Gehoorbescherming
Moderator: RT_Patrick
- Ralph Romein
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Gehoorbescherming
Vandaag heb ik mij gestort in het oerwoud van de gehoorbescherming. Ik ben uit de oude doppen gegroeid (jawel, oren blijven je leven lang groeien!) en ben dus aan nieuwe toe. Keuzes te over variërend van hart/zacht, leverancier en in prijs niet te vergeten.
Ik dacht, een polletje, dat is lang geleden:-)
Ik dacht, een polletje, dat is lang geleden:-)
Mvg, Ralph Romein


- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: Gehoorbescherming
Hoi.
Ik ga de deur niet uit zonder.
Is een gewoonte geworden, jas aan, proppen in en helm op.
Op het werk ook altijd als ik niet binnen bezig ben.
Krijg elke paar jaar verse van de baas.
Groeten, Paul.
Ik ga de deur niet uit zonder.
Is een gewoonte geworden, jas aan, proppen in en helm op.
Op het werk ook altijd als ik niet binnen bezig ben.
Krijg elke paar jaar verse van de baas.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Re: Gehoorbescherming
Ja hoe ouder hoe groter ze worden zeker als je kinderen er ook zo af en toe eens aan hangen.
Ik ben in de gelukkige situatie dat ik ze op mijn werk aangemeten kan krijgen. Ik heb momenteel van die blauwachtige. Filter wat er in zit is voor luide industrie omgeving (veel hoge tonen), dus niet speciaal voor de motorfiets, maar het werkt goed.
Persoonlijk draag ik ze voor het comfort en omdat ik na een rit wel eens last heb gehad van oorsuizen. Ik reed overigens een vfr en nu een BMW met standaard scherm. Dat zal zeker uitmaken voor de keuze wel of niet...
Ik wil niet meer zonder.
Ik ben in de gelukkige situatie dat ik ze op mijn werk aangemeten kan krijgen. Ik heb momenteel van die blauwachtige. Filter wat er in zit is voor luide industrie omgeving (veel hoge tonen), dus niet speciaal voor de motorfiets, maar het werkt goed.
Persoonlijk draag ik ze voor het comfort en omdat ik na een rit wel eens last heb gehad van oorsuizen. Ik reed overigens een vfr en nu een BMW met standaard scherm. Dat zal zeker uitmaken voor de keuze wel of niet...
Ik wil niet meer zonder.
- Marianne
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)
- Locatie: Scherpenzeel
Re: Gehoorbescherming
Ik rij nooit zonder, ondanks dat ik (bijna) nooit op de snelweg kom. Ik heb mijn oren nodig voor mijn werk, dus ben ik extra zuinig op mijn gehoor.
En als ik eens een heel klein stukje binnen de bebouwde kom rij, zonder, dan mis ik ze.
Ik heb ze bij de opticien laten opmeten, die ook gehoorapparaten doet.
En als ik eens een heel klein stukje binnen de bebouwde kom rij, zonder, dan mis ik ze.
Ik heb ze bij de opticien laten opmeten, die ook gehoorapparaten doet.
Groeten Marianne
Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Re: Gehoorbescherming
Toen ik fjr reed heb ik oordoppen laten aanmeten wegens veel windlawaai.(met c2 helm)
gekocht en de beschermers 1x gebruikt en toen nooit weer ! (ook met c2)
De RT is zo comfortabel en het scherm prima dus bescherming op een RT is volgens mij niet nodig.
Peter

De RT is zo comfortabel en het scherm prima dus bescherming op een RT is volgens mij niet nodig.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Laatst gewijzigd door vioma op 09 mei 2010, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gehoorbescherming
Bij de Nolan N103 had ik vaak zachte protectoren (Alpine MotoSafe) in gebruik, want als ik die niet droeg had ik echt last van het (vooral snelweg-)windgeruis.
Hield, als ik deze protectoren niet gebruikte, na de rit een paar uur lang last van "oor-geruis", heel irritant.
Heb nog overwogen om otoplastieks te laten aanmeten, maar vernam dat dit soms irritatie kan veroorzaken ivm "oor-zweten".
Ik twijfel dus nog even op dat gebied.
Echter, sindsdien ik de Schuberth C3 draag, bemerk ik geen enkel hinder meer van windgeruis, draag zelfs geen plugs meer.
Hield, als ik deze protectoren niet gebruikte, na de rit een paar uur lang last van "oor-geruis", heel irritant.
Heb nog overwogen om otoplastieks te laten aanmeten, maar vernam dat dit soms irritatie kan veroorzaken ivm "oor-zweten".
Ik twijfel dus nog even op dat gebied.
Echter, sindsdien ik de Schuberth C3 draag, bemerk ik geen enkel hinder meer van windgeruis, draag zelfs geen plugs meer.
- Berrybeer
- 2023
- Berichten: 1415
- Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
- Locatie: Uden
Re: Gehoorbescherming
......ook al heb óók ik mijn oren voor mijn werk eigenlijk best wel nodig.....
...op mijn RT heb ik geen oordoppen...(op mijn werk zouden ze af en toe wél handig zijn....dat dan weer wel..
). Mijn Sys 5 helm in combinatie met mijn 47cm Nedplex scherm zorgen ervoor dat ik zelfs regelmatig op de toerenteller moet kijken om te kijken of ze nog loopt.....nou ja...bij wijze van spreken dan... :lol:


- Hazeldonk
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Gehoorbescherming
Ik draag altijd trouw mijn zachte gehoorbeschermers. In de 23 jaar dat ik als machinist bij de Nederlandse Spoorwegen werkte en waar nagenoeg niets aan gehoorbescherming werd gedaan is mijn gehoor erg slecht geworden. Zo slecht zelfs dat ik nu genoodzaakt ben om hoorapparaten te gebruiken omdat ik anders niemand meer goed kan verstaan. Ik mis aan gehoor links 60% en rechts 45%. Dit is volgens de specialist nagenoeg (behalve wat ouderdom) te wijten aan het onbeschermd rondrijden en het is absoluut onomkeerbaar. Wat mij dus rest aan gehoor ben ik erg zuinig op. Het proces is erg sluipend en je merkt het pas echt als je steeds moet vragen "wat zegt U" en dan ben je dus te laat. _002
Ben
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Re: Gehoorbescherming
Ik mis bij de opties 'mijn' optie: ik draag mijn gehoorbeschermers alleen bij (lange) snelwegritten. Op binnenwegen is mijn helm (Schuberth S1Pro) achter mijn windscherm stil genoeg. Op de snelweg krijg ik wel last van turbulentie, dus als ik lange stukken doe, prop ik ze er in.
Ik heb op de Motor beurs 2 nieuwe laten aanmeten. Van de oude ben ik vorig jaar 1 kwijt geraakt. Het zijn harde geworden. Zachte of harde is een kwestie van voorkeur. Het maakt in de werking niets uit en aangezien beiden op maat zijn gemaakt, zal het voor het draagcomfort weinig tot niets uitmaken. Helaas heb ik te kleine oortjes voor een koordje, dus heb ik met een pieleke eraan om ze eruit te halen en ze zijn in de kleur rood uitgevoerd. Mochten ze een keer vallen, zou je ze sneller weer terug kunnen vinden. Doorzichtige vind je nooit meer terug in het gras bijvoorbeeld.
Ik heb op de Motor beurs 2 nieuwe laten aanmeten. Van de oude ben ik vorig jaar 1 kwijt geraakt. Het zijn harde geworden. Zachte of harde is een kwestie van voorkeur. Het maakt in de werking niets uit en aangezien beiden op maat zijn gemaakt, zal het voor het draagcomfort weinig tot niets uitmaken. Helaas heb ik te kleine oortjes voor een koordje, dus heb ik met een pieleke eraan om ze eruit te halen en ze zijn in de kleur rood uitgevoerd. Mochten ze een keer vallen, zou je ze sneller weer terug kunnen vinden. Doorzichtige vind je nooit meer terug in het gras bijvoorbeeld.
Re: Gehoorbescherming
Sinds ik een Schubert J1 draag, gebruik ik nagenoeg geen gehoorbescherming meer.
Alleen als het hard waait wil ik ze nog wel eens in mijn oren proppen
Als ik mijn Garmin gebruik is het sowieso lastig om, in combinatie met speakertjes in mijn helm, lastig om gehoorbescherming te dragen
Voorheen had ik een HJC systeemhelm, daarna een Arai Signet GT en bij beiden was het nodig om gehoorbescherming te dragen.
Groet,
B10
Alleen als het hard waait wil ik ze nog wel eens in mijn oren proppen

Als ik mijn Garmin gebruik is het sowieso lastig om, in combinatie met speakertjes in mijn helm, lastig om gehoorbescherming te dragen

Voorheen had ik een HJC systeemhelm, daarna een Arai Signet GT en bij beiden was het nodig om gehoorbescherming te dragen.
Groet,
B10
- Hazeldonk
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Gehoorbescherming
dat snap ik niet helemaal, ik gebruik dus de G4 van Scala met speakers in mijn helm. Ondanks mijn oordoppen kan ik de Zumo prima verstaan en ook de muziek komt eindeloos goed door, doe je toch aan gehoorbescherming zonder in te leverenBostich10 schreef: Als ik mijn Garmin gebruik is het sowieso lastig om, in combinatie met speakertjes in mijn helm, lastig om gehoorbescherming te dragen![]()
Groet,
B10

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
- Jan-Willem
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 21 apr 2010, 22:21
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R 1200 GS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Deventer
- Locatie: Deventer
Re: Gehoorbescherming
Ik gebruik de harde gehoorbescherming en het is zo veel rustiger dat ik me veel beter kan concentreren op het rijden.
Het is minder vermoeiend.
Dus kan ik meer genieten.
J-W
Het is minder vermoeiend.


![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
rijden is leven, leven is genieten. Je motor rijdt beter als hij is onderhouden door MSA
- Yobotje
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Re: Gehoorbescherming
Ik heb de otoplastics aan laten meten en ondanks dat ik ook last heb van oorzweten wil ik ze absoluut geen moment meer missen, het motorrijden is meer genieten, geconcentreerd op m'n omgeving en m'n duo via de intercom versta ik ook nog steeds. Ik gebruik ze zowel op de binnenwegen als op de grote weg. Ook heb ik geen last meer van oorsuizen na de rit.dutchmidiman schreef:Bij de Nolan N103 Heb nog overwogen om otoplastieks te laten aanmeten, maar vernam dat dit soms irritatie kan veroorzaken ivm "oor-zweten".
Ik twijfel dus nog even op dat gebied.......
Ik kan het een ieder echt aanraden. En uh de motor blijf je horen.

Oudoe ééj!
Theo.

Theo.
Re: Gehoorbescherming
Altijd, altijd en altijd mijn gehoorbescherming in. Ik had ze privé al en nu heb ik ze ook via de baas. Zoals eerder ook al gezegd het sluipt erin en het is onomkeerbaar, dus.... voor mij een simpele keus hierdoor.
Re: Gehoorbescherming
Voor mij 't zelfde eigenlijk. Heb vorig jaar op de motorbeurs een paar harde Earmo's aan laten meten, heb ze op de K75 niet vaak hoeven te gebruiken maar op deMike Philippens schreef:Ik mis bij de opties 'mijn' optie: ik draag mijn gehoorbeschermers alleen bij (lange) snelwegritten.
...
Op de snelweg krijg ik wel last van turbulentie, dus als ik lange stukken doe, prop ik ze er in.


Secundair rijdend, dus lekker toeren, gaat altijd zonder proppen.
De fluit die ik als geluidsman bij een bluesband in de oren heb opgelopen raak ik niet meer kwijt, de rest van 't gehoor wil ik nog even heel houden!
Eric
- Ralph Romein
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Re: Gehoorbescherming
De laatste 12 jaar draag ik oordoppen. Toen de eerste te klein waren geworden heb ik een keer een rit zonder doppen van Leiden naar Groningen gereden. Er stond een harde tegenwind en ik heb tenminsten twee dagen een fluit moeten aanhoren. Wist dat ik mij dat nooit meer zou laten gebeuren. Ik heb ze altijd in als ik ga rijden, lange of korte ritten.
Ik heb autocom en deze staat ingesteld op het geluidsniveau zodat ik het met doppen nog goed kan horen. Zonder doppen rijden is dan ook niet te doen, omdat de muziek dan echt te hard staat.
Ik merk de laatste tijd dat de doppen niet goed meer werken en ik dus weer uit de oordoppen ben gegroeid. Twijfel nog even over Earmo of Schoonenberg.
Ik heb autocom en deze staat ingesteld op het geluidsniveau zodat ik het met doppen nog goed kan horen. Zonder doppen rijden is dan ook niet te doen, omdat de muziek dan echt te hard staat.
Ik merk de laatste tijd dat de doppen niet goed meer werken en ik dus weer uit de oordoppen ben gegroeid. Twijfel nog even over Earmo of Schoonenberg.
Mvg, Ralph Romein


- Hazeldonk
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Gehoorbescherming
Voor wat het waard is, ik heb ze van Schoonenberg en bevallen buitengewoon goed.Ralph Romein schreef: Twijfel nog even over Earmo of Schoonenberg.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Re: Gehoorbescherming
Beter horen, daar zijn de mijne van. Bevallen ook goed. Maar ik verdenk de audiciens ervan dat ze de otoplasten door eenzelfde leverancier laten maken... Dus wordt het een afweging van service en prijs. 

- Michl
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 24 feb 2009, 07:00
- Type: R1200RT
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: Gehoorbescherming
kan iemand wat leveranciers en prijzen erbijzetten aub.?
Dan zou het voor diegenen die nog willen aanschaffen makkelijker zijn om te kiezen.
Alvast dank ervoor.
Groet,
Michl
Dan zou het voor diegenen die nog willen aanschaffen makkelijker zijn om te kiezen.
Alvast dank ervoor.
Groet,
Michl

- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Gehoorbescherming
Ik gebruik otoplastieken (incl. geluid) van Earmo (Zwolle). Deze zijn speciaal voor motorrijders, dempen voldoende en geven bovendien een goed geluid (geen hifi, maar ook zeker geen bagger). Aangesloten op mijn Garmin Zumo, kan ik de aanwijzingen prima verstaan en met een SD-kaart vol mp3'tjes ga ik vrolijk de weg op. Het max. geluidsnivo is beperkt zodat omgevingsgeluiden ook nog hoorbaar zijn en sowieso aanzienlijk minder dan de gemiddelde mp3-speler waarmee de jeugd massaal hun oren aan het verpesten zijn. Voor korte ritjes gebruik ik ook otoplastieken van Earmo maar dan zonder doorgifte van geluid. 't Is wel zaak de doppen met enige regelmaat te controleren op "lekken" en of ze nog wel de goede pasvorm hebben.
Onder het motto: beter meeverlegen dan omverlegen, heb ik altijd een setje Ohropax als reserve in de motor.
Onder het motto: beter meeverlegen dan omverlegen, heb ik altijd een setje Ohropax als reserve in de motor.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Re: Gehoorbescherming
Ik gebruik al jaren die wegwerpdingen. Een setje gaat een tijdje mee totdat ik er bv. een kwijt ben. Dan neem ik weer een "vers" setje. Ik heb ook ooit 'ns een set harde (voor m'n werk) aangemeten gekregen. Die vond ik echter minder fijn voor gebruik op de motor. Ik ben dus bij die wegwerpjongens gebleven.Hebben er hier leden ervaring met wegwepdoppen en zachte (aangemeten) doppen ? Dan hoor ik graag voor- en nadelen van beide. Ik ben dan benieuwd naar de demping. Volgens mij dempen de wegwerp alles en dat is niet altijd handig.
Voordelen van wegwerp in ieder geval:
-goedkoop.
-pasvorm blijft goed.
Nadelen:
-meer afval.
-minder makkelijk "inbrengen" ( denk ik).
Voordelen van wegwerp in ieder geval:
-goedkoop.
-pasvorm blijft goed.
Nadelen:
-meer afval.
-minder makkelijk "inbrengen" ( denk ik).
- Ralph Romein
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Re: Gehoorbescherming
Ik heb van de week mijn nieuwe gehoorbeschermers opgehaald. Heb ze aangeschaft bij Beter Horen (merk: Comfoor). Moet zeggen dat ze goed zitten en ook goed dempen. Het zijn zachte oorplastieken. Prijs was € 112,00.
Mvg, Ralph Romein


Re: Gehoorbescherming
Ik heb harde gehoorbeschermers op maat gemaakt.
Ik heb ze ongeveer al 3 jaar.. en heb ze vorig jaar laten doormeten en ze hebben er binnenin iets anders in gezet zodat het weer de optimale bescherming geeft.
Denk wel dat ik volgend jaar zachte ga nemen (zodat ik ook weet hoe die zijn)
Ik gebruik ze altijd en kan goed communiceren met mijn wederhelft
( ja ik kan ze goed verstaan :-) )
Ik heb ook een gehoorbeschadiging door mijn werk opgelopen, dus wat ik nog heb wil ik graag houden.
Ik heb ze ongeveer al 3 jaar.. en heb ze vorig jaar laten doormeten en ze hebben er binnenin iets anders in gezet zodat het weer de optimale bescherming geeft.
Denk wel dat ik volgend jaar zachte ga nemen (zodat ik ook weet hoe die zijn)
Ik gebruik ze altijd en kan goed communiceren met mijn wederhelft

Ik heb ook een gehoorbeschadiging door mijn werk opgelopen, dus wat ik nog heb wil ik graag houden.
Re: Gehoorbescherming
Ik gebruik al meer dan 10 jaar aangemeten oordoppen. Heb ze helaas pas aan laten meten nadat beschadiging was geconstateerd. Zonder of met doppen kun je vergelijken met het rijden in een Lelijk-eend of een Rolls, als je de rust eenmaal gewend bent wil je niets anders meer.
Ik heb de luxe dat ik kan kiezen uit doppen met verschillende demping (maximale demping voor woonwerk en minder demping voor tour/duo ritten). Verder heb ik ook nog een setje harde doppen die ik weinig gebruik omdat ik zachte veel comfortabeler vind.
Eric
Ik heb de luxe dat ik kan kiezen uit doppen met verschillende demping (maximale demping voor woonwerk en minder demping voor tour/duo ritten). Verder heb ik ook nog een setje harde doppen die ik weinig gebruik omdat ik zachte veel comfortabeler vind.
Eric
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Gehoorbescherming
Afgelopen vrijdag even voor service weggebracht naar Earmo. Doorgifte geluid rechterkanaal uitgevallen (kabelbreuk?).blackers schreef:Ik gebruik otoplastieken (incl. geluid) van Earmo (Zwolle). Deze zijn speciaal voor motorrijders, dempen voldoende en geven bovendien een goed geluid (geen hifi, maar ook zeker geen bagger). Aangesloten op mijn Garmin Zumo, kan ik de aanwijzingen prima verstaan en met een SD-kaart vol mp3'tjes ga ik vrolijk de weg op. Het max. geluidsnivo is beperkt zodat omgevingsgeluiden ook nog hoorbaar zijn en sowieso aanzienlijk minder dan de gemiddelde mp3-speler waarmee de jeugd massaal hun oren aan het verpesten zijn. Voor korte ritjes gebruik ik ook otoplastieken van Earmo maar dan zonder doorgifte van geluid. 't Is wel zaak de doppen met enige regelmaat te controleren op "lekken" en of ze nog wel de goede pasvorm hebben.
Onder het motto: beter meeverlegen dan omverlegen, heb ik altijd een setje Ohropax als reserve in de motor.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Re: Gehoorbescherming
Ik heb een tijd geleden mezelf zachte otoplastieken laten aanmeten (je oor wordt vol met prut gespoten, en hier wordt een afgietsel van gemaakt). Dit was een speciele aanbieding, voor motorrijders nog wel.
Toch heb ik er niet echt plezierige ervaringen mee.
Doordat een helm altijd ietswat op het gezicht (en dus ook de oren) drukt wordt dat door de otoplastieken naar mijn binnenoor doorgezet.
Zeker tijdens langere ritten zorgt dit voor een zeer onaangename en scherpe pijn in mijn beide oren. Dit wordt zelfs zo erg dat ik op m'n tanden moet bijten als ik m'n helm afzet.
Toch heb ik er niet echt plezierige ervaringen mee.
Doordat een helm altijd ietswat op het gezicht (en dus ook de oren) drukt wordt dat door de otoplastieken naar mijn binnenoor doorgezet.
Zeker tijdens langere ritten zorgt dit voor een zeer onaangename en scherpe pijn in mijn beide oren. Dit wordt zelfs zo erg dat ik op m'n tanden moet bijten als ik m'n helm afzet.
- Ralph Romein
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Re: Gehoorbescherming
Eddyedje, dit is echt niet nodig. Ik zou teruggaan met de klacht! Goede gehoorbeschermers voel je nauwelijk, ook niet na een aantal dagen dragen.Eddyedje schreef:Ik heb een tijd geleden mezelf zachte otoplastieken laten aanmeten (je oor wordt vol met prut gespoten, en hier wordt een afgietsel van gemaakt). Dit was een speciele aanbieding, voor motorrijders nog wel.
Toch heb ik er niet echt plezierige ervaringen mee.
Doordat een helm altijd ietswat op het gezicht (en dus ook de oren) drukt wordt dat door de otoplastieken naar mijn binnenoor doorgezet.
Zeker tijdens langere ritten zorgt dit voor een zeer onaangename en scherpe pijn in mijn beide oren. Dit wordt zelfs zo erg dat ik op m'n tanden moet bijten als ik m'n helm afzet.
Mijn vorige gehoorbeschermers staken te ver uit mijn oren, waardoor de helm op de beschermers drukte. Dat is storend en daarom ben ik teruggegaan en heb de buitenkant laten verkleinen. Heb er jaren lol van gehad!
Mvg, Ralph Romein


- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Gehoorbescherming
En inmiddels weer opgehaald. Inderdaad een kabelbreuk. Waarschijnlijk gebeurd bij het afzetten van de helm; eigen schuld.blackers schreef:Afgelopen vrijdag even voor service weggebracht naar Earmo. Doorgifte geluid rechterkanaal uitgevallen (kabelbreuk?).blackers schreef:Ik gebruik otoplastieken (incl. geluid) van Earmo (Zwolle). Deze zijn speciaal voor motorrijders, dempen voldoende en geven bovendien een goed geluid (geen hifi, maar ook zeker geen bagger). Aangesloten op mijn Garmin Zumo, kan ik de aanwijzingen prima verstaan en met een SD-kaart vol mp3'tjes ga ik vrolijk de weg op. Het max. geluidsnivo is beperkt zodat omgevingsgeluiden ook nog hoorbaar zijn en sowieso aanzienlijk minder dan de gemiddelde mp3-speler waarmee de jeugd massaal hun oren aan het verpesten zijn. Voor korte ritjes gebruik ik ook otoplastieken van Earmo maar dan zonder doorgifte van geluid. 't Is wel zaak de doppen met enige regelmaat te controleren op "lekken" en of ze nog wel de goede pasvorm hebben.
Onder het motto: beter meeverlegen dan omverlegen, heb ik altijd een setje Ohropax als reserve in de motor.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
- AGVerheij
- Berichten: 869
- Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
- Locatie: Utrecht
Re: Gehoorbescherming
Ik rij ook altijd met doppen in. Had een setje harde die na verloop van tijd niet goed meer pasten
Nu bij Schooneberg een set zachte van Exinore laten aanmeten, met het ER25 filter. Ik voel ze niet zitten, en omdat dit model is ontwikkeld voor muzikanten (lineaire demping over vrijwel alle frequenties) blijft alles hoorbaar maar wel een stuk zachter
Ik heb wel gemerkt dat de plaats van mijn helm t.o.v. het windscherm enorm veel verschil maakt, en het merk/type helm vast ook wel. Gebruik nu een Caberg JustissimoGT, maar ga deze wellicht binnenkort vervangen door een C3.
Groets, Gerbert

Nu bij Schooneberg een set zachte van Exinore laten aanmeten, met het ER25 filter. Ik voel ze niet zitten, en omdat dit model is ontwikkeld voor muzikanten (lineaire demping over vrijwel alle frequenties) blijft alles hoorbaar maar wel een stuk zachter

Ik heb wel gemerkt dat de plaats van mijn helm t.o.v. het windscherm enorm veel verschil maakt, en het merk/type helm vast ook wel. Gebruik nu een Caberg JustissimoGT, maar ga deze wellicht binnenkort vervangen door een C3.

- Marianne
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)
- Locatie: Scherpenzeel
Re: Gehoorbescherming
Ik rij eigenlijk nooit snelweg, maar wel altijd met oordoppen in. Is dit nu wel echt nodig?
Ik draag een Schubert C2 en op maat gemaakte doppen.
Het gaat mij namelijk ergeren dat ik mensen niet kan verstaan, zoals mijn man, als we, beiden met onze helm op iets willen overleggen (geen communicatiesetje) of de juffrouw bij het tankstation. Maar ik ben wel zuinig op mijn gehoor.

Het gaat mij namelijk ergeren dat ik mensen niet kan verstaan, zoals mijn man, als we, beiden met onze helm op iets willen overleggen (geen communicatiesetje) of de juffrouw bij het tankstation. Maar ik ben wel zuinig op mijn gehoor.
Groeten Marianne
Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Re: Gehoorbescherming
Het grootste gevaar is windgeruis, en naar wat ik begrepen heb zo vanaf rond de 70 ~ 80km/uur is het volume (geluidsdruk, Decibels, oftewel Db's) dusdanig hoog dat er mogelijk gehoorschade kan ontstaan.
De "killer" is niet zo zeer voor de incidentele rijder maar vooral het langdurig blootgesteld worden aan deze windgeruis, dus na een paar uur en dan veelvuldig cq. herhaaldelijk.
Dat is wat ik althans zoal begrepen heb.
Als je een goede helm hebt, sluit deze dusdanig goed af dat de windgeruis heel minimaal zou moeten zijn.
Ik merk met mijn Schuberth C3 dat ik geen oordoppen meer nodig heb. Als ik met een normale stem praat kan men mij prima verstaan, en je hoort alleen dat de stem enigszins "anders" klinkt door de padding die tegen mijn wangen drukt.
Als ik daarentegen met mijn Nolan N103 helm rij, heb ik, als ik geen oordoppen draag, na ca. 30 minuten veel irritatie van het windgeruis, en gedurende een langere periode nadat ik gestopt ben voor enkele uren een hele irritatie fluittoon in de oren.
Veel hangt af m.i. af van hoe goed de helm je past, hoe goed deze afsluit en de vorm van je hoofd.
Naast de vormgeving van de motor, stand de ruit, lengte van de bestuurder e.d.
De "killer" is niet zo zeer voor de incidentele rijder maar vooral het langdurig blootgesteld worden aan deze windgeruis, dus na een paar uur en dan veelvuldig cq. herhaaldelijk.
Dat is wat ik althans zoal begrepen heb.
Als je een goede helm hebt, sluit deze dusdanig goed af dat de windgeruis heel minimaal zou moeten zijn.
Ik merk met mijn Schuberth C3 dat ik geen oordoppen meer nodig heb. Als ik met een normale stem praat kan men mij prima verstaan, en je hoort alleen dat de stem enigszins "anders" klinkt door de padding die tegen mijn wangen drukt.
Als ik daarentegen met mijn Nolan N103 helm rij, heb ik, als ik geen oordoppen draag, na ca. 30 minuten veel irritatie van het windgeruis, en gedurende een langere periode nadat ik gestopt ben voor enkele uren een hele irritatie fluittoon in de oren.
Veel hangt af m.i. af van hoe goed de helm je past, hoe goed deze afsluit en de vorm van je hoofd.
Naast de vormgeving van de motor, stand de ruit, lengte van de bestuurder e.d.
Re: Gehoorbescherming
Mensen die denken dat ze met een goede helm wel een kort ritje kunnen maken zonder gehoorbescherming komen bedrogen uit:

Dus 3 tot 4 minuten rijden met een snelheid van 100km/u zorgt al voor blijvende gehoorbeschadiging. Misschien dat een "stille" helm er hooguit een minuutje bijdoet, maar meer echt niet!
Dus eigenwijze mensen kopen een dure stille helm en besparen een paar tientjes voor de gehoorbescherming.

Dus 3 tot 4 minuten rijden met een snelheid van 100km/u zorgt al voor blijvende gehoorbeschadiging. Misschien dat een "stille" helm er hooguit een minuutje bijdoet, maar meer echt niet!
Dus eigenwijze mensen kopen een dure stille helm en besparen een paar tientjes voor de gehoorbescherming.
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Gehoorbescherming
Vanaf dag 1 oordoppen gebruikt. Eerst de bekende "gele" doppen, daarna vormbare waxdoppen en daarna otoplastieken.Marruk8865 schreef:Mensen die denken dat ze met een goede helm wel een kort ritje kunnen maken zonder gehoorbescherming komen bedrogen uit:
Dus 3 tot 4 minuten rijden met een snelheid van 100km/u zorgt al voor blijvende gehoorbeschadiging. Misschien dat een "stille" helm er hooguit een minuutje bijdoet, maar meer echt niet!
Dus eigenwijze mensen kopen een dure stille helm en besparen een paar tientjes voor de gehoorbescherming.
Mijn gehoor is in de jaren 70 verpest met concerten van hard-rock groepen á la Deep Purple en Rainbow (tinnitus=permanent suizen).
Om verdere schade te beperken ga ik zelden nog naar concerten. Als ik het echt niet kan laten, dan heb ik professionele oordoppen in die minimaal 40dB dempen. Zo loop je bij een concert van plm. 105/110dB geen extra schade meer op.
Terug naar de motor. De otoplastieken in combinatie met BMW-helm/goed scherm geven een goede bescherming. Mijn gehoor is de laatste 5 jaar niet slechter geworden.
Tegen de jongeren onder ons zou ik willen zeggen: beschermen is noodzaak, beschadiging is onomkeerbaar
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Re: Gehoorbescherming
Ik denk dat hier een nuance op zijn plaats is.Marruk8865 schreef:Dus 3 tot 4 minuten rijden met een snelheid van 100km/u zorgt al voor blijvende gehoorbeschadiging. Misschien dat een "stille" helm er hooguit een minuutje bijdoet, maar meer echt niet!
Dus eigenwijze mensen kopen een dure stille helm en besparen een paar tientjes voor de gehoorbescherming.
Ik neem aan dat de waarde van 102 dB voor windgeruis met een helm in de volle wind is.
Vraag is ook of dit een open / jet helm (al dan niet met schermpje) is of een goede / gesloten integraal helm.
Ik heb een systeem helm en zit altijd volledig uit de wind achter mijn scherm en heb normaal gesproken eigenlijk ook geen last van turbulentie.
Dus ik ga er van uit dat de waarde in mijn situatie, en bij de meeste BMW's met een groot scherm, (veel) lager zal zijn.
Ik heb nooit last van oorsuizen o.i.d. na het rijden, zelfs niet na een uur of wat op hoge snelheid op de snelweg.
Maar ik ben het er wel mee eens dat voorkomen beter is dan gehoorschade oplopen.
Dus bij twijfel zeker gehoorbescherming nemen.
- Marianne
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)
- Locatie: Scherpenzeel
Re: Gehoorbescherming
Het is mij helemaal duidelijk. Ik blijf mijn gehoorbescherming gewoon dragen, zoals ik dus al jaren doe en dan in combinatie met mijn zeer stille helm. Ondanks dat ik (bijna) nooit harder rij als 100km/h omdat ik eigenlijk nooit op de snelweg kom.
Ik ben namelijk te zuinig op mijn gehoor, zeker omdat ik deze op mijn werk echt nodig heb. (Ik werk op een meldkamer, dus telefoon en mobilofoon).
Ik ben namelijk te zuinig op mijn gehoor, zeker omdat ik deze op mijn werk echt nodig heb. (Ik werk op een meldkamer, dus telefoon en mobilofoon).
Groeten Marianne
Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Gehoorbescherming
Mijn advies is: altijd gehoorbescherming nemen.Jan R1200RT schreef:Dus bij twijfel zeker gehoorbescherming nemen.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Re: Gehoorbescherming
consumentenbond heeft recent gehoorbeschermers getest, met name ook gelet op het doorlaten van geluid ivm conserten en dergelijke. Conclusie is dat de de gwone pluggen van de dhz keten prima voldoen bij het stoppen van geluid, maar verder dan ook niets doorlaten. De aangemeten otoplastieken staan op 1 en 2 prijs >120 euro op plek drie kant en klare alpine dopjes voor 19 euro. op 4 oprolpluggen van otalgan voor 3 euro per 2 paar.
Afhankelijk van je wensen kun je er je voordeel mee doen.
Afhankelijk van je wensen kun je er je voordeel mee doen.
Re: Gehoorbescherming
Helaas heb ik reeds een gehoorbeschadiging opgelopen door het motorrijden. Toen ik in 1980 met motorrijden begon was het dragen van gehoorbescherming op de motor totaal onbekend. Na een lange rit suisde je oren behoorlijk. Achteraf weet ik dat dit een teken is van een mogelijke gehoorbeschadiging. Bij een keuring in 1989 kwam aan het licht dat ik een bepaalde frequentie niet meer kon horen. En ja: dat was precies de frequentie van het windgeruis dat tijdens het motorrijden optreedt....
Om het niet erger te maken dan het is draag ik nu al jaren altijd otoplastieken (op maat gemaakte oordoppen). Dat ik iedereen die op de motor stap aanraad om gehoorbescherming te dragen (ook die vriend(in) die maar soms achterop meegaat) lijkt me duidelijk.
, Arie
Om het niet erger te maken dan het is draag ik nu al jaren altijd otoplastieken (op maat gemaakte oordoppen). Dat ik iedereen die op de motor stap aanraad om gehoorbescherming te dragen (ook die vriend(in) die maar soms achterop meegaat) lijkt me duidelijk.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
- Jan de BMW-man
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:05
- Type: R1100RT
- Bijz: 1998, antraciet
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Krimpenerwaard
- Locatie: Stolwijk
Re: Gehoorbescherming
Ik rij al jaren altijd met die zachte proppen van Alpine, wat voor soort rit het ook is. Kost me twee tientjes voor een setje en ik doe er pakweg 2 jaar mee.
Zitten prima en dempen goed, zeker met het gele dempertje. Ik wil graag m'n gehoor behouden zoals het nu is (gelukkig zonder schade) ook al heb ik een Schuberth Concept die dan zo stil moet zijn.
Gr, Jan
Zitten prima en dempen goed, zeker met het gele dempertje. Ik wil graag m'n gehoor behouden zoals het nu is (gelukkig zonder schade) ook al heb ik een Schuberth Concept die dan zo stil moet zijn.
Gr, Jan
- aartjw
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 19 mar 2010, 19:19
- Type: R1200RT
- Bijz: BMW Navigator VI
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: R'dam
Re: Gehoorbescherming
Ik ben fanatiek gebruiker van één op maat gemaakte oordop; ik heb namelijk maar één werkend oor en daar ben ik zuinig op _002 Het is niet bekend hoe ik aan dat dove oor ben gekomen; ik weet niet anders dan dat ik het altijd al gehad heb.
Ik zou dan ook feitelijk het gebruik van otoplastieken verplicht willen stellen, maar daar zullen wel weer te veel bezwaren aan kleven. Het is ook hier zoals met veel andere dingen: je merkt pas dat er iets mis is als het al (veel) te laat is.
Bij het praten van de Zumo door de speakertjes die ik sinds kort in m'n (BMW-)systeemhelm heb ingebouwd ondervind ik geen last van de plastiekjes; mijn gids is prima te verstaan.
Mijn beschermer is van Audisafe; ik heb 'm op de beurs in Utrecht aan laten meten toen ik net m'n motor gekocht had. Was wel even problematisch, want de verkoper wilde eerst niet geloven dat ik er maar één nodig had. Ik heb gekozen voor een blauwe; past mooi bij de kleur van de motor
.
Maar toen merkte ik wel voor het eerst dat je met zo'n handicap moet kunnen praten als Brugman. De speakertjes van de Zumo bijvoorbeeld: ik heb er feitelijk maar één nodig, maar ik krijg er twee. En al ging ik op mijn handen de horlepiep dansen in de winkel, het bleven er twee. Nou ja, heb ik tenminste een reserve :-)
Wel vervelend is dat ik sinds een paar jaar last heb van steeds erger wordende tinnitus. En met maar een werkend oor is dat heel vervelend
Ik zou dan ook feitelijk het gebruik van otoplastieken verplicht willen stellen, maar daar zullen wel weer te veel bezwaren aan kleven. Het is ook hier zoals met veel andere dingen: je merkt pas dat er iets mis is als het al (veel) te laat is.
Bij het praten van de Zumo door de speakertjes die ik sinds kort in m'n (BMW-)systeemhelm heb ingebouwd ondervind ik geen last van de plastiekjes; mijn gids is prima te verstaan.
Mijn beschermer is van Audisafe; ik heb 'm op de beurs in Utrecht aan laten meten toen ik net m'n motor gekocht had. Was wel even problematisch, want de verkoper wilde eerst niet geloven dat ik er maar één nodig had. Ik heb gekozen voor een blauwe; past mooi bij de kleur van de motor

Maar toen merkte ik wel voor het eerst dat je met zo'n handicap moet kunnen praten als Brugman. De speakertjes van de Zumo bijvoorbeeld: ik heb er feitelijk maar één nodig, maar ik krijg er twee. En al ging ik op mijn handen de horlepiep dansen in de winkel, het bleven er twee. Nou ja, heb ik tenminste een reserve :-)
Wel vervelend is dat ik sinds een paar jaar last heb van steeds erger wordende tinnitus. En met maar een werkend oor is dat heel vervelend

Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Re: Gehoorbescherming
Ik heb ze ook altijd in,(maat gemaakte van het werk) kan niet zonder
wel merk ik dat je kleine rammeltje, tikjes enz. van de motor niet hoort. kans op te lang doorrijden met een mankement.
Jasper

wel merk ik dat je kleine rammeltje, tikjes enz. van de motor niet hoort. kans op te lang doorrijden met een mankement.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Jasper
Re: Gehoorbescherming
Zag vandaag op het vliegtuig dat het personeel aan boord ondertussen ook al pluggen in hun oren dragen.
Doet je wel nadenken, ook als passagier.
Doet je wel nadenken, ook als passagier.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Gehoorbescherming
dutchmidiman schreef:Zag vandaag op het vliegtuig dat het personeel aan boord ondertussen ook al pluggen in hun oren dragen.
Doet je wel nadenken, ook als passagier.
Die maken natuurlijk wel iets meer uren dan jij als passagier, grens blijft 80dba.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Keeze
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 10 sep 2010, 15:21
- Type: R1150RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Oosterhout nb
- Locatie: Oosterhout nb
Re: Gehoorbescherming
Na altijd met de 19-euro plugjes van Alpine gereden te hebben heb ik gisteren opto's aan laten meten. Ik rijd nagenoeg nooit zonder. Soms, een korte rit binnen de kom, maar dan mis ik ze al.
Ik was voor een bril bij Hans en daar was toevallig de audicien ook aanwezig. Ben benieuwd naar hun kwaliteit. Prijs voor zachte exemplaren: 85 euro.
Groet,
Kees (audiofiel en is als de dood zijn gehoor te beschadigen)
Ik was voor een bril bij Hans en daar was toevallig de audicien ook aanwezig. Ben benieuwd naar hun kwaliteit. Prijs voor zachte exemplaren: 85 euro.
Groet,
Kees (audiofiel en is als de dood zijn gehoor te beschadigen)
Re: Gehoorbescherming
ik heb nooit oorbescherming in op de motor:geen last van lawaai met mijn shuberth c3 en bovendien wil ik goed kunnen horen wat er verder nog allemaal op de weg gebeurd :roll:
Re: Gehoorbescherming
_002 _003dirk de wit schreef:ik heb nooit oorbescherming in op de motor:geen last van lawaai met mijn shuberth c3 en bovendien wil ik goed kunnen horen wat er verder nog allemaal op de weg gebeurd :roll:
Re: Gehoorbescherming
Oordoppen altijd dragen. Kijk nog eens naar het lijstje met geluidniveaus eerder in dit draadje en trek je conclusie. Er treedt gehoorschade op als je langer dan een kwartier in een omgeving bent met een geluidsdruk hoger dan 85 dB(A). En zo hard is dat niet... Windruis bij 100 km/u (zal inderdaad wel niet achter een scherm zijn) niet langer dan 3,5 minuut...
Meer wil ik er niet over kwijt...
Meer wil ik er niet over kwijt...
- R1200RT-LE
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:44
- Type: R1200RT
- Bijz: Lifestyle Edition
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Betuwe
- Locatie: Betuwe
Re: Gehoorbescherming
Ik heb oordoppen laten aanmeten en kreeg van de knmv toen korting.
Tot op de dag van vandaag draag ik ze zelfs in mijn Schuberth C3 .... omdat het zo lekker rustig is .. :)
Tot op de dag van vandaag draag ik ze zelfs in mijn Schuberth C3 .... omdat het zo lekker rustig is .. :)
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Re: Gehoorbescherming
Ik zie dat er heel veel verschillende opties zijn, mijn oplossing wil ik jullie echter niet onthouden.
Ik heb een systeem helm die niet geheel geruisloos is. Daarom gebruik ik een noise-cancellation headphone van Audio-Technica (QuietPoint ATH-ANC3). Deze kost ca. 80 Euro (oorspronkelijk gekocht op de luchthaven i.v.m. vele vliegreizen en toen bedacht dat het voor de motor een goede optie zou zijn). De sensoren voor de ruisonderdrukking zijn aangebracht in de oorpluggen. Ze zitten (bij mij) comfortabel, ook in de helm. Daarnaast is er een jack aan bevestigd zodat je MP3 speler (iPhone, Ipod) er aan kan hangen. De muziek hoeft dan ook niet zo hard te staan om het toch goed te kunnen horen. Erg prettig, geen last van 'oorzweten' en geen vervelende ruis. Afwijkende achtergrond-geluiden (zoals ambulance, politie, toeters etc.) zijn goed hoorbaar aangezien ze geen 'achtergrondruis' zijn.
Hoe het met dit systeem moet als ik een communicatie (bluetooth) wil aanleggen weet ik nog niet
: , vandaar dat ik die ook nog niet heb.
Groeten,
P@
Ik heb een systeem helm die niet geheel geruisloos is. Daarom gebruik ik een noise-cancellation headphone van Audio-Technica (QuietPoint ATH-ANC3). Deze kost ca. 80 Euro (oorspronkelijk gekocht op de luchthaven i.v.m. vele vliegreizen en toen bedacht dat het voor de motor een goede optie zou zijn). De sensoren voor de ruisonderdrukking zijn aangebracht in de oorpluggen. Ze zitten (bij mij) comfortabel, ook in de helm. Daarnaast is er een jack aan bevestigd zodat je MP3 speler (iPhone, Ipod) er aan kan hangen. De muziek hoeft dan ook niet zo hard te staan om het toch goed te kunnen horen. Erg prettig, geen last van 'oorzweten' en geen vervelende ruis. Afwijkende achtergrond-geluiden (zoals ambulance, politie, toeters etc.) zijn goed hoorbaar aangezien ze geen 'achtergrondruis' zijn.
Hoe het met dit systeem moet als ik een communicatie (bluetooth) wil aanleggen weet ik nog niet

Groeten,
P@

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 28192 Weergaves
-
Laatste bericht door WernerB