hoe te starten na lang stilstaan?

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
rienrt
Type: R1200RT
Bijz: alle pakketten
Land: ned
Woonplaats of omgeving: Alphen ad rijn

hoe te starten na lang stilstaan?

Ongelezen bericht door rienrt »

Mijn 1200RT had ongeveer 1,5 maand stil gestaan. Zonde ik weet het, maar soms gebeurt dat.
Vandaag wilde ik hem starten, maar dat lukt pas na lang en veel proberen. De benzine was kennelijk verdampt.
Wat is de juiste methode om hem na zo'n lange periode van stilstaan te starten, want ik was bang de accu leeg te starten.

Mijn vorige motor, een Honda Pan European, moest je dan met "vol gas" starten, en sloeg dan kort daarna aan.
Je begrijpt dat ik de BMW nog niet zo lang rij. Ik heb hem pas sinds mei. jl.

Ben benieuwd naar de reakties. 8)

Groet,
Rien.
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Re: hoe te starten na lang stilstaan?

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Contact aan, wachten tot de brandstofpomp op druk is. Dat hoor je niet maar gewoon even tot tien tellen is voldoende. Dan 2x het gas tegen de stuit draaien en vervolgens zonder gas geven op de knop drukken. Nu zou je RT zonder problemen moeten starten aannemende dat de accu in goede conditie is, aan de druppelaar gestaan e.d. want dat is wel belangrijk, voldoende vermogen van de accu!

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoi Rien

Mijn motor stond ook al lang stil maar ik heb hem tussendoor even aan de lader gehad. Ik zag toen dat mijn accu al behoorlijk wat aan kracht ingeleverd had al startte hij nog wel vlug. Maar het is beter om hem aan de druppellader te zetten zoals hiervoor ook al gezegd is. Ook al rijd je niet er is wel stroomverbruik tijdens het niet rijden. En door de inwendige weerstand van de accu verzwakt die ook behoorlijk in zo'n lange tijd.

Ton
rienrt

bedankt voor de reakties.
Zeker de aanwijzingen van Ben helpen me. De accu was/is in nieuw staat.
Ik heb zeker toch een minuut of 5, met korte tussenpozen staan starten, dus daar lag het niet aan.
Ik was uiteindelijk wel blij dat de motor het weer deed. Ben daarna uiteraard
letterlijk en figuurlijk even de accu wezen opladen. Heerlijk.

Gr. Rien.
Hazeldonk
Contacteer:

rienrt schreef: Ben daarna uiteraard letterlijk en figuurlijk even de accu wezen opladen. Heerlijk.

Gr. Rien.
Daar gaat het uiteindelijk om "genieten". :D

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Jan R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Toch een beetje vreemd :$ die van mij start vrijwel gelijk, zelfs als hij maanden stil gestaan heeft (na de winter, van b.v. december tot maart).

Bij mijn oude Honda moet ik voor dat ik hem start, na lang stilstaan, wel eerst de vlotterkamers leeg laten lopen en er verse benzine uit de tank in laten lopen, chocke en het gas erop wil hij gelijk starten. Doe ik dat niet dan is duidelijk merkbaar dat er "oude" benzine uit de vlotterkamers, met condens erbij?, aangezogen wordt en kost het starten vaak ook enkele minuten en veel hoesten en proesten voordat ie het doet / op 4 pitten loopt.

Waar het mij om gaat is dat het mij verbaast dat een moderne -1200- met injectie hetzelfde beeld / probleem te zien geeft als een oude fiets met carburateurs. Ik zie daar geen reden voor of logica in :!:
Het enige wat ik kan bedenken is dat misschien het brandstof filter dicht zit / aan vervanging toe is :?: _001
Maar voor een RT van 2010 zou dat niet moeten kunnen......
Hazeldonk
Contacteer:

Jan R1200RT schreef: Waar het mij om gaat is dat het mij verbaast dat een moderne -1200- met injectie hetzelfde beeld / probleem te zien geeft als een oude fiets met carburateurs. Ik zie daar geen reden voor of logica in :!:
Bij de injectie zit nou net de kneep, dat werkt zoals je waarschijnlijk wel weet, onder behoorlijke druk en na een tijd stilstaan zit het hele systeem zonder benzine / druk, dat moet eerst opgebouwd worden dat duurt gewoon even. Daarnaast moeten de sensors ingesteld worden op lucht/vochtigheid en temp! Ziedaar het moderne injectie systeem. Het is al eens eerder opgemerkt "elk voordeel heb ze nadeel". :D

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Jan R1200RT

Blijft dan toch vreemd dat die van mij er na maanden geen last van heeft en een ander na 1,5 maand wel :?: _001
Ton1959

Het is zelfs zo dat modellen met injectie er meer last van hebben dan modellen met carburateurs. Maar dan praat ik in dit geval over de BMW F650 en de BMW F650GS. Als je gaat controleren bij de F650 of de F650GS dan zie je dat bij de GS modellen de accu sneller leeg zal zijn als de motor stilstaat. De GS heeft bij niet lopende motor nog een groter stroom verbruik waardoor de accu sneller leeg is. En het ligt dan niet aan het stroomvervbruik van het klokje.Mijn F650 starte zelfs na 4 maanden stilstand zonder problemen.

Ton
Hazeldonk
Contacteer:

Jan R1200RT schreef:Blijft dan toch vreemd dat die van mij er na maanden geen last van heeft en een ander na 1,5 maand wel :?: _001

t'ja, bewaar condities? Algehele staat? Wat voor factoren daar een rol in spelen weet ik ook niet _001

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Ton1959

Mijn motor starte ook meteen maar de accu was al zwak. En tijdens dat hij stilstond had ik het alarm niet geactiveerd alleen de startonderbreking. Maar het scheelt natuurlijk ook hoe sterk je accu is en wanneer. Met de zakkende temperatuur nu verzwakken oudere accu's natuurlijk een stuk sneller. En als je motor net een beurt heeft gehad en de bougies zijn nieuw dan gaat dat starten ook allemaal iets beter. Of misschien invloed van vocht ook.
Ik had eens een auto waarvan de accu heel slecht was. Als de eerste startpoging perfect werd uitgevoerd startte de auto maar als je een keer vergat de choke uit te trekken kreeg je geen tweede kans meer.Dan was de accu al te zwak.

Ton
Jan R1200RT

Ik had niet het idee dat de vraag van rienrt te maken had met de staat van de accu :$ .
Ik meen te lezen dat hij gewoon door heeft kunnen starten en alleen bang was dat zijn accu leeg zou raken :!:
En zoals al gezegd bij een nieuwe fiets uit 2010 zou dit volgens mij niet voor moeten komen.
Ik zou het toch eens met de dealeRT bespreken en na laten kijken :idea: .
Ton1959

Als de accu vrij zwak is draait de startmotor ook niet zo hard en is de vonk aan de bougie ook wat zwakker. Daardoor kan de motor al niet starten. De benzine verdampt niet maar als je het contact aan zet hoor je meteen de brandstofpomp werken om de druk in het systeem weer op te bouwen.
Dus ook met een niet zo volle accu kan je motor het wel eens moeilijk hebben.

Ton
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Hoeveel Km heeft jouw RT ? Bij welke Km stand is de laatste onderhoudsbeurd uitgevoerd?
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Ton1959

Mocht het al iets anders zijn bij jou motor dan zou bijvoorbeeld een lekkende injector deze problemen kunnen veroorzaken. Maar ja of dat ooit voor komt bij zo'n nieuwe motor. Hoe start de motor nu telkens?

Ton
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Mijn -1200- heeft door ed sneeuw laatst ook ongeveer 2 maanden stil gestaan. In die tijd hangt ie wel constant aan de druppelaar. Daarna draai ik één keer het gas helemaal open en weer dicht, Daarna starten zonder gas te geven. Geen probleem. Dit werkt bij mij atijd :!: :!: :!:

[groet]
Luc
jaybmw
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

DIt helpt volgens mij niets.Het draaien aan het gas bij een motor met injectie geeft geen benzine in de inlaat.Zelfs niet met carburateurs,vaak omdat deze constantvacuum zijn.Gewoon contact aan,en starten en pas na een tel of 5 een beetje gas geven. De electronica doet de rest, zeker bij een -1200- .

Grtn Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
rienrt

hoi Ton en anderen,

Ik heb mijn motor deze winter een maand of wat stil gezet i.v.m. de pekel. Accu eruit en om de 4 weken even een middag aan de druppellader.
Staat trouwens ook als advies in de laatste Pro Motor. Met constant aan de druppelaar laad je hem kapot....
Accu vorige week weer geplaatst en jouw advies opgevolgd. Na de computer check van de motor twee keer de gashendel volledig open en dicht
gedraaid en starten als een zonnetje. Toen ik mijn vraag in November stelde had ik dat niet gedaan. Met het gemelde gevolg.
Er was een vraag over mijn kilometrage. Het zijn er nu 7200 sinds de aflevering in Mei 2010. Veel te weinig dus, maar dat had een oorzaak.
Ik hoop het dit jaar (met mezelf) goed te maken.
Bedankt voor het delen van de ervaringen.
Hazeldonk
Contacteer:

jaybmw schreef:DIt helpt volgens mij niets.Het draaien aan het gas bij een motor met injectie geeft geen benzine in de inlaat.Zelfs niet met carburateurs,vaak omdat deze constantvacuum zijn.Gewoon contact aan,en starten en pas na een tel of 5 een beetje gas geven. De electronica doet de rest, zeker bij een -1200- .

Grtn Jeroen.
Het draaien van de gashandel is om alle parameters de juiste info te geven zoals luchtvochtigheid, luchttemperatuur en niet onbelangrijk stand van de gaskleppen. De elektronica zorgt dan voor een juiste hoeveelheid brandstof, ontstekingstijdstip, luchttoevoer en weet ik al niet wat en daardoor is starten na een lange periode een fluitje van een cent.

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”