Pagina 1 van 1

remlicht blijft branden

Geplaatst: 08 sep 2010, 14:30
door ruud
Vanochtend werd ik erop gewezen dat het remlicht van mij R1100RT bj. 97 blijft branden.
Daar ik niet thuis ben in de techniek van mijn BMW is mijn vraag of ik wellicht zelf ergens iets kan schoonmaken en smeren of dat een rit naar de dealer noodzakelijk is. Indien zelf mogelijk dan graag met uitleg waar ik een eventuele schakelaar kan vinden.

Wees gegroet,
Ruud

Re: remlicht blijft branden

Geplaatst: 08 sep 2010, 15:13
door Inspector Gadget
Je hebt twee remlicht schakelaars.

1 in de handvat rechts, de voorrem-handel, en dat schijnt een microschakelaar te zijn.
De 1e test die ik daar altijd doe is met het oor daar even luisteren of ik duidelijk een klikje van deze schakelaar hoor.

De andere schakelaar is ook een microschakelaar, en deze zit onderaan op het andere uiteinde van je rempedaal, via een vaantje.
Ook die kan je horen schakelen.

Als je een universeelmeter hebt, kan je die schakelaar doormeten.

In het handvat ben ik nog niet bezig geweest, dus kan ik je zo 1-2-3 vertellen hoe het daar exact zit.
Anders de service handleiding op dit forum even napluizen.

Aangezien het microschakelaars zijn, kan je er in principe niets aan smeren, maar wel eventuele vuiligheid verwijderen.

Re: remlicht blijft branden

Geplaatst: 08 sep 2010, 16:20
door ruud
Dutchmidiman dank voor je reactie ik hoor bij de voorrem klikjes dus denk ik dat ik maar eens begin met te kijken bij de achterrem.

Groet, Ruud

Re: remlicht blijft branden

Geplaatst: 08 sep 2010, 18:00
door Inspector Gadget
Om de schakelaar (en het vaantje) goed te zien, moet je met je hoofd aan de rechterkant onder het blok kijken.
Doe wel even een veiligheidsbril op voor de eventuele troep die daar onder vandaan valt, bescherm je ogen!

Als je de achterrempedaal met de hand bedient, hoor je na een paar millimeter al het "bekende" klikje.
Het vaantje zit onder de stelschroef (met contramoer) aan de voorzijde van het rempedaal.

Als je het rempedaal ver indrukt, kan je met je vinger eventueel dat vaantje ook bedienen.
Pas wel op voor je vingers natuurlijk!

Als je ook hier het bekende klikje hoort, dan moet je aan de slag met een multimeter.

Kijkende naar het elektrische schema, staan beide remlichtschakelaars parallel aan elkaar geschakeld.
Zo te zien is het een geschakelde plus die direct naar de remlicht gaat.

Aangezien de achterrem-schakelaar het gemakkelijkst bereikbaar is, kan je m.i. daar met een multimeter aan 1 pootje 12 volt meten (als het contact aan staan ;) ) en aan het andere pootje ook 12 volt als je op het rempedaal drukt.
Maar, omdat je remlicht nu constant brandt en de schakelaars parallel staan, zal je de schakelaar uit het circuit moeten nemen om het echt goed door te kunnen meten.
Als het goed is loopt de kabel met de stekker vanaf die remlicht-schakelaar van de achterrem dusdanig dat je die stekker kunt los nemen.
Dan ff kijken of het remlicht nog steeds permanent aan is (zo ja, dan is het deze schakelaar helaas niet) en als dat inderdaad niet meer het geval is, met de ohm-stand van je multimeter de schakelaar (die dan nergens meer elektrisch verbonden is) doormeten of deze überhaupt nog wel schakelt.

Mocht die schakelaar in order zijn en geen invloed hebben op je remlicht niet meer uitgaan, dan is het waarschijnlijk de schakelaar in je rechter handvat.
Maar, zoals aangegeven, daar heb ik geen ervaring mee of daar gemakkelijk bij kan om door te meten, etc.

Re: remlicht blijft branden

Geplaatst: 08 sep 2010, 18:38
door ruud
bedankt weer voor je uitgebreide uitleg maar ik vrees dat dit mij niet gaat lukken ( heb meer verstand van verzekeringen) dus ga ik maar bij dealer langs voor reparatie.
Wees gegroet, Ruud

Re: remlicht blijft branden

Geplaatst: 08 sep 2010, 19:51
door BeemerBert
ruud schreef:bedankt weer voor je uitgebreide uitleg maar ik vrees dat dit mij niet gaat lukken ( heb meer verstand van verzekeringen) dus ga ik maar bij dealer langs voor reparatie.
Wees gegroet, Ruud

Of we kijken er eens samen heen ?
Stuur maar een mailtje als je interesse hebt, woon in Heerlen.


Groet, Bert

Re: remlicht blijft branden

Geplaatst: 15 feb 2011, 13:05
door Chocobop
Beste Ruud,

Wat is nu uiteindelijk de oplossing geweest? Enig idee? Mijn dame heeft hetzelfde probleem... Het roderemlichtlampje (galgje) achterop blijft maar branden!

Groet,

Bob

-1100-

Re: remlicht blijft branden

Geplaatst: 15 feb 2011, 15:16
door Baird
luister naar de klikjes en draai de stelbout van het achterpedaal even in( M6 = steeksleutel 10mm) zodat de schakelaar niet meer bediend wordt, dan kun je bepalen welke er zorgt dat de lamp blijft branden.

Re: remlicht blijft branden

Geplaatst: 16 feb 2011, 11:51
door Beemer-Tycoons
Je kan ook heel simpel even de achterremlicht schakelaar los koppelen van de motor, de stekker waar mee hij zit aangesloten zit vlak boven de schakelaar , dan kan je hem ook makkelijk doormeten en schoon maken en eventueel reinigen met contactspray.
[groet] Peter

Re: remlicht blijft branden

Geplaatst: 16 feb 2011, 17:17
door avierstraete
Komt je voetpedaal wel weer helemaal bovenin? Heb eens gehad dat dit door vuil niet het geval was. Schoonmaken, smeren en probleem was opgelost.

Mvg,

Aloys

Re: remlicht blijft branden

Geplaatst: 16 feb 2011, 23:14
door Maarten de Vries
Misschien een gekke vraag. Maar is het gewone achterlicht lampje niet defect. Want dan neemt volgens mij het remlicht de functie van achterlicht over.

Groetjes Maarten

Re: remlicht blijft branden

Geplaatst: 16 feb 2011, 23:40
door Inspector Gadget
Niet bij de R1100RT.
Alleen bij motoren met CAN-bus zoals R1150RT en R1200RT. ;)

Re: remlicht blijft branden

Geplaatst: 16 feb 2011, 23:59
door Baird
dutchmidiman schreef:Niet bij de R1100RT.
Alleen bij motoren met CAN-bus zoals R1150RT en R1200RT. ;)
correctie: 1150 geen CAN-bus, wel remlicht-kapot-overneem-systeem,

Re: remlicht blijft branden

Geplaatst: 17 feb 2011, 08:23
door Maarten de Vries
Baird schreef:
dutchmidiman schreef:Niet bij de R1100RT.
Alleen bij motoren met CAN-bus zoals R1150RT en R1200RT. ;)
correctie: 1150 geen CAN-bus, wel remlicht-kapot-overneem-systeem,
De K1100LT had dit systeem ook al. Een ouder model dan de 1100RT. Gek dat de 1100RT dit dan niet zal hebben.

Re: remlicht blijft branden

Geplaatst: 17 feb 2011, 10:07
door Inspector Gadget
Ja, het verbaast mij ook.
Heb al een paar keer een R1100RT met een defecte achterlicht gezien, maar nimmer dat de remlicht-gloeilamp de dim-licht functie overnam.

Heeft wellicht met de combinatie (type van) ABS en Motronic te maken? _001

Re: remlicht blijft branden

Geplaatst: 22 feb 2011, 21:40
door H.Stijger
Ook mijn remlicht bleef branden. Maar na een pauzestop was deze weer uit. Dit gebeurde voornamelijk veelvuldig gebruik in haarspeldbochten in bergachtige omgeving. Ik verdacht vrijwel direct de achterrem. Om dat de microschakelaar wel schakelde zij het af en toe, verwachte ik eigenlijk vervuiling. Dus heb ik uit voorzorg beide eindschakelaars ingespoten met teflon spray. Het schakelpalletje van de microswitch is van kunststof en de behuizing ook.

Rij alweer anderhalf jaar met goed functionerende achterrem.

Deze microswitches kunnen wel een 100.000 keer schakelen en je moet nogal wat rijden om dat te halen. Verder is de mechanische belasting minimaal en ook de schakelstroom en spanning bijzonder laag. De kans is dan ook behoorlijk klein dat het schakelaartje zelf defect is. Effe spuite kost niets maar kan je wel een aantal uurtjes knoeien besparen.


Succes,



Henk

Re: remlicht blijft branden

Geplaatst: 16 okt 2011, 09:43
door hanskuip
Heb ook probleem gehad dat remlicht branden.

Bij mij was de microswitch van de voorrem, hoorde inderdaad het "klikje" niet meer.
Eenvoudig opgelost, even stuur maximaal naar rechts en schroef in kapje voor de remgreep verwijderen.
Kapje is nu eenvoudig af te nemen, de schakelaar zit ter hoogte van het scharnierpunt van je remgreep
Voorzichtig met lucht de boel schoon geblazen, een drupje olie en alles werkte weer naar behoren.
Kapje terug geplaatst en snel de weg weer op.

[groet] Hans Kuiper. -1100-