Ik heb ervaring uit 1e hand (dus zelf gedaan, samen met Kenny) op een R1100RT en ik zeg *niet* doen.
Het licht er natuurlijk aan welke chip je gaat gebruiken in hoeverre je echt plezier en "winst" haalt.
Volgens opgaven van de diverse fabrikanten moet je rekenen op 5 tot ca. 7 pk extra.
Bovenop de 90 pk (R1100RT) of 95 pk (R1150RT) die je al hebt.
Wat chip-tuning bij een injectiemotor inhoudt is dat de programmeur van die chip je bestaande motor-management (ECU genaamd bij auto's, Motronic bij BMW) een andere "mapping" geeft.
Je huidige Motronic heeft namelijk al meerdere mappings.
Een mapping is een combinatie van allerlei parameters, zoals brandstofinspuiting, begrenzingen, in- of uitschakeling van bepaalde functies en sensoren, e.d.
Middels de beroemde/beruchte code-plug in je zekeringskast wordt een bepaalde mapping gekozen.
Bijvoorbeeld, dat je een lambda-sensor hebt en een uitlaat met katalysator, of juist geen lamda-sensor en daarentegen een CO2-potmeter.
Maar ook als je in een regio zit met hele slechte kwaliteit brandstof, dan is daar ook een speciale code-plug voor.
Enzovoort.
Zo zit er ook nog een zgn. nood-loop mapping in die de Motronic inschakelt zodra er een technisch probleem (oliedruk, motortemperatuur?

) door de Motronic (via 1 van de vele sensoren) geconstateerd wordt. Hierbij wordt geheel automatisch door de Motronic ingeschakeld om eventuele verdere schade aan de motor te proberen te beperken. Zoals het "knijpen" van het motorvermogen, etc, etc.
Wat ik bemerkt heb bij veel van die chip-tuners is dat ze gebruik (lees: misbruik) maken van het noodloop-programma.
In hun instructies staat 9 van de 10 keer dat je motor eerst nauwgezet precies moet afstellen, pas dan de chip vervangen en dan de code-plug moet verwijderen (!)
En dat is dus normaal gesproken de noodloop-mapping.
Je kunt overigens op elke BMW R11xx motor die noodloop "forceren" door de code-plug te verwijderen.
Het "alleen" vervangen van de chip bij een injectiemotor is op de keeper beschouwt niet voldoende.
Je dient eigenlijk de tuning-mapping (dus al die parameters) in die chip aan te passen op die motor.
Er is eigenlijk geen "one-size fits all" zoals vaak bij dieselmotoren wel het geval is (geloof mij, alle diesels die ik bezit cq. bestuur zijn allemaal getuned en vrijwel allemaal "off the shelf" met meer dan uitstekende resultaten).
Kenny, ik en zelfs de fabrikant (!!) hebben herhaalde pogingen gedaan om die chip-tuning op mijn fiets een enigszins bevredigend resultaat te laten geven.
Uren en dagen hebben we er aan gespendeerd. Maar ander dan een enorme neiging elke keer tot een wheelie en vele knallen uit de uitlaat, het mocht allemaal niet baten.
Voor de chip liep de motor als een zonnetje (zoals het Kenny Magic betaamt), met de chip liep de motor heel erg beroerd.
Veel te rijk, enorm zenuwachtig, en hoog verbruik.
Uiteindelijk heeft de fabrikant (!) er voor koos mij het geld terug te geven.
Uiteraard heb ik met de diverse experts in dat veld gesproken, en ze raden het sterk af op de BMW's.
Of dat komt omdat de BMW's tot een bepaalde hoogte om milieutechnische redenen "geknepen" zijn, en dus niet veel "vet om het bot" hebben om mee te "tunen", ben ik nooit achter gekomen. Maar dat is een beetje mijn vermoede, maar ik ben geen motorexpert wat dat betreft.
Omdat ik vooralsnog geen gerenommeerd bedrijf gevonden heb die het resultaat als het ware kan "garanderen".
Het is meer dan vaak trial-and-error, waarbij ik vooralsnog alleen maar "error", "error","error","error","error", hoor in het veld.
Maar, wellicht heb je meer geluk, het is en blijft een enorme gok.
(en als je niet oppast, een dure gok als je schade krijgt, wat niet geheel ondenkbaar is)
Ikzelf heb gekozen voor grotere bochten, andere uitlaat en meer open luchtfilter, en ik heb wat reacties gezien wat voor een (groot) verschil dat maakt versus een "standaard" R1100RT.
Mijn advies, voor wat het waard is, is geen chip-tuning te doen.
Veel betere resultaten haal met grotere bochten en andere uitlaat (en ander luchtfilter, hoewel ik daar nog steeds niet van overtuigd ben dat dit echt zo veel uitmaakt).
Is wel duurder dan zo'n chip, maar absoluut veel minder gedonder, is mijn ervaring.
En het verbruik gaat in mijn ervaring dan zelfs naar beneden!
Maar nu rij ik natuurlijk op mijn manier, en dat is matig, zowel in techniek als snelheid. :shock:
