Pagina 1 van 1

Labda-sonde verwijderen?

Geplaatst: 12 sep 2010, 15:25
door Inspector Gadget
Een onderwerp waar ik graag wat meer over wil weten, en dus jullie ervaring, tips en adviezen verneem;

Mijn dame is voorzien van de Lambda-sonde op de uitlaat, en dus geen CO2 potmeter. :roll:

Ik heb begrepen dat zonder de Lambda-sonde de fiets beter en zuiniger loopt.
Is dat ook jullie ervaring?

Is het dan te adviseren om de Lambda-sonde te verwijderen cq. los te koppelen?
En, als je dat doet, moet je dan de CO2-potmeter monteren (om evt. noodloop te voorkomen), en waarschijnlijk ook de code-plug aanpassen cq. vervangen?

Hoor graag wat jullie ervaringen zijn, bedankt alvast! _004

[groet] RobL.

Re: Labda-sonde verwijderen?

Geplaatst: 12 sep 2010, 16:42
door PaPinkelman
Dutchmidiman,

Deze aanpassing is bij mijn 1100RT vorig jaar uitgevoerd. Aanleiding was hardnekkig KFR, dat met iridium bougies en synchroniseren niet goed te verhelpen was. Bij deze ingreep wordt de connector van de lambdasonde losgemaakt (connector zit aan de rechterzijde, onder de tank), er moet een CO potmeter geplaatst worden (connector is reeds aanwezig, linkerzijde onder het zadel), en inderdaad moet de codeplug verwijderd worden. Let wel, de CO potmeter kost bijna 100 Euro.....!
De motor liep er wel flink beter van (absoluut geen KFR meer) maar in het begin zeker niet zuiniger (ging van 1:17 naar 1:15). Na nog een rondje afstellen en met de uitlaatgastester CO afregelen, ben ik weer terug op 1:17. De Recyclizer zit er ook op, geen invloed op het benzineverbruik maar motor loopt nog beter!

Re: Labda-sonde verwijderen?

Geplaatst: 12 sep 2010, 17:09
door Inspector Gadget
Dankjewel Frank voor deze zeer zinvolle informatie! _004

Ik heb 0,0% last van KFR, maar de dame staat dan ook onder volledige behandeling van Magic Kenny. _005
Dus daar hoef ik het niet voor te doen.

Naast het nadeel van zo'n dure CO2-potmeter (die waarschijnlijk 2ehands/good-as-new wel iets goedkoper te krijgen zal zijn) moet ik dan ook de juiste code-plug aanschaffen (of uitpluizen welke doorverbinding(en) gemaakt moeten worden, want zo'n code-plug is niets anders dan wat doorverbindingen/jumpers, heb ik begrepen :twisted:)

En, inderdaad niet bepaald onbelangrijk, een CO2-meting laten doen om de fiets (beter) te laten afstellen, was ik ff in de gauwigheid vergeten. :$


Hmm, het nut van het verwijderen van de labda-sonde versus de nadelen van CO2-potmeter, code-plug en CO2-meting.

Eigenlijk ben ik een idioot 8-) , de dame loopt als een zonnetje, ze trekt als de brandweer (letterlijk), en ach, het verbruik, dat is meer een "spel".
Ik probeer de 1:20 (19,167 om precies te zijn) te verbeteren, en daar is het waarschijnlijk te winderig in Nederland en te weinig heuvels waar ik de fiets vanaf kan laten "rollen" :lol:

Re: Labda-sonde verwijderen?

Geplaatst: 12 sep 2010, 17:33
door PaPinkelman
Nog een aanvulling: er hoeft geen andere codeplug geïnstalleerd te worden, alleen de bestaande wordt verwijderd. Blijkbaar is het ontbreken van de codeplug voor de Motronic voldoende om te "weten" dat de mengselregeling via de potmeter verloopt.

En inderdaad, als de "dame" nu als een zonnetje loopt en een laag verbruik heeft, waarom dan veranderen? "Don't fix what ain't broken"..... ;)

Re: Labda-sonde verwijderen?

Geplaatst: 12 sep 2010, 17:35
door Baird
@dutch:

Waarom dan het hele circus optuigen, if it works, don't touch it? De 'dame' loopt goed en zuinig en 'het milieu' heeft liever een kat dan een pot op jouw fiets, niet alleen je eigen belang telt, dus waarom????? _001 _001 _001 _001

Re: Lambda-sonde verwijderen?

Geplaatst: 13 sep 2010, 03:40
door Inspector Gadget
@Papinkelman;
Bedankt voor de info, ik meende ergens gelezen te hebben dat zonder code-plug de Motronic in zgn. nood-loop ging om mogelijke schade aan het motorische gedeelte te voorkomen. Ik denk dat ik het verkeerd gelezen of begrepen had.
Dus dank voor deze info! _004

@Baird;
Het verbruik is nogal "all over the place" tussen 1:14 tot soms 1:20 (als ik heel truttig rij), het lopende gemiddelde heb ik nog niet kunnen uitrekenen, 6000 km is een hoop data om te verwerken.

Ik heb er soms last van dat er knallen uit de uitlaat komen, als ik het gas dichtdraai. Naar wat ik begrepen heb, komt dat door te weinig tegendruk door de andere, niet-OEM, uitlaat.

Maar waar ik ook al 3x last van gehad heb, is dat als ik het gas dicht draai bij lage snelheden, de motor uitvalt.
Gelukkig voel ik de dame redelijk goed aan, en krijg ik haar snel weer gestart, terwijl ze nog aan het "rollen" is, maar het was geen prettige ervaring, zeker toen ik net een rotonde opgegaan was en in de bocht zat, dat gaat een keer fout als ik een keer net ff niet zo goed oplet.

Zonder de labda heb ik begrepen dat de motor prettiger moet lopen, en het verbruik ook positief beïnvloed wordt.

En heb ik eventueel nog de mogelijkheid van de Laser chip. (die schijnbaar geen Lambda ondersteund, althans niet weet om te gaan met de afwezigheid van de CO2-potmeter).
En het knallen hopelijk ook oplost, want dat hoort volgens mij niet des-BMW's. ;)
Het is geen café-racer wat dat betreft.

Wat ik zoal over gelezen heb en wat ik geprobeerd via grotere uitlaatbochten en andere uitlaat (en luchtfilter) op te lossen, is het "geknepen" karakter omwille van het milieu.
De kat zal ik zeker niet verwijderen, dat is een integraal onderdeel.

Omwille van het milieu heeft BMW al genoeg "verknalt", denk ik zo ;)

Het heeft hier totaal niets met mijn eigenbelang te maken, wel om zelfbehoud.

Re: Labda-sonde verwijderen?

Geplaatst: 13 sep 2010, 09:26
door jaybmw
Labda-sonde? :( Die bestaat niet ! Wat wel bestaat is Lambda-sonde,oftewel zuurstofsensor.De sonde meet het restand zuurstof dat aanwezig is in het uitlaatgas en past hierop het mengsel aan. Dwz rijker of armer. Lambda 1 wordt berijkt als er 1 kg benzine gemengd wordt met zo'n 14,8 kg zuurstof. Dit is het ideale mengsel met optimaal rendement,wat dus constant getracht wordt te bereiken door het motormanagement.Met soms kfr als gevolg, _003 ! Lang leve het milieu.... :roll:

Gewoon ouderwetse bing's erop met een co% schroef,dat waren tijden _004 .

Groet,J.

Re: Labda-sonde verwijderen?

Geplaatst: 13 sep 2010, 10:28
door Inspector Gadget
_004 Oops! :oops: ;)

Aangepast.

Re: Labda-sonde verwijderen?

Geplaatst: 13 sep 2010, 10:49
door PaulRS
Hoi.

Even wat meer over die cat-code-plug (ccp), in de Moronic zitten een x-aantal zg. fuel mappings opgeslagen en de diverse ccp's geven aan de Moronic door welke van deze mappen gebruikt moeten worden, is idd gewoon 'pin-programming, oftewel het doorverbinden van 2 of 3 aansluitingen.

Deze mappen horen bij een bepaalde configuratie, dwz. wel cat/Lambda, of geen cat/Lambda maar CO-pot, ook zijn er mappen voor verschillende landen zoals CH en USA, en dan heeft de 1150GS nog de mogelijkheid om er een ccp in te steken die het mogelijk maakt om 91 octaan te verteren.

Mijn 1100RS heeft geen cat/Lambda, maar een CO-pot en geen ccp, dit is gewoon 1 van de configuraties die het systeem bied en geen 'noodloop', dat kent dit systeem niet.

Over het verhaal Lambda = 1, dat is natuurkundig de beste verbranding, maar motortechnisch is wat rijker beter, Lambda 0,85-0,9, of 1/13 ongeveer.

Denk er ook eens over een brandstofdruk regelaar van een K1200 in te steken, die geeft een half bar meer en dat merk je positief in het rijden, ook aanzuigbuizen van een GS geven meer vermogen in het middengebied.
Eea. gaat wel ten koste van het brandstof gebruik, zij het minimaal en die buizen kosten je wat vermogen boven de 6000 toeren, maar wie komt daar ooit?

Oja, de RS gebruikt ook ongeveer 1/14-1/18, afhankelijk van mijn bui. :lol:

Groeten, Paul.

Re: Labda-sonde verwijderen?

Geplaatst: 13 sep 2010, 11:05
door Inspector Gadget
Bedankt voor de uitleg, Paul! _004
Bijzonder leerzaam.

GS-aanzuigbuizen heb ik ook wel eens aan gedacht cq over gelezen.
http://www.ebbo.org/gs.php

Meer vermogen is voor mij niet zo noodzakelijk, wil graag een wat meer "rond" lopende motor.
Gevoelsmatig lijkt het er soms op dat de dame een beetje een "humeur" heeft, afhankelijk van het weer en andere omstandigheden, dan voelt zij wat minder soepel aan.

Re: Labda-sonde verwijderen?

Geplaatst: 13 sep 2010, 22:31
door Roadrunner
jaybmw schreef:
Gewoon ouderwetse bing's erop met een co% schroef,dat waren tijden _004 .

Groet,J.
Yep, en trommelremmen, een kickstarter, contactpuntjes, spaakwielen, stuurmoffen, een benzinekraan ............ tijd voor een klassieker misschien ? :-)

Tom.

Re: Labda-sonde verwijderen?

Geplaatst: 13 sep 2010, 22:52
door Baird
Volgens mij moet dutch gewoon een standaard R11XXRT nemen met hooguit een recyclizer, al die naderhand op-, aan- en ingebouwde rommel eraf, niet te moeilijk doen en gewoon rijden met die handel! Als je zoveel veranderd hebt snapt iedereen dat dat circus er zo nu en dan mee ophoudt.

In de racerij is het normaal dat je van alles knutselt binnen( en soms buiten) de reglementen, maar dan heb je ook verstand van zaken en de equipment om het goed te testen en af te stellen, heb je geen van beiden dan moet je eraf blijven!

ik wens je veel sterkte!

Big RT Smile

Re: Labda-sonde verwijderen?

Geplaatst: 13 sep 2010, 23:01
door speek
Roadrunner schreef: Yep, en trommelremmen, een kickstarter, contactpuntjes, spaakwielen, stuurmoffen, een benzinekraan ............ tijd voor een klassieker misschien ? :-)
Tom.
Allemaal aanwezig: R60/2.

Re: Labda-sonde verwijderen?

Geplaatst: 13 sep 2010, 23:17
door Roadrunner
speek schreef:
Roadrunner schreef: Yep, en trommelremmen, een kickstarter, contactpuntjes, spaakwielen, stuurmoffen, een benzinekraan ............ tijd voor een klassieker misschien ? :-)
Tom.
Allemaal aanwezig: R60/2.
Mooi _004

Tom

Re: Labda-sonde verwijderen?

Geplaatst: 14 sep 2010, 01:28
door Inspector Gadget
Ik wil iedereen bedanken voor de informatie.

Top, enorm bedankt! _004
Baird schreef:... nemen met hooguit een recyclizer...
Dat is geen oplossing maar symptoom-bestrijding, als ik alles zo lees en begrijp.
Baird schreef:... Als je zoveel veranderd hebt snapt iedereen dat dat circus er zo nu en dan mee ophoudt.
Alle veranderingen zijn gedaan door iemand die kennis van zaken heeft, en dat ook herhaaldelijk bewezen heeft, blijkens de reacties op dit forum.
En dergelijke veranderingen doen niets af aan het feit dat de BMW motoren in vergelijk met mijn werkfietsen heel anders lopen, en dat mis ik soms.
Vandaar dat ik mij afvroeg wat de ervaringen en adviezen waren, waar ik wel wat mee kan.
Want het afslaan is iets wat bij een relatief koude motor gebeurde, daar moet nog naar gekeken worden.
Baird schreef:.. heb je ook verstand van zaken en de equipment om het goed te testen en af te stellen, heb je geen van beiden dan moet je eraf blijven!
Ik zal het doorgeven aan Kenny, hij heeft alle veranderingen en afstellingen gedaan, en hij heeft meer dan een goede job gedaan, kan ik je verzekeren.
Baird schreef:ik wens je veel sterkte!
Ik jou veel wijsheid en begrip.

Re: Labda-sonde verwijderen?

Geplaatst: 14 sep 2010, 01:42
door Inspector Gadget
jaybmw schreef:Gewoon ouderwetse bing's erop met een co% schroef,dat waren tijden _004 .Groet,J.
Mijn 1e motor was, zoals ik hier wel eens geschreven heb, in 1980, de H.nda XL250 US Army versie (omdat ik toen nog in de US verbleef) en dat was echt een hele vriendelijke fiets om aan te sleutelen. Ook al was dat noodgedwongen toentertijd.
Geen gekoppelde elektronica, sensoren of motronic, geheel ouderwets "analoog", dan is de kans op falen of storing ook minder.

De grootste uitdaging was het vinden van metrisch gereedschap, wat dat betreft.

Maar om te leren was het perfect, ook omdat er vanuit de fabrikant dito garage-handboek beschikbaar was.

Echt vermogen had het niet, ik haalde met een beetje goede wil 120 km/uur (75 mijl/uur) wat sowieso al boven de maximum snelheden op de snelwegen lag.
En gek genoeg was de 55 mijl/uur (ca. 88 km/uur, de officiële maximum snelheden toentertijd in vele US staten) snel zat op zo'n fiets. :lol: