Pagina 1 van 1

BMW : Back to its roots

Geplaatst: 13 nov 2010, 00:16
door Baird
Ik kom van oorsprong uit de luchtvaart en surfend op het www kwam ik dit tegen, een BMWmotor terug naar zijn roots. Het zijn een aantal pagina's en zeer de moeite waard om te bekijken. _004

Have fun!!

http://petervergoossen.nl/reisverslagen ... 1150gs.htm

Re: BMW : Back to its roots

Geplaatst: 13 nov 2010, 00:43
door JOS WRSM
Mooi zeg, wat je met een BMW blok niet kan doen:

Afbeelding

Zijn filmpjes staan hier: http://petervergoossen.nl/film.htm

Re: BMW : Back to its roots

Geplaatst: 13 nov 2010, 00:46
door Ton1959
Dat heeft hij knap gemaakt zeg. Heel interressant al die stages van de opbouw te zien zo.

Ton

Re: BMW : Back to its roots

Geplaatst: 13 nov 2010, 07:33
door Paul cr
Een werkelijk fantastisch project en verslag hiervan !
Mooi om te zien hoe hij, zoals 'ie zelf al schrijft, hightechlowcost gereedschap gebruikt. bv de opspanning van de binnendraaibeitel :D
Ik zou me toch 2 x bedenken voordat ik met dit experiment ook daadwerkelijk de lucht in zou gaan.
Ik zou ook, als leek, denken dat je zo in de luchtvaart niet meer kunt "Mcgyveren". Het kan blijkbaar dus nog zonder officiele tests met certificaten/vrijgaves en ander veiligheidsgeneuzel.

Re: BMW : Back to its roots

Geplaatst: 13 nov 2010, 12:04
door Dave
Paul cr schreef:k zou ook, als leek, denken dat je zo in de luchtvaart niet meer kunt "Mcgyveren". Het kan blijkbaar dus nog zonder officiele tests met certificaten/vrijgaves en ander veiligheidsgeneuzel.
In de eerste alinea op de pagina staat al genoemd dat het motorblok al een typegoedkeuring heeft...

Re: BMW : Back to its roots

Geplaatst: 13 nov 2010, 13:49
door Baird
Paul cr schreef:Een werkelijk fantastisch project en verslag hiervan !
Mooi om te zien hoe hij, zoals 'ie zelf al schrijft, hightechlowcost gereedschap gebruikt. bv de opspanning van de binnendraaibeitel :D
Ik zou me toch 2 x bedenken voordat ik met dit experiment ook daadwerkelijk de lucht in zou gaan.
Ik zou ook, als leek, denken dat je zo in de luchtvaart niet meer kunt "Mcgyveren". Het kan blijkbaar dus nog zonder officiele tests met certificaten/vrijgaves en ander veiligheidsgeneuzel.
Toen ik zelf nog actief in de luchtvaart zat was de Belgische regelgeving een heek stuk soepeler dan de Nederlandse, hier mag niks zonder certificaat en type goedkeuring en in Belgiƫ mocht ongeveer alles, aangezien deze meneer volgens mij ook in Belgiƫ huist kan dat een verklaring zijn. Het rugnummer van het toestel is OO-D54, zeker geen PH-XXX dus.

Re: BMW : Back to its roots

Geplaatst: 13 nov 2010, 20:15
door Paul cr
Dave schreef:In de eerste alinea op de pagina staat al genoemd dat het motorblok al een typegoedkeuring heeft...
o.k, dat zal dan voor het blok gelden en dat is prima natuurlijk. Maar hij experimenteert behoorlijk met onderdelen ( bv spullen van een citroen Saxo en de bevestiging van de prop) . En een beetje op het trial and error principe. Allemaal hartstikke leuk en leerzaam, alleen ik had gedacht dat zoiets in de luchtvaart echt niet meer zou kunnen. Maar dat blijkt dus wel te kunnen. Heel mooi voor de hobbyist !
Zo zullen wij over een aantal jaar alleen nog mijmeren over de tijd dat de keuringen voor motoren nog niet was ingevoerd......