Road Trippin' USA 2012

Vertel over je motorritten en -vakanties.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Mike Philippens

Road Trippin' USA 2012

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik heb het wilde plan opgevat om in 2012 naar de US&A te gaan. Mét mijn eigenste RT wel te verstaan! In 2000 ben ik er al eens geweest, en oorspronkelijk was toen het plan om de Route 66 te gaan rijden. Beetje gewoontjes, maar goed...je weet hoe dat gaat ;) Uiteindelijk schrokken we een beetje van de huurtarieven, dus hebben we voor 3 dagen een HD gehuurd en hebben we een rondje gereden. Wel leuk, en ik wilde toch nog altijd graag met een motor het land door. Echter, huren is schreeuwend duur: voor 4 weken iets als een BMW,HD of GoldWing kost je gewoon $4000-4500. Da's mij te duâh. Ok, denk ik dan...het gaat geld kosten, dus moeten we het goed doen. Niet een paar weekies, want dan zijn de kosten relatief hoog en moet je nog steeds 'genoegen nemen' met een klein stukje US. En dat vind ik jammer. Ik wil dus 3 maanden gaan, van juli t/m september. Dan heb je tenminste de kans om veel te rijden, veel verschillende landschappen te zien en ook de tijd te nemen om ergens lekker een paar dagen te blijven, te hiken door Yellowstone (met de beren spelen oid) of wat er zich ook voordoet.

Na wat speurwerk (hoera voor de forums!) kwam ik terecht bij HCTravel die gespecialiseerd is in het verschepen van motorfietsen over de hele wereld. Ik kwam bij hem terecht omdat ik aanvankelijk veel enge verhalen hoorde over het verschepen (per boot dus). Motoren die niet op tijd aan kwamen e.d. maakten mij erg angstig voor zo'n oplossing. Ik hoorde van het sturen per vliegtuig, maar dat is naar de USA niet meer te doen (de bedrijven die dat eerst -pre 9/11- wel deden, zijn ermee gestopt). Naar Canada was een optie, maar kost €1250 enkele reis. Met de boot (via Southampton) is het +/- €675 enkele reis naar New York. Ik heb een Nederlandse shipper geprobeerd, en ik zal tzt nog wel een proberen, maar ik kreeg daar geen goed gevoel bij. Er werd een papierwinkel en een hoop gedoe voorgespiegeld aan de andere kant, terwijl HCTravel me verteld dat het zó gepiept is. Hij doet het al 10 jaar wekelijks, dus ik geloof 'm wel. Terug naar Nederland leek aanvankelijk erg goedkoop ($450) van NY naar Rotterdam, maar in de haven hier moet je de resterende euro's aftikken aan formaliteiten, handling en lossen. Kom je nog op ongeveer €675 uit. Die meneer van HCTravel kan de terugreis niet regelen, vandaar dat ik ergens anders uitkom. De terugreis gaat met Schumacher (nee, het gaat dan niet extra snel...) en da's een heel tof bedrijf. Je krijgt zelfs een mail van een Nederlandse meneer die je graag van dienst is.

Dat is het transport, dan heb je nog en bijzondere geval van verzekeren. Dat is apart, want je NL maatschappij kan dat niet, de KNMV kan het niet, dus kom je in eerste instantie in handen van agenten (die het weer ginds onderbrengen natuurlijk), dus uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij een toko in de US, die happy is om ons boertjes van buuten van dienst te zijn. De firma Fernet. Bij hen kan je via het formulier zelf je premie uitrekenen en ik kwam uit op ongeveer €415 met gemiddelde dekkingen. Het is lastig voor ons Hollanders, want ik heb geen idee welke dekking ik moet nemen (de hoogte dan) dus heb ik maar wat gekozen. Als ik overal de hoogste voor kies, kom ik op bijna €700 voor de 3 maanden dan ik wil gaan. Je hebt dan 2 polissen, want je kunt max. 60 dagen dekking kopen op 1 polis. Ik moet dus 1 extra nemen voor die maand;kost me weer $60 poliskosten...het lijkt de fiscus wel!

Ok, alles geregeld. Het kost dus zeg maar €2000 om de motor heen en weer te halen, verzekerd en wel. Aangezien ik daarvoor niet eens een maand een motor kan huren, denk ik dat dat een goede deal is. In zoverre...het is nog steeds een hoop geld, maar dan kun je ook een droomreis maken. Tenminste, zo zie ik het. Het lijkt me geweldig om gewoon heerlijk relaxed door dat land te crossen. Ik had al een kaartje getekend met MapSource, maar ik heb inmiddels al eea aangepast. Voor de vorm even het kaartje. De route blijft op zich wel dezelfde vorm volgen, maar gaat op een aantal punten nét even wat anders.

ik heb me aangemeld bij de BMW motorrijdersclub van America en daar heb ik dit verhaal ook al gepost. Meteen heel veel reacties gekregen en nav hun tips heb ik de route wat aangepast (aangegeven in rood). Ik krijg zelfs een Rand McNally Road Atlas opgestuurd met aantekeningen van leuke weggetjes. Die Amerikanen zijn heel erg vriendelijk en behulpzaam. Ik heb al zeker 4-5 uitnodigingen om te overnachten en/oif een kop koffie te komen drinken.

Afbeelding

Ik zal de route met wat highlights beschrijven:
  • start in New York (Newark)
    [DITCHED]Visit Long Island and see The Hamptons
  • Follow the coastline up to Plymouth and see where the Mayflower landed
  • Follow the coastline further up to Nova Scotia, do a round over the Cabot Trail
  • Go through Canada to Quebeck, Montreal, Niagra Falls
  • Enter the US again, go to Michigan visit an old friend in Grand Ledge
  • Go up in direction of Lake Superior, then West direction Duluth
  • Set off to the West, to Mount Rushmore and Deadwood in Dakota
  • Yellowstone Park
  • Go south to Denver, Colorado (family visit) ik kom dan ook door de Grand Canyon, en Moab, Utah. Gruwelijk mooi!
  • To Texas, Big Bend (erg leuk rijden heb ik gezien)
  • Explore Texas, using some info from the Lone Star Trail RR.
  • Drive through Louisiana,Mississippi, Alabama
  • Go through Florida, to the Keys
    [DITCHED]From the Keys back up to Newark, following the coastline
    [DITCHED]Pass through Delaware, instead of visiting Washington (I've seen the pictures)
  • Drive back up through FLA, direction Blue Ridge Mountains and whatever comes in between. Coastline doesn't seem to be interesting.
  • Put the bike on a boat
  • Take a plan back home
  • Wait a couple of weeks for my bike to arrive
Misschien draai ik de route om, (van NY richting de Keys en dan richting Texas, dan noordwaarts en weer terug naar het oosten) en begin in mei. Ik sla dan 2 vliegen in 1 klap. De temperaturen in het zuiden zijn dan nog te verdragen en het vakantieseizoen is dan nog niet in volle gang. Het kaartje ga ik binnenkort aanpassen.

Zoals het er nu voor staat, is de route een kleine 20.000km. Dat moet te doen zijn in 3 maanden. De leuke weggetjes gaan natuurlijk niet heel snel, maar af en toe een keer een interstate pakken om even flink wat afstand af te leggen.
Gebruikersavatar
Dingelbert
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
Type: R1200RT
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Horst
Locatie: Horst aan de Maas

Re: Road Trippin' USA 2012

Ongelezen bericht door Dingelbert »

Hallo Mike,
Geweldige onderneming. Ik ben de afgelopen jaren twee keer op stap geweest in the States, weliswaar aanzienlijk kortere periodes dan jij van plan bent te gaan (en toch maar op gehuurde HD), maar al met al toch zo'n 7000 km bij elkaar.
De eerste keer aan de westkust (Los Angeles, veel prachtige Nationale Parken en stukje route 66, voor wat dat laatste waard is), de tweede keer door het zuiden (Atlanta, Nashville, Memphis en dan langs de Mississippi afzakken naar LaFayette en New Orleans). Heel anders met vooral bijzondere steden.
Mocht je geïnteresseerd zijn in roadbooks, routes of films.... laat maar horen
ondertussen: veel plezier bij de voorbereiding
Peter
Laatst gewijzigd door Dingelbert op 05 mar 2011, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Mike Philippens

Re: Road Trippin' USA 2012

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Dingelbert schreef:Mocht je geïnteresseerd zijn in roadbooks, routes of films.... laat maar horen
ondertussen: veel plezier bij de voorbereiding
De voorpret is idd al de halve fun. Ik heb een grote (geplastificeerde) wandkaart van de US besteld, waarop ik met whiteboardstiften eea kan intekenen. Zo gaat de boel meer leven dan met MapSource. Als ik de route heb aangepast, moet je nog maar eens kijken in hoeverre ie in de buurt komt van waar jij geweest bent (ik check dat ook natuurlijk). Ik ben altijd geïnteresseerd in leuke weggetjes, dus zo'n roadbook is altijd welkom. De westkust kom ik niet. Oorspronkelijk was ik dat wel van plan, maar dan komt er weer een paar duizend km bij en ik ben bang dat ik dan een te strak schema heb. Ik kan altijd nog routes aanpassen als ik zie dat het lekker loopt, of stukken afsnijden als het niet blijkt te lukken. Een reis is altijd een compromis en de US is gewoon giga groot.

Het stuk Route 66 wat ik heb gedaan was best leuk en voor ons Hollanders is het altijd interessant, maar als je alternatieve routes krijgt van die Amerikanen en je ziet foto's van die omgeving, dan zie je dat er veel mooiere dingen zijn. Het gebied rond het Big Bend National Park is bv zoiets. Schitterend... Maar natuurlijk zijn Yellowstone (hoewel een toeristenattractie 1ste klas), Moab en de Grand Canyon natuurlijk ook niet te versmaden. Parken als Blue Ridge en in Canada Nova Scotia moeten ook vreselijk mooi zijn. Als het allemaal zover is en er niets tussenkomt zal ik uiteraard uitgebreid verslag doen van de hele onderneming.
Gebruikersavatar
Dingelbert
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
Type: R1200RT
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Horst
Locatie: Horst aan de Maas

Re: Road Trippin' USA 2012

Ongelezen bericht door Dingelbert »

Mike Philippens schreef:
Dingelbert schreef:Mocht je geïnteresseerd zijn in roadbooks, routes of films.... laat maar horen
ondertussen: veel plezier bij de voorbereiding
De voorpret is idd al de halve fun. Ik heb een grote (geplastificeerde) wandkaart van de US besteld, waarop ik met whiteboardstiften eea kan intekenen. Zo gaat de boel meer leven dan met MapSource. Als ik de route heb aangepast, moet je nog maar eens kijken in hoeverre ie in de buurt komt van waar jij geweest bent (ik check dat ook natuurlijk). Ik ben altijd geïnteresseerd in leuke weggetjes, dus zo'n roadbook is altijd welkom. De westkust kom ik niet. Oorspronkelijk was ik dat wel van plan, maar dan komt er weer een paar duizend km bij en ik ben bang dat ik dan een te strak schema heb. Ik kan altijd nog routes aanpassen als ik zie dat het lekker loopt, of stukken afsnijden als het niet blijkt te lukken. Een reis is altijd een compromis en de US is gewoon giga groot.

Het stuk Route 66 wat ik heb gedaan was best leuk en voor ons Hollanders is het altijd interessant, maar als je alternatieve routes krijgt van die Amerikanen en je ziet foto's van die omgeving, dan zie je dat er veel mooiere dingen zijn. Het gebied rond het Big Bend National Park is bv zoiets. Schitterend... Maar natuurlijk zijn Yellowstone (hoewel een toeristenattractie 1ste klas), Moab en de Grand Canyon natuurlijk ook niet te versmaden. Parken als Blue Ridge en in Canada Nova Scotia moeten ook vreselijk mooi zijn. Als het allemaal zover is en er niets tussenkomt zal ik uiteraard uitgebreid verslag doen van de hele onderneming.
Eind deze maand ga ik een weekje naar Canada (Montreal, New Brunswick, New England) en ben daar net een route voor aan het plannen. Hoop dat de temperatuur nog iets stijgt, want op dit moment is het bar koud. Zal je de ervaringen (en evt de route) wel laten weten als je wilt.
Peter
Erteetje

Re: Road Trippin' USA 2012

Ongelezen bericht door Erteetje »

Ik moet je nageven dat je er heel wat voor over hebt om met je eigen motor naar de states te gaan. Petje af voor de hele "regelarij"
Samen met mij zullen heel wat forum bezoekers benieuwd zijn naar je uiteindelijke ervaringen. Voordeel van afwachten is dat de rest het wiel niet voor de 2e keer hoeft uit te vinden :D _004 :D _004

Succes
Luc
Mike Philippens

Re: Road Trippin' USA 2012

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Erteetje schreef:Ik moet je nageven dat je er heel wat voor over hebt om met je eigen motor naar de states te gaan. Petje af voor de hele "regelarij"
Het valt op zich wel mee. Het is meer de uitzoekerij. Ik hoef alleen maar de deal te maken en de contracten te tekenen en dan moet ik alleen nog zorgen dat ik de motor op de juiste momenten aflever. Het is net alsof ik 'm op de trein zet zet maar. Het kost ook wel wat geld, maar het is denk ik de meest economische manier om op de motor Amerika te ontdekken.

Men roept vrij snel al 'koop ginds een motor en verkoop 'm weer' maar wat men daarbij vergeet is dat je dan in de eerste plaats al de zorg hebt of die motor wel goed is. Garantie tot de deur natuurlijk, vooral als ze weten dat je Nederlander bent. En je moet ook maar even dat hele bedrag voorfinancieren. Uiteindelijk verkoop je 'm weer, maar daarmee ga je natuurlijk ook het schip in; de koper weet immers dat je het vliegtuig moet halen. En aangezien je die motor net zo goed moet verzekeren, denk ik niet dat je het voor elkaar krijgt om een motor daar te kopen/verkopen en er minder dan €1600 bij in te schieten. Je kunt nl geen motor kopen van $2500. Tenminste niet als je er 20.000km probleemloos mee wilt rijden. Uiteraard kan mijn eigen motor ook stukken krijgen, maar ik laat 'm goed nakijken en misschien dat ik eea preventief laat vervangen. Ik heb meer vertrouwen in mijn eigen fiets. Uiteindelijk is het een stuk minder kopzorgen. Het uitzoeken vooraf is het meeste werk, maar vanaf nu is het alleen een kwestie van formuliertjes invullen, betalen en op tijd ergens staan ;)

By the way:
Ik krijg vandaag een dikke envelop uit de USA binnen. Een grote (geen tanktasformaat helaas) Rand McNally Road Atlas vol met aantekeningen:

Afbeelding

En 8 CD's (!) met foto's van de verschillende routes. Echt helemaal geweldig! Stuurt een Amerikaan die ik niet eens ken naar me op omdat ik op het BMW forum vraag om tips. Ik heb er echt even met open mond naar zitten kijken. Het zit echt helemaal vol moet die briefjes en gemarkeerde routes.

De leukste is bij Kansas: "Avoid this state like the plague" Daar mag ik dus niet komen ;)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over motorritten en -vakanties”