Airbag op de motor

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Airbag op de motor

Ongelezen bericht door Baird »

Om maar eens de kickoff te geven, ik kijk al langer naar dit jack,

http://www.xs4all.nl/~kolff123/videoydcn/video002.html

ik ken de filmpjes van de Honda Goldwing ook met de airbag,
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Pepper

Re: Airbag op de motor

Ongelezen bericht door Pepper »

Zelf heb ik een airbaghesje van het merk Hit-Air en ben er erg tevreden over.

Ik heb hem, helaas, mogen testen: met 110 km/u onderuit op Lelystad. Pak wat mooie brandplekken en gaten, en mijn helm vol met krassen, maar mijn lichaam had nagenoeg niets. Het ambupersoneel, wat mij uit voorzorg helemaal plankte en spinde, en de mensen van de SEH stonden vreemd te kijken.
bolderbast

Ongelezen bericht door bolderbast »

Sow, Pittig!
Wat goed dat je er zo vanaf bent gekomen!

Ik vind het moeilijk om te bedenken waar je allemaal op moet letten met zo'n vest.
Heb met de KNMV gebeld en gevraagd of zij misschien wisten van een vergelijkend onderzoek, maar dat is er (nog) niet.
Van belang is o.a. de opblaassnelheid van de airbag, maar ook hoe dat opblazen 'getriggerd' wordt: Als je met een snoertje vastzit aan je motor en je gaat plat, dan zal de airbag zich in eerste instantie niet opblazen, omdat je nog "te dicht" bij je motor in de buurt bent. Terwijl je dan al wel op de grond ligt.
Hoe ging dat bij jou, Pepper?

Overigens is dit (http://www.youtube.com/watch?v=mo9Vlt5t ... com/page/3)
een filmpje van een airbag die kennelijk op een andere manier 'getriggerd' wordt. Hoe weet ik niet...
(Deze airbag lijkt alleen voor nek en schouders en daarom niet helemaal veilig, maar dat doet even niet terzake. )
Pagif00
Type: R1150RT

Ongelezen bericht door Pagif00 »

Beste Pepper,

Kan jouw ervaring beamen. Ik heb na veel dubben een complete motorjas van Hit-air aangeschaft, type Cruiser (op de Japanse site Hit-air.com heet hij Euro 2). De airbag is een keer afgegaan bij een keermanoeuvre waarbij de motor me uit de hand viel. Opblazen ging perfect. De jas wordt stijf opgeblazen en loopt heel langzaam leeg. Herladen ging gemakkelijk, reserve patroon werd meegeleverd. Ik vind de nekconstructie erg goed. In combinatie met een Schuberth Concept II helm ontstaat een prima aansluiting met de helm die veel bescherming biedt tegen nekletsel. De nekrand drukt opgeblazen tegen de helmrand. De energie die tot knikletsels leidt wordt daardoor effectief afgebouwd. Voordat ik tot aanschaf overging heb ik ook uitgebreid de Spidi Venture neck DPS geprobeerd. Ik vond de kwaliteit van de buitenshell wat dun. In de zomer overigens wel zo luchtig. De Spidi heeft in tegenstelling tot de Hit-air een borstschild om de borst te beschermen tegen een impact van de gaspatroon. Dit is nogal een forse constructie. Van de Hit-air vond ik de airbagconstructie zeer overtuigend. Het opblaaslichaam bestaat uit twee slurven die vanachter de nek voorlangs de schouders onder de armen naar de ruggengraat gaan tot op het stuitje. Hierdoor biedt de jas tegen veel typen impact effectieve bescherming. Ik ben inmiddels op en neer naar Italie met de jas gereden. Jas blijkt helaas niet waterdicht en matig ademend. Draagcomfort is met name zittend op de motorfiets goed. Pasvorm is dan prima. Het gaspatroon drukt dan niet op de borst. Jas is behoorlijk zwaar. Grote rugprotector is zittend op de motorfiets goed voelbaar doch voor mij niet onprettig. De schouder en elleboogprotectors zijn goed gefixeerd in de voering en met uitwendige fixatiebanden en drukknopen nog beter vast te zetten (is bij textieljassen een kritisch punt i.t.t. veel lederen jassen die vaak in de buitenshell ingenaaide protectoren hebben). Prettige bijkomstigheid van beide airbagjassen is dat de brede kraagconstructie met daarin opgenomen het opblaaslichaam prettig breed opstaand uitvalt. Sommige kragen van gewone motorfietsen willen in het gebruik nog wel een dubbel gaan staan of inzakken. Airbagjassen zijn maar beperkt verkrijgbaar in Nederland. In Duitsland heeft de importeur aldaar een kortings- en inruilactie tot eind juni.

Ben benieuwd naar andere ervaringen.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Overige accessoires”