CAN-bus is een industriele bus-standaard, ooit uitgevonden voor de auto-industrie door de Fa. Bosch in 1983 om zogenoemde microcontrollers (zeg maar intelligente systemen, zoals ABS, dashboard, alarm, ESP, audio-installatie, motormanagement, relais, etc) en apparatuur in de auto met elkander te kunnen laten communiceren.
En het is in 1986 een formele standaard geworden.
Naast het kunnen communiceren (lees: intelligentie) was het ook bedoeld om de hoeveelheid bedrading sterk terug te dringen, gemakkelijker een foutdiagnose te kunnen doen, nieuwe functies te kunnen activeren of te programmeren, updaten van de software in die microcontrollers, en zo voort.
Je kunt dus van merk X een CAN-bus compatible apparaat aansluiten van merk Y.
Wel is het zo dat er gewerkt wordt met protocollen, handshakes en soms zelfs encryptie.
BMW is er zo 1 die alles redelijk "dicht" heeft zitten.
Je hebt hun apparatuur en hun software nodig als je bijvoorbeeld in de ZFE de voorkeur-instellingen wilt wijzigen, als je bijv. in de i-Cluster de snelheidsmeter (mijlen naar kilometers, verbruiksindicatie, etc) wilt omzetten, etc.
Je komt niet verder dan de diagnostics die je kunt uitlezen met de GS-911 , GutMann en dergelijke. (waarvan ik teen en tander bezit)
Bijv. als er een ZFE op de R1200RT defect raakt, moet een BMW dealeRT nadat de ZFE vervangen is, alle modules weer opnieuw aanmelden, zoals ABS, i-Cluster, alarm, etc, etc. Met behulp van de tools/software van BMW.
Of als je een nieuwe sleutel wilt gebruiken op je R1200RT, moet je (in verband met de ingebouwde chip in de sleutel) wederom bij de BMW dealeRT zijn.
Wel zijn er ook voor de BMW R1200RT zgn OEM CAN-bus modules die je kunt gebruiken voor extra verlichting e.d. aan te sturen.
Of "tussen-oplossingen" zoals;
http://www.twistedthrottle.com/trade/pr ... /2868/424/
Want CAN-bus is een zgn. broadcast bus-protocol, elk apparaat kan zenden en ontvangen, maar er is er altijd maar 1 die kan zenden.
Terwijl voor VAG (om maar een voorbeeld te noemen) er zat niet-VAG oplossingen zijn, en redelijk tot goed gedocumenteerd, al dan niet open-bron.
Van oplossing om de fabrieks-af audio/navigatie systeem de functies te kunnen beïnvloeden, tot CH/LH (zeg maar automatisch parkeerlicht systemen) en zo een hele reeks meer.
Of je CAN-bus een systeem kan noemen, weet ik zo niet.
Het is m.i. een standaard waardoor bedrijven zoals Bosch en vele andere, producten voor VAG, BMW en andere merken kunnen ontwikkelen, zoals ABS, brandstof-systemen, alarms en dergelijke.
En ja, ook bij VAG krijg je foutmeldingen als je met led-verlichting aan de gang gaat.
Meer algemene informatie over CAN-bus is te vinden op de navolgende link;
http://en.wikipedia.org/wiki/CAN-bus
En als je meer wilt weten over de min-of-meer open-bron ODB van VAG;
http://en.openobd.org/