E10 brandstof

Konstantfahruckeln (KFR) en afstellingen voor soepel rijgedrag. Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
siebke
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

E10 brandstof

Ongelezen bericht door siebke »

In maart wil ik een paar dagen richting Beieren (Dld). Daar wordt volop gewerkt om de pompen klaar te stomen voor de E10-brandstof. Soms is het daardoor aan de pomp nog
onduidelijk wát er in de tank terecht komt. Ik tank Euro 95 (Super in Dld), want ik merk geen verschil met Euro 98 (Superplus), behalve in mijn portemonee.
Wie weet/ kan mij vertellen hoe mijn -1100- (bj. 1999) zal reageren op de E10-brandstof. Tast het hogere ethanolgehalte vitale onderdelen aan?

Henk
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Re: E10 brandstof

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Hier wat raadgevingen van de KNMV:
http://www.knmv.nl/verkeer/nieuws/pas-o ... 10-benzine

Even zoeken op dit forum en je had het antwoord kunnen vinden, o.a. hier: klik.

Alle BMW motorfietsen van ná 1986 hebben geen problemen met E10 brandstof ...
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Gelezen: E10 brandstof

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Bron: De Telegraaf - 210211

Nieuwe benzine duurder en milieu-onvriendelijk

AMSTERDAM - De nieuwe eco-brandstof E10, die over enkele jaren in Nederland gelanceerd zal worden als de opvolger van Euro loodvrij 95, is helemaal niet zo milieuvriendelijk als we denken.

E10 (mengsel van negentig procent Euro 95 en tien procent ethanol) verbruikt op een afstand van honderd kilometer 1,2 liter meer dan 'gewone benzine'. De benzine kan dan leiden tot een lagere uitstoot van broeikasgassen, maar stoot vele malen meer uit. Duitse tankstations zijn begin 2011 overgestapt op de nieuwe brandstof E10. In Frankrijk zijn al eerder veel tankstations overgegaan op de nieuwe brandstof.
Een test van het Duitse tijdschrift AutoBild wijst uit dat de automobilist per jaar vele malen duurder uit is. De test werd gedaan met een VW Golf en een Seat Ibiza, elk een keer gevuld met E10 en Euro loodvrij 95.
Bij de tankstations in Duitsland en Frankrijk is naast E10 ook nog Euro loodvrij 95 verkrijgbaar. De ANWB waarschuwt de automobilisten alleen E10 te tanken als hun auto daar geschikt voor is.
Afbeelding
http://www.telegraaf.nl/binnenland/9084 ... tml?p=17,2
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Hmm, De Telegraaf zei je... Nou staat die krant natuurlijk wel bekend om zijn anti-groen imago, spreekbuis voor de auto-lobby en pleitbezorger voor o.a 130 km op de snelweg (in principe een vrij onzinnige maatregel die meer kost dan het oplevert), dus ik zou dat bericht maar met een flinke zak zout nemen. Oeps, maak ik daar opeens een politiek statement? ;) Als dat niet is toegestaan, hoor ik het wel.... :D
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Contacteer:

De bron van het artikel is het Duitse AUTOBILD. Lees maar . . .

http://www.autobild.de/artikel/verbrauc ... 59216.html

En lees hier meer wat onze oosterburen zeggen/vinden over E10:

http://www.autobild.de/suche/?q=e10

PaPinkelman schreef:Hmm, De Telegraaf zei je... Nou staat die krant natuurlijk wel bekend om zijn anti-groen imago, spreekbuis voor de auto-lobby en pleitbezorger voor o.a 130 km op de snelweg (in principe een vrij onzinnige maatregel die meer kost dan het oplevert), dus ik zou dat bericht maar met een flinke zak zout nemen. Oeps, maak ik daar opeens een politiek statement? ;) Als dat niet is toegestaan, hoor ik het wel.... :D
Jos WRSM
siebke

Aanleiding voor mijn vraag was een recente tv-uitzending hierover op een van de Duitse zenders. Daar werd het hogere verbruik versus de extra kosten (euro 95 is daar meteen ook 5 eurocent/ltr duurder geworden), maar ook de gevaren voor het wegvreten/corroderen van onderdelen bij oudere auto's aan de kaak gesteld. Maar ook dat aan de pomp vaak niet direct helder is wát je nu precies tankt, omdat de 'oude' RON 91 (Normal) pomp meestal gebruikt wordt voor de E10-brandstof, waarbij de oude sticker er nog gewoon op is blijven zitten.
Maar ik ben evengoed superblij met het snelle antwoord en heb het draadje (weer) gevonden. Bedankt!

Henk
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik las bij het commentaar ook dat dit verbruik an 1,2 liter meer op 100km bij volgas was. Bij een normale snelheid schijnbaar maar 0,3 liter meer dan met de gewone benzine.

Ton
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Contacteer:

Duitsers weigeren biobenzine te tanken
De Telegraaf - 8 maart 2011

BERLIJN - In Duitsland zijn grote problemen met de invoering van biobenzine E10. Duitse automobilisten weigeren massaal om de brandstof te tanken. Betrokkenen spreken over een kopersstaking.

De autobezitters zijn in onzekerheid geraakt door berichten dat ongeveer 3 miljoen auto's in het land de speciale benzine niet verdragen. De benzine bestaat voor 10 procent uit ethanol van granen en suikerriet.
De benzine kan schadelijk zijn voor de motoren van onder meer bepaalde Audi A2's, Ford Mondeo's, Opel Vectra's en oude Volkswagen Lupo's. Voor de zekerheid mijden ook bezitters van andere automodellen de pompen met E10-benzine. De E10 is bovendien niet goedkoper dan de gebruikelijke superbenzine. Auto's hebben er per kilometer zelfs 2 procent meer van nodig dan wie super tankt.
Om de problemen aan te pakken, houdt de Duitse regering dinsdag een 'benzinetop' met de oliebedrijven. Bij de topontmoeting komen onder anderen de ministers van Verkeer, Consumentenbeleid en Economische Zaken.
Politici van het liberale FDP verwijten milieuminister Norbert Röttgen slechte uitleg aan de automobilisten. Maar hij geeft de schuld aan de oliebedrijven, die onwillig zouden zijn.
De biobenzine E10 is tot dusver ingevoerd in zevenduizend van de vijftienduizend tankstations in Duitsland. De uitbreiding naar andere pompstations is gestopt, omdat de raffinaderijen kampen met volle opslagtanks met E10.
De Duitse regering had tot de biologische brandstof besloten om het klimaat te beschermen en Duitsland minder afhankelijk te maken van olie. Andere EU-landen mengen ook olie van gewassen in de benzine en diesel. Maar dat is veelal minder dan 10 procent.
Jos WRSM
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Ik tank in m'n autootje E10 en hij doet het er prima op en de boordcomputer geeft een gem verbruik aan van 1 op 16,8 dit was met euro 95 1 op 16,4 . _001 Ik betaal er 1,36 euro per liter voor en dat scheelt toch wel een paar centen . _004
In m'n boxer ga ik het binnenkort ook proberen .
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Mensen worden bang gemaakt en nemen dan maar de beslissing om het niet te tanken voor de zekerheid. Dat is makkelijker dan het even vragen. Onze BMW's zijn al jarenlang geschikt voor deze brandstof en je hoeft dus nergens bang om te zijn. Dat veel mensen dat wél zijn, zegt niets over E10 en/of de eventuele kwalijke gevolgen ervan, maar over de informatievoorziening. Je kunt op je vingers natellen dat het gros van de bevolking (man óf vrouw) geen benul heeft van de gevolgen, niet snapt waar het over gaat en vervolgen overgaat op de 'safe mode' en pakt wat ze kennen.

De overheid en de oliemaatschappijen hebben hier de plank behoorlijk mis geslagen, tenzij er duistere krachten aan het werk zijn die eigenlijk niet willen dat dit een succes wordt. Want dat je dit zonder enige vorm van informatie kunt invoeren is natuurlijk een illusie. Het had heel erg simpel geweest om er een website voor op te zetten waar je via je kenteken kan achterhalen of je auto geschikt is, een informatienummer opzetten, folders bij de dealers en benzinepompen neer te leggen enzo...zo kun je de mensen een beetje tegemoet komen. Je wéét gewoon dat 98% van de bevolking op autopilot leeft. Ik ga me verhuren als consultant aan domme ministeries om ze dit soort basic dingen te vertellen à raison van €250/uur ex vette bonus.
Mike Philippens

Die hebben ze goed verstopt dan...
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

En het gaat ook nog 's alleen over auto's, niet motoren...
Paul leliveld
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Honda ST1100
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Ongelezen bericht door Paul leliveld »

Ik heb pas BMW in München gebeld en zijden dat hat geen kwaad kan.
Ik heb mijn twijfels om E10 te gebruiken.Ik betaal liever wat meer om schaden te verkomen het word dus euro98
-1100- _004
janc'borg
Type: R1250RT
Woonplaats of omgeving: Culemborg

Ongelezen bericht door janc'borg »

Geen E-10 voor miin auto en motor.
Ik hou mijn injectoren liever schoon. Schijnen te vervuilen bij een laag octaan gehalte. Voor mij v power (volgens mij octaan 97 al staat er octaan 95 op de pomp) of octaan 98. En een maal flesje forte tussen de beurten door. Vervuilde injectoren kunnen motorschade veroorzaken.
Ton1959

Wel jammer dat die V power nou net niet schijnt te werken volgens de tests. Het grootste probleem komt overigens door het langer stilstaan van de motor tijdens de winterstop. Dan is het beter op hem stil te zetten zonder de E10. En dan gewoon de 98.

Ton _004
janc'borg
Type: R1250RT
Woonplaats of omgeving: Culemborg

Ongelezen bericht door janc'borg »

E-10 trekt water aan.
Overigers euro 95 bevat 5% ethanol. Trekt dus ook water aan.
Shell V-Power is een brandstof met een hoog oktaangetal (97 RON) die de prestaties van vele motoren maximaliseert. Daarnaast zijn aan Shell V-Power innovatief reinigende stoffen toegevoegd. Deze krachtige bestanddelen zijn ontwikkeld om de vuilafzettingen in uw motor te voorkomen en om de afzettingen die al aanwezig zijn voor een groot deel te verwijderen. Hierdoor heeft u de zekerheid dat uw motor met Shell V-Power in goede conditie blijft en de vitale onderdelen van uw motor effectiever beschermd zijn. Schonere motoren zorgen voor betere motorprestaties.

Heb ik niet van mij zelf ff googlen knippen en plakken.
Ik begrijp niet waarom er bij V-power euro 95 op de pomp vermeld staat?
Ton1959

Ik ken het Shell verhaal alleen de werking van V power is 0,0. Het klinkt wel goed maar werkt niet. Je betaald dus extra voor niks. Maar als je het idee hebt dat het werkt dan is het goed. De injector reinigers die je kan kopen werken wel.

Ton _004
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

janc'borg schreef:E-10 trekt water aan.
Ik begrijp niet waarom er bij V-power euro 95 op de pomp vermeld staat?

Wij kennen 95 en 98.

V power is 97, nog wat.

En dat is bijna 98, maar niet helemaal en daarom moeten ze het 95 noemen.
Mike Philippens

Ton1959 schreef:De injector reinigers die je kan kopen werken wel.
Dat is dan ook bijna pure kerosine. Leuk als je je motor wilt verkopen. Als je dat spul door je tank mixt, loopt ie als de brandweer. Het lijkt haast of ik een turbo heb... Verkoopt lekker makkelijk. Totdat ze weer gaan tanken en merken dat ie ineens minder hard gaat ;)
vioma

Mike Philippens schreef:
Dat is dan ook bijna pure kerosine. Leuk als je je motor wilt verkopen. Als je dat spul door je tank mixt, loopt ie als de brandweer. Het lijkt haast of ik een turbo heb... Verkoopt lekker makkelijk. Totdat ze weer gaan tanken en merken dat ie ineens minder hard gaat ;)
Ik denk niet dat je motor loopt op kerosine , tenzij het een diesel is . ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerosine
Mike Philippens

vioma schreef:
Mike Philippens schreef:
Whatever...op het potje injector cleaner staat dat het hoofdbestanddeel Kerosine is. En je mengt het met je benzine. Hij loopt dus niet op pure kerosine, maar dat is wel bekend toch?
Reinier L

Ongelezen bericht door Reinier L »

Mike Philippens schreef:

Loopt prima op kerosine! Bij ernstige vervuiling (auto) moter direct via benzineslang uit flesje laten draaien. Garagetruck.
vioma

In de injectie cleaner die ik lever zit volgens de verpakking geen kerosine maar hoofdbestandeel methanol en daar loopt hij prima op . Pure kerosine ga ik niet in m'n motor proberen het is geen petroleum kachel :D
Ik denk dat Baird wel precies weet wat kerosine is , die heeft er mee gevlogen :O
http://justicebrothers.com/pages/produc ... he_fsa.htm
En om weer on topic te komen kan ik melden dat de 1150 gs prima rijdt op E10
[groet] Peter
Paul leliveld
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Honda ST1100
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Ongelezen bericht door Paul leliveld »

http://www.motorfreaks.nl/nieuws/algemeen-nieuws/
duitsland-stopt-verkoop-e10-biobrandstof.html

-1100- _004
jaybmw
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

De meeste brandstoftoevoegingen,bv FORTE,zijn gebaseerd op petroleum/kerosine met wat extra toevoegingen erbij.Zibro kachelvloeistof is ook zo'n zuivere kerosine soort,kga deze eens proberen in de tank...Vlam in de pijp! Alcohol in benzine is volgens mij pure rommel,de oude loodtoevoegingen waren het beste.En de wereld loopt te zeiken over het milieu terwijl er in Japan 6 tijdbommen op rij staan momenteel.De hele petrochemie en de daarbijbehorende belastingstelsels van regeringen van diverse landen zijn maffia.Waar moet dit heen? Het scheelt in de knip maar ik tank die benzine niet.Alcohol daar ontsmet je mee,en is om te drinken/genieten toch? :D En op gas kook je.

Grtn Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nederland wacht met introductie E10.
Nederland maakt pas op de plaats nu in Duitsland de introductie van E10 op een fiasco dreigt uit te lopen;
http://www.promotor.nl/2011/03/19/neder ... uctie-e10/
Mike Philippens

jaybmw schreef:Alcohol daar ontsmet je mee,en is om te drinken/genieten toch?
En in de IndyCar rijdt men er al jaren erg hard op...
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

Ton1959 schreef:Ik ken het Shell verhaal alleen de werking van V power is 0,0. Het klinkt wel goed maar werkt niet. Je betaald dus extra voor niks. Maar als je het idee hebt dat het werkt dan is het goed. De injector reinigers die je kan kopen werken wel.

Ton _004

Hoi Ton, dat heb ik ook altijd gedacht en tankte al jaren Tango. Tot 2 weken geleden ik vergeten was te tanken en ik de tank leeg had, ik reed op dampen compleet met inhouden en kanllen aan toe. Godzijdank kwam ik een shellstation tegen
waar ik uit pure dankbaarheid V-power tankte (de rest was bezet en ik had haast) tot mijn stomme verbazingmerkte ik dat de motronic de eerste 150 kilometer aan het zoeken was. Ik merkte dat aan stotteren en inhouden. Ik dacht dat spul tank ik niet meer. Na 150 km begon de motor mooier te lopen, mooier rond te lopen en tot mijn verbazing loopt de motor smeuieger en lekkerder. dir zal ook te maken hebben met het octaangehalte van 97 (tankte hiervoor ron 95). Toch
heb ik ook even gekeken naar de kosten en het kost mij 26 10 cent meer per week en dat heb ik er voor over!
Ton1959

Dus eigenlijk zuigt je benzinepomp dan benzine en lucht aan en dan gaat hij wel echt beroert lopen. Test nu nog eens een tank gewone benzine en ik verwacht dat je weinig verschil zal merken.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat je nu net het onderste laagje water in je tank hebt opgebruikt _001 .
Het KFR probleem blijft hetzelfde met de Shell V power voor mijn gevoel.

Ton
jaybmw
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Mike Philippens schreef:
jaybmw schreef:Alcohol daar ontsmet je mee,en is om te drinken/genieten toch?
En in de IndyCar rijdt men er al jaren erg hard op...
Idd,maar wel met de nodige octaan-boosters erbij ! En drukvulling,progammeerbare motormanegements enz.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Contacteer:

Duitsers zetten E10 aan de kant

Afbeelding

Opluchting in Duitsland (en daarbuiten). De speciale biobenzine waar 10 procent ethanol aan is toegevoegd, verdwijnt gelukkig weer.
Dit werd onlangs aangekondigd door de marktleider Aral. De reden hiervoor is dat consumenten de benzinesoort gewoon negeren. Wij weten inmiddels dat E10 helemaal niet zo veelbelovend is als gedacht wordt.

Waar ze in Zuid-Amerika nadenken over E25, is de maat voor de Duitsers vol, ‘Wer müssen das nicht mehr!‘ De ethanol -werkt als een weekmaker- tast volgens veel mensen de rubbers in de motor aan. Dit veroorzaakt meer schade dan dat het uiteindelijk door een verminderde uitstoot goed maakt. Dit laatste is overigens de vraag, want auto’s en motoren die op E10 rijden, drinken 2% meer dan normaal. Gewone benzine bestaat voor wel voor 5% uit ethanol wat geen problemen oplevert. (via AMT.nl)

Let op in Frankrijk, daar wordt nog wel volop E10 ‘geschonken’.

lees verder op: http://motorzine.nl/motor-nieuws/duitse ... n-de-kant/
Jos WRSM
DickL

Ongelezen bericht door DickL »

Goedemorgen,

Tot voor kort altijd gewone 95 benzine getankt - meestal van Esso. Controleer regelmatig mijn bougies, die altijd wat aan de donkere kant waren - licht beroet en isolator erg donkerbuin, dus net alsof mengsel iets te rijk was. Heb onlangs 2 keer Shell V power getankt, en toen ik gisteren weer eens naar mijn bougies keek bleken ze brandschoon te zijn met een mooie lichtbruine isolator. Dus ik blijf voorlopig maar even bij V Power.
Ik heb (helaas) geen Shell aandelen.

groeten DickL
Ton1959

Ik moet wel even toevoegen dat onze gewone brandstoffen zonder E10 de weekmakers ook uit kunsstoffen halen dus hoogswaarschijnlijk ook uit rubber. Heel veel kunsstoffen kunnen dus ook niet tegen gewone benzine.
Maar mijn motor loopt ook goed op Vpower al deed het volgens het progamma Kassa helemaal niks.

Ton
siebke

E10 is in Duitsland nog volop verkrijgbaar. Twee weken geleden nog 2x vol getankt met 't spul en geen merkbaar verbruik en/of - motorreactie bespeurd. Echter na 't plaatsen van 2 irridium bougies (en nieuwe hallgevers) is 't verbruik van 1:16 naar 1:18 gezakt :D .

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “KFR & Motormanagement”