Pagina 1 van 1
ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 26 okt 2010, 13:57
door Inspector Gadget
http://motornieuws.blogspot.com/2010/10 ... -lief.html
/Qoute: Over een maand of vier blijkt hoe lief je bent geweest voor je accu. Maar waarom zou je het zover laten komen? Zoek je een goede acculader, lees de test.
Vaste prik: halverwege maart komt menig motorrijder bij hun dealer over de vloer, met een blik in de ogen als van een aap in een kapotte wekker. ‘M’n motor start niet meer! En ik heb morgen een toertocht’ Had maar een blik geworpen in onze acculadertests /End Qoute.
ANWB Motor heeft een accu-lader test gepubliceerd, interessant om te lezen;
http://promotorimages.com/m/magstream/p ... cutest.pdf
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 26 okt 2010, 15:01
door HansD
dutchmidiman schreef:http://motornieuws.blogspot.com/2010/10 ... -lief.html
/Qoute: Over een maand of vier blijkt hoe lief je bent geweest voor je accu. Maar waarom zou je het zover laten komen? Zoek je een goede acculader, lees de test.
Vaste prik: halverwege maart komt menig motorrijder bij hun dealer over de vloer, met een blik in de ogen als van een aap in een kapotte wekker. ‘M’n motor start niet meer! En ik heb morgen een toertocht’ Had maar een blik geworpen in onze acculadertests /End Qoute.
ANWB Motor heeft een accu-lader test gepubliceerd, interessant om te lezen;
http://promotorimages.com/m/magstream/p ... cutest.pdf
Zo zie je maar weer dat een goede lader niet duur hoeft te zijn.
En voor de

heb je wel de keus uit 1 lader _002
Ik blijf trouwens vinden dat de Optimate 4 de mooiste lampjes heeft
Hans
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 26 okt 2010, 15:14
door AGVerheij
Als je (bijna) elke dag rijdt heb je toch helemaal geen lader nodig.
Dagelijks zo'n 100Km lijkt me prima om de accu volgeladen te houden
(maar misschien dat ik er binnenkort toch maar wel een ga kopen

)
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
, Gerbert
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 26 okt 2010, 15:17
door Inspector Gadget
Ik ben ook wel een liefhebber van "kerstboom" en blingbling, ik denk dat langzamerhand geen geheim meer is.
Toch heb ik bewust gekozen voor de CTek's, en ik ben blij te lezen dat dit ansicht een prima goede keuze geweest is.
Het is waar dat voor het opladen via de accessoirestekker op de R1200RT je op dit moment beperkt bent tot 1 lader, van Herrn. BMW zelf.
Die ook flink aan de prijs is. :shock:
Andere optie is met de juiste lader direct op de accu zelf te laden.
Zolang je de fiets maar niet start met de lader aangesloten.
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 27 okt 2010, 20:19
door jaybmw
Optimate 4 heeft verloop om via de plug te laden! Stond in de laatste uitgave van het motoport-blad. Diverse verlopen te verkrijgen,ook voor bmw.
Jeroen.
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 27 okt 2010, 22:29
door Inspector Gadget
Naar wat ik begrepen heb, is het probleem dat het CAN-bus systeem bij de R1200RT na x-aantal minuten de accessoireaansluiting automatisch uitgeschakeld.
En dus je niet-OEM lader na die x-minuten niet meer zal kunnen laden via de accessoirestekker.
De enige oplossing is de OEM BMW lader, die zet een signaaltje bovenop de laad-spanning, waardoor de CAN-bus weet dat er een (BMW) lader aangesloten is op die accessoirestekker en niet langer na het afzetten van het contact de accessoirestekker uitschakelt.
Het is dus niet iets mechanisch, oftewel een verloop, maar puur elektrisch, oftewel een herkenningssignaal (gestuurd vanuit de lader).
En zover mij bekend doet alleen de BMW lader dit.
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 28 okt 2010, 12:31
door Maarten de Vries
dutchmidiman schreef:Naar wat ik begrepen heb, is het probleem dat het CAN-bus systeem bij de R1200RT na x-aantal minuten de accessoireaansluiting automatisch uitgeschakeld.
En dus je niet-OEM lader na die x-minuten niet meer zal kunnen laden via de accessoirestekker.
De enige oplossing is de OEM BMW lader, die zet een signaaltje bovenop de laad-spanning, waardoor de CAN-bus weet dat er een (BMW) lader aangesloten is op die accessoirestekker en niet langer na het afzetten van het contact de accessoirestekker uitschakelt.
Het is dus niet iets mechanisch, oftewel een verloop, maar puur elektrisch, oftewel een herkenningssignaal (gestuurd vanuit de lader).
En zover mij bekend doet alleen de BMW lader dit.
Ik heb dit probleem opgelost na advies van de BMW dealer in Apeldoorn. Daar vertelde ze me dat ze bij het afleveren van deCAN-Bus motoren altijd meteen 1 van de stopcontacten rechtstreeks aansluiten op de accu. Dit heb ik ook laten doen bij de mijne bij afleveren. Waardoor je de acculader / druppelaar wel gewoon in kunt pluggen en niet zelf steeds op de accu hoeft aan te sluiten en dus geen speciale acculader van BMW nodig hebt.
Een ander voordeel hiervan is dat je ook bijvoorbeeld je mobiele telefoon kunt opladen via je motor als hij uit staat. Want in de oude situatie stopt dat laden ook als je de motor uitzet.
Groetjes Maarten
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 28 okt 2010, 13:17
door Inspector Gadget
Dat is inderdaad een hele effectieve oplossing

, dan ben je van dat automatisch uitschakelen van de accessoirestekker door het CAN-bus systeem af.
En overkomt de stroombeperking (4 ampère maximaal, dacht ik?

) die er geldt via het CAN-bus systeem op die accessoirestekker.
Me dunkt dat een BMW dealeRT dit ook achteraf kan doen?
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 28 okt 2010, 13:26
door vioma
Of je neemt een Odessey accu die mag niet aan een druppel lader , hoef je dus ook geen lader te kopen.
En als je zoals Gerbert je motor regelmatig gebruikt hoeft het ook niet.
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 28 okt 2010, 16:16
door Maarten de Vries
dutchmidiman schreef:Dat is inderdaad een hele effectieve oplossing

, dan ben je van dat automatisch uitschakelen van de accessoirestekker door het CAN-bus systeem af.
En overkomt de stroombeperking (4 ampère maximaal, dacht ik?

) die er geldt via het CAN-bus systeem op die accessoirestekker.
Me dunkt dat een BMW dealeRT dit ook achteraf kan doen?
Natuurlijk kan een dealer dat ook achteraf doen. Naar ik aanneem iedereen die handiger is dan ik op dit gebied.
Groetjes Maarten
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 28 okt 2010, 17:02
door Inspector Gadget
Maarten de Vries schreef:Natuurlijk kan een dealer dat ook achteraf doen. Naar ik aanneem iedereen die handiger is dan ik op dit gebied.

Je hebt het niet gedurfd wellicht, maar ik denk dat de gemiddelde RT-rijder op dit forum best wel handig is. Toch?
Het is een kwestie van een stukje hulp, de juiste spullen en informatie, dan heb ik er vertrouwen in dat het iedereen uiteindelijk zou kunnen lukken.
Echter, bij de R1200RT zit de accessoirestekkers op specifieke plaatsen op de tupperware;
Heeft jou dealeRT 1 van deze plekken gebruikt? (links-onderaan bij de cockpit is 1 plek die ik meen te kennen bij de R1200RT)
Of is er een extra houdertje geplaatst met daarin een accessoirestekker ergens op jou fiets?
(dit ter learing en vermeak voor mijn toekomstige R1200RT

)
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 28 okt 2010, 22:29
door WernerB
Hallo Vioma,
Je schreef dat een Odessey niet aan de druppellader mag. Maar de optimate 4 is toch ook een drupellader?
Hoor graag van je hoe ik hiermee moet omgaan, omdat ik al ruim 2 jaar (en naar volle tevredenheid) mijn Odessey oplaadt met een Optimate 4.
Have a nice BMW-day!
wernerB
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 28 okt 2010, 22:35
door Maarten de Vries
dutchmidiman schreef:Maarten de Vries schreef:Natuurlijk kan een dealer dat ook achteraf doen. Naar ik aanneem iedereen die handiger is dan ik op dit gebied.

Je hebt het niet gedurfd wellicht, maar ik denk dat de gemiddelde RT-rijder op dit forum best wel handig is. Toch?
Het is een kwestie van een stukje hulp, de juiste spullen en informatie, dan heb ik er vertrouwen in dat het iedereen uiteindelijk zou kunnen lukken.
Echter, bij de R1200RT zit de accessoirestekkers op specifieke plaatsen op de tupperware;
Heeft jou dealeRT 1 van deze plekken gebruikt? (links-onderaan bij de cockpit is 1 plek die ik meen te kennen bij de R1200RT)
Of is er een extra houdertje geplaatst met daarin een accessoirestekker ergens op jou fiets?
(dit ter learing en vermeak voor mijn toekomstige R1200RT

)
Als ik mij niet vergis zitten er twee van die stekker gaten op mijn RT. Ik mocht kiezen welke. Het is in mijn geval het stekkergat geworden bij de achter buddy zit.
Groetjes Maarten
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 29 okt 2010, 02:20
door Inspector Gadget
Bedankt Maarten!
Dan begrijp ik dat schijnbaar die accessoirestekker fabrieks-af optioneel is op e R1200RT, en dat je dealeRT dat heel netjes heeft opgelost.
Bij de R1100RT is degene nabij het zadel blijkbaar ook optioneel, de kabel zit er wel, maar niet altijd het plaatje met de BMW-stekkeRT.
(dat weet ik omdat een gewaardeerd forum-member mijn enkelvoudige plaatje heeft overgenomen en ik bij de montage de stekker zag zitten, twee boutjes om het plaatje vast te zetten en klaar was Kees/Rob & Paul)
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 29 okt 2010, 14:32
door peijsj
Hoi Peter (Vioma),
Dat van die druppellader die niet aan een Odessey kan volg ik eerlijk gezegd ook niet. Doe dit nu 2 jaar en geen probleem (althans (nog) niet gemerkt).
Groet
Jan
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 29 okt 2010, 14:48
door Inspector Gadget
@peijsj;
Het heeft te maken met laadstroom en laadspanning.
Sommige druppelladers geven te weinig spanning af om de accu op niveau te houden, waardoor de startcapaciteit terug loopt.
Meer is te lezen op het navolgende document;
http://www.verholen.de/verholen_odyssey ... teries.pdf
PS: En met de aankomende kou heeft een accu het ook moeilijker, vandaar de tip zorg te dragen dat je accu goed geladen blijft.
Dus veel touren/rijden of een lader gebruiken, al dan niet een (juiste) druppellader.

Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 29 okt 2010, 20:58
door vioma
@ Jan, hij kan wel aan de druppellader maar het hoeft niet , de leverancier noemt een druppellader een noodzakelijk kwaad voor een gewone accu . Bij de odessey hoef je als je hem lange tijd niet gebruikt alleen de min pool los te koppelen.
Nu is dat bij een Rt niet echt makkelijk maar het lukt wel zonder kuip demontage.
Ik gebruik mijn motor (dat andere merk met toevallig de zelfde accu) soms wel drie maanden niet en doe niets aan de accu en hij blijft altijd vol.
http://agmaccushop.nl/odyssey-accu-pc680/
Let op dit zinnetje : Blijven voor een lange tijd in conditie ook na maanden opslag
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 30 okt 2010, 11:44
door peijsj
Hoi Peter,
Duidelijk verhaal. Wat mij opvalt is dat de motor bij langer stilstaan zonder druppellader prima strart maar dat de ABS lampjes knipperen (na even rijden herstart en probleem is opgelost; hier is al veel over geschreven)
Na langer stilstaan en aan de druppellader heeft de BMW geen knipperende ABS.
Ik begrijp het niet helemaal meer maar ik laat hem toch maar aan de druppellader

Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 30 okt 2010, 13:22
door Dave
Zelf heb ik 'm ook aan de druppellader (geen Odyssey overigens), maar dat heeft te maken met de alarminstallatie. Dat kost ook stroom...
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 30 okt 2010, 21:47
door flyer
dutchmidiman schreef:@peijsj;
Het heeft te maken met laadstroom en laadspanning.
Sommige druppelladers geven te weinig spanning af om de accu op niveau te houden, waardoor de startcapaciteit terug loopt.
Meer is te lezen op het navolgende document;
http://www.verholen.de/verholen_odyssey ... teries.pdf
PS: En met de aankomende kou heeft een accu het ook moeilijker, vandaar de tip zorg te dragen dat je accu goed geladen blijft.
Dus veel touren/rijden of een lader gebruiken, al dan niet een (juiste) druppellader.

Ook ik heb mijn motoraccu ( geen PC680 ) aan de optimate 3 maar niet continu, want volgens mij kan het spul dan wel eens in de brand vliegen.
Als ik hem aan de lader zet dan is dit maar 2 uurtjes per dag en als dan de twee groene lichtjes branden koppel ik hem er weer af.
Maar toch heb ik het idee dat de motor slechter start.
Dus volgens mij loopt hierdoor toch de startcapaciteit terug.
Is het dan toch beter om hem er continu aan te hebben ( dus de hele winter ) of maar twee dagen in de maand of zo ?
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 31 okt 2010, 01:47
door Inspector Gadget
Er zijn vele factoren die meespelen, en hierboven al zijn aangegeven;
Als je regelmatig op je motor rijdt (niet 5 minuten, maar langer natuurlijk), zal je dynamo je accu prima op peil kunnen houden.
Echter, door leeftijd zal de startcapaciteit van je accu teruglopen, daar helpt je dynamo ook niet meer tegen, dat is afhankelijk van de kwaliteit van de accu, gemiddeld genomen zo'n 5 á 6 jaar.
Wat je aanzienlijk kunt bekorten als je regelmatig probeert met een te lege accu te starten (diepontlading) of onvoldoende laden (te korte ritjes en geen druppellader, etc).
Maar ook de koude heeft invloed op de frisheid van je accu.
Natuurlijk zijn er nog de stroomtrekkers zoals alarm, als je de fiets 2 á 3 maanden wegzet ivm. het seizoen cq weer is het raadzaam een druppellader te gebruiken.
Moderne acculaders zoals getest in het aangegeven artikel kennen meerdere laadcycli waarmee je accu fris-en-fruitig gehouden kan worden, en het in principe, afhankelijk van de acculader natuurlijk, permanent aangesloten kan blijven, als jij dat wenst.
Ik heb een moderne meer-traps acculader en tevens een digitale verbruiksmeter, en in de afgelopen 3 maanden heb ik 2 euro en 12 cent aan stroom verbruikt voor de acculader. (en is mijn lijnspanning 218 volt, de temperatuur momenteel 5,9 graden :roll: )
Als ik dat omzet naar een jaar, zal het mij circa 8 euro en 48 cent per jaar kosten, voor de stroom/spanning. :roll:
Maar, ik verwacht dat die berekening niet helemaal opgaat, aangezien de temperatuur en het gebruik van de dame in sterke mate bepaald hoeveel geladen nog moet worden in de aankomende tijd.
Maar ik denk dat je zelf wel een overweging kunt maken van de kosten van een acculader, het op peil houden van de accu (moderne acculaders meten dat, en schakelen in een soort spaarmodus, oftewel gebruiken heel weinig stroom als er niet geladen behoeft te worden), versus een accu die na 2 á 3 jaar al de gewenste startcapaciteit niet meer haalt, en dan vervangen moet worden.
Koude en onvoldoende geladen accu is dodelijk voor de accu zelf, de aankomende tijd.
De ene accu heeft daar meer last van dan de andere accu.
Door de koude neemt de start-capaciteit van een accu af. Als de accu dan ook nog onvoldoende geladen is, kan je een situatie krijgen van diepteontlading, en niet elke accu kan zo goed tegen een dergelijke situatie.
De accu-branche heeft het vaak daarom wat drukker in de wintermaanden.
En vandaar ook dat artikel waarmee dit draadje begon.
Puur ter voorkoming van leed en problemen, en dus informatief (of niet).
Ik ken die Optimate 3 persoonlijk niet, dus ik kan daar verder weinig over zeggen.
Maar ik zou een lader 1x week aansluiten, niet "slechts" 1x maand, in deze aankomende tijd.
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 02 nov 2010, 23:39
door siebke
Voor mijn

met gelaccu gebruik ik de Tronic T4X SE van de Lidl (19,95). Springt automatisch over naar druppelladen, is beveiligd tegen vaud aansluiten en heeft een testmodus. Heb de klemmen afgeknipt en (geïsoleerde) stekkertjes aan de kabeleinden/normstekker gezet. Ook aan de accuklemmen voor gebruik aan de auto-accu. In de linkerbus middenonder en laden maar. Waarom (te) veel betalen voor een'"merk'-lader!
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 03 nov 2010, 00:47
door Inspector Gadget
Het is helemaal afhankelijk wat je van de accu-lader verwacht.
Zo gebruik ik al jaren bewust de C-tek's, omdat deze meerdere laad-cycli kent (8-traps), geheel automatisch werkt, en ik bemerk dat ik lang, heel lang met mijn accu's doe.
(ik heb meerdere vervoersmiddelen, maar ik bestuur er altijd maar 1, en dat is het afgelopen jaar de motor het meest geweest).
Ik propageer geenszins dat je een dure of merk-lader moet kopen, maar dat je wel de juiste, goede lader moet gebruiken, als je de motor een tijdje niet gebruikt, winterstalling, etc.
Die van de Lidl kwam goed uit de testen, en is niets mis mee om als lader te gebruiken. (het is een 3-traps lader, maar dat terzijde)
PS: De handleiding van die Tronic T4X SE kan je downloaden vanaf de navolgende link;
http://www.kompernass.com/pages/index.p ... roduct=739
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 03 nov 2010, 01:00
door Mike Philippens
Als je nou gewoon af en toe een uurtje rijdt is er niets aan de hand. Ik heb nog nooit een motoraccu aan een lader gehad omdat ik nooit stroom had waar ik de motor stalde. Nooit 1 probleem gehad.
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 03 nov 2010, 01:32
door Inspector Gadget
Als het de aankomende maanden een strenge winter wordt, en je dus wellicht veel minder rijdt dan normaal, is het verstandig je accu (en accu-lading) in de gaten te houden.
Zeker als je stroomverbruikers hebt zoals een alarm e.d.
Die schakelen wel terug qua stroomverbruik als er lange tijd niets gebeurt, maar nimmer helemaal uit.
Daarnaast heeft de accu ook nog zelf-ontlading, afhankelijk van de frisheid van je accu, loopt je lading flink terug na twee maanden stilstaan.
Kortom, met de koude in aantocht gewoon ff in de gaten houden als je de motor niet regelmatig gebruikt.
Zeker als je accu al wat ouder is, dan heeft het nut om je accu op orde te houden, scheelt weer een teleurstelling als de winter voorbij is.
Re: ANWB-Motor: Heb je accu de komende maanden lief!
Geplaatst: 03 nov 2010, 01:33
door Inspector Gadget
Als het de aankomende maanden een strenge winter wordt, en je dus wellicht veel minder rijdt dan normaal, is het verstandig je accu (en accu-lading) in de gaten te houden.
Zeker als je stroomverbruikers hebt zoals een alarm e.d.
Die schakelen wel terug qua stroomverbruik als er lange tijd niets gebeurt, maar nimmer helemaal uit.
Daarnaast heeft de accu ook nog zelf-ontlading, afhankelijk van de frisheid van je accu, loopt je lading flink terug na twee maanden stilstaan.
Kortom, met de koude in aantocht gewoon ff in de gaten houden als je de motor niet regelmatig gebruikt.
Zeker als je accu al wat ouder is, dan heeft het nut om je accu op orde te houden, scheelt weer een teleurstelling als de winter voorbij is.