Pagina 1 van 1

Neutraal moeilijk te vinden R1250RT 2021

Geplaatst: 06 dec 2025, 15:39
door Polke
Hoi Allemaal,

Na veel gedoe zou mij "nieuwe" R1250RT binnenkort ook op kenteken 100kW moeten hebben.
Toen de motor daarvoor bij de garage was gelijk ook gevraagd naar een ander fenomeen.

Bij de proefrit schakelde de motor soepel. Veel beter dan mijn oude RT uit 2005 met 85.000km
Als ik nu, 1500km verder, naar de vrij wil schakelen is die vaak erg lastig te vinden. Ik merk geen slip op de koppeling.
Die het al wel 73.000km heeft gedraaid.
Als ik het koppelinghandel op de stand het verste van het stuur instel lijkt het makkelijker te zijn.
De leenmotor die ik mee kreeg (fijne service trouwens) had hier geen last van. Dat was een R1200RT P LC met ca 100.000km. Die legde ik zo in de vrij.

Dus ik vroeg hun mening. Ze maakten een proefrit en vonden niets vreemds. De verklaring was dat de bak nog niet zo goed was ingelopen. :$ veel minder goed dan die leenfiets, door de lagere km stand

Ik kan daar niet bij, 73.000 en nog niet goed ingelopen....
Dus ik vroeg of het mogelijk aan een (bijna) versleten koppeling kan liggen, ik lees immers dat deze 80k tot 120k haalt. Temeer omdat als je het handel verder in kunt trekken het beter lijkt te gaan.

Dat werd eigenlijk als niet mogelijk gehouden, die standen waren zeker voor de RT hoger. Bij de GS was dit misscien wel eens mogelijk, maar ook daar was 80.000km extreem laag. Omdat ze verder ook geen enkele slip ervoeren was die oorzaak vrijwel uitgesloten.

Wie van jullie heeft hier verstand van en kan mij verklaren wat de oorzaak zou kunnen zijn???

Ik ben benieuwd......?

Re: Neutraal moeilijk te vinden R1250RT 2021

Geplaatst: 06 dec 2025, 18:58
door motorman_marc
Op mijn motor had ik ook een keer dat ik slecht naar neutraal kon.
Ik weet niet hoe oud je olie is of welke er in zit maar misschien heb je aan het volgende wat:

De dealer adviseerde een nieuwe koppeling bij mijn motor aangezien de motor er al 101000 km op had staan.
Ik liet dus alleen de beurt uitvoeren aangezien ik de koppeling even in twijfel trok, ik rij immers heel veel snelweg.
De motor had dus nieuwe olie gekregen en de versnellingsbak reed weer als vanouds.
Nu val mij op dat als ik een 10 a 12.000 km gereden heb de bak wat minder gaat schakelen en na nieuwe olie het weer top is.

Re: Neutraal moeilijk te vinden R1250RT 2021

Geplaatst: 06 dec 2025, 19:26
door Polke
Is dat ook bij een 1250?
En welke olie gebruik je.

Als het goed is, is de olie vervangen bij het klaar maken voor verkoop. Dus het kan best zijn dat dit een belangrijke bijdrage geeft aan het probleem.

Re: Neutraal moeilijk te vinden R1250RT 2021

Geplaatst: 06 dec 2025, 19:52
door motorman_marc
Het is dan wel een GS maar wel een 2020 1250.
Ik heb een keer een Castrol gebruikt en vond de motor minder schakelen, daarna is er af wisselend de BMW olie in gegaan met de beurten en als ik de beurten zelf gaf ( en de laatste beurt bij Biqer) is er Motorex in gegaan.

Re: Neutraal moeilijk te vinden R1250RT 2021

Geplaatst: 06 dec 2025, 20:24
door Polke
Dank je, dat kunnen we iig proberen.
GS of RT maakt op dit punt volgens mij geen verschil.

Ik zou ook graag de mening van deskundigen hebben over het antwoord van de garage, dus als iemand er iets op kan zeggen.....

Re: Neutraal moeilijk te vinden R1250RT 2021

Geplaatst: 06 dec 2025, 20:33
door Paniekje
Boxer-oil from Switserland 😃👍, beste resultaat.

Het verschil tussen een RT en een GS is dat de GS bij vrlen vaak niet in neutraal staat (om als soort van handrem te fungeren op oneffenheden en hellingshoeken).
“Forget about neutral” is een bekende uitspraak.

Re: Neutraal moeilijk te vinden R1250RT 2021

Geplaatst: 07 dec 2025, 11:59
door ®win
Al sinds ik K1200LT ging rijden (ergens vorige eeuw), die bij minste of geringste afschot naar voren over de jiffy heen wilde rollen, zet ik de motor altijd in 1e versnelling weg. Gewoon om teleurstellingen te voorkomen. De N-stand gebruik ik zelden.

Zit er wel de voorgeschreven viscositeit in de motor?

Re: Neutraal moeilijk te vinden R1250RT 2021

Geplaatst: 07 dec 2025, 14:55
door Polke
®win schreef: 07 dec 2025, 11:59 Zit er wel de voorgeschreven viscositeit in de motor?
Dat weet ik niet, want dat is bij de afleverbeurt gedaan, maar ik ben aan dat een BMW specialist dat wel juist heeft gekozen.

Zojuist een langere tour gemaakt.
In het begin gaat het redelijk makkelijk naar neutraal. Als ik de handel strak tegen het stuur aan trek, gaat het beter.
Na ruim 70km werd het schakelen in het algemeen minder, hij klakt meer, neutraal is erg lastig te vinden en schakelen zonder koppeling gaat zwaar en soms bijna niet. Dan probeerde ik 'm in de 5 te duwen, maar dan schoot hij terug in de 4.
Ik denk dat er twee oplossing richtingen zijn. Inderdaad andere olie. Ik heb op verschillende plekken gelezen over een asje dat je kunt afstellen, volgens mij de stift die in de koppeling handel cilinder gaat. 1/4 tot een 1/2 slag kon je die geven, waardoor de koppeling beter vrij komt. Alleen weet ik nog niet wat dat precies is, c.q. hoe ik dat kan doen....

Re: Neutraal moeilijk te vinden R1250RT 2021

Geplaatst: 07 dec 2025, 17:06
door Paniekje
Hoe staat je koppelingsvloeistof erbij ?

Re: Neutraal moeilijk te vinden R1250RT 2021

Geplaatst: 07 dec 2025, 20:02
door Lupo R
Zou ontluchten kunnen helpen?

Re: Neutraal moeilijk te vinden R1250RT 2021

Geplaatst: 07 dec 2025, 20:37
door motorman_marc
Polke schreef: 07 dec 2025, 14:55 Ik heb op verschillende plekken gelezen over een asje dat je kunt afstellen, volgens mij de stift die in de koppeling handel cilinder gaat. 1/4 tot een 1/2 slag kon je die geven, waardoor de koppeling beter vrij komt. Alleen weet ik nog niet wat dat precies is, c.q. hoe ik dat kan doen....
Ik denk dat dat niet nodig is om te verstellen.
Het gedeelte van gekoppeld zijn, frictie-zone en ontkoppeld zijn is heel kort op elkaar.
Vaak heb je nog een groot stuk tot aan de hendel waar je in het ontkoppelde gedeelte zit.

Ik heb het asje wel versteld maar alleen maar om de "frictie-zone" meer naar de hendel te krijgen.