Mijn eerste BMW

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderator: RT_Patrick

robvanrooijen
Type: R1100RT
Bijz: Yamaha XJ550 1991-1993
BMW R1100RT 2011
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Woerden

Mijn eerste BMW

Ongelezen bericht door robvanrooijen »

Vandaag voor het eerst een wat langere rit gemaakt op mijn R1100RT, de aanleiding om mij ook eens voor te stellen op het forum.

Mijn motor ervaring start in 1991, toen ik begon met motorlessen. Eind 1991 heb ik toen, gelijk na het behalen van mijn motorrijbewijs, een Yamaha XJ550 gekocht, een naked bike waar ik alles op deed, een auto had ik niet. In die tijd heb ik mijn vrouw leren kennen en zij ging dus ook mee achterop, totdat we besloten de motor in te ruilen voor een auto. Ik weet niet meer precies wanneer dat was, volgens mij tegen het einde van 1993.

Sindsdien heb ik geen motor meer gereden, maar het vuurtje is altijd blijven wakkeren. Halverwege 2010 ik voorzichtig weer ben begonnen met wat rondkijken. Voornamelijk via internet, maar ook een keer een proefritje gemaakt. Mijn interesse ging uit naar een echte kilometervreter, aangezien ik ook van plan ben hem voor woon-werkverkeer te gebruiken. En een cardanas in plaats van een ketting, want dat gesmeer heb ik altijd een vervelend klusje gevonden. Een Honda Deauville leek me wel wat, of toch maar een BMW? Eens een proefrit gemaakt op een oude BMW R80RT. Tijdens het rondneuzen werd mijn aandacht getrokken door bva-auctions.com, een veilingsite waar geregeld (eens in de paar weken) een partij van 10-15 import motorfietsen worden aangeboden, blijkbaar iedere keer door dezelfde aanbieder, en af en toe ook een machine waar ik interesse in had. Maar zou het betrouwbaar zijn? Je kunt de motoren bekijken, maar hoe goed ze zijn blijft dan een vraag. Ik besloot eens een gok te wagen, maar legde mijn maximum bod ruim onder de vraagprijs van een vergelijkbare motorfiets op motortrader, marktplaats etc. De marge voor de eventuele onvoorziene kosten voor het rijklaar maken. Een paar maal heb ik zo meegeboden, maar de uiteindelijke prijs ging iedere keer over het door mij voorgenomen maximum. Dit ging een paar maanden zo tot ik in december weer een BMW R1100RT voorbij zag komen. Eigenlijk zonder dat ik mijzelf een kans achtte heb ik toen geboden, met een maximum van 3000 euro (dit is dus excl. bijkomende kosten). Dit bod bleef echter staan totdat vlak voor het einde van de veiling iemand er overheen ging. Een uur voor het einde toch maar 3400 geboden, eigenlijk met het vermoeden dat er wel weer iemand overheen zou gaan, maar geheel tegen mijn verwachting in bleek ik een uur later ineens eigenaar van een echte BMW! Met veilingkosten etc. erbij net over de 4000. Gelijk sloeg de twijfel toe. Zou de motor betrouwbaar zijn? Deze had ik niet eens bekeken! Zou er niets aan mankeren? Ineens leken de kleine krasjes op de foto enorme deuken, en was dat nu een spiegeling of zit er een barst in de koplamp? Met een slapeloze nacht als gevolg. Maar ja, er was geen weg terug. De motor was import en had nog geen NL kenteken, even ophalen was er dus niet bij dus ik sprak af dat de motor bezorgd zou worden. Aangezien een plek om de motor te stallen thuis nog gecreëerd moet worden de motor naar mijn werk laten komen, in de opslagruimte was gelukkig genoeg ruimte om een motor een paar weken te stallen.

Na een eerste inspectie dacht ik dat de olie op was, durfde hem toen niet te starten maar uiteindelijk bleek het peilglas juist helemaal vol te staan! De krasjes bleken toch onopvallend en de koplamp is heel. Dat viel dus mee. Toch maar proberen te starten, echter de accu had niet genoeg power om de startmotor ook maar iets te laten bewegen. Spanning gemeten, 9,4 Volt, dat is wel erg laag. Acculader erop, na 2 maal een halve dag aan de lader lukte het echter nog steeds niet de motor voldoende op toeren te brengen om hem aan te laten slaan. De relais begonnen na één poging ook gelijk weer te klapperen, in de van het forum gedownloadde handleiding had ik al gelezen dat dit op een accuprobleem duidde. Via internet een nieuwe accu besteld en ingebouwd.

Zou het dan nu lukken? Bij de tweede startpoging bleef de motor draaien! Dat viel mee. Gauw laarzen aan, helm op en even de weg op. Mijn werk ligt gelukkig in een landelijke omgeving met genoeg weggetjes waar geen kip komt (of eigenlijk meer kippen dan mensen). Ik had immers nog geen kenteken. Dat was toch wel even wennen, de eerste bochtjes bijna stapvoets genomen. Na een kwartiertje de motor weer gestald. Wel gaf de ABS een probleem aan. Dit was een kleine tegenvaller maar van later zorg, zonder ABS kun je immers ook prima remmen. De afspraak met de RDW kon gemaakt worden! De motor komt uit de EU, dus een echte keuring was niet nodig. Een korte controle bij de RDW is dan voldoende en hiervoor kun je een eendagskenteken krijgen.

Vanochtend was het dan zover: kenteken gemonteerd (afgelopen weekend thuis gefabriceerd, het hoeft dus geen officiële kentekenplaat te zijn), de motor naar buiten gereden en mijn 20 jaar oude winterpak aangetrokken (de temperatuur lag net boven het vriespunt). De motor startte gelukkig weer gelijk. Na een paar km binnendoor de snelweg op. Hee, de ABS geeft geen storing meer aan (blijkbaar was het in- en uitbouwen van de accu het probleem?)

Wat een power heeft die machine! Dat kon ik me van mijn oude Yamaha niet meer herinneren. Helaas reed ik na enkele km op de snelweg gelijk de eerste file in. Dat was niet de bedoeling! Dan maar binnendoor, maar ik moest toch de rivier over dus één afslag verder werd ik weer de file in gedwongen. Met een half uurtje motorrijervaring na 18 jaar durfde ik toch niet gelijk tussen de rijen door te rijden, maar na een kwartiertje stapvoets te hebben gereden wint de ergernis het van de angst en dus toch maar proberen. Dit viel eigenlijk wel mee, uiteraard heel voorzichtig gereden, even later werd ik dan ook al "ingehaald" door een andere motorrijder. Deze maar even voorbij laten gaan, kon hij mooi de weg vrij maken.

De keuring bij de RDW liep voorspoedig, al was het even zoeken naar het framenummer op een Italiaans kentekenbewijs. (Het nummer dat ik als zodanig had herkend bleek maar een stukje te zijn van het complete nummer.) De BPM was nul! Dat terwijl mij verteld was dat deze ongeveer 63 euro zou bedragen (de fiets komt uit 1997). Echter 's middags werd ik al gebeld dat er een vergissing gemaakt was, de BPM was wel degelijk 70 euro. Op de terugweg (uiteraard) de rit enigszins verlengd door flink om te rijden en een aantal kleine weggetjes te nemen. Het bochtengevoel komt langzaam weer een beetje terug! Met een meer dan tevreden gevoel de BMW weer in de tijdelijke stalling gezet. Nog even wachten op het definitieve kenteken en dan kunnen we echt los!
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Re: Mijn eerste BMW

Ongelezen bericht door Berrybeer »

[welkom] Rob!

Wat een leuke & uitgebreide voorstelling... _004 . Kan mij heel goed voorstellen dat je even in de spreekwoordelijke piepzak zat toen je je realiseerde dat je €4000,= had betaald voor een RT die je nog nooit 'live' had gezien. :$.Ik geloof niet dat ik het gedurfd zou hebben.. ;) Heel veel plezier op het forum....ennuh..als je snel met inschrijven bent kunt je je aanwinst nog showen op het komende rtreffen2011 !

[groet]
Berry
Laatst gewijzigd door Berrybeer op 26 jan 2011, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Wat een verhaal en wat een manier om een motor te kopen - jij durft!
Welkom hier op het forum en mag ik je sterk adviseren je bandenspanning en remmen te controleren voordat je weer gaat rijden?
(Of had je dat al gedaan?)
Veel motorplezier!

Hans
han62
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door han62 »

Er zijn dus meer mensen die een motor of iets anders voor een hoop geld kopen en afgaan op de foto's die ze hebben gezien.

Veel motorplezier met je nieuwe aanwinst.

met rv gr
han
robvanrooijen
BMW R1100RT 2011

Waarom hoeft het geen officiele kentekenplaat te zijn. ik denk niet dat elke Oom agent dat met je eens is. en had je hem wel al verzekerd.
Het eendagskenteken is ook een bijzonder nummer: een S gevolgd door 4 cijfers. Direct als zodanig herkenbaar dus, op het tijdelijke kenteken bewijs staan ook de instructies (afmetingen van de plaat en de letters/cijfers). Verzekeren was ook een probleem. Ik heb dus ook een verzekering voor 1 dag gehad, die dan weer door kan lopen als het uiteindelijke kenteken bekend is.
Veel motorplezier met je nieuwe aanwinst.
Dank!
robvanrooijen
BMW R1100RT 2011

HansD schreef:Wat een verhaal en wat een manier om een motor te kopen - jij durft!
Welkom hier op het forum en mag ik je sterk adviseren je bandenspanning en remmen te controleren voordat je weer gaat rijden?
(Of had je dat al gedaan?)
Veel motorplezier!

Hans
Ik denk ook niet dat ik het nog een keer doe, alhoewel ik wel internet heb afgegoogled naar positieve of negatiever ervaringen (beide niet gevonden).

Dank voor de tips, bandenspanning heb ik niet gemeten, dit zal ik nog doen. Remvloeistof-niveaus heb ik wel gecontroleerd, en tijdens mijn eerste testritje heb ik wel gecheckt of de remmen niet sponsachtig aanvoelden. Ik wil de motor trouwens nog wel een beurt laten geven voordat ik echt km mee ga maken.
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoi Rob
Welkom hier en leuk dat je het complete verhaal erbij gezet hebt. Maar wat ik me wel afvraag is heb je nu uiteindelijk iets bespaart door de motor op de veiling te kopen? Ik maakte zomaar even een rekensommetje van je totale kosten tot nu toe. En zoals je zegt nu nog een beurt erbij. Ik dacht dat zo'n soort veiling een stuk goedkoper zou zijn.
Maar in ieder geval je kan weer rijden. Ik had dat gevoel overigens ook toen ik van mijn F650 op mijn R 1100 R stapte. Ik heb er nog bijna niks mee gereden maar ik moet echt nog wennen. Alleen het schakelen lukt me al aardig geluidloos maar zelfs met mijn eerste Honda CB400N reed ik veel harder dan wat ik nu doe met deze motor. Voordat ik hier de voetsteunen op de grond krijg word het nog veel oefenen denk ik. Al rijd ik natuurlijk nu ook wat rustiger dan toen ik begon met rijden.
Wat me erg goed bevalt is het koppel van deze motoren. Maar veel suces met je nieuwe aanwinst en we horen vast nog van je.

Ton _004
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 28 jan 2011, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Hoi Rob,

Ik ken de veilingsites en heb er ook wel eens gekeken.
Al met al een gewaagde actie maar wel leuk en je hebt een mooie motor eraan overgehouden.
Een ontzettend mooi verhaal en hoop dat je veel plezier gaat beleven aan je RT.
Je kan je lekker uitleven met leesvoer op het forum.
Daarbij is het een gezellig forum waar veel reuring is.
Er zijn genoeg RTers die je kunnen helpen met een probleempje of een vraagje.

Groeten,
Richard
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Hi Rob,

Welkom op het RT-forum en gefeliciteerd met je -1100- , die je op wel een hele speciale manier hebt bemachtigd. Maar ik denk dat je een goede gok hebt gemaakt. De ABS problemen zijn een bekend verschijnsel bij de -1100- en hier vind je er meer over: viewforum.php?f=32 Oorzaak is een te lage accuspanning. Maar is met de ABS modificatie goed te verhelpen. Ook een nieuwe accu doet wonderen.

Veel plezier met je aanwinst en doe je voordeel met het RT-forum .
We horen graag weer van je . . . . _004

[groet]

Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
robvanrooijen
BMW R1100RT 2011

Ton1959 schreef:Hoi Rob
Welkom hier en leuk dat je het complete verhaal erbij gezet hebt. Maar wat ik me wel afvraag is heb je nu uiteindelijk iets bespaart door de motor op de veiling te kopen?
Het doel was een motor kopen, en hier had ik de "normale" prijs voor over. Daarom heb ik het maximum bod laag gehouden zodat ik geld over zou houden voor eventuele bijkomende reparaties. Als ik dan pech heb, en een en ander moet repareren kom ik misschien rond de normale prijs uit, heb ik mazzel dan heb ik een paar honderd euro bespaard...
Ton1959 schreef:Ik maakte zomaar even een rekensommetje van je totale kosten tot nu toe. En zoals je zegt nu nog een beurt erbij. Ik dacht dat zo'n soort veiling een stuk goedkoper zou zijn.
Tot nu toe valt het mee, 4000 euro voor de motor, 80 euro voor de accu en 175 euro kentekenaanvraag + BPM. De beurt had ik denk ik sowieso wel gegeven, waar de motor ook gekocht is, tenzij de verkoper een echte garantie op de motor wil geven, Maar je hebt gelijk met de opmerking over het goedkoper zijn van de veiling. Je moet erg uitkijken dat je je niet laat opnaaien en uiteindelijk meer betaald dan redelijk, en je moet mazzel hebben dat er geen andere bieders zijn. Ik heb minder populaire motoren voor echt lage prijzen uiteindelijk weg zien gaan.
Ton1959 schreef: Maar veel suces met je nieuwe aanwinst en we horen vast nog van je.

Ton _004
Dank!
robvanrooijen
BMW R1100RT 2011

Jos WRSM schreef:Hi Rob,

Welkom op het RT-forum en gefeliciteerd met je -1100- , die je op wel een hele speciale manier hebt bemachtigd. Maar ik denk dat je een goede gok hebt gemaakt. De ABS problemen zijn een bekend verschijnsel bij de -1100- en hier vind je er meer over: viewforum.php?f=32 Oorzaak is een te lage accuspanning. Maar is met de ABS modificatie goed te verhelpen. Ook een nieuwe accu doet wonderen.

Veel plezier met je aanwinst en doe je voordeel met het RT-forum .
We horen graag weer van je . . . . _004

[groet]

Jos
Dank voor de leuke reacties. Ik heb het forum nu een paar maand gevolgd en moet zeggen dat ik er al veel zinnige informatie vandaan heb geplukt. De sfeer is erg prettig, er worden geen mensen afgeblaft etc. Blijkbaar zijn BMW RT rijders prettige mensen in de omgang! :D
Rob
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Dat klopt helemaal _004 , zowel op het forum als bij treffens is de sfeer prima. Ik ben er van overtuigd dat het rtreffen2011 ook weer net zo gezellig wordt als voorgaande jaren. Als je het wilt ervaren moet je maar inschrijven, we hebben nog 15 plaatsen over . . . . . viewtopic.php?f=76&t=3304

[/quote]
De sfeer is erg prettig, er worden geen mensen afgeblaft etc. Blijkbaar zijn BMW RT rijders prettige mensen in de omgang! :D
Rob[/quote]
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Egbert van zalk
Type: R1150RT
Bijz: Graphit Grau Metallic
Woonplaats of omgeving: Nunspeet

Ongelezen bericht door Egbert van zalk »

Tja, verstand komt met de jaren _004
Hoewel, sommigen moeten dan wel heel erg oud worden! Big RT Smile
Rijd nóóit sneller dan je bankrekening toelaat!
P@1200RT

Ongelezen bericht door P@1200RT »

Wat een leuke introductie. [welkom]

Als je op die manier een motor koopt val je voor mij onder de 'lefgozers'. Ik ben benieuwd of je ook als zodanig rijdt? Ik houdt de stelregel van Forum-lid Dave altijd in mijn achterhoofd: 'rijdt nooit harder dan jouw engelbewaarder vliegen kan'. Hij heeft gelijk!

Wellicht tot op het rtreffen2011

Groeten,

P@ _004
robvanrooijen
BMW R1100RT 2011

P@1200RT schreef:Wat een leuke introductie. [welkom]

Als je op die manier een motor koopt val je voor mij onder de 'lefgozers'. Ik ben benieuwd of je ook als zodanig rijdt? Ik houdt de stelregel van Forum-lid Dave altijd in mijn achterhoofd: 'rijdt nooit harder dan jouw engelbewaarder vliegen kan'. Hij heeft gelijk!

Wellicht tot op het rtreffen2011

Groeten,

P@ _004
Thanx _004, maar voordat ik de reputatie als waaghals krijg: ik ben één maal onderuit gegaan en dat was tijdens de allereerste motorrijles, voor de rest heb ik nooit een aanrijding of bekeuring of wat dan ook met de motor gehad, en dat terwijl ik destijds alleen een motor had en dus vrijwel dagelijks reed. 8)_
Groeten,
Rob

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”