuring, en dan opnieuw de prijs.
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Geplaatst: 14 jul 2011, 15:47
door Corné
moh_fan schreef:Ik rijd nu mijn derde 1200RT. De meest schokkende dingen die ik me voor de geest kan halen...
Het model van sept.2008 had ten opzichte van model apr.2007 een verandering qua bevestiging van de remschijven.
Ze waren meer zwevend gemonteerd.
Dit wegens het veelvuldig kromtrekken van de remschijven. Zelf verving men bij mij 3x de voorremschijven en 1x de achterremschijf.
Het model 2007 had ontzettend last van pingelen.
Dit werd door een softwarematige verandering in motormanagement opgelost.
Zelf noemde je de verbetering van de versnellingsbak al.
Verder vond ik de kwaliteit van de poedercoating(?) van klepdeksels en schetsplaten maar matig. Na één winter begon de coating te blazen en/of af te bladderen.
Hmmm. Ik heb een R1200RT van april 2007. Ik vraag me af waaraan ik kan herkennen hoe mijn remschijven zijn gemonteerd. Meer zwevend of minder zwevend? Kun je daar iets meer over zeggen? Ik heb geen last van kromme schijven, maar nu wil het weten ook.
Van pingelen heb ik ook geen last. Maar hoe weet ik welke software versie van het motormanagement ik heb?
Groet,
Corné
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Geplaatst: 14 jul 2011, 19:24
door Inspector Gadget
Dat de poedercoating ietwat minder is, ter hoogte van de zolen van de laarzen, zie ik inderdaad, van de vorige eigenaar natuurlijk.
Ik heb daar een "oplossing" voor gevonden, een soort bescherming die je aldaar kunt aanbrengen.
Pingelen merk ik op mijn Juni 2007 model ook, maar dat kan ook door de oude(re) brandstof en Euro 95 komen.
A.s. zaterdag ga ik bij een BMW dealeRT langs om te zien of er een software-update nodig.
Zover mij bekend kan je dat zelf niet zien welke softwareversie van het motormanagement erin zit, daar heb je de BMW apparaat (Modi-nogwat) bij nodig.
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Geplaatst: 14 jul 2011, 21:36
door moh_fan
Corné schreef:Kun je daar iets meer over zeggen?
Dit is de nieuwe bevestiging:
Corné schreef:Maar hoe weet ik welke software versie van het motormanagement ik heb?
Wellicht dat je dat kunt uitlezen met de GS-911, een diagnosetool voor BMW motorfietsen.
Anders even langs de dealer.
dutchmidiman schreef:Dat de poedercoating ietwat minder is, ter hoogte van de zolen van de laarzen, zie ik inderdaad, van de vorige eigenaar natuurlijk.
Ik heb daar een "oplossing" voor gevonden, een soort bescherming die je aldaar kunt aanbrengen.
Ik bedoel meer dit:

Re: R1200RT modeljaarverschillen
Geplaatst: 14 jul 2011, 22:29
door Ton1959
Een zwevende bevestiging van een remschijf laat het toe dat de remschijf kan bewegen op de bevestiging. Je merkt dit als je de remschijf vastpakt en hem gaat proberen te bewegen ten op zichte van het wiel. Als het een vaste bevestiging is dan krijg je totaal geen beweging in de schijf ten op zichte van het wiel.
Ton
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Geplaatst: 14 jul 2011, 22:33
door Inspector Gadget
Bedankt moh_fan !
Auw, dat is pijnlijk om te zien, ik schrok wel even!
Gelukkig is dat alles bij mijn

niet het geval, anders dan de eerder genoemde beschadigingen van de laarzen.
Maar die vallen in het niet met deze foto's, die zien er veel ernstiger uit!
Bedankt ook voor de verduidelijking over de remschrijf-verbetering, ik zal daar, als het wat droger weer is, ook naar kijken.
En ik zal feedback geven over de geplande software-update van a.s. zaterdag, ik heb 1000-en-1 vragen aan de BMW DealeRT, als ik niet oppas. :lol:
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Geplaatst: 15 jul 2011, 13:07
door Ralph Romein
Mijn cilinderkoppen zien er nog prima uit ondankt 3 jaar 60.000 jaarrond rijden. De schetsplaten voor voetsteunen lijden bij mij ook vreselijk en heb ik laten poedercoaten. Ook de lak op de wielen (bij remschijven) is slecht. Heb nu de hele motor ingeruild voor een nieuwe en ga het wel beter bijhouden heb ik voorgenomen.
Als het om pingelen gaat, waarom zou je geen 98 tanken. Omdat het zuiniger in gebruik is, zijn de kosten per tankbeurt gelijk. Motorblok loopt lekkerder en geen gepingel.
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Geplaatst: 15 jul 2011, 18:43
door doov650
Ralph Romein schreef:
Als het om pingelen gaat, waarom zou je geen 98 tanken..
BMW schrijft dat gewoon voor.
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Geplaatst: 16 jul 2011, 15:27
door Ralph Romein
doov650 schreef:Ralph Romein schreef:
Als het om pingelen gaat, waarom zou je geen 98 tanken..
BMW schrijft dat gewoon voor.
Ja dat is bekent, maar veel mensen denken dat 98 aan de pomp duurder is dan 95, maar vergeten dat de motor niet alleen lekkerder maar ook zuiniger gaat lopen.
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Geplaatst: 16 jul 2011, 17:34
door doov650
Ralph Romein schreef:doov650 schreef:Ralph Romein schreef:
Als het om pingelen gaat, waarom zou je geen 98 tanken..
BMW schrijft dat gewoon voor.
Ja dat is bekent, maar veel mensen denken dat 98 aan de pomp duurder is dan 95, maar vergeten dat de motor niet alleen lekkerder maar ook zuiniger gaat lopen.
Zuiniger? Je kunt harder zul je bedoelen, dat is veel belangrijker.
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Geplaatst: 16 jul 2011, 17:42
door Ton1959
Zelfs op 95 moet een 1200RT nou net helemaal niet pingelen door zijn anti pingel sensor of hoe je het ook wilt noemen. De motor zal alleen iets minder vermogen hebben. Maar hij is ontworpen om op 98 te rijden.
Ton
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Geplaatst: 16 jul 2011, 20:36
door Corné
moh_fan schreef:Corné schreef:Kun je daar iets meer over zeggen?
Dit is de nieuwe bevestiging:
Bedankt voor de duidelijke foto's. Nou wat een opluchting; ik blijk dus zwevende remschijven te hebben, in ieder geval voor. Geen last van oxiderende onderdelen, zoals cylinderkoppen en schetsplaten of wielen. Ik rij op 95 RON en hij pingelt niet. Maar ik zal toch eens 98 RON tanken om te voelen of het wat uitmaakt. Verder ben ik super blij met mijn RT.
Bedankt voor de uitvoerige reacties.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: Beantwoord: R1200RT modeljaarverschillen
Geplaatst: 30 aug 2011, 22:32
door Inspector Gadget
PS: Een uitgebreid verhaal over wijziging in de montage van remschijven kan je hier vinden;
http://www.ebbo.org/front_brake_fix.php