Pagina 1 van 1

Strakke koppeling

Geplaatst: 11 feb 2009, 21:48
door Paul leliveld
Ik heb sins kort een nieuwe koppeling in mijn R1100RT
Als ik een stuk heb gereden ongeveer 200km dan staat de koppeling strak is dat normaal en wat kun je er aan doen?

Gr paul

Re: Strakke koppeling

Geplaatst: 12 feb 2009, 00:22
door PaulRS
Hoi.

Kabelbediend, of hydraulisch? Oftewel 1100 of 1150?

Kabel moet je stellen volgens het RTFM, dwz 12mm tussen de kop van de kabelversteller en de borgring en 7mm speling tussen het hendel en houder, dan de stelbout op het hendel achterop de bak zo afstellen tot deze net aan ligt.

Hydraulisch, net een belletje lucht in het peilglaasje met het reservoir zo vlak mogelijk.

Groeten, Paul.

Re: Strakke koppeling

Geplaatst: 13 apr 2009, 10:26
door RuudRT
Paul,

Onderstaande begrijp ik niet helemaal met name de afstelling op de bak.
Je begint boven en dan onder maar wat bedoel je dat hij net aan ligt?

Groeten Ruud

[quote=

Kabel moet je stellen volgens het RTFM, dwz 12mm tussen de kop van de kabelversteller en de borgring en 7mm speling tussen het hendel en houder, dan de stelbout op het hendel achterop de bak zo afstellen tot deze net aan ligt.

Hydraulisch, net een belletje lucht in het peilglaasje met het reservoir zo vlak mogelijk.

Groeten, Paul.[/quote]

Re: Strakke koppeling

Geplaatst: 13 apr 2009, 11:52
door PaulRS
Hoi.

Achter op de bak, in de hefboom van de koppeling zit een stelbout met borgmoer.

Die stelbout draai je zover in of uit dat je 7mm speling op het stuurhendel hebt.

Plaatje; :D

Afbeelding

P.S. Dat stuk speciaal gereedschap heb je niet nodig, met een normaal sleuteltje gaat het ook, of anders een hoge dop 13.

Groeten, Paul.

Re: Strakke koppeling

Geplaatst: 13 apr 2009, 19:50
door RuudRT
Hoi,

Ok helemaal duidelijk kan het dan zijn dat wanneer je koppeling niet juist is gesteld dat dan sommige versnellingen niet goed vrijkomen.

Voorbeeld bij mij schakelt de bak van 1 naar 2 met klak van 2 naar 3 rrrrrrrrrrrrklak 3 naar 4 met klak en 4 naar 5 met klak

Graag je reactie

Groeten Ruud

Re: Strakke koppeling

Geplaatst: 13 apr 2009, 23:13
door PaulRS
Hoi.

Dat kan goed.
Een koppeling die niet goed vrij komt geeft schakelproblemen, maar dan meestal bij terugschakelen.

Een klak bij het schakelen is normaal, rrrrrrrrrrrrrrrrklak niet.

Stel eerst de koppeling af volgens boek en vervang de bakolie door een vol-syntheet 75W-140, dan moet het bakje normaal zijn werk doen, zo niet, dan kan er op termijn een kostenpost komen :roll:

Groeten, Paul.

Re: Strakke koppeling

Geplaatst: 14 apr 2009, 18:25
door RuudRT
Hoi,

Ik dacht al in die richting door opnieuw afstellen en olie 75/140 had ik in die '95 ook je hoort van me.

En waar doel je op met kostenpost Revisie????????????? :(

Groeten Ruud
PaulRS schreef:Hoi.

Dat kan goed.
Een koppeling die niet goed vrij komt geeft schakelproblemen, maar dan meestal bij terugschakelen.

Een klak bij het schakelen is normaal, rrrrrrrrrrrrrrrrklak niet.

Stel eerst de koppeling af volgens boek en vervang de bakolie door een vol-syntheet 75W-140, dan moet het bakje normaal zijn werk doen, zo niet, dan kan er op termijn een kostenpost komen :roll:

Groeten, Paul.

Re: Strakke koppeling

Geplaatst: 14 apr 2009, 18:37
door PaulRS
Hoi.

Revisie, idd.

Of een ruilbak, maar beide loopt aardig in de papieren.

Groeten, Paul.

Re: Strakke koppeling

Geplaatst: 14 apr 2009, 18:41
door RuudRT
Hoi,

Nou lekker dan!!!!!!!!!!!!!

Is dat zelf te doen ook als je er niet zoveel verstand van hebt maar wel lef en durf

Groeten Ruud

Re: Strakke koppeling

Geplaatst: 14 apr 2009, 19:12
door PaulRS
Hoi.

Met lef en durf kom je een heel end :D

Zelf de bak er onder vandaan en uit elkaar sleutelen is veel werk, maar niks spannend.
De defecte onderdelen identificeren vraagt een geoefend oog, maar meest is het een schakelvork en bijbehorend tandwiel.

Bakje uitshimmen en weer monteren is wat bewerkelijk, maar ook goed te doen met het wphb ernaast.

Groeten, Paul.

Re: Strakke koppeling

Geplaatst: 14 apr 2009, 20:30
door RuudRT
Hoi,

Heb nu net de koppeling opnieuw gesteld boven zat tussen stelschroef en borg 10 mm speling 5 mm, nu zo gesteld volgens jouw opgave en even gereden moet zeggen groot verschil vrijwel stil met schakelen bij alle gangen en terugschakelen ook goed niet stroef maar soepel.

Ik zal niet te vroeg juichen maar denk positief morgen andere olie erop heb ik nog staan dus wordt 75/140 Castrol

En dan even een langere rit proberen.

Groeten Ruud