Juridische aspecten van tussendoor de file rijden
Moderator: RT_Patrick
- dhr
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Alpine Weiss
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Locatie: Hoorn NH
- Contacteer:
Juridische aspecten van tussendoor de file rijden
Gespot op het Internet: een scriptie van een student rechten over de wettelijke kaders rondom tussen de files door rijden. Ook met info hoe andere EU landen het geregeld hebben.
Leesbaar en interessant, ook omdat het niet verschrikkelijk diep gaat of specialistisch is.
http://www.honda-deauville.nl/documents ... e_file.pdf
hgr
Kees
Leesbaar en interessant, ook omdat het niet verschrikkelijk diep gaat of specialistisch is.
http://www.honda-deauville.nl/documents ... e_file.pdf
hgr
Kees
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Re: Juridische aspecten van tussendoor de file rijden
Goeie vondst, thx
Even dacht ik in het begin dat ze het over mij had: Jeroen, A2, aangereden tijdens tussen file doorrijden. Gelukkig kwam ik er heel wat beter vanaf dan mijn naamgenoot...

Even dacht ik in het begin dat ze het over mij had: Jeroen, A2, aangereden tijdens tussen file doorrijden. Gelukkig kwam ik er heel wat beter vanaf dan mijn naamgenoot...
Re: Juridische aspecten van tussendoor de file rijden
interessant stukje, nuttige info, maar het blijft altijd oppassen geblazen. Er zijn ook altijd automobilisten die je niet zien, of juist wel en dan denken dat het niet mag. Maar goed om te weten dat het dus wettelijk niet verboden is. Het mag dus!!
De gedrags regels had ik al een keer van de KLPD gekregen. Zij vonden het nodig mij een geel papiertje te geven toen ik stapvoets, maar wel net over de vluchtstrook naast invoegstrook rustig langs de auto's reed. Anders stond ik nog stil met de motor in de file
.
Kost je overigens wel € 200,- dus pas op daarmee...
De gedrags regels had ik al een keer van de KLPD gekregen. Zij vonden het nodig mij een geel papiertje te geven toen ik stapvoets, maar wel net over de vluchtstrook naast invoegstrook rustig langs de auto's reed. Anders stond ik nog stil met de motor in de file

Kost je overigens wel € 200,- dus pas op daarmee...
- Gambit2011
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 28 apr 2010, 01:00
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ede
- Locatie: Ede
Re: Juridische aspecten van tussendoor de file rijden
sanderh schreef:interessant stukje, nuttige info, maar het blijft altijd oppassen geblazen. Er zijn ook altijd automobilisten die je niet zien, of juist wel en dan denken dat het niet mag. Maar goed om te weten dat het dus wettelijk niet verboden is. Het mag dus!!
De gedrags regels had ik al een keer van de KLPD gekregen. Zij vonden het nodig mij een geel papiertje te geven toen ik stapvoets, maar wel net over de vluchtstrook naast invoegstrook rustig langs de auto's reed. Anders stond ik nog stil met de motor in de file.
Kost je overigens wel € 200,- dus pas op daarmee...
Erg flauw van de mannen in blauw, had dan een waarschuwing gegeven.
Waarschijnlijk waren ze jaloers omdat ze zelf stil stonden( of omdat ze niet meer in de Porsche 911 mogen rijden)
Greetz Vincent
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Motorhistorie:
Suzuki Intruder vs 700 (1986) van 05-05-2004 t/m heden
BMW R 1100 RT (1996) van 07-08-2009 t/m 19-07-2017
Triumph Sprint ST 1050 (2010) van 19-07-2017 t/m heden
Motorhistorie:
Suzuki Intruder vs 700 (1986) van 05-05-2004 t/m heden
BMW R 1100 RT (1996) van 07-08-2009 t/m 19-07-2017
Triumph Sprint ST 1050 (2010) van 19-07-2017 t/m heden
Re: Juridische aspecten van tussendoor de file rijden
zeker flauw, maar zo zijn ze af en toe, strikt genomen hebben ze gelijk.
Enne tja ze reden in een Opel Vectra....... dus
Enne tja ze reden in een Opel Vectra....... dus

Re: Juridische aspecten van tussendoor de file rijden
Kees,
Dank je wel voor deze link naar informatie waar ik een hele tijd opzoek ben geweest.
Ik kan bevestigen dat de UK een bikers paradijs is.
Gr,
Kenny
Dank je wel voor deze link naar informatie waar ik een hele tijd opzoek ben geweest.
Ik kan bevestigen dat de UK een bikers paradijs is.
Gr,
Kenny
Re: Juridische aspecten van tussendoor de file rijden
Politie jaloers...verzin iets beters. Onzin natuurlijk. Als ze het van 1 toestaan, kunnen ze een ander niet bekeuren. Want als jij dat ziet, vindt je dát weer flauw. Dus ja, wat wil je nou? Nee, men moet een lijn trekken, en je mag nu eenmaal niet over de vluchtstrook; elke motorrijder (weggebruiker) weet dat, dus dan moet je niet janken als je een prent krijgt. Simpel. Geen discussie mogelijk.Gambit2011 schreef:Erg flauw van de mannen in blauw, had dan een waarschuwing gegeven.
Waarschijnlijk waren ze jaloers omdat ze zelf stil stonden( of omdat ze niet meer in de Porsche 911 mogen rijden)
Ik rij nooit over de vluchtstrook en heb er ook een hekel aan als mensen dat wel doen. Het is nl gevaarlijk. Uiteraard van de situatie afhankelijk, maar dat staat niet in de wet. Ik heb al een keer een auto 'opgevangen' die snoeihard over de vluchtstrook aan kwam rijden omdat ie niet even kon wachten tot het stippellijntje begon. Ik moest daar uitvoegen en deed net of ik 'm niet zag. Gelukkig hebben die Audi's goede remmen (ik zat ook in een auto overigens). Je moet het gewoon niet doen. Punt.
- Gambit2011
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 28 apr 2010, 01:00
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ede
- Locatie: Ede
Re: Juridische aspecten van tussendoor de file rijden
Daar heb je ook weer een punt, maar als je niet wordt toegelaten om de file tussen de 1e en de 2e rijstrook te volgen bij het invoegen, dan kan ik me voorstellen dat je stapvoets zo links mogelijk over de vluchtstrook rijdt.
Het is fout, maar het helpt voor de doorstroming waardoor uit eindelijk iedereen eerder op zijn/haar bestemming is.
En dit geldt niet voor de mannen in blauw die je een prent geven terwijl je de vluchtstrook bezet houdt met een motor en een Opel Vectra.
Het is fout, maar het helpt voor de doorstroming waardoor uit eindelijk iedereen eerder op zijn/haar bestemming is.
En dit geldt niet voor de mannen in blauw die je een prent geven terwijl je de vluchtstrook bezet houdt met een motor en een Opel Vectra.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Motorhistorie:
Suzuki Intruder vs 700 (1986) van 05-05-2004 t/m heden
BMW R 1100 RT (1996) van 07-08-2009 t/m 19-07-2017
Triumph Sprint ST 1050 (2010) van 19-07-2017 t/m heden
Motorhistorie:
Suzuki Intruder vs 700 (1986) van 05-05-2004 t/m heden
BMW R 1100 RT (1996) van 07-08-2009 t/m 19-07-2017
Triumph Sprint ST 1050 (2010) van 19-07-2017 t/m heden
Re: Juridische aspecten van tussendoor de file rijden
Mike Philippens schreef:Politie jaloers...verzin iets beters. Onzin natuurlijk. Als ze het van 1 toestaan, kunnen ze een ander niet bekeuren. Want als jij dat ziet, vindt je dát weer flauw. Dus ja, wat wil je nou? Nee, men moet een lijn trekken, en je mag nu eenmaal niet over de vluchtstrook; elke motorrijder (weggebruiker) weet dat, dus dan moet je niet janken als je een prent krijgt. Simpel. Geen discussie mogelijk.
[KNIP]
Gelukkig weet de politie in Nederland wel beter dan bovenstaand `granieten` wetboek-antwoord als zou men één lijn moet trekken en dat er geen discussie mogelijk zou zijn. Regelmatig passen zij hun discretionaire bevoegdheid integer en succesvol toe!
Re: Juridische aspecten van tussendoor de file rijden
Dat snap ik ook wel, maar dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat je niet moet janken als je een prent krijgt als je de wet overtreedt. We zijn geen kleine kinderen en weten hopelijk als we iets doen dat niet mag. Over de vluchtstrook is naar mijn idee overigens iets dat ik vind dat je nooit moet doen. Net als door rood rijden. De snelheid neem ik het zelf niet altijd even nauw mee. Maar dan nog: als ik gesnapt wordt en een bon krijg, ga ik niet zitten miepen. Het is niet alsof ik het per ongeluk doe ofzo...je bent hopelijk bewust met motorrijden en je veiligheid bezig.bolderbast schreef:Gelukkig weet de politie in Nederland wel beter dan bovenstaand `granieten` wetboek-antwoord als zou men één lijn moet trekken en dat er geen discussie mogelijk zou zijn. Regelmatig passen zij hun discretionaire bevoegdheid integer en succesvol toe!Mike Philippens schreef:Politie jaloers...verzin iets beters. Onzin natuurlijk. Als ze het van 1 toestaan, kunnen ze een ander niet bekeuren. Want als jij dat ziet, vindt je dát weer flauw. Dus ja, wat wil je nou? Nee, men moet een lijn trekken, en je mag nu eenmaal niet over de vluchtstrook; elke motorrijder (weggebruiker) weet dat, dus dan moet je niet janken als je een prent krijgt. Simpel. Geen discussie mogelijk.
[KNIP]
Re: Juridische aspecten van tussendoor de file rijden
He Mike, en de rest,
Wat een discussie kan zo'n opmerking toch op leveren. Maar voor de duidelijkheid; ik zit echt niet te miepen om die prent, maar je baalt er wel van. Enne strikt genomen hebben ze gelijk en dat weet je. Het mag niet, maar toch hoop je c.q. neem je het risico dat ze dit ook gedogen (de situatie liet het toe om veilig te doen), maar dat deden ze dus in dit geval niet. En dat is wat ik wilde delen op het forum.
Verder ben ik ook heel bewust met motorrijden bezig, maar wil ook ten volle van het voordeel genieten (en dus niet stilstaan tussen de auto's in de file). Met de auto doe ik het dus ook pertinent niet op de motor overigens ook niet meer 200 euri is wel enigzins een leer school :lol: :lol:
Wat een discussie kan zo'n opmerking toch op leveren. Maar voor de duidelijkheid; ik zit echt niet te miepen om die prent, maar je baalt er wel van. Enne strikt genomen hebben ze gelijk en dat weet je. Het mag niet, maar toch hoop je c.q. neem je het risico dat ze dit ook gedogen (de situatie liet het toe om veilig te doen), maar dat deden ze dus in dit geval niet. En dat is wat ik wilde delen op het forum.
Verder ben ik ook heel bewust met motorrijden bezig, maar wil ook ten volle van het voordeel genieten (en dus niet stilstaan tussen de auto's in de file). Met de auto doe ik het dus ook pertinent niet op de motor overigens ook niet meer 200 euri is wel enigzins een leer school :lol: :lol:
Re: Juridische aspecten van tussendoor de file rijden
Dat weet ik, maar anderen maakten opmerkingen in de sfeer van 'flauw' en de wet niet al te letterlijk toepassen enzo. En dat vind ik een beetje makkelijk. Ik rij ook wel eens te hard, en als ik staande wordt gehouden, zeur ik niet. Ik heb maar één keer gezeurd en dat was omdat die agent écht een BS-verhaal ophing dat ik een snelheid had van 175 (wat niet eens kon met dat Polootje dat ik toen reed), en ik vermoedde dat ie me bang probeerde te maken. Hij schrok duidelijk dat ik zo opstandig was; ik liep naar zijn motor om te kijken of ie een meetapparaat had ofzo. Alleen zijn geijkte teller zei hij. Ik heb 'm ook meerdere malen uitgelachen omdat ie een belachelijk verhaal opdiste. Ik kon niet eens zo hard hebben gereden. Ik reed wel te hard, maar niet zo hard. En volgens de fabriek kon die Polo slechts 165 en ik zat er met 2 personen in, kortom: onmogelijk. Het was nog vlak na een oprit ook, dus daar ging ik van het gas. Einde van het verhaal maakte hij een bon voor 145 dacht ik, zodat ik niet hoefde voor te komen. Ik zei dat ie steeds ongeloofwaardiger werd en dat het terugbrengen van de bon mij niet zou weerhouden van een het indienen van een klacht. Dat heb ik ook gedaan en het OM heeft de zaak terug gedraaid.sanderh schreef:Maar voor de duidelijkheid; ik zit echt niet te miepen om die prent
Ik miep alleen als ik onheus bejegend wordt door een agent en dan ga ik desnoods ook tot de hoge raad als dat nodig is.
Ik snap het commentaar ook wel, want er zijn zat agenten die behoorlijk lullig kunnen doen. Maar ik vind dat het een beetje makkelijk is om daar standaard van uit te gaan en dus maar meteen te roepen dat ze alleen maar moeilijk willen doen enzo. En dan nog: jij overtreedt de regels, dus wie is nou fout?
Re: Juridische aspecten van tussendoor de file rijden
Ik snap het commentaar ook wel, want er zijn zat agenten die behoorlijk lullig kunnen doen. Maar ik vind dat het een beetje makkelijk is om daar standaard van uit te gaan en dus maar meteen te roepen dat ze alleen maar moeilijk willen doen enzo. En dan nog: jij overtreedt de regels, dus wie is nou fout?[/quote]
Hi Mike, ik ben het gedeeltelijk met je eens, als je de wet overtreedt dan moet je rekening houden met de consequentie (een prent). Waar ik geen rekening mee hoef te houden is met een azijnpisser van een agent die mij op "wegmisbruikmer-toon" wel even gaat vertellen wat er allemaal aan mankeert en hoe slecht hij dat allemaal wel niet vindt. Zogenaamd uit didactich oogpunt, als je ergens mee op de kast krijgt is het dat wel. En dat geeft mij het "vervelende" gevoel als ik betrapt wordt op het maken van een overtreding.
Paul
Hi Mike, ik ben het gedeeltelijk met je eens, als je de wet overtreedt dan moet je rekening houden met de consequentie (een prent). Waar ik geen rekening mee hoef te houden is met een azijnpisser van een agent die mij op "wegmisbruikmer-toon" wel even gaat vertellen wat er allemaal aan mankeert en hoe slecht hij dat allemaal wel niet vindt. Zogenaamd uit didactich oogpunt, als je ergens mee op de kast krijgt is het dat wel. En dat geeft mij het "vervelende" gevoel als ik betrapt wordt op het maken van een overtreding.

Paul
- JOS WRSM
- Erelid
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Juridische aspecten van tussendoor de file rijden
Omdat ik van plan ben om lid te worden van de KNMV heb ik me even ingelezen op hun website.
Hier vond ik het artikel FILECODE.
http://www.knmv.nl/verkeer/belangenbeha ... s/filecode
Meer info over de filecode kun je vinden op http://www.motorplatform.nl
Een site opgezet door een groot aantal organisaties die allemaal iets goeds willen doen voor ons motorrijders.
Doe je voordeel er mee .
Hier vond ik het artikel FILECODE.
http://www.knmv.nl/verkeer/belangenbeha ... s/filecode
Meer info over de filecode kun je vinden op http://www.motorplatform.nl
Een site opgezet door een groot aantal organisaties die allemaal iets goeds willen doen voor ons motorrijders.
Doe je voordeel er mee .
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Re: Juridische aspecten van tussendoor de file rijden
Ben al jaren lid van de KNMV, is ietwat commercieel naar mijn smaak soms, maar ze hebben het motorhart wel op de goede plek zitten!
En omdat Dennis van der Geest ook lid is, een mede-judoka
(hele toffe peer!)
En de gratis pechservice, als geen dealeRT hebt die dat wel al aanbiedt.
En het feit dat ik als verkeersregelaar bij hun verzekering wel gedekt ben.
Maar nog belangrijker dat ze een focus en inzet hebben om de belangen van motorrijders te vertegenwoordigen.
Zo loopt de discussie van gedoogbeleid al wat langer binnen de KNMV en in overleg met de overheid en andere belangenorganisaties.
Wat ik vooral mis, is de Postbus-51 spotjes waarin het publiek geïnformeerd wordt, zoals bij onze Belgische buren, het programma "Kijk Uit!".
Het gaat schijnbaar om basale dingen, maar er zijn hele volksstammen die niet juist met de regels en afspraken bekend zijn, nadat ze de vergunning tot het besturen van een motorvoertuig hebben verkregen.
Want de basisregel is, denk ik, wie goed doet, die goed ontmoet.
En omdat Dennis van der Geest ook lid is, een mede-judoka

(hele toffe peer!)
En de gratis pechservice, als geen dealeRT hebt die dat wel al aanbiedt.
En het feit dat ik als verkeersregelaar bij hun verzekering wel gedekt ben.
Maar nog belangrijker dat ze een focus en inzet hebben om de belangen van motorrijders te vertegenwoordigen.
Zo loopt de discussie van gedoogbeleid al wat langer binnen de KNMV en in overleg met de overheid en andere belangenorganisaties.
Wat ik vooral mis, is de Postbus-51 spotjes waarin het publiek geïnformeerd wordt, zoals bij onze Belgische buren, het programma "Kijk Uit!".
Het gaat schijnbaar om basale dingen, maar er zijn hele volksstammen die niet juist met de regels en afspraken bekend zijn, nadat ze de vergunning tot het besturen van een motorvoertuig hebben verkregen.
Want de basisregel is, denk ik, wie goed doet, die goed ontmoet.
- beamer1200rt
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS 2004
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Re: Juridische aspecten van tussendoor de file rijden
Off-topic ?
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Re: Juridische aspecten van tussendoor de file rijden
Beetje wel ja, nu ik het zo terug lees, sorry! _002
Re: Juridische aspecten van tussendoor de file rijden
Hoi beemers,
Hierbij mijn excuus voor het volhouden van de gedoogvariant. Helaas heb ik het fout. Ik sprak van het weekend een verkeersspecialist en deze gaf aan dat het verbod voor inhalen op dezelfde baan uit het wetboek is geschrapt. Dit betekent dat inhalen tussen de file mag en alleen dan kan worden gestrafty als het de verkeersveiligheid voor anderen en jezelf in gevaar brengt (art 5, kapstok). Ik was ten zeerste verbaasd omdat ik dit volledig gemist heb.
Dankzij dit geweldige forum weer wat geleerd. Alleen mijn vraag wanneer breng ik iemand dan in gevaar kon niet beantwoord worden, dat licht aan de omstandigheden. Dus als een politieagent een slechte dag heeft, of zijn quota nog niet heeft gehaald ben ik de sjaak vroeg ik?
Het antwoord was een vage glimlach

Hierbij mijn excuus voor het volhouden van de gedoogvariant. Helaas heb ik het fout. Ik sprak van het weekend een verkeersspecialist en deze gaf aan dat het verbod voor inhalen op dezelfde baan uit het wetboek is geschrapt. Dit betekent dat inhalen tussen de file mag en alleen dan kan worden gestrafty als het de verkeersveiligheid voor anderen en jezelf in gevaar brengt (art 5, kapstok). Ik was ten zeerste verbaasd omdat ik dit volledig gemist heb.
Dankzij dit geweldige forum weer wat geleerd. Alleen mijn vraag wanneer breng ik iemand dan in gevaar kon niet beantwoord worden, dat licht aan de omstandigheden. Dus als een politieagent een slechte dag heeft, of zijn quota nog niet heeft gehaald ben ik de sjaak vroeg ik?
Het antwoord was een vage glimlach






- Wildripper
- Berichten: 487
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 14:36
- Type: R1200RT
- Land: Tsss echt niet
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Locatie: Hoorn
Re: Juridische aspecten van tussendoor de file rijden
Wannneer je er dus tussendoor knalt bv, of dat je op je strepen gaat staan dat je er langs wil.Opahak schreef:Hoi beemers,
Hierbij mijn excuus voor het volhouden van de gedoogvariant. Helaas heb ik het fout. Ik sprak van het weekend een verkeersspecialist en deze gaf aan dat het verbod voor inhalen op dezelfde baan uit het wetboek is geschrapt. Dit betekent dat inhalen tussen de file mag en alleen dan kan worden gestrafty als het de verkeersveiligheid voor anderen en jezelf in gevaar brengt (art 5, kapstok). Ik was ten zeerste verbaasd omdat ik dit volledig gemist heb.
Dankzij dit geweldige forum weer wat geleerd. Alleen mijn vraag wanneer breng ik iemand dan in gevaar kon niet beantwoord worden, dat licht aan de omstandigheden. Dus als een politieagent een slechte dag heeft, of zijn quota nog niet heeft gehaald ben ik de sjaak vroeg ik?
Het antwoord was een vage glimlach![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

Zümo XT
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: Juridische aspecten van tussendoor de file rijden
Houdt je aan de opgestelde aanbevelingen en je brengt nooit iemand in gevaar!Opahak schreef:Alleen mijn vraag wanneer breng ik iemand dan in gevaar kon niet beantwoord worden, dat licht aan de omstandigheden.
Samenspel in de file
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht Re: File-rijden
door Inspector Gadget » » in RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving - 25 Reacties
- 7052 Weergaves
-
Laatste bericht door RhanRT
-
-
- 2 Reacties
- 1735 Weergaves
-
Laatste bericht door Hazeldonk
-
- 0 Reacties
- 7776 Weergaves
-
Laatste bericht door JOS WRSM
-
- 20 Reacties
- 6882 Weergaves
-
Laatste bericht door JOS WRSM
-
- 12 Reacties
- 4924 Weergaves
-
Laatste bericht door MofkaP