Ohlins
Moderator: RT_Patrick
- PaulRS
Re: Ohlins
Hoi.
Ligt er een beetje aan hoeveel stelmogelijkheden je hebt.
Meestal heb je veervoorspanning en uitgaande demping, de luxe uitvoering heeft nog 2 ander mogelijkheden voor de ingaande demping.
Eerst de veervoorspanning, zet de motor op de bok en meet vanaf de achteras (of denkbeeldig punt daar) naar bv het kofferrek.
Noem dit R1.
Dan de motor op zijn wielen en nogmaals meten, dit is R2.
Dan de berijder op de motor met de voetjes op de steunen en meet R3.
Nu de wiskunde.
R1-R2 moet 10 tot 15 mm bedragen.
R1-R3 25 tot 35 mm.
Handig hierbij is een extra handje.
Dan de demping, draai de gekartelde stelring onderaan de schokker helemaal in, tegen de klok in en dan 16-20 klikken uit.
Ga nu proefrijden.
Voelt de brommert slap of deinerig, 4 klikken erbij, voelt de brommert stug, 4 klikken eraf.
Dan fijnafstellen met 2 klikken tegelijk.
Het best is om telkens hetzelfde parkoers te rijden en opschrijven wat je veranderd.
Groeten, Paul.
Ligt er een beetje aan hoeveel stelmogelijkheden je hebt.
Meestal heb je veervoorspanning en uitgaande demping, de luxe uitvoering heeft nog 2 ander mogelijkheden voor de ingaande demping.
Eerst de veervoorspanning, zet de motor op de bok en meet vanaf de achteras (of denkbeeldig punt daar) naar bv het kofferrek.
Noem dit R1.
Dan de motor op zijn wielen en nogmaals meten, dit is R2.
Dan de berijder op de motor met de voetjes op de steunen en meet R3.
Nu de wiskunde.

R1-R2 moet 10 tot 15 mm bedragen.
R1-R3 25 tot 35 mm.
Handig hierbij is een extra handje.
Dan de demping, draai de gekartelde stelring onderaan de schokker helemaal in, tegen de klok in en dan 16-20 klikken uit.
Ga nu proefrijden.
Voelt de brommert slap of deinerig, 4 klikken erbij, voelt de brommert stug, 4 klikken eraf.
Dan fijnafstellen met 2 klikken tegelijk.
Het best is om telkens hetzelfde parkoers te rijden en opschrijven wat je veranderd.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Hé Paul hartelijk dank, geweldig die informatie die je mij hebt gegeven, maar eeuuhh ik heb zo'n zijding aan het frame hangen met een zwarte stelknop die ik gewoon met de hand kan verstellen, daar zitten geen klikken op. wat kan ik daar dan mee? Het rijdt overigens fantastisch!
met vriendelijke groep, rene
met vriendelijke groep, rene
- PaulRS
Hoi.
Dat klinkt mij als de veervoorspanner.
Een stukje hydrauliek wat je met de hand opdraait en een zuiger bedient die de veer opspant.
Maar als het zo al goed rijdt, laat het met rust en geniet ervan, experimenteren kan altijd nog.
Groeten, Paul.
Dat klinkt mij als de veervoorspanner.
Een stukje hydrauliek wat je met de hand opdraait en een zuiger bedient die de veer opspant.
Maar als het zo al goed rijdt, laat het met rust en geniet ervan, experimenteren kan altijd nog.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 3761 Weergaves
-
Laatste bericht door japachap