Pagina 1 van 1

voorband gecupd

Geplaatst: 22 aug 2010, 17:12
door Jos BMW
Beste lotgenoten, Big RT Smile

De voorband, een bt 21 van mijn rt is gecupd. Ik zal beslist niet de enige zijn die dit vaststeld bij zijn motor. Ik heb een paar vragen.
Er zit nog voldoende profiel op de band. Hij is nog niet aan vervanging toe;
--heb ik in een bocht net zoveel grip als bij een niet gecupte band?
--wordt een band gecupd door een bepaalde rijstijl?
--is het doorrijden met die band nog veilig?
--ligt het gecupd zijn aan het bandenmerk en heeft een PR2 er ook last van?

Wie weet een antwoord op mijn vragen

[groet]

Jos -1100-

Re: voorband gecupd

Geplaatst: 31 aug 2010, 21:42
door Robin0341
Jos,

Ik heb Kenny van Motorserviceamersfoort ook om advies gevraagd mbt de BT021. Ik had dit type zowel voor als achter. Van meerdere personen heb ik al begrepen dat de BT021 niet zo'n heel beste band is. Sterker nog....menigeen noemt het de slechtst uitgegeven serie van Bridgestone. Zelf heb ik (nog) niet zoveel ervaring met banden. De mijne waren nog niet extreem gecupped en het profiel was nog best goed. Toch merkte ik dat ik er een erg onstabiel rijgedrag op nahield. Daar ik de motor ook bij nat weer wil gaan gebruiken, heb ik het advies van meerdere personen opgevolgd en vandaag heb ik Kenny het één en ander aan de fiets laten vervangen. De banden zijn vervangen door de Pilot Road 2. Op de terugweg naar huis merkte ik al een enorm verschil. De motor gedraagt zich vele malen beter. Ik heb het idee dat ik nu al veel meer grip heb, ondanks het feit dat de banden nog opgeruwt moeten worden.

Weliswaar niet geheel antwoord op je vragen, maar hoop dat je er wat mee kunt.

_004 Robin.

Re: voorband gecupd

Geplaatst: 31 aug 2010, 22:12
door Paul cr
Even een "kleine zijstraat" : Op de RT heb ik nl alleen nog maar ervaring met Metzeler banden. Maar op mijn andere motor heb ik zowel pr2 als 021 banden versleten. Daar had ik juist met de pr2 beduidend meer last van cuppen als met de 021. Daarmee wil ik alleen maar zeggen dat blijkbaar veel omstandigheden verschillende invloeden hebben. Je kunt dus niet zomaar, algemeen, zeggen dat de 021 sneller cupt als de pr2.

Re: voorband gecupd

Geplaatst: 31 aug 2010, 22:25
door Baird
bandenspanning vóór naar 2.5 bar i.p.v. 2.2 bar uit het boekje zorgt dat hij in ieder geval minder snel gaat 'cuppen' , zal nu niet meer helpen maar het is een tip.

((achter van 2.5 bar naar 2.9 bar is dan de bijbehorende spanning, dan je demping nog iets zachter zetten en je fiets rijdt zoals het hoort!))


Big RT Smile

Re: voorband gecupd

Geplaatst: 31 aug 2010, 23:25
door RhanRT
Beste Jos,

Iedere voorband kan cuppen!
Dit ligt in eerste instantie aan de rijstijl, lees wijze van remmen.
Het ene merk zal er wellicht eerder last van hebben dan de ander, heeft uiteraard ook te maken met de samenstelling van het compound.
Mijn ervaring met een extreem gecupde voorband is slechts met droog weer en goed opgewarmde band die mij geen anders gevoel gaf.
Nu was deze extreme gecupde voorband wel mijn eigen schuld na een zeer snelle rit in de Dolomieten/Zwitserland en Duitsland in een rit van totaal 1400 km.
Met een motor (uitstapje) de Pan European via de importeur verkregen met de de trein naar Salzburg en vandaar de rit gemaakt.
Motor had nog slechts 1600 km gelopen en na de 1400 km van mij was de voorband extreem gecupd (importeur niet blij) maar ik heb een geweldig plezier gehad op deze motor.
Wat ik nog wel weet dat er Michelins op lagen, het type weet ik niet meer.
Het cuppen is zeker tegen te gaan zoals Baird schrijft met het opvoeren van de bandenspanning.
Zelf hou ik aan: voor 2,6 en achter 2.9
Een hardere voorband stuurt ook nog scherper en controleerbaarder.

groet,
RhanRT

Re: voorband gecupd

Geplaatst: 01 sep 2010, 08:40
door jeroen12
Mooi artikeltje over bandenslijtage; http://www.rattlebars.com/tirewear/

Re: voorband gecupd

Geplaatst: 05 sep 2010, 14:05
door WernerB
In een eerder door mij op dit forum geplaatsts artikel ("Mijn R1100rt trilt!") maak ik melding dat ook onder mijn R1100rt BT021 banden liggen. Vanaf het moment dat die banden eronder liggen, doen zich trillingen voor.
De banden liggen er nu 3000 km onder en de voorband begint al aardig cuppingverschijnselen te vertonen! Ook merk ik dat de motor langzaamaan de neiging gaat vertonen om de bochten "in te vallen"! Scherp sturen is niet meer mogelijk. Mijn vorige banden (PR2) vertoonden ook het roemruchte cuppingverschijnsel, maar reden aanmerkelijk plezieriger.
Ik heb mijn dealer reeds gemeld dat zijn advies om BT021's te monteren, zeker geen vervolg gaat krijgen. De banden zijn nog lang niet versleten en dus zullen ze er nog wel even onder liggen, maar het rijden wordt er steeds minder leuk van.

Have a nice BMW-day!
WernerB

Re: voorband gecupd

Geplaatst: 05 sep 2010, 23:12
door Baird
zoek maar eens op dit forum naar de Dunlop Sportmax Roadsmart, heb ze zelf ook gekocht na goede ervaringen van anderen.

als het loopvlak uit veel kleine blokjes bestaat ipv weinig grote in combinatie met lage bandenspanning treed er makkelijker cuppen op, is logisch als je beredeneerd wat er gebeurd met een band onder het rijden ...........

Big RT Smile

Re: voorband gecupd

Geplaatst: 06 sep 2010, 22:50
door Ralph Romein
Met mijn 1100RT had ik meer last van cuppen dat de 1200RT. Beide hadden de BT-21, maar bij de 1200RT heb ik bandenspanningscontrole en zorg dat de spanning voor rond de 2,6bar ligt. Cuppen is verleden tijd bij mij.

Rij nu met meer dan normale tevredenheid met de BT-23(GT). Een echte aanraden kan ik zeggen op zowel droog als nat wegdek.