TAK-LOK cruise control

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderator: RT_Patrick

LHHC

TAK-LOK cruise control

Ongelezen bericht door LHHC »

Vandaag kwam ik op MP deze oplossing tegen om het gas 'mechanisch' vast te zetten: http://link.marktplaats.nl/425118030.

[media]zb7FGC1eGNk[/media]

Ziet er niet verkeerd uit, deze cruise control die via knopdruk en door het inknijpen van de remhandle uit te schakelen is. Ook het inschakelen ziet er eenvoudig uit, gewoon met de duim te bedienen, dus geen gefriemel om een schroefdraad aan te draaien.
Overweeg sterk om dit systeem eens van dichtbij te gaan bekijken, de aanbieder woont in Beek en dat is enkele km's bij mij vandaan.

Iemand al eerder van dit systeem of soort oplossing gehoord??

Afbeelding
Ton1959

Re: TAK-LOK cruise control

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Is Nederland groot genoeg voor cruise controle? Ik vind dat je meer tijd besteed om telkens de cruise controle weer in te stellen. Ik heb zo'n schroefje maar gebruik het nooit. Maar wel met veel auto's gereden die het hadden maar nooit echt fijn gevonden. Meer zo'n gadget om even mee te spelen maar eigenlijk meer voor de Amerikaanse snelwegen.

Ton
Wildripper
Type: R1200RT
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland

Ongelezen bericht door Wildripper »

Ton1959 schreef:Is Nederland groot genoeg voor cruise controle? Ik vind dat je meer tijd besteed om telkens de cruise controle weer in te stellen. Ik heb zo'n schroefje maar gebruik het nooit. Maar wel met veel auto's gereden die het hadden maar nooit echt fijn gevonden. Meer zo'n gadget om even mee te spelen maar eigenlijk meer voor de Amerikaanse snelwegen.

Ton
↲ ↲↲Nou ik vind het juist wel makkelijk. Zowel op de motor als auto, vooral bij de zogenoemde 80 km zone dan hoef je nl niet continu op de teller te kijken. En op de motor zo nu en dan prettig om de rechterhand te ontspannen. Maar bij deze lijkt het wel of je handvat een stuk kleiner wordt en dat is toch niet prettig.
Zümo XT
LHHC

Is Nederland groot genoeg voor cruise controle
Het gros van mijn kilometers maak ik buiten Nederland en daar zitten regelmatig dagafstanden bij van rond de 750 km. Tussen de pauze-stops door is het dan toch prettig als ook even je rechter hand van het stuur kan. Gelet op de recente ervaringen van forumleden blijf ik wel kritisch naar de gebruiks(on-)mogelijkheden.
De leverancier waar ik het over had komt morgenvroeg met een demo apparaat naar mij thuis. Ben inderdaad benieuwd of er niet teveel ruimte wordt weggesnoept voor de gashand.
Ik zal mijn bevindingen morgen op het forum plaatsen.
Junkyard Dog
Type: R1100RT
Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
Land: FRANKRIJK
Woonplaats of omgeving: Creuse.

Ongelezen bericht door Junkyard Dog »

Het kan goedkoper en zonder dat het ruimte in beslag neemt.
Ik gebruik al tijden een O-ring als cruise control.
Als je daar meer dan 4 euro aan uitgeeft is dat veel.
En het werkt perfect.

[groet] Anton _004
The Dog is in the house

In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Junkyard Dog schreef:Het kan goedkoper en zonder dat het ruimte in beslag neemt.
Ik gebruik al tijden een O-ring als cruise control.
En het werkt perfect.

[groet] Anton _004
Kan je ook laten zien hoe je die O-ring plaatst.
[groet]
HenkvanR -1200-
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

...ik denk zo iets... :D

[media]BmwkuzbsiOg[/media]
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb ook bij iemand eens gezien met een "achtje", rubberen bandje met 1 kant op de eind-dop en 1 op het handvat.

Maar bovenstaande oplossing lijkt mij heel erg veilig! _004
Junkyard Dog

Ik heb dus 44 jaar als duiker gewerkt.
Dus altijd met o-ringen in de weer en inderdaad volgens het filmpje plaatsen.
Ik heb het gezien bij een collega duiker die dit deed ergens in het jaar 1995.
En heb deze tip al aan menig motorrijder gegeven.

[groet] Anton _004
The Dog is in the house

In bezit van:
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

LHHC schreef:Vandaag kwam ik op MP deze oplossing tegen om het gas 'mechanisch' vast te zetten: http://link.marktplaats.nl/425118030.

.............

Ziet er niet verkeerd uit, deze cruise control die via knopdruk en door het inknijpen van de remhandle uit te schakelen is. Ook het inschakelen ziet er eenvoudig uit, gewoon met de duim te bedienen, dus geen gefriemel om een schroefdraad aan te draaien.
Overweeg sterk om dit systeem eens van dichtbij te gaan bekijken, de aanbieder woont in Beek en dat is enkele km's bij mij vandaan.

Iemand al eerder van dit systeem of soort oplossing gehoord??
Mooi, laat vooral horen of het goed werkt en of het een beetje mooi past op onze RT's, ben benieuwd,

enne ja : ook in Nederland graag met de CC erop, de grootste misdaad in dit land is een snelheidsovertreding!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
LHHC

De TAK-LOK is gemonteerd en dat was wel heel even 'pielen' omdat het handvat van de RT niet helemaal recht (vlak) is. De holte aan eind van het handvat hebben we opgevuld met (bijgeleverde) tape.
Je plaatst dan een rubber ring en hierover heen schuif je de TAK-LOK. De bediening gaat vederlicht en met je duim kun je heel soepeltjes de gashandle vastzetten en weer losklikken. De hand blijft gewoon aan het stuur.
Ook het losklikken door de remhandle in te knijpen gaat erg licht.

Met een stelschroefje kun je de cruisecontrol instellen op het moment waarop hij los moet laten bij het inknijpen van de rem.
De bediening is dus kinderspel en maakt op mij een zeer veilige indruk.
Als de gashandle is 'vastgezet' kan je hem toch nog verdraaien om je snelheid bij te regelen.
Er blijft voldoende plaats voor je gashand (incl. handschoen).

Wat ik iets minder vind is dat het apparaatje alleen (nog) in chroom uitvoering te verkrijgen. De nl leverancier gaat bij de fabrikant vragen om een zwart exemplaar.

Vandaag of morgen maak ik nog een proefrit en zal dan laten weten hoe het in de 'praktijk' werkt.
Enkele foto's van het apparaat gemonteerd op de R1150RT:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
LHHC

Vanochtend een rit gemaakt van 120 km door Limburgse, Belgische en Duitse heuvelen en ook een stukje snelweg.

De bediening van de TAK-LOK is ook in de praktijk uitstekend. Met je duim zet je het gas vast en weer los. Ook het uitschakelen via bediening van het remhandle gaat perfect.
Klein minpuntje is de bediening van het knipperlicht, je moet dan met je duim even 'over het apparaatje heen'. Niet heel erg storend overigens.

Nu nog ff wachten op de zwarte versie want het chromen exemplaar staat niet heel erg mooi op de RT.
De liefhebbers kunnen de TAK-LOK 17 april a.s. in het echt zien bij het rtreffen2011
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Moet zeggen dat ik wel smul van de TAK-LOK _005 , maar de prijs (ons hollanders blijven zuunig) van de o-ring zie ik meer zitten. Ik ga het eens met de laatste proberen binnenkort...

Die TAK-LOK in het zwart zou perfect zijn voor het uiterlijk van de RT, functioneel zie ik 'm wel zitten. Dus dat zou sparen worden... _004
PeeWee

Ongelezen bericht door PeeWee »

Ik vind beide oplossingen wel interessant.
@ junkyard : wat moet de maat van de o- ring zijn,en waar halen we deze ? (duikwinkel ?)
Junkyard Dog

PeeWee schreef:@ junkyard : wat moet de maat van de o- ring zijn,en waar halen we deze ? (duikwinkel ?)
De O-ring die ik gebruik is dacht ik 33 millimeter in diameter en moet dik zijn ongeveer 3 a 4 mm.
Het hangt af van de stugheid van de O-ring wat de beste maat is, en de dikte hangt af van de ruimte tussen je gashendel en de aanslagen
aan je stuur. Dus met de motor naar de O-ring handel en ter plekke even kijken wat de beste is door te passen.
Ik haalde ze op het werk uit het magazijn, die o-ringen gingen bij ons als warmebroodjes. En kwamen rechtstreeks van de fabiek.
Ik denk dat je succes kan hebben bij een bedrijf waar ze machines voor de bouw in onderhoud hebben.
Of apparatuur op luchtdruk of hydraulischeapparatuur. Ik denk dat je in de amateurduikwereld dit formaat o-ring niet snel tegen komt.
Ik ben ze wel eens tegen gekomen in de bouwmarkt.

[groet] Anton _004
The Dog is in the house

In bezit van:
Marttiny

Ongelezen bericht door Marttiny »

De Tak-Lok zal over 6 weken ook in zwart leverbaar zijn.
Denk met de oplossing van de O-ring aan je eigen en andermans veiligheid. Het zal werken maar het uitschakelen zal niet gebeuren door het aantrekken van de handrem wat met de Tak-Lok wel het geval is.
Ton1959

Die O ring kan ook wel eens een probleem zijn als je ooit een ongeluk krijgt. Dan moet je hopen dat er niemand goed naar je motor kijkt omdat anders de verzekering misschien wel eens niet wil uitbetalen. Eigenlijk moest dat andere systeem natuurlijk ook op de voetrem werken voor de veiligheid. Ik vraag me af hoe verzekeringen reageren op deze constructies als het eens fout gaat. En ook het feit dat die motor dus gewoon toeren blijft maken en het achterwiel blijft draaien tijdens een ongeluk tenzij je geremd hebt.

Ton _004
Junkyard Dog

Het is natuurlijk de bedoeling dat je de o-ring zo kiest dat je met 1 vinger het gas dicht kan draaien.
Vandaar dat de juiste maat verschilt per type o-ring. De een is stugger dan de ander.
Bij een flinke hobbel is het zo dat als ik het gas niet vast heb dat vanzelf dicht draait.
Ik rij er nu ongeveer 300.000km mee op allebei de motoren zonder enig probleem.

[groet] Anton _004
The Dog is in the house

In bezit van:
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ton1959 schreef:Is Nederland groot genoeg voor cruise controle? Ik vind dat je meer tijd besteed om telkens de cruise controle weer in te stellen. Ik heb zo'n schroefje maar gebruik het nooit. Maar wel met veel auto's gereden die het hadden maar nooit echt fijn gevonden. Meer zo'n gadget om even mee te spelen maar eigenlijk meer voor de Amerikaanse snelwegen.
Met de auto zou ik haast willen zeggen dat ik niet meer zonder kan. Een beetje overdreven natuurlijk, maar als ik langere tijd met constante snelheid rij (en dat doe ik tegenwoordig bij voorkeur) zet ik 'm meteen aan. In de auto is het een kwestie van één knopje indrukken en de snelheid staat vast. Ik erger me juist groen en geen aan al die mensen die hun snelheid niet vasthouden en steeds harder/zachter gaan. Wat mij betreft zou men bij rijles mensen moeten leren omgaan met cc. Heerlijk. En het scheelt een emmertje brandstof omdat je met constante snelheid rijdt.

Op de motor vind ik het een ander verhaal. Erg handig als je lange stukken op de snelweg moet rijden, maar dat doe ik juist liever niet op de motor. Ik draai 'm dus indien nodig wel even met het schroefje (overheidsfiets) en dan kan mijn hand rusten. Maar ik zou geen lange stukken op cc kunnen of willen rijden met de motor.

Leuk hè, dat iedereen dit soort dingen weer anders ervaart? ;)
Ton1959

Je zou ook kunnen zeggen je ergert je pas aan die mensen die constant harder en zachter gaan als je zelf een cruise controle hebt. Omdat je daarvoor tot diezelfde groep behoorde waarschijnlijk en het toen minder in de gaten had. Big RT Smile
Het voordeel van die wisselende snelheid is wel dat mensen alert blijven. Maar ik ben gewend om mijn snelheid altijd aan te passen aan het verkeer.Ik hou niet van iets dat de controle overneemt. Ik wil inhalen wanneer ik dat wil en niet omdat de cruise controle dat wil. Maar als ik in een groot land zat met voldoende banen op de weg wilde ik het ook misschien wel. Om diezelfde reden wil ik ook geen automaat die bepaald wanneer er opgeschakeld moet worden. Ik rij zelf liever.

Ton _004
mveenstra
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur

Ongelezen bericht door mveenstra »

ziet er erg goed uit. Maar die prijs. Wel een beetje veel voor iets dat voor veel minder ook op te lossen is. Nu lijkt mij zo een o ring ook niet echt de ideale oplossing. Maar er zijn vast wel andere manier die wel veilig zijn. Overigens het excuus dat hij niet op de voetrem werkt. Is bij mij ook niet van toepassing. Want die gebruik ik zo wie zo nooit. Maar als ik hem dan wel gebruik dan is het uit nooit en dan gebruik ik absoluut de voorrem ook.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ook mensen zijn die een andere oplossing gebruiken behalve deze 2.

gr mike.
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Inspector Gadget

Ikzelf gebruik de zgn. overheidsschroef, die zat al op mijn motor.
Afbeelding

Het voordeel is dat je de gashandel iets stroever kunt laten lopen (bijv. niet terug laten schieten) zonder dat het je veiligheid beïnvloed wordt.
Want je kunt het nét-aan zetten en toch de gashandel nog steeds volledig bedienen.
Of helemaal vast zetten.

En de schroef is groot genoeg om ook met een handschoen te bedienen.
Alleen dan is je rechterhand wel van de gashendel los, en ik hou toch liever allebei de handen aan het stuur.

Maar er zullen ongetwijfeld nog meer nadelen aan verbonden zijn, maar daar gebruik ik het te weinig voor.
mveenstra
V-stream scherm
Stuurverhogers

maar volgens mij zit die schroef niet op elke motor toch? of is die optie er wel en moet je er alleen een schroef in doen?
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Ton1959

De schroef is niet standaard maar mijn motor heeft hem ook. Niet noodzakelijk een overheidsfiets door deze schroef het is een gewoon accessoire voor deze motor. Ik denk dat er origineel iets anders in dat gat van de schroef zat dat wel.

Ton _004
Baird
2024
2024

iemand eens een foto'tje van hoe zo'n schroef er uit ziet op de motor?
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Junkyard Dog

Baird schreef:iemand eens een foto'tje van hoe zo'n schroef er uit ziet op de motor?
Kijk even twee berichtjes terug bij Dutchmidiman, daar staat een plaatje van de schroef.

[groet] Anton _004
The Dog is in the house

In bezit van:
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ton1959 schreef:Je zou ook kunnen zeggen je ergert je pas aan die mensen die constant harder en zachter gaan als je zelf een cruise controle hebt. Omdat je daarvoor tot diezelfde groep behoorde waarschijnlijk en het toen minder in de gaten had
In mijn geval niet, ben ik bang. Ik reed voorheen altijd 'pedal to the metal', dus ik reed nooit treintje, maar altijd links (nee, niet in de weg) en flink door. Maar daar ben ik van afgestapt. Het is niet leuk meer met de struikrovers van Spee... ;) Alleen is het vervelender als je je aan de snelheid houdt. Niet elke teller is 100% en dus rijdt de ene 104, de ander 97 en weer een 101. Het bizarre feit doet zich voor dat mijn Volvo C30 uit 2010 een vrijwel 100% nauwkeurige teller heeft, zowel op lage als op hoge snelheden. Ik heb dit met verschillende GPS systemen getest en de uitkomst is steeds hetzelfde. Normaal houd ik rekening met een beetje overdrijven van de teller, maar het lijkt erop dat de nieuwe generatie auto's gewoon nauwkeurige tellers hebben. Op zich leuk, want mijn ex-pliesie RT heeft een geijkte teller, en hij klopt nog steeds. Hoewel ie nu wel ietsje af gaat wijken. Kun je zien dat het jaarlijkse ijken eigenlijk onzin is. Die van mij is al jaren niet meer in overheidsdienst en wordt dus ook al lang niet meer geijkt.
bmwalter
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Ongelezen bericht door bmwalter »

Wat een ongelooflijk lelijk (harley?)ding. ook in 't zwart kan kan dat haast niet mooi zijn. Kan het ook nooit winnen van de charmante o-ring. Geweldig! Maar even serieus. De voordelen van een echte CC zijn voor mij boven iedere twijfel verheven. Is er niemand die ervaring heeft met zo'n ding op zijn of haar RT? Bijvoorbeeld de redelijk betaalbare CC van van Conrad?
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Inspector Gadget

In NL wordt het vaak de overheidsschroef genoemd, omdat de overheidsversies van de R11xxRT (en de R850RT) vaak deze schroef hadden zitten.
In de voorrem-handel zit dan een gat met schroefdraad met een wat grotere spoed, en de eigenlijke schroef is van aluminium (of een composiet) met aan het uiteinde een plastic (teflon?) dopje. En dat dopje druk dan op het roterende uiteinde in je stuurhandel van je gashandel.

Maar, de ietwat "luxere" versies van voorgenoemde motoren in het buitenland (Duitsland vooral, heb ik bemerkt) hebben dit type "cruisecontrol" vaak ook gemonteerd zitten.

Achteraf monteren zal, me dunkt, het noodzakelijk maken om het bovenste gedeelte van je gashandel-behuizing te vervangen.
Want, zover ik weet, zit die schroefdraad daar niet "standaard".
Baird
2024
2024

bmwalter schreef:Wat een ongelooflijk lelijk (harley?)ding. ook in 't zwart kan kan dat haast niet mooi zijn. Kan het ook nooit winnen van de charmante o-ring. Geweldig! Maar even serieus. De voordelen van een echte CC zijn voor mij boven iedere twijfel verheven. Is er niemand die ervaring heeft met zo'n ding op zijn of haar RT? Bijvoorbeeld de redelijk betaalbare CC van van Conrad?
Ik heb dus een complete pneumatisch/elektronische CC liggen, ooit op mijn Ford Sierra gehad. Probleem is om de cc-kabel op de juiste plek op de gaskabel te krijgen, daar hebben de jongens van MC Cruise http://www.mccruise.com/BMW-R1150RT-Cru ... rness.html namelijk de meeste moeite mee gehad. Ooit reed ik voor een proefrit op een R100RT op een 270 graden bocht op de snelweg af en bleef de gaskabel hangen: dat wil ik dus niet nog een keer meemaken!
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
peijsj

Ongelezen bericht door peijsj »

Wat "de schroef" betreft. Op mijn K75 zat hij ook maar niet boven op maar onder de gashandle. Kan dus blijkbaar ook bij BMW _001
mveenstra
V-stream scherm
Stuurverhogers

nou ik heb wel een schroef gat boven op bij mijn voorrem. Maar dat is alleen een schroefgat. ik heb niet echt het idee dat dit verder iets doet? Kan iemand mij uitleggen doe dit verder werkt? Want als ik het zo zie dan lijkt het voor mij alleen een nutteloos schroefgat.

gr Mike
Groetjes Mike,

mveenstra
V-stream scherm
Stuurverhogers

bmwalter schreef:Wat een ongelooflijk lelijk (harley?)ding. ook in 't zwart kan kan dat haast niet mooi zijn. Kan het ook nooit winnen van de charmante o-ring. Geweldig! Maar even serieus. De voordelen van een echte CC zijn voor mij boven iedere twijfel verheven. Is er niemand die ervaring heeft met zo'n ding op zijn of haar RT? Bijvoorbeeld de redelijk betaalbare CC van van Conrad?
over welke cc van conrad heb je het dan? want ik geloof dat ik die nog niet ken.
Groetjes Mike,

Inspector Gadget

mveenstra schreef:nou ik heb wel een schroef gat boven op bij mijn voorrem. Maar dat is alleen een schroefgat. ik heb niet echt het idee dat dit verder iets doet? Kan iemand mij uitleggen doe dit verder werkt? Want als ik het zo zie dan lijkt het voor mij alleen een nutteloos schroefgat.
Klik even op de foto die ik een paar berichten eerder geplaatst heb;
Het gat waar jij over spreekt zal waarschijnlijk het gat van de stuurspiegel zijn.
Die heb ik er ook op zitten, en zie je op de foto ook hoe een en ander zit.
mveenstra
V-stream scherm
Stuurverhogers

dutchmidiman schreef:
mveenstra schreef:nou ik heb wel een schroef gat boven op bij mijn voorrem. Maar dat is alleen een schroefgat. ik heb niet echt het idee dat dit verder iets doet? Kan iemand mij uitleggen doe dit verder werkt? Want als ik het zo zie dan lijkt het voor mij alleen een nutteloos schroefgat.
Klik even op de foto die ik een paar berichten eerder geplaatst heb;
Het gat waar jij over spreekt zal waarschijnlijk het gat van de stuurspiegel zijn.
Die heb ik er ook op zitten, en zie je op de foto ook hoe een en ander zit.
Ja je hebt gelijk inderdaad. Ik had die foto wel gezien maar nu ik hem naar mijn eigen stuur hou zie ik inderdaad het verschil. jammer was wel een mooie oplossing geweest. Toch maar kijken voor zo een schroef aan het eind van je handvat.
Groetjes Mike,

Inspector Gadget

Let wel op dat je *niet* de Wunderlich versie aanschaft, die werkt de "verkeerde kant" op, en daardoor m.i. levensgevaarlijk.

De enig "juiste" manier is zoals ThrottleMeister het oplost.

Maar, uit veiligheidsoogpunt; ik zou kiezen voor een rubberen ring, dat is in mijn optiek de minst-gevaarlijke oplossing etc.
Mijn mening althans.

En dan ook nog heel betaalbaar!
mveenstra
V-stream scherm
Stuurverhogers

dutchmidiman schreef:Let wel op dat je *niet* de Wunderlich versie aanschaft, die werkt de "verkeerde kant" op, en daardoor m.i. levensgevaarlijk.

De enig "juiste" manier is zoals ThrottleMeister het oplost.

Maar, uit veiligheidsoogpunt; ik zou kiezen voor een rubberen ring, dat is in mijn optiek de minst-gevaarlijke oplossing etc.
Mijn mening althans.

En dan ook nog heel betaalbaar!
ja misschien is dat inderdaad nog wel het beste als ik zo al die filmpjes zie dan is zo een rubberen ring inderdaad de meeste veilige oplossing. mede omdat je dan niks los hoeft te halen als je een noodstop wilt maken. maar gewoon alleen het gas terug hoeft te draaien.

Bij welke winkel zou je deze kunnen halen? ik las wel dat iemand zei een duikers zaak maar die zit hier niet in de buurt.
Groetjes Mike,

HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

mveenstra schreef: Bij welke winkel zou je deze kunnen halen? ik las wel dat iemand zei een duikers zaak maar die zit hier niet in de buurt.
volgens mij kan je ze in vele maten kopen bij een loodgietersbedrijf of installatieur
[groet]
HenkvanR -1200-
Inspector Gadget

Er is al een paar keer op het RT-forum melding gemaakt van problemen met de bediening van de Wunderlich cruisecontrol.
viewtopic.php?f=42&t=2482&p=25114
viewtopic.php?f=34&t=3678&start=0

De overheidsschroef is zeker ook geen uitvinding van de eeuw, maar m.i. een stuk veiliger als ik het zo lees.
(zeker als je handvatverwarming gebruikt, dan kan zo'n overheidsschroef bij gebruik ook problemen geven).

Ik blijf bij mijn mening dat de Wunderlich oplossing potentieel heel gevaarlijk kan zijn, afgaande op hoe het werkt en de reacties van enkele gebruikers.
En niet alleen user-error, maar ook zaken als vuil, slijtage, en hoe het gemonteerd zit, de mechaniek er achter.
Maar, zoals eerder aangegeven, dat is mijn mening.
Ton1959

Ik heb ooit eens gehad dat ik viel met de bromfiets terwijl de gas bleef hangen en zelf vond ik dat toch minder. Als je ooit zelf onder de motor komt met een motor met een achterwiel dat met een behoorlijke snelheid rond blijft draaien dan lijkt mij dit niet veilig. En het klopt dat die kans klein is maar wel aanwezig. En bij een echte noodstop heb je misschien wel niet de kans meer om snel dat o ringetje weg te schuiven. In nood verwacht je namelijk niet dat je gas blijft hangen denk ik dan. Maar ja dat is ieder voor zich natuurlijk.
Misschien is het handig als je een 's nachts rijd en de snelweg is verlaten of op lange autobanen in Duitsland.

Ton
Inspector Gadget

Het gaat mij primair om de werking, en zeker niet om de manoeuvres.
Ik moet er ook niet aan denken om met de linkerhand iets aan de rechterkant te moeten instellen.
Handelingen onder het rijden is sowieso heel onverstandig, ik stop nog liever dan dat ik ga proberen iets onder het rijden in orde te maken.
Daar zijn m.i. de risico's dat er iets mis kan gaan, te groot.

Volgens mij is het de bedoeling dat je met je rechterhand versteld, inschakelt, zo heb ik het begrepen althans.
Ook ik heb meer dan eens bemerkt dat het leek te haperen, want onder het rijden had ik een onwrikbare gashandel.
Terwijl ik het systeem *niet* gebruikte. Dus user-error op dat moment niet, wellicht iemand er voor die het wel gebruikt had, maar te strak had aangedraaid o.i.d.?
Maar goed, dat was niet mijn eigen motor, en werkmotoren worden nogal eens grof bereden.
Ik had er meerdere keren melding van gemaakt, en uiteindelijk zijn ze massaal gedemonteerd van 7 motoren.
Omdat er meerdere klachten waren, ik was zeker niet de enige.

De overheidsschroef is zeker ook niet vrij van mogelijke problemen e.d.
Maar gevoelsmatig (en nu ruim 3 jaar ervaring) kan ik die beter in- en afstellen, met minder kans op storing of risico's.
Of het niet tijdig kunnen oplossing van die storing.
Zoals ik reeds eerder aangaf, ik zet *nimmer* de gashandel vast met de overheidsschroef voor of tijdens het rijden.
Ik zet het net aan, zodat de gashandel niet terugschiet door de veerwerking, dan kan je nog steeds de gashandel vrijelijk bewegen.
En daarin zit in mijn optiek het cruciale verschil, maar dat is (wederom) mijn mening, natuurlijk.

En natuurlijk zijn dergelijke handigheden met beleid, oog voor veiligheid, e.d.
En zullen er hele volksstammen zijn die wel heel tevreden zijn met hun Wunderlich CC, en nimmer storingen of problemen zullen hebben.
Baird
2024
2024

Yobotje schreef:
dutchmidiman schreef:Er is al een paar keer op het RT-forum melding gemaakt van problemen met de bediening van de Wunderlich cruisecontrol.
viewtopic.php?f=42&t=2482&p=25114
viewtopic.php?f=34&t=3678&start=0

De overheidsschroef is zeker ook geen uitvinding van de eeuw, maar m.i. een stuk veiliger als ik het zo lees.
(zeker als je handvatverwarming gebruikt, dan kan zo'n overheidsschroef bij gebruik ook problemen geven).

Ik blijf bij mijn mening dat de Wunderlich oplossing potentieel heel gevaarlijk kan zijn, afgaande op hoe het werkt en de reacties van enkele gebruikers.
En niet alleen user-error, maar ook zaken als vuil, slijtage, en hoe het gemonteerd zit, de mechaniek er achter.
Maar, zoals eerder aangegeven, dat is mijn mening.

Persoonlijk vind ik de reactie een vertekend beeld geven als deze zich beperkt tot de gevaarlijke manoeuvre waaraan je refereerd. Tijdens het rijden met je linkerhand de cc erop zetten? 'k Moet er niet aan denken dat je iets dergelijks bedenkt nog los van hoe doe je dat? Dat is echt nergens voor nodig. Tijdens de rit de schroef verdraaien; waarom zou je en ongemerkt zal dat niet gebeuren. Handvatverwarming, vuil, slijtage ...... ja?
Rob, volgens mij heb je de mening niet uit eigen ervaring of vergis ik me? Ik zie nog steeds geen verschil in de overheidsschroef en de CC van Wunderlich, beide gebasseerd op wrijving, een goedkope oplossing die werkt, dat wel maar ook niet meer.
Er zijn ook andere mogelijkheden plezier te hebben van een dergelijk handig accesoire maar doe dat met beleid, dat is mijn "bescheiden" mening omdat ik er plezier en gemak van heb en probeer met gezond verstand dit soort zaken te gebruiken.

Nou , hier heb je dan die 'eerste' hand! Ik heb dat ding van W. al jaren en ik ben degene geweest die de melding in eerste instantie deed over het verkeerd om gebruiken. Jij kunt wel stellen dat dat je hem stilstaand instelt en er dan tijdens het rijden niet meer aankomt maar dat gaat niet op. Als er lange stukken in mijn rit zitten dan zet ik hem erop om de rechterhand te kunnen ontspannen. Kom ik dan weer in druk gebied ( Autobahnkreuz, ring Amsterdam, Utrecht of where ever) dan gaat de cc er helemaal vanaf om vooral soepel gas te kunnen geven en niet steeds door die weerstand te hoeven draaien met schakelen etc.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
mveenstra
V-stream scherm
Stuurverhogers

ik vind zo wie zo dat een cc alleen gebruikt moet worden als het rustig is. Welke oplossing je ook gebruikt. Ik ga zelf opzoek naar een dubbele o ring want dat lijkt mij het meest veilig. Maar die zal ik alleen gebruiken op lange snelweg ritten.
Groetjes Mike,

vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Ik ga zelf opzoek naar een dubbele o ring want dat lijkt mij het meest veilig. Maar die zal ik alleen gebruiken op lange snelweg ritten.
Is dit wat :?: een doos vol voor een tientje ;)
http://www.montagetechniek.nl/delig-met ... 18951.html
LHHC

Het heeft een flinke discussie opgeleverd.

Als een rode draad lopen de volgende thema's door de discussies:

- zin en onzin van cc op een motor
Is en blijft natuurlijk heel erg persoonlijk en je kunt dit niet vergelijken met de cc in een auto net zoals motorrijden niet te vergelijken is met autorijden.
Als je net zoals ik met regelmaat voor lange ritten (ook snelweg) op de motor onderweg bent is het maar wat prettig om ff je rechterhand en arm los te kunnen 'schudden'.
Ook als verkeersregelaar is het soms wenselijk om je snelheid constant te houden en met je rechterhand aanwijzingen te geven.
Voor mijn gebruik voegt cc absoluut iets toe!

- gebruikersgemak
Ik vind het draaien aan stuurgewichten en verschuiven van elastieken maar niks. Het leidt de aandacht af.
Electronische cruisecontrol is qua bediening natuurlijk de betere oplossing maar qua kosten......

- mooi / niet mooi
Ook weer zo'n heerlijk subjectieve, als je het gebruiksgemak echt waardeert let je alweer wat minder op het uiterlijk (geldt niet voor alles natuurlijk............... :D )
Dit soort accessoires zijn ook niet bedoeld om de motor te verfraaien maar om het gebruiksgemak en veiligheid te verhogen.

- veiligheid
Ik durf rustig te stellen dat van alle genoemde oplossingen (misschien met uitzondering van een electronische cc) de TAK-LOK de meest veilige en gebruikersvriendelijke is die ik heb gezien en zelf heb toegepast! (ja, ook de elastiek).
Bij het bedienen blijft je hand (links en rechts) gewoon aan het stuur en de optie van het loskoppelen door het bedienen van het remhandle is helemaal goed.

- geld
In de meest uiteenlopende prijsklassen zijn in meer of mindere mate oplossingen voorhanden. Iedereen maakt natuurlijk voor zichzelf uit wat hij/zij er voor over heeft.
Ik ben erg tevreden over mijn oplossing maar ben het met jullie eens dat het geen goedkope oplossing is. Wellicht als we massaal zo'n ding gaan kopen dat er (fors...) iets van de prijs af gaat ;) .
Laatst gewijzigd door LHHC op 08 mar 2011, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

PS/FYI;
LHHC schreef:Ook als verkeersregelaar is het soms wenselijk om je snelheid constant te houden en met je rechterhand aanwijzingen te geven.
Ik ben ook verkeersregelaar, en je weet dat je wettelijk geen aanwijzingen vanaf de motor mag geven, tenzij je stilstaat en met beide benen op de grond staat?

Het is bij wet verboden voor verkeersregelaars om aanwijzingen te geven vanaf een motorvoertuig.
(artikel 58a, lid 3, krachtens publicatie in de Staatsblad van 26 september 2008).

Uitzondering is dus alleen wanneer je als motorrijder stilstaat en met beide benen op de grond staat.
mveenstra
V-stream scherm
Stuurverhogers

vioma schreef:
Ik ga zelf opzoek naar een dubbele o ring want dat lijkt mij het meest veilig. Maar die zal ik alleen gebruiken op lange snelweg ritten.
Is dit wat :?: een doos vol voor een tientje ;)
http://www.montagetechniek.nl/delig-met ... 18951.html
klinkt goed de vraag is alleen wat zit er precies in. dat staat er niet bij.

gr mike.
Groetjes Mike,

LHHC

dutchmidiman schreef:PS/FYI;
LHHC schreef:Ook als verkeersregelaar is het soms wenselijk om je snelheid constant te houden en met je rechterhand aanwijzingen te geven.
Ik ben ook verkeersregelaar, en je weet dat je wettelijk geen aanwijzingen vanaf de motor mag geven, tenzij je stilstaat en met beide benen op de grond staat?

Het is bij wet verboden voor verkeersregelaars om aanwijzingen te geven vanaf een motorvoertuig.
(artikel 58a, lid 3, krachtens publicatie in de Staatsblad van 26 september 2008).

Uitzondering is dus alleen wanneer je als motorrijder stilstaat en met beide benen op de grond staat.
dmm, helemaal goed. Daarom schrijf ik ook soms wenselijk en niet wettelijk. Met een achteropvolgend peloton wielrijders (o.i.d.) ga ik echt niet proberen te stoppen om 'stilstaand en met beide voeten aan de grond' een voertuig of fietser naar de kant te dirigeren. Het zijn uitzonderingen maar ze zijn er nu eenmaal.
LHHC

De (mat-) zwarte versie is nu ook leverbaar en over enkele dagen kan ik mijn 'chrome versie' omruilen. Ik weet zeker dat het zwarte exemplaar het qua looks een stuk beter zal doen op de RT. _004
Foto's volgen.
mveenstra
V-stream scherm
Stuurverhogers

ja een zwart exemplaar zal vast veel mooier zijn. Het is best een mooie oplossing. Helaas wel een beetje duur. Naar mijn mening dan. Ben zeer benieuwd naar de foto's.
Groetjes Mike,

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Overige accessoires”