Pagina 1 van 1
Oliedruk R1150RT
Geplaatst: 31 mei 2010, 21:11
door de marcel
Hoy
Hoe snel (na het starten) moet de oliedrukmeter op ongeveer half komen te staan ??
GR.M.. 8-)

Re: Oliedruk R1150RT
Geplaatst: 31 mei 2010, 21:19
door vioma
Waar heb jij een olie druk meter

:
Bedoel je niet de olie temperatuur meter , hoe snel die op half staat heb ik nooit opgelet.
Voor de olie druk heb ik alleen een lampje.
Re: Oliedruk R1150RT
Geplaatst: 31 mei 2010, 23:22
door de marcel
hoy
Het is natuurlijk de temp..
Even serieus in de war..
GR..M.. _002 _002
Re: Oliedruk R1150RT
Geplaatst: 01 jun 2010, 07:55
door Electric
Dat hangt er vanaf. Als ik gelijk de snelweg op ga duurt het iets langer vanwege de wind koeling. Rond de 10 minuten is dat meestal...
Woon-werk afstand voor mij is ong 4 km met veel stoplichten. De olie is dan meestal net op temperatuur (halverwege de meter) aan het einde van de rit.
Re: Oliedruk R1150RT
Geplaatst: 02 jun 2010, 20:54
door jaybmw
Oh,ik dacht gelijk aan het bekende ratelen van de kettingspanner die je vaak even hoort op

.Die werkt op oliedruk natuurlijk,vandaar.
In het olie circuit zit ook een thermostaat die de temp regeld en dus open /dicht gaat en zo de olie door de koeler of niet zal laten lopen.
Afhankelijk van omgevingstemp , belasting van de motor enz zal het niet te lang moeten duren voor er wat op de meter verschijnt. Op mijn

gebeurd dit na zo'n 5 min gereden te hebben na koude start,en na 15min 2 streepjes op de display.Na lang en hard gereden te hebben gaattie er boven soms.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Jeroen.
Re: Oliedruk R1150RT
Geplaatst: 02 jun 2010, 21:21
door Berrybeer
jaybmw schreef:Oh,ik dacht gelijk aan het bekende ratelen van de kettingspanner die je vaak even hoort op

.Die werkt op oliedruk natuurlijk,vandaar.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Jeroen.
....nu was ik eerder bij dit topic al een beetje in de war bij de term 'oliedrukmeter'....

....en ik dacht dat ik mijn

(2004) door al 't gepoets.....

inmiddels een beetje kende....maar zit er bij mij ergens een 'kettingspanner' op Jeroen?
Berry
Re: Oliedruk R1150RT
Geplaatst: 02 jun 2010, 21:50
door Inspector Gadget
Dat is de bekende (of beruchte?) "cam-chain tensioner", als de motor nog koud is, (of beter: de linker kant nog niet voldoende olie heeft) kan deze flink lawaai maken.
RubberChicken heeft daar, net als BMW overigens, een oplossing voor bedacht.
Zie navolgende link voor meer informatie;
http://www.ebbo.org/stop_the_rattle.php
Kenny heeft het ook op mijn dame geïnstalleerd en het helpt m.i. echt.
Re: Oliedruk R1150RT
Geplaatst: 02 jun 2010, 22:45
door Berrybeer
...aha......uhh....

...dus.....in voor mij normaal Nederlands.....mijn blok heeft twee distributiekettingen met bijbehorende distributiekettingspanners (3x woordwaarde....), één voor elke cylinder. Die kettingspanners werken op olie(-druk) welke ze verkijgen vanuit de oliecarter zodra de motor loopt. Echter, de kettingspanner van de linkercylinder verliest zijn olie zodra de motor niet meer draait, terwijl de rechter kettingspanner zijn olie bij een niet draaiende motor
niet kan verliezen omdat die 'ondersteboven' gemonteerd zit ten opzichte van de linker..... 8-)
...bij het starten van de motor moet de linker kettingspanner zich eerst vullen met olie alvorens deze zijn taak kan vervullen en zal die distributieketting een fractie 'niet op spanning' staan wat het kortstondige geratel veroorzaakt..
Zijn collega aan de rechterzijde heeft echter al zijn olie nog en kan meteen aan de slag.....
Zoiets....

:
Re: Oliedruk R1150RT
Geplaatst: 02 jun 2010, 23:21
door Inspector Gadget
Zoiets is het inderdaad, en inderdaad duidelijk(er) zo.
Indien gewenst heb ik wel wat links beschikbaar waar men nog dieper op de materie ingaat;
http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/Ca ... rSwap.html
http://advwisdom.hogranch.com/Cam_Chain ... _Parts.pdf
http://www.advrider.com/Wisdom/cam.pdf
Om er maar een paar te geven.
Wanneer je de fiets parkeert, loopt de olie-druk weg uit de standaard kettingspanningzuiger.
De lawaai die je hoort tijdens het starten is de ketting (!) die tegen de kettingspanningrails aan slaat, totdat er genoeg olie-druk opgebouwd is in de kettingspanningzuiger.
Het is aangetoond dat dit over een langere periode de rails kan beschadigen en tot kostbare reparaties kan leiden.
Deze nieuw type kettingspanningzuiger (door BMW op de markt gebacht vanaf bouwjaar 2005) heeft een terugloop klepje die voorkomt dat de druk verloren gaat als de fiets geparkeerd wordt en daarmee je distrubutie-ketting beschermt als je de fiets start.
Het is ansicht heel eenvoudig te vervangen en bevindt zich aan de bovenkant van de linker cylinder, daar waar het blok begint.
Re: Oliedruk R1150RT
Geplaatst: 03 jun 2010, 07:17
door jaybmw
Zo Berry, je vraag is al beantwoord door dutchi . Scheelt mij weer wat werk

! Maar nu weet je van je kettinkjes af in ieder geval.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Jeroen.
Re: Oliedruk R1150RT
Geplaatst: 03 jun 2010, 08:58
door Baird
Vooral geen paniek over dit gebeuren, rustig starten en even een paar seconden stationair laten draaien en het is over. Voor de niet-sleutelaars onder ons is het wel een pittig klusje, voor de meer ervaren is het goed te doen, echt noodzakelijk is het niet.
Re: Oliedruk R1150RT
Geplaatst: 03 jun 2010, 10:14
door Berrybeer
jaybmw schreef:Zo Berry, je vraag is al beantwoord door dutchi . Scheelt mij weer wat werk

! Maar nu weet je van je kettinkjes af in ieder geval.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Jeroen.
Idd Jeroen, heerlijk toch zo'n forum! Ook al zal ik nooit een ervaren sleutelaar aan mijn RT worden, ik wil wél graag weten wat er zoal in mijn motorblok speelt of kan spelen.....

Re: Oliedruk R1150RT
Geplaatst: 03 jun 2010, 20:35
door jaybmw
Berrybeer schreef:jaybmw schreef:Zo Berry, je vraag is al beantwoord door dutchi . Scheelt mij weer wat werk

! Maar nu weet je van je kettinkjes af in ieder geval.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Jeroen.
Idd Jeroen, heerlijk toch zo'n forum! Ook al zal ik nooit een ervaren sleutelaar aan mijn RT worden, ik wil wél graag weten wat er zoal in mijn motorblok speelt of kan spelen.....

Yep,Berry. Zo ist maar net. Het praat wat makkelijker als je er iets van af weet toch? Niemand hoeft een sleutelwonder oid te zijn,en zo met elkaar kun je eens wat evalueren over een en ander. Leuk toch?
Groeten Jeroen.
Re: Oliedruk R1150RT
Geplaatst: 04 jun 2010, 20:24
door Kees BMW
Goedenavond.
Om nog even terug te komen op de olie druk,deze is bij een R 1150 RT ± 5,5 bar het olie druk lampje begint te branden als de druk onder 0,2 bar zakt.