Pagina 1 van 1

esa voorinstellingen

Geplaatst: 10 jun 2010, 18:35
door jholsteijn
met mijn 1200rt met esa was ik niet tevreden over de veerinstellingen als ik alleen rijdt ,met zijn tweeen gaat erg goed,
maar alleen is de demping te veel waardoor ik bij slechte wegen erg slecht wegcontakt heb,
echter via een andere rt rijder op de club werd mij gezegt dat als je de motor aan de bmw pc hangt, je de demping voorinstellingen kunt veranderen,
nu ben ik bij de knalpot in rilland llangs gegaan (heeft niet eens de originele bmw software , teck dacht ik) en ja hoor bij vering kun je via de pc via potentiele instellingen die standaart op 75 % staan vanaf de fabriek deze wijzigen naar harder >75 % en zachter < 75% de mijne stond te stug en is nu verlaagt naar 65 %, waardoor de vering via de esa instellingen op het stuur nog te wijzigen is van comfort naar sport (vertaalt in % van 55 tot 75% )
Het mooie is nog dat ik eerst via de echte bmw dealer getracht heb de vering aangepast te krijgen maar het antwoord van bmw nederland was dat dit niet mogelijk is via de pc software.
hopelijk heb ik het een beetje duidelijk gemaakt , mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn leg ik het nog es uit, als je niet tevreden bent over je esa systeem kun je het via pc software de vering aanpassen,
groeten van jan

Re: esa voorinstellingen

Geplaatst: 10 jun 2010, 18:46
door Noortukker
Bedankt voor de info. _004
Altijd goed om te weten dat zoiets mogelijk is.

Groet,
André

Re: esa voorinstellingen

Geplaatst: 11 jun 2010, 09:38
door HansD
JAn, zeer interessant.
weet je toevallig welke software de knalpot gebruikt?
Hans

Re: esa voorinstellingen

Geplaatst: 11 jun 2010, 10:53
door jeroen12
Als je op een slechte weg weinig contact hebt met de weg zet je de esa toch in comfort stand? Daar is ie toch voor?
Maar wel een goeie tip, van mij mag het allemaal wat strakker staan :)

Re: esa voorinstellingen

Geplaatst: 11 jun 2010, 21:08
door Ralph Romein
jeroen12 schreef:Als je op een slechte weg weinig contact hebt met de weg zet je de esa toch in comfort stand? Daar is ie toch voor?
Maar wel een goeie tip, van mij mag het allemaal wat strakker staan :)
Als je slecht contact hebt met de weg moet je in de ingaande en uitgaande beweging van de vering versnellen en niet vertragen. Je zal dus naar de sportstand moet als het om het contact tussen band en weg gaat. Het rijwiel wordt natuurlijk wel harder en oncomfortabel. Ze je 'm in de comfor stand, dan voel je minder van de weg, maar heb je minder wegcontact.

Re: esa voorinstellingen

Geplaatst: 15 jun 2010, 19:28
door jholsteijn
de software van de knalpot is dacht ik zoiets als van tekx of teck,
en waar het echt om gaat is als je niet tevreden bent met de fabrieksinstellingen van je esa dat je die bij de dealer kunt bijregelen naar harder over de hele linie of zachter!