Pagina 1 van 1

Groene aanslag

Geplaatst: 07 sep 2010, 00:15
door consigliere
Dag,

ik heb nu reeds voor de tweede maal groene aanslag op de aansluitpunten van de Garmin en de houder. Het betreft de zumo 550. Dit leidt tpt niet meer opladen en afbreken van contactpuntjes. Houtrust geeft aan dat je het rubberkapje er goed op moet doen elke keer als de Zumo er af haalt omdat dit anders niet te voorkomen is. Maar dan is het toch eigenlijk een slechte constructie.
Nu begrijp ik dat de BMW navigator IV ook hier onder leidt. Ook een Garmin onderhuids. Dat valt me wel tegen.

Heeft iemand anders ook deze ervaring en is er wat aan te doen? Is het onvermijdelijk?

Gr Rob

Re: Groene aanslag

Geplaatst: 07 sep 2010, 01:39
door Inspector Gadget
Hallo Rob,

Dank voor de waarschuwing, ik zal daar in het vervolg extra op letten! :shock:

Groene aanslag duidt op oxidatie van koper.
En oxidatie (of beter: corrosie) ontstaat door water (en zuurstof) , of hoge temperaturen.

Een manier van het tegengaan van corrosie bij koper is gebruik van citroenzuur.

Of het vertinnen van de koperen contacten, of, maar dat is kostbaarder, vergulden van de koperen contacten.

Re: Groene aanslag

Geplaatst: 07 sep 2010, 08:08
door thooms
Je kan ook natuurlijk een onderhoudsspray kopen contactspray dit reinigt en beschermt de contacten die gebruiken wij ook veel in de garage bij electronica stekkers.
Het merk dat die twee dingen heel goed doet is van het merk kent

gr Wijnald

Re: Groene aanslag

Geplaatst: 07 sep 2010, 09:44
door aantzeetje
Een grote boosdoener bij het oxideren van de contacten is het onder spanning blijven staan van de gps houder bij regen. Contacten worden nat, motor wordt in de garage gezet, gps houder blijft onder spanning (bij rechtstreeks aangesloten op de batterij) en de oxidatie begint. Maak dus dat de gps houder niet onder spanning staat wanneer je niet rijdt en spuit de contacten in met WD40. En maak je geen zorgen de TT rijders hebben hier nog meer last van.

Re: Groene aanslag

Geplaatst: 07 sep 2010, 11:11
door Junkyard Dog
aantzeetje schreef:En maak je geen zorgen de TT rijders hebben hier nog meer last van.
Totaal niet, zit al 6 jaar op de motor en helemaal geen aanslag. :D

[groet] Anton _004

Re: Groene aanslag

Geplaatst: 07 sep 2010, 16:23
door Baird
@dutch: Even voor de duidelijkheid: corrosie en oxidatie is absoluut niet hetzelfde! _004

Re: Groene aanslag

Geplaatst: 07 sep 2010, 17:04
door Inspector Gadget
@braid;
Correct _004 :oops: , corrosie ontstaat (o.a.) door potentiaalverschil (twee verschillende metalen die contact met elkaar hebben waardoor een minuscule spanning ontstaat, ook wel galvanische corrosie genaamd)
Bijvoorbeeld een koper contact en een vergulde of vertinde printspoor.


Oxidatie komt door zuurstof of een zuur.
Bijvoorbeeld een koperen sierraad en medicijn-gebruik (oxidatie via de huid)

De groene kleur komt van oxidatie.
Corrosie zal het materiaal aantasten waardoor het bros wordt en afbreekt of zelfs verpulverd.

Re: Groene aanslag

Geplaatst: 27 sep 2010, 07:21
door consigliere
Heren,

zeer leerzaam jullie kennis over corrosie en oxidatie. En een goed tip over de spanning tijdens wegzetten. Inmiddels heeft Houtrust me gemeld dat de Navigator 4 met een 'normale' stekker vast zit zonder dit soort contacten in de openheid. Dus dat moet goed komen. Ik heb 2 verschillende motoren gehad met de Zumo 550 en in beide gevallen na korte tijd oplaad problemen. Ik denk dat dit onder spanning houden een rol heeft gespeeld.

Thanx

Rob

Re: Groene aanslag

Geplaatst: 27 sep 2010, 08:46
door Jan R1200RT
Ik heb al 4 jaar een Zumo 550 op mijn fiets.
(Gelukkig) nog geen geen problemen met de contacten.
Wel breng ik altijd gelijk het rubber kapje aan als de Zumo er af is.
Dus dit blijkt ook / wel goed te werken.
Daarbij moet ik wel opmerken dat mijn fiets en de Zumo de meeste tijd binnen staan.
Ik kan me voorstellen dat als ze altijd / de hele dag buiten in weer en wind staan het wat meer te lijden heeft.
In dat geval is structureel meer aandacht voor / onderhoud aan de gevoelige punten van je motor natuurlijk wel gewenst / noodzakelijk!
Ook heb ik het voordeel dat de Zumo automatisch spanningsloos wordt na het uitzetten van mijn fiets, dus spannings corrosie speelt bij mij (ook) niet.

@ Rob
Ik denk dat Garmin dit wel onderkend heeft en daarom het rubber kapje aangebracht heeft.
Men had de constructie beter kunnen maken door de contacten te vergulden. Ik had trouwens de indruk dat ze verguld waren, maar als ze oxideren zal dit wel niet zo zijn _001
Vergulden had volgens mij nauwelijks invloed hoeven hebben op de prijs van de Zumo, als je ziet dat een goedkoope HDMI kabel van b.v. € 5,00 ook vergulde stekkers en contacten heeft.
Dus je hebt gelijk dat het beter gekund had, maar om het dan gelijk een slechte constructie te noemen......
Inspuiten en bijhouden is mijn advies _004

Re: Groene aanslag

Geplaatst: 27 sep 2010, 11:16
door PaPinkelman
Mijn SP2610 krijgt voeding via het 12V stopcontact in de cockpit. Trek ik er (meestal...) uit als de fiets in "rust" is. Tot nu toe geen gecorrodeerde contacten, terwijl ik toch meermalen in plensbuien heb gereden, mét en zonder GPS.
Wel zie ik dat de contacten wat minder worden (zowel kabel- als GPS-zijde), maar dat is volgens mij 'gewone' mechanische slijtage van het aan- en loskoppelen.

Re: Groene aanslag

Geplaatst: 06 okt 2010, 17:08
door Miky-Biky
Hallo collega's BMW rijders, voor de makkelijkheid heb ik m'n Garmin aangesloten op de verlichting van m'n motor, verlichting aan = GPS aan. Het is maar een idee, maar misschien bent u er iets mee. :idea:

Re: Groene aanslag

Geplaatst: 23 okt 2010, 10:17
door Willem Rietveld
Hallo,

Mijn zoon rijd met een F800st met zumo550. Deze staat altijd buiten (drie jaar oud) en de spanning stond er continu op. Ook wel altijd het kapje erop.
Aangezien de contacten ook met kapje toch vochtig worden, krijg je elektrolyse doordat de contacten zo dicht bij elkaar zitten en de plus en min ook nog eens direct naast elkaar.
(plus en minpool in het glas water vroeger bij scheikunde..). Hij heeft nu zijn derde bevestiging (na ca. 1 jaar brokkelen de contacten weer af), en op mijn advies heeft hij de permanente spanning veranderd in een schakelaar. Er staat nu uitsluitend spanning op als hij de zumo gebruikt. Tot nu toe niet weer dezelfde klachten.

Ik heb zelf ook al weer ruim twee jaar een zumo550 en bij mijzelf stond het geheel niet steeds onder spanning (alléén bij gebruik). Bij mijn steun heb ik dan ook geen last.
Het zou al een stuk beter gaan met dit soort klachten als ze bij garmin de plus- en minpool uit elkaar hadden gehaald, of de contacten aan de bovenzijde o.i.d.

groeten, Willem.

Re: Groene aanslag

Geplaatst: 23 okt 2010, 11:42
door EL SCORPIO
@Willem,

Ik had op mijn F800ST ook de Zumo maar had hem op het Canbussysteem laten aansluiten.
Een canbus stekkertje op de snoeren maken en onder de dummytank zit een stekker.
Aansluiten en klaar.
Bij de R1200RT zit de stekker bij je balhoofd.
Die heb ik nu daarop en geen problemen.
Ik heb de Zumo nu 4 a 5 jaar en alleen het rubbertje heb ik gratis laten vervangen ivm droogtescheuren.
Inderdaad de aansluitingen hadden ze beter boven kunnen doen.
Helaas kan je hem niet omdraaien en dan ook je beeld ondersteboven zetten, dat zou al een kleine oplossing zijn.
Ik zat op mijn 800st te denken aan een soort sok erom te maken, waterdicht spul natuurlijk. :idea:
Hij zit daarop namelijk meer in de regen dan op mijn RT.

Groeten,
Richard

Re: Groene aanslag

Geplaatst: 01 nov 2010, 19:43
door Willem Rietveld
Nog een kleine aanvulling die ineens te binnen schiet:
Ze hadden bij garmin er beter aan gedaan om op de craddle zelf een rubberen aan/uit drukknop te plaatsen zodat men dáár de spanning op de contacten aan/uit kan schakelen. Dan was iedereen van het "probleem" af en hadden ze niet tijdens de garantieperiode alle aangetaste craddles gratis te hoeven vervangen. Een schakelaartje kost ook voor hun veel minder.....


gr. Willem