Pagina 1 van 1

Plaatsen Batterij

Geplaatst: 25 feb 2011, 12:40
door geertie
Ik heb een R1100rt.
Mijn batterij is stuk en die wil ik vervangen.
Vraag:mag men gewoon de batterij loskoppelen en een nieuwe plaatsen?
Gaan er geen problemen optreden,softwarematig,daar er een ogenblik geen spanning is?
Wat moet men al afhalen om er aan te kunnen?
Is WP 20/12 het juiste type.Ik kan deze kopen voor 80€btw in.


Alvast bedankt voor de antwoorden.

Re: Plaatsen Batterij

Geplaatst: 25 feb 2011, 13:28
door PaPinkelman
Nou, dat moet volgens mij absoluut geen problemen opleveren. Gewoon afkoppelen en een nieuwe plaatsen (denk wel aan volgorde: de massa kabel als eerste losmaken en als laatste weer vast).

Wat betreft het type: de aanduiding WP 20/12 ken ik niet. Als dat betekent 20 Ah bij12V, moet dat goed gaan ;)

Re: Plaatsen Batterij

Geplaatst: 25 feb 2011, 16:58
door Inspector Gadget
Als je de accu los neemt, dien je, vóórdat je start !!!! eerst het contact aan te zetten, en een paar keer de gashendel (dus *zonder* een draaiende motor ;) ) een paar keer van minimaal naar maximaal te draaien, dus vol-gas.
Doe dat draaien niet te snel, en laat de gashendel ook niet los, beweeg het een keer of 4 á 5 heen-en-weer.

Dan leest namelijk de Motronic weer de maximale en minimale waarde van de TPS (Throttle Positioning Sensor).

Doe je dat niet, kan je motor heel "rottig" gaan lopen.

Re: Plaatsen Batterij

Geplaatst: 25 feb 2011, 17:16
door Junkyard Dog
dutchmidiman schreef:Doe dat draaien niet te snel, en laat de gashendel ook niet los, beweeg het een keer of 4 á 5 heen-en-weer.

Dan leest namelijk de Motronic weer de maximale en minimale waarde van de TPS (Throttle Positioning Sensor).

Doe je dat niet, kan je motor heel "rottig" gaan lopen.
Heb ik nooit gedaan, en nooit problemen gehad. _001
Is dit een grapje of is dit serieus?

[groet] Anton _004

Re: Plaatsen Batterij

Geplaatst: 25 feb 2011, 17:29
door Inspector Gadget
Is serieus, maar note wat ik stelde "....kan je motor rottig gaan lopen."

Volgens mij zijn er op dit RT-forum wel eens leden geweest die dat meegemaakt hebben, maar ik weer uit eigen 1e hand van een collega die dat probleem had, compleet met gitzwarte bougies e.d.

Mocht je het vergeten zijn, zekering nummer 5 mag ook.
Oftewel zekering 5 er uit, ca. 30 seconden wachten, zekering 5 weer terug zetten, contact aan, gashendel bedienen zoals beschreven, en pas dan starten e.d.

Mocht je de links willen weten waar dit aangegeven wordt, zou ik die moeten gaan zoeken, want dat was het 1e wat ik ooit op mijn zoektochen op het interweb tegenkwam (in 2008, welliswaar)

Re: Plaatsen Batterij

Geplaatst: 25 feb 2011, 21:29
door Junkyard Dog
Hartelijk dank Rob, weer wat geleerd. _005

[groet] Anton _004

Re: Plaatsen Batterij

Geplaatst: 25 feb 2011, 23:09
door Baird
Junkyard Dog schreef:
dutchmidiman schreef:Doe dat draaien niet te snel, en laat de gashendel ook niet los, beweeg het een keer of 4 á 5 heen-en-weer.

Dan leest namelijk de Motronic weer de maximale en minimale waarde van de TPS (Throttle Positioning Sensor).

Doe je dat niet, kan je motor heel "rottig" gaan lopen.
Heb ik nooit gedaan, en nooit problemen gehad. _001
Is dit een grapje of is dit serieus?

[groet] Anton _004
Yes, het is serieus:

Als de Motronic langer dan 30 seconden spanningsloos geweest is moet je deze resetprocedure doen, ik heb het zelf bij de hand gehad: 20.000 km een rot lopende motor gehad en nagenoeg alles gechecked totdat ik dit tegen kwam op een Engelse site: in 2 minuten liep hij weer als een zonnetje! _004

Contact aanzetten, gas 2 keer rustig van dicht naar open en terug en dan pas starten. Ben je het vergeten dan zekering 5 voor 30 seconden verwijderen en het alsnog doen.

Hoeft geen 5 keer, paar keer is genoeg, je past het toe bij TPS verstellingen, als de codeplug veranderd is, zekering 5 er langer dan 30 seconden uit geweest is en als de accu los geweest/vervangen is.

keep Big RT Smile ing