ABS probleempje

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

ABS probleempje

Ongelezen bericht door Benji »

Heb het volgende probleem met mijn R1150RT bwj.2005. Als ik de motor start knippert het ABS lampje, als ik in de remhendel knijp of op de voetrem trap gaat het rode gevaren lampje onder het ABS lampje branden. Bij het weg rijden gaat het ABS lampje uit en het gevaren lampje blijft branden. Heb ook al geprobeert weg te rijden zonder remhendel en voetpedaal in te drukken en dan blijven alle lampjes uit totdat ik weer één van de twee bedien. Er zit sinds een paar dagen een nieuwe gel accu in wat ik geplaats heb, maar voordien had de motor dit probleem ook al.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Inspector Gadget

Re: ABS probleempje

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Naar wat ik begrepen heb, geeft het ABS systeem dan aan dat er een storing is.

Aangezien je aangeeft dat het vóór de accu-wisseling ook al voor kwam, zou ik je systeem eens laten uitlezen.
Je kunt eventueel proberen het systeem te resetten (ff zoek-functie gebruiken van dit forum) maar als je de accu wisselt wordt volgens mij ook dergelijke "fouten uit het verleden" gewist, maar dat weet ik niet zeker.

Zaken waar ik naar zou kijken, als je daar wat aan gedaan hebt;
- olie-reservoirs controleren op niveau.
Als je olie gewisseld hebt, kan het zijn dat er nog lucht in het systeem zit

- controleer de stekkers van de sensoren (als je deze losgehaald hebt).

Hoor je wel de servo's als je de remmen bedient?
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

[quote="dutchmidiman"]Naar wat ik begrepen heb, geeft het ABS systeem dan aan dat er een storing is.

Zaken waar ik naar zou kijken, als je daar wat aan gedaan hebt;
- olie-reservoirs controleren op niveau.
Als je olie gewisseld hebt, kan het zijn dat er nog lucht in het systeem zit

Storing in abs is altijd electronisch,dwz remsysteem werkt naar behoren alleen het anti blokkeer systeem werkt niet.Abs kapot = rijden met een conventioneel remsysteem.Waarschijnlijk 1 v/d sensoren of ventiel in de regelunit waar de storing in zit,draadbreukjes of oxidatie op connectors komen vaak voor. Lucht in de vloeisof -(geen olie !)- kan niet omdat je niets aan het hydraulisch systeem hebt gedaan. En of er een niveau-sensor op zit lijkt me niet,visueel naargelang de voeringdikte controleren toch ?

Laat het systeem uitlezen en een diagnose maken.Misschien is het iets heel kleins..... :$ .Kortom : ga met zoiets naar een goed bedrijf,want op tijd kunnen stoppen zonder wielblokkering is heeeel voornaam en van levensbelang.

suc6 ermee,houd ons op de hoogte benji.

Groet, J.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Benji

Het niveau in het potje bij de remhendel is ok, bij de achterste rem ook. Volgens mij kun je ook nog remvloeistof bijvullen bij de rem modulator, alleen dit niveau heb ik nog niet gecontroleerd, had ik beter gedaan bij de accu wissel. _001
Remvloeistof heb ik niet gewisseld, wel achterste remschijf en blokken en de ABS sensor is achter los geweest.
Als ik de remhendel of pedaal bedien hoor ik wel het fluitende(piepende)geluid van de modulator.
Bij een motor zonder ABS, als hier de remblokken versleten zijn zakt alleen het niveau in het voorraad reservoir , hoe zit dat bij onze BMW?? Zakt hier het niveau in reservoir en in ABS modulator??
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Ik denk dat het in beide gevallen daalt. Het feit dat je sensor los is geweest kan het probleem al zijn lijkt me.Los contact of stekker beschadigd. Misschien sensor zelf defect.Alle kabels en verbindingen nazien,indien geen verbetering dan toch het systeem laten uitlezen.

[groet] ,J.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Jan RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almelo

Ongelezen bericht door Jan RT »

Heb eerder bericht geplaatst; bij mij begonnen beide lampen, het abs-lampje knipperde en de algemene storing bleef branden. Zou vermoedelijk voetremschakelaar zijn. Inmiddels is de motor bij motorcentrum en bij BMW-dealer geweest, er is een nieuwe voetremschakelaar gemonteerd, abs is uitgelezen, storing zou opgeheven zijn. Zaterdag motor opgehaald en bij eerste bediening voetrem begon algemeen storingslampje te branden. ABS-lampje functioneerde zoals het hoort, dus ABS is (hoop ik) in orde. Nieuw achterlicht en nieuw remlicht erin, want dat zou de storing kunnen veroorzaken. Maar bij bediening voetrem ging de storingslamp weer aan. Na motor uitzetten en weer starten is de lamp uit, totdat ik de voetrem gebruik, dan schiet het lampje weer aan. Remlicht en servo doen het wel. Met de voorremschakelaar functioneert als prima. Het moet dus wel aan de voetremschakelaar liggen of in het elektrisch circuit daarvoor. Ben te weinig technisch om zelf wat te doen. Ga maar weer terug naar BMW-dealer. Of heeft iemand een idee voor een oplossing?

Groet,
Jan met 1150 RT
Stoffel

Ongelezen bericht door Stoffel »

Ik zou gaan voor de sensor bij uw achter rem. Die is los geweest en kalibratie / afstelling luistert nauw. Ik heb met mijn R11850RT het zelfde gehad. Remblokken verwisseld alles terug plaatsen en ABS klachten. Sensor goed afstellen, weg klachten!

Een beetje BMW dealer zou dmv de ABS computer uitlezen deze klacht echter direct moeten kunnen pin pointen aangezien dit een van de parameters is die gecontroleerd wordt door de zelf check en bij fout wordt opgeslagen

In iedergeval als het storingslampje brand is het ABS systeem uitgeschakeld!! Je rijdt nu rond met een "normaal" rem systeem. Dat hebben we afgelopen 80 jaar niet anders gedaan maar goed je mist een veiligheids marge.

Stoffel
Benji

Als men de achterste ABS sensor ohms doormeet met een multimeter, wat moet dan deze ohmse waarde zijn??
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoi
Ik denk dat het belangrijker is dat als de de draad beweegt terwijl de ohmmeter de weerstand meet dat je geen open circuit krijgt aangezien dat een draadbreuk aangeeft. Dus de draad een beetje draaien en bewegen en kijken wat de ohmmeter doet. Ik verwacht dat de draadbreuk meestal voorkomt op het punt waar de draad het meest knikt en /of beweegt.

Ton
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

@Benji, ik zou toch even naar het achterlicht kijken.

Als dat achterlicht stuk is, of een rot contact heeft, gaat het remlicht op halve kracht branden als achterlicht, bij remmen brand dit dan als remlicht.
De computer regelt dit en stuurt het foutlampje aan.

Als je ernaar kijkt met de rode lens gemonteerd, lijkt het net of alles normaal werkt, terwijl dit niet zo is.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Geronimo

Ongelezen bericht door Geronimo »

Had zelfde probleem met ABS en heb olie bijgevuld in de ABS, de tank moet er natuurlijk voor af op een 850RT
Stoffel

Ongelezen bericht door Stoffel »

Meestal heeft Paul gelijk hoor, is een vaak voorkomende klacht bij de 1150... Easy fix of easy try beter gezegd!
Benji

Hoi

@Geronimo De tank heb ik er reeds afgehaald en er is genoeg olie niveau in de ABS modulator.

@Stoffel Ben nu op het werk, zal dit straks thuis zeker eens controleren, hoop dat Paulrs gelijk heeft, dan is het zo gefix.
Benji

Hoi

De gouden tip van PaulRS. Ik dacht, dit kan niet zo eenvoudig zijn, maar zo eenvoudig was het wel. Paul bedankt. Onderweg van mijn werk naar huis, effe gestopt bij automaterialenzaak en uit voorzorg toch maar een lampje mee gebracht( 22 eurocent), thuis gekomen en meteen gekeken of stoplicht functioneerde, neen dus. Het was dus zo gefixt.

De ABS sensor kun je niet ohms doormeten, ik heb gemeten en kwam uit op een waarde van +/- 5Mohm, is bijna oneindig hoog. Wat wel werkt is als je een multimeter hebt met een stand om diodes door te meten, als je op deze stand meet en de + en de - op de goeie pen hebt(50% kans) hij dan 1,75 V aangeeft, pennen omdraaien oneindig of diode in SPER. Met het wiel draaien geeft geen spannings verandering, had ik eigenlijk wel verwacht. Op mijn werk hebben we sensors wat ongeveer op hetzelfde principe werken, als de sensor geen metaal ziet meet men 1,75 V , als hij wel metaal ziet 2,75 V op de stand diodes op de multimeter. Heb me hier niet meer verder in verdiept aangezien mijn schoonheid het weerdoet.

Groetjes Benji
Jan RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almelo

Ongelezen bericht door Jan RT »

Beste mensen,

Bij mij is het remsysteem uitgelezen en gereset. Toch ging bij gebruik van de voetrem de gevarenlamp branden, abs-lamp bleef uit. Uitlezen gaf probleem aan met de voetremschakelaar. Nieuwe voetremschakelaar en nu is het probleem opgelost.

Groet,
Jan

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”