Pagina 1 van 1
krakken ipv klakken
Geplaatst: 20 mei 2010, 10:46
door loekoeboeng
Hallo,
Mijn R1100RT rijdt als een zonnetje, maar het opschakelen van 2 naar 3 gaat niet met de zo typerende BMW-klak. Dit is een krak. Wat ik ook probeer met schakelen, hij krakt van 2 naar 3. Het gebeurt alleen niet als ik in lage toerentallen overschakel dus van 1 naar 2 bij 20 km/h en van 2 naar 3 bij 35 km/h.......
Duidt dit op een verleten tandwiel of kan wellicht andere versnellingsbakolie (ik lees iets over 75W140) helpen........?

Re: krakken ipv klakken
Geplaatst: 20 mei 2010, 22:33
door Gert
Hoi Loekoeboem (wat een naam zeg heeft misschien met het schakelgeluid van 2 naar 3 te maken :lol: ),
Er is hier op het forum al heel wat te lezen over de versnellingsbakken.
Probeer dit eens : Voordat je de koppeling intrekt even met de voet lichte druk naar boven (naar 3) zetten op de versnellinghendel vervolgens koppeling intrekken en schakelen.
Laat maar iets weten.
Groetjes,
Gert
Re: krakken ipv klakken
Geplaatst: 21 mei 2010, 15:53
door loekoeboeng
Gert schreef:Hoi Loekoeboem (wat een naam zeg heeft misschien met het schakelgeluid van 2 naar 3 te maken :lol: ),
Er is hier op het forum al heel wat te lezen over de versnellingsbakken.
Probeer dit eens : Voordat je de koppeling intrekt even met de voet lichte druk naar boven (naar 3) zetten op de versnellinghendel vervolgens koppeling intrekken en schakelen.
Laat maar iets weten.
Groetjes,
Gert
Gert,
Ik had al e.e.a gelezen op het forum en ik heb de manier zoals jij beschrijft een aantal keren geprobeerd, zowel bij hogere toerentallen (ong 4000/4500) als bij lagere toerentallen (rond de 2500) Het gaat al iets beter, maar naar 3 hoor ik dus geen overtuigende klak, maar een krak en als de versnelling er dan inzit en ik koppel, hoor je een kleine tik. Dat hoor ik bij het inleggen van andere versnellingen niet. Als ik schakel bij een heel laag toerental, dan is het gewoon klak..... Maar ik rijd dan in 3 met een bijzonder laagtoerental en moet ik volledig gebruik maken van het koppel van de motor om vaart te maken.
Re: krakken ipv klakken
Geplaatst: 21 mei 2010, 22:22
door Roadrunner
Ververs de versnellingsbakolie met b.v. Castrol MTX volsyntheet. Kost je twee tientjes en na een paar ritten weet je of het helpt of dat er iets ernstigers aan de hand is.
Tom.
Re: krakken ipv klakken
Geplaatst: 22 mei 2010, 11:50
door loekoeboeng
Roadrunner schreef:Ververs de versnellingsbakolie met b.v. Castrol MTX volsyntheet. Kost je twee tientjes en na een paar ritten weet je of het helpt of dat er iets ernstigers aan de hand is.
Tom.
Is dat die 75W140 olie? Ik heb op de site al gezien hoe je eenvoudig je bakolie zelf kunt vervangen
Re: krakken ipv klakken
Geplaatst: 13 jun 2010, 09:12
door loekoeboeng
Inmiddels is de motor weer terug van de dealer. De schakelindicator is vervangen en deze werkt weer zoals deze hoort te werken. Volgens de monteur was het schakelen (geluid) normaal voor BMW. Hij kon geen onregelmatigheden ontdekken. Wel heeft ie een toevoeging aan de olie toegevoegd om die kennelijk wat dikker te maken. Volgens hem zit er standaard 75W90 olie in. Ik merk zelf geen verbetering of verandering. Wat ik wel merk is dat als ik van tevoren druk opbouw om naar drie te gaan hij (af en toe) geruisloos schakelt.... Ik kijk het nog even aan en vervang dan de olie door die volsynthetische olie van Castrol.
De motor is dan wel uit zijn garantie, maar daar heb ik de dealer op gewezen. Die zegt dat e.e.a. dan geen probleem oplevert mocht er iets mis zijn in de bak.
Gelukkig heb ik het Burgerlijk Wetboek aan mijn zijde staan dan.....

Re: krakken ipv klakken
Geplaatst: 13 jun 2010, 13:53
door JohnDC
Al die foefjes met dikkere olie of toevoegingen gaan je niet verder helpen. Volgens mijn bescheiden mening (en ik heb toch al wat ervaring met die bakjes) is je schakelvork ofwel ingelopen, versleten of krom.
Er zitten drie stuks in je bak. Twee op dezelfde as en eentje appart. En het is deze laatste waar het euvel zit. Heb je nog garantie dan weet je wat je te doen staat.

Re: krakken ipv klakken
Geplaatst: 13 jun 2010, 14:25
door loekoeboeng
He JohnDC
Bedankt voor de tip. Ik houd m in mijn achterhoofd. Ik rijd nog even en dan ga ik voor het eind van mijn garantieperiode terug met die optie. En gezien de wettelijke regels moeten ze m maken. Daar heb inmiddels wat ervaring in.

Re: krakken ipv klakken
Geplaatst: 14 jun 2010, 15:53
door JohnDC
Wat ik hierboven heb aangehaald is enkel van toepassing als je schakelpedaal naar behoren proper staat en ingevet op de gewrichtjes. Want dat kan ook moeilijk schakelen veroorzaken. Echter, dat schijnt in jou geval niet aan de orde vermits bij tragere omwentelingen hij zonder meer goed schakeld. Moet het wat sneller gaan lukt het meestal niet zonder kraken, geen klak zoals je beschrijft.
Dus denk ik aan...
Re: krakken ipv klakken
Geplaatst: 17 jun 2010, 10:22
door loekoeboeng
JohnDC schreef:Wat ik hierboven heb aangehaald is enkel van toepassing als je schakelpedaal naar behoren proper staat en ingevet op de gewrichtjes. Want dat kan ook moeilijk schakelen veroorzaken. Echter, dat schijnt in jou geval niet aan de orde vermits bij tragere omwentelingen hij zonder meer goed schakeld. Moet het wat sneller gaan lukt het meestal niet zonder kraken, geen klak zoals je beschrijft.
Dus denk ik aan...
Het is inderdaad precies zoals je omschrijft. Bij rustig rijden waarbij de tandwielen in de bak dus rustig draaien dan gaat het zoals het behoort te zijn. Maar als je wat meer gas geeft en dus sneller optrekt dan is het het van rrrrrrklak en vaak daarna nog gevolgd door (wat ik noem) een natik.....
Dus toch de schakelvork(en)?
Re: krakken ipv klakken
Geplaatst: 17 jun 2010, 10:54
door loekoeboeng
Zojuist ook nog even telefonisch kontakt gehad met Oscar Motorservice uit Nunspeet. Deze onderkende het probleem van de bak en zegt dat er weinig aan te doen valt. Het komt vrnl door een verschil in toerental tussen twee tandwielen Het tandwiel van (in dit geval) de derde versnelling draait langzamer dan de ingeschakelde versnelling. Dit tandwiel ligt als het ware nog los van de as. Bij rustig rijden is het verschil in toerental kleiner en schakelt de bak zoals het behoort. Trek je wat sneller op, dan wordt het verschil in toeren groter, waardoor je dus die rrrrklak krijgt. E.e.a. zou te verminderen zijn door bepaalde olie te gebruiken en dan niet de dikkere olie, omdat door de dikkere olie het toerental van het nog(losliggende) tandwiel belemmerd wordt. Mijns inziens is 75W140 dikkere olie dan 75W90 (of heb ik het nu mis?) Ook de schakelvorken zouden het probleem versterken. Voorheen zat er een o-ring tussen die tandwielen, waardoor je het probleem dus niet hebt. Aftapen van de olie en kijken of er kleine stukjes metaal inzitten kan aantonen dat er weldegelijk slijtage (schade) ontstaat aan de schakelvork of tandwielen. De afspraak staat weer voor 24 juni. De dealer is dus bereid om de bak eens uit mekaar te halen en goed te kijken naar het probleem.

Re: krakken ipv klakken
Geplaatst: 17 jun 2010, 11:49
door JohnDC
Als je dealer zo vriendelijk is om het boeltje open te halen (en dat is serieus wat werk, geloof me!) Kijk dan naar die derde versnelling schakelvork. Is em onderaan de vork ingelopen staat em krom en dient vervangen. Dus aan u om te gaan kijken als het bakje open ligt. (het inlopen zie je door de coating (hard metaal, bruin van kleur)die verdwenen is)
Re: krakken ipv klakken
Geplaatst: 29 jun 2010, 11:12
door loekoeboeng
Vorige week de motor weggebracht. Na te hebben proefgereden en te hebben opgeschakeld bij hogere toerentallen was de dealer ervan overtuigd dat de bak open moest. Daar is hij nu nog mee bezig, maar vast staat in ieder geval dat er twee schakelvorken (gaffels) licht ingelopen waren. Beiden zijn vervangen. Nu alleen nog een nieuwe keerring en dan zou die donderdag weer klaar zijn. Heb zelf weinig tijd gehad om de dealer op zijn "nek" te zitten i.v.m. een overlijden..... maar ik vertrouw erop dat het goed gaat komen.
Re: krakken ipv klakken
Geplaatst: 04 aug 2010, 09:54
door loekoeboeng
Inmiddels genoten van een vakantie en de motor weer opgehaald. De bak schakelt nu stukken prettiger. Het is nog niet optimaal, maar dat is kennelijk de kwaal van deze bak. In ieder geval krijg ik nu niet meer gevoel bij opschakelen naar 3 alsof de bak onder mijn kont vandaan ratelt.....
Re: krakken ipv klakken
Geplaatst: 04 aug 2010, 17:35
door thooms
Wat ik uit eigenervaring zeer te spreken ben is een toevoeging van het merk Fort Voeg difgear toe aan de versnbakolie.
Je zal merken dat de bak erna met een zachte tik er zo in valt .
Ik heb de proef genomen .
Ik doe dit ook bij versnbakken van auto's je kan een bak niet veranderen maar het is net dat beetje dat je tevreden maakt.
Gr Wijnald
Re: krakken ipv klakken
Geplaatst: 04 aug 2010, 17:49
door PaPinkelman
thooms schreef:Fort Voeg difgear
Je bedoelt Forté Diff & Gear Treatment?
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... tment.html
Voor zover ik weet kan je deze producten als particulier niet zomaar kopen, heb je een adres?
Re: krakken ipv klakken
Geplaatst: 04 aug 2010, 23:25
door thooms
Ja die heb ik dat is de garage waar ik werk ..... maar eens kijken je kan forte eens mailen die kunnen jou naar een garage bedrijf sturen meestal een dealer daar zal je het kunnen kopen .
Bij de motor zaken vind jet het niet daar heb ik de difgear treadment nooit zien liggen
Check voor de zekerheid ook even je schakelpedaal of de as wel genoeg vet in zit ik heb deze even gedemonteerd droog en roest zat er tussen