Motorrijders vrezen pk-limiet
Geplaatst: 03 apr 2010, 01:11
Bron: Telegrof - 2 april 2010
BRUSSEL - Motorrijders vrezen dat Europa een limiet van 100 pk gaat stellen aan motoren. Ze hebben opgevangen dat de Europese Commissie op die manier denkt het aantal ongelukken te verminderen.
Een redelijk aantal motoren heeft nu een vermogen dat meer is dan 100 pk. „Een limiet is absolute onzin”, foetert voorzitter Nico Perk van de Motorrijders Actie Groep (MAG) vrijdag. „Er is geen enkel verband tussen het motorvermogen en ongelukken. Het gaat niet om de motor, maar om de discipline van de motorrijder.”
In Duitsland verkoopt het bedrijfsleven vrijwillig geen motoren van meer dan 98 pk. „Maar volgens de cijfers zijn daar niet minder ongelukken dan in andere landen”, werpt Perk tegen, gesteund door de Federatie van Europese Motorrijders Associaties FEMA.
Harry Apperloo van het Landelijk Overleg Orgaan Toerklubs (LOOT), waarbij 190 motorclubs zijn aangesloten, zegt de pk-limiet niet te vrezen, maar denkt net als Nico Perk dat zo'n maatregel niet veel zin heeft. Volgens Apperloo zal maar een kleine fractie van de motorrijders te maken krijgen met del limiet. "Deze geruchten gaan al een half jaar."
Plan schiet door
Europarlementslid Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) bevestigt dat er achter de schermen wordt gewerkt aan een motorlimiet. Ze is het er niet mee eens. „Dit plan schiet door. Het is niet nodig zo'n limiet te stellen voor de veiligheid.”
De motorrijders vinden dat Europa beter andere technische aanpassingen kan doen voor meer veiligheid. Zo dringen ze al tijden aan op een beter type vangrails. De scherpe randen van de huidige types hebben al heel wat armen en benen van gevallen motorrijders geamputeerd. Half juni is daarover een Europese vergadering in Praag.
Nederlandse motorrijders verzetten zich al langer tegen ideeën van politici en motorfabrikanten voor een APK op motoren. Nederland is nog een van de weinige landen waar die keuringsplicht niet geldt. „Wij vinden dat de APK ook in andere landen moet worden afgeschaft. De fabrikanten moeten maar motoren maken die probleemloos 50.000 kilometer meegaan. Dat helpt meer”, aldus voorman Nico Perk van de Motorrijders Actie Groep, die in het pleidooi voor een APK vooral geldgewin ziet voor de fabrikanten en garages.
Apperloo van LOOT zal een verplichte APK niet actief bepleiten, maar zich er ook niet tegen verzetten.
BRUSSEL - Motorrijders vrezen dat Europa een limiet van 100 pk gaat stellen aan motoren. Ze hebben opgevangen dat de Europese Commissie op die manier denkt het aantal ongelukken te verminderen.
Een redelijk aantal motoren heeft nu een vermogen dat meer is dan 100 pk. „Een limiet is absolute onzin”, foetert voorzitter Nico Perk van de Motorrijders Actie Groep (MAG) vrijdag. „Er is geen enkel verband tussen het motorvermogen en ongelukken. Het gaat niet om de motor, maar om de discipline van de motorrijder.”
In Duitsland verkoopt het bedrijfsleven vrijwillig geen motoren van meer dan 98 pk. „Maar volgens de cijfers zijn daar niet minder ongelukken dan in andere landen”, werpt Perk tegen, gesteund door de Federatie van Europese Motorrijders Associaties FEMA.
Harry Apperloo van het Landelijk Overleg Orgaan Toerklubs (LOOT), waarbij 190 motorclubs zijn aangesloten, zegt de pk-limiet niet te vrezen, maar denkt net als Nico Perk dat zo'n maatregel niet veel zin heeft. Volgens Apperloo zal maar een kleine fractie van de motorrijders te maken krijgen met del limiet. "Deze geruchten gaan al een half jaar."
Plan schiet door
Europarlementslid Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) bevestigt dat er achter de schermen wordt gewerkt aan een motorlimiet. Ze is het er niet mee eens. „Dit plan schiet door. Het is niet nodig zo'n limiet te stellen voor de veiligheid.”
De motorrijders vinden dat Europa beter andere technische aanpassingen kan doen voor meer veiligheid. Zo dringen ze al tijden aan op een beter type vangrails. De scherpe randen van de huidige types hebben al heel wat armen en benen van gevallen motorrijders geamputeerd. Half juni is daarover een Europese vergadering in Praag.
Nederlandse motorrijders verzetten zich al langer tegen ideeën van politici en motorfabrikanten voor een APK op motoren. Nederland is nog een van de weinige landen waar die keuringsplicht niet geldt. „Wij vinden dat de APK ook in andere landen moet worden afgeschaft. De fabrikanten moeten maar motoren maken die probleemloos 50.000 kilometer meegaan. Dat helpt meer”, aldus voorman Nico Perk van de Motorrijders Actie Groep, die in het pleidooi voor een APK vooral geldgewin ziet voor de fabrikanten en garages.
Apperloo van LOOT zal een verplichte APK niet actief bepleiten, maar zich er ook niet tegen verzetten.