Ik heb de nodige ruiten gehad, getest en gebruikt.
Ik geef hieronder mijn persoonlijke mening en visie, en ik weet zeker dat er vast wel iemand is die het totaal met mij oneens is.
Degene die mij het minst bevallen is tot op heden, is de NedPlex (46cm).
Naast het feit dat ik het een ongelooflijk lelijke brede plaat vond, zat het ook nog mijn stuurspiegels in de weg.
In mijn optiek is de NedPlex niets anders dan een standaard BMW ruit die in alle richtingen vergroot is. (met alle respect, ik overdrijf natuurlijk een beetje, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel). Ergonomisch (lees: wind) is er niets aan technologische ontwikkeling gedaan, het is gewoon een groter stuk plastic voor je snufferd.
Ook bemerkte ik dat daardoor de wind nogal wat invloed had op het stuurgedrag.
Voor mij was de NedPlex een "miskoop".
Iemand anders wiens mening ik zeer respecteer en waardeer is met mijn ruit op zijn fiets gaan rijden en kwam na een uur (ook) zeer ontevreden terug.
Heel veel gebulder rond zijn hoofd.
Maar, als je de juiste lengte hebt, kán de NedPlex een uitkomst bieden.
Voordeel van de NedPlex dat je er soms mee kunt proefrijden, dan kan je zelf bepalen of het bevalt e.d.
Zou ik je met klem willen aanraden.
Je ziet regelmatig 2ehands NedPlex ruiten, I rest my case.
Ok, "fout" grapje, sorry!
Voor mij was de NedPlex een kostbare afknapper, maar ik weet zeker dat er RT-rijders zijn bij wie de NedPlex wel beviel.
Waarschijnlijk dat de NedPlex 49 cm een betere oplossing geweest zou zijn voor mij.
Maar de afmetingen waren mij echt veel te groot, geen porem (voor mijn "smaak" dan, althans)
Ander voordeel van de NedPlex door zijn giga-afmetingen dat je deze gemakkelijk naar eigen "smaak" en inzicht kunt "verbouwen", wat sommige

leden ook gedaan hebben, naar wat ik begrepen heb.
Daarnaast heb ik BMW's officiële tour-ruit (=14 cm hoger dan de standaard ruit, volgens mij), en die bevalt eigenlijk best wel goed.
Daarop heb ik ook nog de Laminar Lip gemonteerd, wat ook weer helpt voor de wind, lawaai e.d. (het is zelfs volledig windstil in bepaalde standen) maar daardoor krijg je dus een vacuüm, niet altijd even wenselijk.
Maar, toch heb ik die ruit behouden, ook omdat die flink duur is, en je vrij weinig tegenkomt op de 2ehands markt.
En dan heb ik ook nog de aangehaalde Ztechnik VStream ruit.
En die bevalt echt helemaal top.
Ik heb verschillende forum leden op mijn dame laten rijden (om uiteenlopende redenen) en als ik vraag naar hun op- en aanmerkingen over de ZTechnik Ruit zijn die allemaal, zonder uitzondering, positief tot zeer positief.
Ja, het is geen goedkope ruit, maar gezien de geringe afmetingen en hoe goed het bevalt, is dit wat mij betreft dé ruit.
De Givi ruit heb ik helaas nog niet kunnen proberen, maar het enige wat ik daarvan dacht gezien te hebben is een zogenoemde flip-up aan de bovenkant, wat wellicht enige vertekening kan geven als je er door heen kijkt (en dat doe je), dat kán hinderlijk zijn.
De Givi ruit kom je niet zo heel vaak tegen in de 2ehands markt, maar is qua prijs best wel aantrekkelijk.
Door de meningen van de diverse bestuurders op mijn dame, ben ik gestopt met "verzamelen" na de ZTechnik VStream ruit.
Maar er zijn nog vele andere opties, mogelijkheden en oplossingen.
De belangrijkste tip is dat je een andere ruit altijd probeert op je eigen fiets en er ff mee gaat rijden, want het blijft iets heel persoonlijks.
Suc6 met je zoektocht, wens je veel wijsheid toe!