Mijn eerste BMW
Geplaatst: 26 jan 2011, 16:09
Vandaag voor het eerst een wat langere rit gemaakt op mijn R1100RT, de aanleiding om mij ook eens voor te stellen op het forum.
Mijn motor ervaring start in 1991, toen ik begon met motorlessen. Eind 1991 heb ik toen, gelijk na het behalen van mijn motorrijbewijs, een Yamaha XJ550 gekocht, een naked bike waar ik alles op deed, een auto had ik niet. In die tijd heb ik mijn vrouw leren kennen en zij ging dus ook mee achterop, totdat we besloten de motor in te ruilen voor een auto. Ik weet niet meer precies wanneer dat was, volgens mij tegen het einde van 1993.
Sindsdien heb ik geen motor meer gereden, maar het vuurtje is altijd blijven wakkeren. Halverwege 2010 ik voorzichtig weer ben begonnen met wat rondkijken. Voornamelijk via internet, maar ook een keer een proefritje gemaakt. Mijn interesse ging uit naar een echte kilometervreter, aangezien ik ook van plan ben hem voor woon-werkverkeer te gebruiken. En een cardanas in plaats van een ketting, want dat gesmeer heb ik altijd een vervelend klusje gevonden. Een Honda Deauville leek me wel wat, of toch maar een BMW? Eens een proefrit gemaakt op een oude BMW R80RT. Tijdens het rondneuzen werd mijn aandacht getrokken door bva-auctions.com, een veilingsite waar geregeld (eens in de paar weken) een partij van 10-15 import motorfietsen worden aangeboden, blijkbaar iedere keer door dezelfde aanbieder, en af en toe ook een machine waar ik interesse in had. Maar zou het betrouwbaar zijn? Je kunt de motoren bekijken, maar hoe goed ze zijn blijft dan een vraag. Ik besloot eens een gok te wagen, maar legde mijn maximum bod ruim onder de vraagprijs van een vergelijkbare motorfiets op motortrader, marktplaats etc. De marge voor de eventuele onvoorziene kosten voor het rijklaar maken. Een paar maal heb ik zo meegeboden, maar de uiteindelijke prijs ging iedere keer over het door mij voorgenomen maximum. Dit ging een paar maanden zo tot ik in december weer een BMW R1100RT voorbij zag komen. Eigenlijk zonder dat ik mijzelf een kans achtte heb ik toen geboden, met een maximum van 3000 euro (dit is dus excl. bijkomende kosten). Dit bod bleef echter staan totdat vlak voor het einde van de veiling iemand er overheen ging. Een uur voor het einde toch maar 3400 geboden, eigenlijk met het vermoeden dat er wel weer iemand overheen zou gaan, maar geheel tegen mijn verwachting in bleek ik een uur later ineens eigenaar van een echte BMW! Met veilingkosten etc. erbij net over de 4000. Gelijk sloeg de twijfel toe. Zou de motor betrouwbaar zijn? Deze had ik niet eens bekeken! Zou er niets aan mankeren? Ineens leken de kleine krasjes op de foto enorme deuken, en was dat nu een spiegeling of zit er een barst in de koplamp? Met een slapeloze nacht als gevolg. Maar ja, er was geen weg terug. De motor was import en had nog geen NL kenteken, even ophalen was er dus niet bij dus ik sprak af dat de motor bezorgd zou worden. Aangezien een plek om de motor te stallen thuis nog gecreëerd moet worden de motor naar mijn werk laten komen, in de opslagruimte was gelukkig genoeg ruimte om een motor een paar weken te stallen.
Na een eerste inspectie dacht ik dat de olie op was, durfde hem toen niet te starten maar uiteindelijk bleek het peilglas juist helemaal vol te staan! De krasjes bleken toch onopvallend en de koplamp is heel. Dat viel dus mee. Toch maar proberen te starten, echter de accu had niet genoeg power om de startmotor ook maar iets te laten bewegen. Spanning gemeten, 9,4 Volt, dat is wel erg laag. Acculader erop, na 2 maal een halve dag aan de lader lukte het echter nog steeds niet de motor voldoende op toeren te brengen om hem aan te laten slaan. De relais begonnen na één poging ook gelijk weer te klapperen, in de van het forum gedownloadde handleiding had ik al gelezen dat dit op een accuprobleem duidde. Via internet een nieuwe accu besteld en ingebouwd.
Zou het dan nu lukken? Bij de tweede startpoging bleef de motor draaien! Dat viel mee. Gauw laarzen aan, helm op en even de weg op. Mijn werk ligt gelukkig in een landelijke omgeving met genoeg weggetjes waar geen kip komt (of eigenlijk meer kippen dan mensen). Ik had immers nog geen kenteken. Dat was toch wel even wennen, de eerste bochtjes bijna stapvoets genomen. Na een kwartiertje de motor weer gestald. Wel gaf de ABS een probleem aan. Dit was een kleine tegenvaller maar van later zorg, zonder ABS kun je immers ook prima remmen. De afspraak met de RDW kon gemaakt worden! De motor komt uit de EU, dus een echte keuring was niet nodig. Een korte controle bij de RDW is dan voldoende en hiervoor kun je een eendagskenteken krijgen.
Vanochtend was het dan zover: kenteken gemonteerd (afgelopen weekend thuis gefabriceerd, het hoeft dus geen officiële kentekenplaat te zijn), de motor naar buiten gereden en mijn 20 jaar oude winterpak aangetrokken (de temperatuur lag net boven het vriespunt). De motor startte gelukkig weer gelijk. Na een paar km binnendoor de snelweg op. Hee, de ABS geeft geen storing meer aan (blijkbaar was het in- en uitbouwen van de accu het probleem?)
Wat een power heeft die machine! Dat kon ik me van mijn oude Yamaha niet meer herinneren. Helaas reed ik na enkele km op de snelweg gelijk de eerste file in. Dat was niet de bedoeling! Dan maar binnendoor, maar ik moest toch de rivier over dus één afslag verder werd ik weer de file in gedwongen. Met een half uurtje motorrijervaring na 18 jaar durfde ik toch niet gelijk tussen de rijen door te rijden, maar na een kwartiertje stapvoets te hebben gereden wint de ergernis het van de angst en dus toch maar proberen. Dit viel eigenlijk wel mee, uiteraard heel voorzichtig gereden, even later werd ik dan ook al "ingehaald" door een andere motorrijder. Deze maar even voorbij laten gaan, kon hij mooi de weg vrij maken.
De keuring bij de RDW liep voorspoedig, al was het even zoeken naar het framenummer op een Italiaans kentekenbewijs. (Het nummer dat ik als zodanig had herkend bleek maar een stukje te zijn van het complete nummer.) De BPM was nul! Dat terwijl mij verteld was dat deze ongeveer 63 euro zou bedragen (de fiets komt uit 1997). Echter 's middags werd ik al gebeld dat er een vergissing gemaakt was, de BPM was wel degelijk 70 euro. Op de terugweg (uiteraard) de rit enigszins verlengd door flink om te rijden en een aantal kleine weggetjes te nemen. Het bochtengevoel komt langzaam weer een beetje terug! Met een meer dan tevreden gevoel de BMW weer in de tijdelijke stalling gezet. Nog even wachten op het definitieve kenteken en dan kunnen we echt los!
Mijn motor ervaring start in 1991, toen ik begon met motorlessen. Eind 1991 heb ik toen, gelijk na het behalen van mijn motorrijbewijs, een Yamaha XJ550 gekocht, een naked bike waar ik alles op deed, een auto had ik niet. In die tijd heb ik mijn vrouw leren kennen en zij ging dus ook mee achterop, totdat we besloten de motor in te ruilen voor een auto. Ik weet niet meer precies wanneer dat was, volgens mij tegen het einde van 1993.
Sindsdien heb ik geen motor meer gereden, maar het vuurtje is altijd blijven wakkeren. Halverwege 2010 ik voorzichtig weer ben begonnen met wat rondkijken. Voornamelijk via internet, maar ook een keer een proefritje gemaakt. Mijn interesse ging uit naar een echte kilometervreter, aangezien ik ook van plan ben hem voor woon-werkverkeer te gebruiken. En een cardanas in plaats van een ketting, want dat gesmeer heb ik altijd een vervelend klusje gevonden. Een Honda Deauville leek me wel wat, of toch maar een BMW? Eens een proefrit gemaakt op een oude BMW R80RT. Tijdens het rondneuzen werd mijn aandacht getrokken door bva-auctions.com, een veilingsite waar geregeld (eens in de paar weken) een partij van 10-15 import motorfietsen worden aangeboden, blijkbaar iedere keer door dezelfde aanbieder, en af en toe ook een machine waar ik interesse in had. Maar zou het betrouwbaar zijn? Je kunt de motoren bekijken, maar hoe goed ze zijn blijft dan een vraag. Ik besloot eens een gok te wagen, maar legde mijn maximum bod ruim onder de vraagprijs van een vergelijkbare motorfiets op motortrader, marktplaats etc. De marge voor de eventuele onvoorziene kosten voor het rijklaar maken. Een paar maal heb ik zo meegeboden, maar de uiteindelijke prijs ging iedere keer over het door mij voorgenomen maximum. Dit ging een paar maanden zo tot ik in december weer een BMW R1100RT voorbij zag komen. Eigenlijk zonder dat ik mijzelf een kans achtte heb ik toen geboden, met een maximum van 3000 euro (dit is dus excl. bijkomende kosten). Dit bod bleef echter staan totdat vlak voor het einde van de veiling iemand er overheen ging. Een uur voor het einde toch maar 3400 geboden, eigenlijk met het vermoeden dat er wel weer iemand overheen zou gaan, maar geheel tegen mijn verwachting in bleek ik een uur later ineens eigenaar van een echte BMW! Met veilingkosten etc. erbij net over de 4000. Gelijk sloeg de twijfel toe. Zou de motor betrouwbaar zijn? Deze had ik niet eens bekeken! Zou er niets aan mankeren? Ineens leken de kleine krasjes op de foto enorme deuken, en was dat nu een spiegeling of zit er een barst in de koplamp? Met een slapeloze nacht als gevolg. Maar ja, er was geen weg terug. De motor was import en had nog geen NL kenteken, even ophalen was er dus niet bij dus ik sprak af dat de motor bezorgd zou worden. Aangezien een plek om de motor te stallen thuis nog gecreëerd moet worden de motor naar mijn werk laten komen, in de opslagruimte was gelukkig genoeg ruimte om een motor een paar weken te stallen.
Na een eerste inspectie dacht ik dat de olie op was, durfde hem toen niet te starten maar uiteindelijk bleek het peilglas juist helemaal vol te staan! De krasjes bleken toch onopvallend en de koplamp is heel. Dat viel dus mee. Toch maar proberen te starten, echter de accu had niet genoeg power om de startmotor ook maar iets te laten bewegen. Spanning gemeten, 9,4 Volt, dat is wel erg laag. Acculader erop, na 2 maal een halve dag aan de lader lukte het echter nog steeds niet de motor voldoende op toeren te brengen om hem aan te laten slaan. De relais begonnen na één poging ook gelijk weer te klapperen, in de van het forum gedownloadde handleiding had ik al gelezen dat dit op een accuprobleem duidde. Via internet een nieuwe accu besteld en ingebouwd.
Zou het dan nu lukken? Bij de tweede startpoging bleef de motor draaien! Dat viel mee. Gauw laarzen aan, helm op en even de weg op. Mijn werk ligt gelukkig in een landelijke omgeving met genoeg weggetjes waar geen kip komt (of eigenlijk meer kippen dan mensen). Ik had immers nog geen kenteken. Dat was toch wel even wennen, de eerste bochtjes bijna stapvoets genomen. Na een kwartiertje de motor weer gestald. Wel gaf de ABS een probleem aan. Dit was een kleine tegenvaller maar van later zorg, zonder ABS kun je immers ook prima remmen. De afspraak met de RDW kon gemaakt worden! De motor komt uit de EU, dus een echte keuring was niet nodig. Een korte controle bij de RDW is dan voldoende en hiervoor kun je een eendagskenteken krijgen.
Vanochtend was het dan zover: kenteken gemonteerd (afgelopen weekend thuis gefabriceerd, het hoeft dus geen officiële kentekenplaat te zijn), de motor naar buiten gereden en mijn 20 jaar oude winterpak aangetrokken (de temperatuur lag net boven het vriespunt). De motor startte gelukkig weer gelijk. Na een paar km binnendoor de snelweg op. Hee, de ABS geeft geen storing meer aan (blijkbaar was het in- en uitbouwen van de accu het probleem?)
Wat een power heeft die machine! Dat kon ik me van mijn oude Yamaha niet meer herinneren. Helaas reed ik na enkele km op de snelweg gelijk de eerste file in. Dat was niet de bedoeling! Dan maar binnendoor, maar ik moest toch de rivier over dus één afslag verder werd ik weer de file in gedwongen. Met een half uurtje motorrijervaring na 18 jaar durfde ik toch niet gelijk tussen de rijen door te rijden, maar na een kwartiertje stapvoets te hebben gereden wint de ergernis het van de angst en dus toch maar proberen. Dit viel eigenlijk wel mee, uiteraard heel voorzichtig gereden, even later werd ik dan ook al "ingehaald" door een andere motorrijder. Deze maar even voorbij laten gaan, kon hij mooi de weg vrij maken.
De keuring bij de RDW liep voorspoedig, al was het even zoeken naar het framenummer op een Italiaans kentekenbewijs. (Het nummer dat ik als zodanig had herkend bleek maar een stukje te zijn van het complete nummer.) De BPM was nul! Dat terwijl mij verteld was dat deze ongeveer 63 euro zou bedragen (de fiets komt uit 1997). Echter 's middags werd ik al gebeld dat er een vergissing gemaakt was, de BPM was wel degelijk 70 euro. Op de terugweg (uiteraard) de rit enigszins verlengd door flink om te rijden en een aantal kleine weggetjes te nemen. Het bochtengevoel komt langzaam weer een beetje terug! Met een meer dan tevreden gevoel de BMW weer in de tijdelijke stalling gezet. Nog even wachten op het definitieve kenteken en dan kunnen we echt los!