Pagina 1 van 1

trekstang

Geplaatst: 23 sep 2010, 21:33
door Marcel 1200rt
Mijn monteur adviseert mij om een andere trekstang op mijn -1200- te monteren. Het zou te maken hebben met mijn gewicht (100 kg schoon aan de haak :D ). Dat zou nog beter rijden. Heeft iemand ervaring hiermee?

Re: trekstang

Geplaatst: 23 sep 2010, 21:50
door Inspector Gadget
Ik heb op nijn R1100RT een "sport-stang" zitten, maar volgens mijn informatie is het bedoelt om je fiets wat korter (15 mm) te maken.
Om te kunnen "racen" en nog verder te kunnen "inhangen" (volgens opgave van de leverancier).

Zoiets is ook beschikbaar voor de R1200RT;
http://www.wunderlich.de/frame.php?Make ... id=8161473

Ik heb niet eerder gehoord dat lichaamsgewicht daar een rol in zou spelen. _001
(want dan heb ik wellicht een uitdaging ;) :shock: :lol: )

Re: trekstang

Geplaatst: 24 sep 2010, 00:03
door PaulRS
Hoi.

Als je een andere trekstang monteerd, verander je de rijhoogte achter, langer is hoger, korter is lager.
Ik heb hetzelfde gedaan met m'n 1100, achterkant omhoog, stuurt wat 'scherper'

Als dit bij jouw is om te compenseren voor je gewicht, is de achterveer te slap en zal een andere trekstang daar niks aan veranderen, dan moet je een zwaardere veer monteren.
Toen ik ooit een set Öhlins onder mijn brommert knutselde, was deze uitgerust met een veer voor een 'standaard mens' en kwam te kort voor mijn 100+ kg.
Leek wel een sjoppert, zwaardere veer erop en alles was wel.

Groeten, Paul.

Re: trekstang

Geplaatst: 24 sep 2010, 20:27
door Ralph Romein
Persoonlijk vind ik 100kg geen reden voor grote aanpassingen. Ga maar na. Je rijdt bijvoorbeeld met partner: 85+65=150 kg, die relatief verder naar achter ligt. De veervoorspanning moet dat probleem fijnloos kunnen oplossen. Als opschroeven (lees langer makan van de veer) niet werkt is waarschijnlijk je reservoir leeg en moet deze worden bijgevuld. Veervoorspanning doet slechts 1 ding, balans brengen in het voertuig.

Mocht je de vering te slap vinden (nogmaals, dat staat los van gewicht maar is een persoonlijke wens in jouw geval), dan helpt het opschroeven van de veervoorspanning of het plaatsen van een andere trekstang geen bal. Dan heb je een zwaardere veer nodig en mogelijk een andere demper.

Wil je scherper kunnen sturen, dan heeft het ophogen van veervoorspanning wel zin, echter het gaat ook ten kosten van de rechtuit stabiliteit. Een betere oplossing is een zwaardere veer en strakkere demper. Die levert een betere bestuurbaarheid op in bochten en rechtuit. Vergeet vooral de voorvering hierin niet mee te nemen, hoe is het daar mee? Hoeveel km zit er op de vering inmiddels?

Succes,

Re: trekstang

Geplaatst: 24 sep 2010, 23:49
door Maarten de Vries
Marcel 1200rt schreef:Mijn monteur adviseert mij om een andere trekstang op mijn -1200- te monteren. Het zou te maken hebben met mijn gewicht (100 kg schoon aan de haak :D ). Dat zou nog beter rijden. Heeft iemand ervaring hiermee?
Hoi Marcel, heb je ook Esa? Zo ja, kan je hem op 1 persoon + bagage zetten?

Groet, Maarten

Re: trekstang

Geplaatst: 25 sep 2010, 17:10
door Marcel 1200rt
Ik heb idd ESA, al merk ik zelf weinig van de verschillende instellingen. Ik denk dat ik idd afzie van aanpassing van de trekstang. Met mijn ieuwe banden (gisteren) stuurt hij bovendien al erg scherp. Bedankt voor jullie reacties. _004

Re: trekstang

Geplaatst: 25 sep 2010, 20:30
door Maarten de Vries
Ik weet niet of je ESA 1 of 2 hebt. Zelf heb ik 2. Maar ik vind de verschillen aanzienlijk.

Groetjes,

Maarten

Re: trekstang

Geplaatst: 25 sep 2010, 21:50
door Marcel 1200rt
Hoi Maarten,

Ik weet niet of ik 1 of 2 heb. Het is een RT uit 2007, lifestyle edition.

En waaraan merk jij de andere demping?