Groepsrijden - wat is de positie van de minder-ervaren?

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

Groepsrijden - wat is de positie van de minder-ervaren?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Weer een leuk onderwerp om eens jullie adviezen en tips over te lezen;

Ik ken twee groepsverbanden, te weten;
1) De colonne/formatie, dus baksteens-gewijs en redelijk dicht op elkaar.
Vaak heel mooi om te zien, constante snelheid, beweegt als 1 massa (min-of-meer)

2) De tour-tocht, waar je redelijk "uitgestrekt" achter elkaar (al dan niet baksteen-gewijs als je dichter bij elkaar komt) een bepaalde tour rijdt.

En het gaat mij dan om de 2e, de tourtocht;
Je gaat een vantevoren bepaalde route rijden.
Je hebt een tour-leider, die gaat voorop.
Daarachter rijden dan de minder-ervaren, en achteraan de meest ervaren.
Althans, zo is mij dat geleerd.

Maar, als minder-ervaren rijder moet ik dus de tour-leider (cq. degene die voor mij rijdt) in de gaten houden, terwijl ik ook nog degene achter mij in de gaten hou.

Als degene die voor mij rijdt vrijwel helemaal niet in de spiegels kijkt en zelfs niet mijn Stebel toetert hoort of lichtsignalen ziet, wordt ik daar een beetje nerveus van (en een beetje boos) omdat ik mijn aandacht flink moet verdelen op voor, achter en mijn eigen rijden. :roll:
Zeker als het tempo nogal flink is op sommige momenten, en je dus een harmonica-effect krijgt.

Is het in een dergelijke situatie dan niet beter dat de minder ervaren voor gaat rijden?
Die bepaalt het tempo, en behoeft minder zich te concentreren cq. ergeren aan de niet-kijkende tourleider? _001

Nadat ik dit zo'n 3,5 uur vol hield, ben ik maar afgehaakt, vond het zeer vermoeiend. :oops:

En beraad ik mij of ik uberhaubt ooit nog met die tourleider op zo'n manier wil rijden, die kijkt (bijna letterlijk) niet op of om. :shock:
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 19 jun 2010, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Hub

Re: Groepsrijden - wat is de positie van de minder-ervaren?

Ongelezen bericht door Hub »

dutchmidiman schreef:
Je hebt een tour-leider, die gaat voorop.
Daarachter rijden dan de minder-ervaren, en achteraan de meest ervaren.
De praktijk is vaak heel anders. Bij vertrek worden dit soort afspraken gemaakt maar zodra er enige tijd gereden is zijn er toch altijd mensen die het tempo niet goed vinden of zich ergeren aan de onervaren rijders.
Die gaan dan op hun beurt "naar voren" en maken het geheel voor de onervaren rijders nog veel moeilijker :roll: .

Die komen dan achteraan te rijden met alle gevolgen van dien. Vaak is het tempo, zoals jullie onwaarschijnlijk weten, heel hoog op die plek en door hen bijna niet bij te benen.

Persoonlijk vind ik dat een zeer kwalijke en gevaarlijke zaak :twisted: . Helaas doet zich dit probleem vrijwel bij iedere toer voor. Als je het mij vraagt zou de positie die je bij vertrek inneemt voor de hele tour moeten gelden. Je weet dan precies wie er voor en achter je rijdt en hoeft dan je aandacht alleen hierop te vestigen(en de weg natuurlijk).

[groet]
Hub
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Bij georganiseerd groepsrijden rijd ik ALTIJD achteraan. Ik laat mij door niemand die voor mij rijdt passeren, ik laat dan gewoon de snelheid verder zakken. Wel zorg ik ervoor dat ik de route heb/weet, zodat we -als de groep uiteen valt, want dat gebeurd in dat geval ook altijd- toch op de rustplaats of bestemming komen. Het is dan zaak voor de achterrijder tijdig richting aan te geven (maar met een restant van drie mensen is dat meestal goed te doen) en de rest moet goed spiegelen (ook al is dat soms lastig, ik weet het).

En dat is dan ook precies de reden dat ik niet graag meer op deze manier in groepen rijd: ondanks alle afspraken en beste bedoelingen valt de groep uiteen. Hub, je hebt helemaal gelijk daarin.

Dus kies ik er de laatste tijd steeds vaker voor om met kleine groepjes of zelfs met twee te rijden. En dan vind ik het ook niet erg om voorop te rijden. Zo houd ik het tempo beheerst (want dat van mezelf) en ik controleer zeer regelmatig de achterrijder (zelfs als dat een auto is). Iedereen blijft in dat geval tussen ons in, en wie er tussen uit wil: succes en veel plezier!
JohnDC

Ongelezen bericht door JohnDC »

Wil je met een grotere groep een uitstapje of toerrit maken mag er al geen verschil bestaan zoals je aanhaald. Of je bedoelde mss een toertje met enkele vrienden. Dan heb je aan enkele afspraken onderling genoeg.
Een groep is en blijft voor mij een groep (of colonne om je te citeren)
De voorrijder MOET zich aan bepaalde regeltjes houden, zoniet is hij of zij die functie niet waardig.
Eén van die regeltjes is de snelheid. Die zou minimaal 5Km/H lager moeten liggen dan het max.toegestane.
Hij moet er zich ook van vergewissen dat er aan verkeerslichten achterblijvers kunnen onstaan. Ook daar moet hij rekening mee houden.
Zijn er echt veel deelnemers is het verstandig om enkele verkeersregelaars in te schakelen (bij ons Wegkapiteins) of zelfs politie.
Dan kunnen zij er voor zorgen dat de groep niet uiteen valt.
En inderdaad, de minder ervaren rijders vooraan.
Kan je echt niet mee met een paar meer ervaren rijders, probeer dan niet van ze toch maar halstarrig te volgen. Bedenk dan eerder dat je nog veel te leren hebt ;)
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Tja, een tour leider die zijn direkte volger niet eens in de gaten houdt..... niet echt een ervaren tour rijder zou ik zeggen. Ik hoop wel dat je hem/haar daarop aangesproken hebt.

Mijn ervaringen met tourtochten:
Niet te grote groepen, max 5 á 6 motoren. Blijft het lekker overzichtelijk en is het harmonika-effect niet al te groot. Bovendien zijn dan ook koffie/eten/tank- en plaspauzes niet al te lang!
Ik vind dat het het handigste werkt als iedereen zijn/haar directe volger in de gaten houdt, zodra die niet meer te zien is: bij de eerstvolgende afwijking van de doorgaande weg, even wachten. Zo blijft de groep het beste bij elkaar.
En natuurlijk: iedereen houdt zijn plaats in de groep! Als er hele grote verschillen zijn in ervaring cq. gewenst tempo: dan liever de groep splitsen.
Ervaren (GPS) rijder voorop, minst ervaren als 2e, laatste rijder ook altijd weer een ervaren rijder.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Ja, ik was wel een beetje boos op die "tourleider", want in het begin liet ik bijna mijn fiets even vallen en meneer reed gewoon door.
Toen had ik al niet zo'n heel lekker gevoel.

Ik had ook al aangegeven dat ik koffie/plas/rook-pauzes zeer wenselijk zou vinden, en desondanks is er ruim 3,5 uur doorgestampt.
Dus nam ik het besluit dat het verstandiger was om af te haken.
(nadat de tourleider ook nog enkele klassieke fouten maakten zoals stoppen langs de weg in een "grindbak", navigatiebediening geheel niet onder de knie had, etc)
Allemaal zaken die ik wel voorbereid had, maar weinig van kwam.

Ik was dus ff "genezen" van het rijden van zo'n "tour" op zo'n manier, de factor "genieten" (waar het mij om gaat) was even heel ver te zoeken.
Maar je wilt geen "stoorzender" zijn en slikt het tot op bepaalde hoogte.

Heb afscheid genomen en aangegeven dat we het over misschien een jaartje weer moeten doen, met hier-en-daar wat commentaar van mij.
Wat de ander beaamde en de tourleider zich weinig van aantrok, dus die schrap ik dan maar van mijn lijstje van personen cq. contacten.

Zo heb ik geleerd om als je voorrijder bent, tijdig zaken aan te geven zoals vluchtheuvels, verkeersdrempels, wandelaars, obstakels op de weg, kinderen, etc.
Door aanwijzen, remlichten laten knipperen, etc, etc.
Ik hield het stug vol en deed het regelmatig, maar de tourleider?
Die keek, zoals eerder aangegeven niet op of om.

En inderdaad een paar keer de situatie gehad dat mijn achterrijder door een stoplicht en verkeer wat verder achterop raakte, dus soms ben ik even gestopt, of ruimte gemaakt dat het verkeer achter mij kon (veilig en overzichtelijk natuurlijk) laten inhalen.
Zelf oplossen met gebruik van je verstand, is mij altijd geleerd.
Maar de tourleider? Die "knalde" gewoon door, en is maar 2 keer gestopt, 1x voor een begrafenisstoet en 1x omdat de navigatie problemen gaf.

Ik was dus heel blij weer thuis te zijn, tourrijden op zo'n manier wil ik echt nooit meer.
Of onder mijn voorwaarden en met goede afspraken die ook nagekomen worden.

Al met al ging er m.i. genoeg mis dat ik voorlopig even "genezen" ben van tourrijden, ik vindt het vooralsnog niks, sorry! _001
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

dutchmidiman schreef:Ja, ik was wel een beetje boos op die "tourleider", want in het begin liet ik bijna mijn fiets even vallen en meneer reed gewoon door.
Toen had ik al niet zo'n heel lekker gevoel.

Ik had ook al aangegeven dat ik koffie/plas/rook-pauzes zeer wenselijk zou vinden, en desondanks is er ruim 3,5 uur doorgestampt.
Dus nam ik het besluit dat het verstandiger was om af te haken.
(nadat de tourleider ook nog enkele klassieke fouten maakten zoals stoppen langs de weg in een "grindbak", navigatiebediening geheel niet onder de knie had, etc)
Allemaal zaken die ik wel voorbereid had, maar weinig van kwam.

Ik was dus ff "genezen" van het rijden van zo'n "tour" op zo'n manier, de factor "genieten" (waar het mij om gaat) was even heel ver te zoeken.
Maar je wilt geen "stoorzender" zijn en slikt het tot op bepaalde hoogte.

Heb afscheid genomen en aangegeven dat we het over misschien een jaartje weer moeten doen, met hier-en-daar wat commentaar van mij.
Wat de ander beaamde en de tourleider zich weinig van aantrok, dus die schrap ik dan maar van mijn lijstje van personen cq. contacten.

Zo heb ik geleerd om als je voorrijder bent, tijdig zaken aan te geven zoals vluchtheuvels, verkeersdrempels, wandelaars, obstakels op de weg, kinderen, etc.
Door aanwijzen, remlichten laten knipperen, etc, etc.
Ik hield het stug vol en deed het regelmatig, maar de tourleider?
Die keek, zoals eerder aangegeven niet op of om.

En inderdaad een paar keer de situatie gehad dat mijn achterrijder door een stoplicht en verkeer wat verder achterop raakte, dus soms ben ik even gestopt, of ruimte gemaakt dat het verkeer achter mij kon (veilig en overzichtelijk natuurlijk) laten inhalen.
Zelf oplossen met gebruik van je verstand, is mij altijd geleerd.
Maar de tourleider? Die "knalde" gewoon door, en is maar 2 keer gestopt, 1x voor een begrafenisstoet en 1x omdat de navigatie problemen gaf.

Ik was dus heel blij weer thuis te zijn, tourrijden op zo'n manier wil ik echt nooit meer.
Of onder mijn voorwaarden en met goede afspraken die ook nagekomen worden.

Al met al ging er m.i. genoeg mis dat ik voorlopig even "genezen" ben van tourrijden, ik vindt het vooralsnog niks, sorry! _001

Dit lijkt meer op racen als ik het zo lees. Zeker niet mijn idee van ontspannen samen rijden en genieten!
Niet meer aan meedoen, er zijn genoeg goede toertochten.
DVR1200RT

Ongelezen bericht door DVR1200RT »

Klinkt meer als een "tourlijder" ;)
Ik zou ook hebben afgehaakt als ik je verhaal lees.
Een goed leider staat in dienst van de groep.
Inspector Gadget

Zo zie ik het ook; tour-rijden doe je met z'n allen, is zeker geen race, en moet voor iedereen genieten zijn, punt.
En daarbij is de tourleider een belangrijke "lijm" in, en m.i. ook een grote(re) verantwoordelijkheid.

Wat dat betreft een goed leer-moment :lol:
Hub

Ongelezen bericht door Hub »

dutchmidiman schreef:
En daarbij is de tourleider een belangrijke "lijm" in, en m.i. ook een grote(re) verantwoordelijkheid.
Dat zou wel zo moeten zijn, maar zo denkt er helaas niet iedereen over. _002

_oo_
Hub
han62
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door han62 »

Vandaag net weer terug van een groepsweekend met de OMC (oudemotoren) Nee niet oude mannen, al is de gemiddelde leeftijd wel boven de 50 denk ik. wij hebben 1 tijder voorop die bepaald waar we heen gaan en waar we stoppen we waren met 32 motoren wij gebruiken het systeem dat we bij een afslag/richtingsverandering de rijder die achter de voorrijder rijdt op de hoek/afslag wacht tot de laatste rijder er aan komt de eerste en de laatste rijder zijn dus steeds herkenbaar dezelfde. in dit geval naar de eifel lieten we 3 zijspancombinaties die wat moeite hebben met accelareren achter de voorrijder rijden zodat de rest lekker vlot kan doorrijden.
maar ook dan gebeurt het dat er gaten vallen doordat sommige harder kunnen/durvven dan een ander geen nood je rijdt je eigen thempo en je komt uiteindelijke steeds weer bij elkaar. wij rijden al jaren zo en dat bevalt zeer goed.

Als ik met en groep rijd die me te hard rijden of wegen nemen waar ik geen zin in heb bv onverharde wegen dan neem ik een andere weg ik stop en als de voorrijder vind dat hij er wel door moet dan doet ie het maar, maar ik dus niet heb dus wel altijd mijn Zumo bij me zodat waar ik ook ben altijd weet welke kant weer op om te komen waar ik wil. dus dat 3.5 uur volgen van iemand waar je, je niet lekker bij vind is gewoon dom want dat gaat ten koste van je concentratie en rijplezier. en je moet nooit doen wat je eigenlijk niet wilt of denkt te kunnen. want daar gebeuren de meeste ongevallen in een groep door.
Dus misschien handig eens met een andere groep/groepje te rijden. de onervaren rijder voorop laten rijden is geen goed plan. want dan ergeren zich 30 man en in jou geval maar 1. dus je kan ook eerst wat meer ervaring opdoen in kleinere groepen en kortere ritten dan ga je het steeds leuker vinden.

Ik wens je veel ervaring en rijplezier toe.
Met rv gr
han
bolderbast

Ongelezen bericht door bolderbast »

Ik ben, als behoorlijk onervaren rijder, drie weekenden geleden meegeweest met een driedaagse toer door de Eifel.
Het was fantastisch om dat mee te maken.
Bij de ritten in de bergen en de smalle slingerweggetjes kwam het ervaringsverschil goed naar boven en merkte ik dat ik degene was met het laagste tempo.
Ondanks dat helemaal niemand van de groep van 6 hier een punt van maakte, vond ik het zelf tocht geen prettig idee dat ik de boel "ophield". Ik heb dan ook zelf voorgesteld om gewoon achteraan te gaan rijden zodat anderen hun eigen snelheid konden pakken. Bij kruisingen waar afgeslagen moest worden werd telkens gewacht en er werden voldoende rustpauzes genomen.

Op deze manier heb ik een heel relaxte en leerzame bochtjes-tocht gehad, zonder dat ik (het idee heb gehad dat ik) anderen in de weg heb gezeten.
Marianne
Bijz: BMW F800GT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)

Ongelezen bericht door Marianne »

Ik ben ook niet zo'n goede rijder en heb ook de ervaring om met groepen achteraan te rijden. Dan kan ik zelf "fouten" maken en langzaam door de bochten zoals ik wil. Aangezien ik een motor heb en had met een aardig vermogen trek ik op rechte stukken meestal weer bij. En anders wacht men bij kruisingen of onderaan dijken wel op mij. Ik hoef dan niet constant in mijn spiegels te kijken of mijn achterrijder niet te dicht op zit, waar ik dan weer zenuwachtig van word.
Dit bevalt mij prima. _004
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

bolderbast schreef:Ik ben, als behoorlijk onervaren rijder, drie weekenden geleden meegeweest met een driedaagse toer door de Eifel.
Het was fantastisch om dat mee te maken.
Bij de ritten in de bergen en de smalle slingerweggetjes kwam het ervaringsverschil goed naar boven en merkte ik dat ik degene was met het laagste tempo.
Ondanks dat helemaal niemand van de groep van 6 hier een punt van maakte, vond ik het zelf tocht geen prettig idee dat ik de boel "ophield". Ik heb dan ook zelf voorgesteld om gewoon achteraan te gaan rijden zodat anderen hun eigen snelheid konden pakken. Bij kruisingen waar afgeslagen moest worden werd telkens gewacht en er werden voldoende rustpauzes genomen.

Op deze manier heb ik een heel relaxte en leerzame bochtjes-tocht gehad, zonder dat ik (het idee heb gehad dat ik) anderen in de weg heb gezeten.
Ik denk dat dit een juist inzicht is.
Immers je hebt ervaren en onervaren rijders en daarin zit ook nog het verschil van de stijl van rijden, wat ervaart men als prettig, touren en om je heen kijken of het rijden van bochtlijnen waarbij snelheid wat meer speelt.
Dit kan een eindeloze discussie worden, ieder zijn/haar ding als je er maar geen punt van maakt.
Zo ook in een groep met niveauverschil in ervaring kennis en kunde, anders hoor je daar niet thuis en zul je veel meer met gelijkgestemden moeten rijden.
Voor de tourleider, raar woord overigens, die vlot tot zeer vlot kan rijden moet slechts 1 regel gelden: samen uit samen thuis, wat inhoud dat degene die voorop rijdt bij afslaan moet bemerken of er iemand van de groep volgt, zoniet dan dien je te stoppen tot aansluiting is gemaakt.
Op deze wijze kan een ieder op zijn/haar eigen wijze lol beleven aan het rijden, ervaren of onervaren en met welke stijl van rijden dan ook.
groet RhanRT
Inspector Gadget

De meningen zijn duidelijk, maar woorden als dom vind ik een overtrokken reactie, je kunt proberen het beste er van te maken en het als een leermoment zien.

Ik was benieuwd naar hoe anderen het ervaren en oplossen cq. mee omgaan, dank voor die reacties, daar kan ik wél wat mee. _004
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

dutchmidiman schreef:De meningen zijn duidelijk, maar woorden als dom vind ik een overtrokken reactie, je kunt proberen het beste er van te maken en het als een leermoment zien.

Ik was benieuwd naar hoe anderen het ervaren en oplossen cq. mee omgaan, dank voor die reacties, daar kan ik wél wat mee. _004

Niemand heeft in deze discussie het woord "dom" gebruikt, waarom zou men ook?
De ervaringen van forumleden in deze van welke aard dan ook dragen bij in info voor anderen wat men vindt of denkt te moeten vinden en juist daardoor zou men elkaar kunnen vinden om het rijden in groepsverband meer mogelijk te doen maken of het creëren van begrip voor.

Ik had heel sterk de behoefte om hier op te reageren, vandaar dit antwoord.

btw, je hebt nu een pb-tje.

m.vr.gr.,
RhanRT
Inspector Gadget

Ik waardeer de reacties, maar een waarde-oordeel lijkt mij overtrokken omdat je er dan bij geweest moet zijn, is mijn mening.
Dat was mijn algemene opmerking daarover.

Ervaringen en adviezen waardeer ik, daar gaat het mij vooral om.

Gisteren ben ik in de uitgebreide gelegenheid geweest om zowel te toeren alsook cologne te rijden, allemaal op de Leusderheide.

Ook zijn er daar hele mooie leer/trainings-plekken en concoursen waar je als burger niet zo snel mag of kan komen.
En kunnen ervaren hoe de mannen in "blauw/geel" met hun fietsen heel behendig zo'n beetje alles kunnen doen.
Heel indrukwekkend hoe dergelijke broodrijders de behendigheid en ervaring hebben, je voelt je dan wel een beetje nietig. Wat ik al goed realiseerde uit mijn contacten met sommige broodrijders hier op het forum.

Respect en ontzag voor hen, ik ben heel erg jaloers natuurlijk

We zijn op een gegeven moment gestopt omdat het donker werd, maar het was heel leerzaam en leuk!
En daarna heerlijk Nasi gegeten, en uitgebreid nagesproken.

Wordt hopelijk vervolgt, want het was echt top!
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Marianne schreef:...................
. En anders wacht men bij kruisingen of onderaan dijken wel op mij. Ik hoef dan niet constant in mijn spiegels te kijken of mijn achterrijder niet te dicht op zit, waar ik dan weer zenuwachtig van word.
Dit bevalt mij prima. _004
Ben al jaren voorrijder en zo doen we de tochten ook: de vlotten vooraan, de langzameren achteraan en op cruciale punten in de route wachten we gewoon even: iedereen blij.

Op de verbindings stukken, in steden, heen en terug weg hou ik als voorrijder het tempo dusdanig dat we een groep blijven: weer iedereen blij!

Wat wil je nog meer??

Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Inspector Gadget

Vandaag ff op-en-neer geweest op de fiets naar de TT van Assen. (werk & hobby, wat een heerlijke combinatie).
Dus ook weer in groepsverband colonne gereden, en ik merk inderdaad dat ervaren tourleiders/rijders een enorm verschil maakt.
Ook voor het evt. harmonica-effect, het behouden van het tempo en het anticiperen op het overige verkeer.

Met een _004 voor regio Drenthe voor het plaatsen van waarschuwingsborden bij de wegwerkzaamheden "Motorrijders pas op - langsgroeven".

Helaas dat er een mafkees-fransoos tussen het verkeer doorknalde (diverse keren doubleren op dezelfde rijbaan en rechts inhalen) anders was het een rustige rit verder.
Pieter

Ongelezen bericht door Pieter »

De minst ervaren rijders positioneren zich direct achter de toerleider, deze kan zijn snelheid direct aanpassen.
Wel zo fijn voor iemand met minder ervaring om zich veilig te voelen en dat bereik je niet door iemand bovenm zijn kunnen te laten rijden.
Achteraan moet men vaak een gat dichten hier rijden dus de meer ervaren rijders.

Hier een leuke site met een schat aan informatie, geluk ermee.

http://www.luiemotorfiets.nl/

groetjes,

Pieter
Baird
2024
2024

Pieter schreef:De minst ervaren rijders positioneren zich direct achter de toerleider, deze kan zijn snelheid direct aanpassen.
Wel zo fijn voor iemand met minder ervaring om zich veilig te voelen en dat bereik je niet door iemand bovenm zijn kunnen te laten rijden.
Achteraan moet men vaak een gat dichten hier rijden dus de meer ervaren rijders.

Hier een leuke site met een schat aan informatie, geluk ermee.

http://www.luiemotorfiets.nl/

groetjes,

Pieter
Lees bovenstaande varianten ook eens, jouw versie wordt niet door iedereen gewaardeerd. Daarnaast beschikt een minder ervaren motorrijder gewoon over een rijbewijs en kan dus in principe gewoon motorrijden, als het dan wat te vlot gaat moet hij gewoon zijn eigen tempo kunnen rijden zonder in de stress te zitten dat degenen die achter hem rijden eigenlijk sneller willen. Lekker eigen tempo rijden en weten dat er op hem gewacht wordt geeft de minste stress en de meest lol!

Het is absoluut een bekende en leuke website maar ook niet volledig in de opties over groepsrijden!_004
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
JohnDC

Ongelezen bericht door JohnDC »

Sorry, maar dan ben je niet met "groepsrijden" bezig. ;)
Baird
2024
2024

JohnDC schreef:Sorry, maar dan ben je niet met "groepsrijden" bezig. ;)
Groepsrijden is met zijn allen uit en met allen thuis en vooral iedereen blij _004 , geloof me, zo doen we het al jaren en we blijven het gewoon zo doen welke definitie je ook aan houdt, see ya!
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Inspector Gadget

Dat was ook de inzet van dit draadje;
Formeel wordt dan wel "geleerd" dat de meest ervaren rijder voorop gaat, daarachter de minder- of minst-ervaren enzovoort, maar ik heb er ondertussen van opgestoken dat de ervaring van anderen is dat de minder ervaren gewoon lekker zijn eigen tempo moet bepalen, gewoon zorgen dat je de route hebt, je eigen ding doen, proberen rekening met de anderen te houden zolang het haalbaar en acceptabel is, en genieten maar.

Hoewel de lol, de soepelheid, tempo en algehele saamhorigheid etc sterk bepaald wordt door degene die voorop gaat.
Afgelopen tijd veel kunnen doen, en ik vindt het prettig helemaal achteraan te rijden of helemaal vooraan.
Als het toeren gaat.
In cologne rijden heb ik redelijk onder de knie.

Er is geen "goed" of "fout" hier, maar meer tips wat het prettiger en aangenamer kan maken voor iedereen, ongeacht je ervaring.
bolderbast

Ongelezen bericht door bolderbast »

JohnDC schreef:Sorry, maar dan ben je niet met "groepsrijden" bezig. ;)
Dat geeft niet, toch? Als ik maar denk dat ik dat aan het doen ben, is het voor mij voldoende.

(Misschien moet ik even, voordat ik weer de weg opga, bij het verbond voor groepsrijders nog eens navraag doen of ik wel echt "groepsrij" ) :$
Inspector Gadget

bolderbast schreef:Dat geeft niet, toch? Als ik maar denk dat ik dat aan het doen ben, is het voor mij voldoende
Absoluut, zo is het! _004

De beleving is er wat je er zelf van maakt, de rest is "de lijm" en "versiering" er om heen. ;)
Sommige doen het met twee vingers in hun neus, anderen zijn veel te veel bezig met het (te) goed willen doen, maar er is nog hoop voor mij, dat beloof ik! _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”