Pagina 1 van 1

Uitlaatsysteem terugbouwen naar origineel - wat en hoe met lambda sensoren

Geplaatst: 30 sep 2025, 13:17
door Repelsteeltje
Hallo forumleden,

Ik zit met een puzzeltje en hoop dat jullie mee willen denken.

Mijn R1200RT uit 2010 (DOHC) heeft een stevig gemodificeerd uitlaatsysteem. De voorbochten zijn niet origineel, er zit geen katalysator in, geen lambda sensoren, geen vlinderklep en het eindigt met een Laser sportuitlaat. Kortom, niets is origineel qua uitlaat. Dit alles uitgevoerd door een vorige eigenaar, dus geen idee wat er precies gedaan is.
Qua geluid is het overigens allemaal redelijk beschaafd, behalve een plof bij terugschakelen van 3 naar 2. Verder staat de motor erg rijk, de uitlaatgassen ruiken naar benzine (wat dan ook de plof verklaard).

Graag wil ik alles terug ombouwen naar origineel. Het ‘ijzerwerk’ zal wel lukken, maar ik zit een beetje met de lambda sensoren en verdere electronica.

Op de originele connectors zit een klein rechthoekig doosje met daarop een labeltje F27LMDE12. Als ik daarop google dan kom ik uit op ‘O2 eliminatie voor een R1200’. Die zullen dus wel bedoeld zijn om de motronic te foppen dat er geen lambda sensoren aanwezig zijn.
Wat ik me afvraag is of ik die er gewoon uit kan halen en lambda sensoren terug aansluiten en dan heb ik weer een origineel werkend systeem, of dat er op een andere plek ook nog wat gewijzigd zal zijn qua fuel mapping of wat dan ook. De gasklephuizen in de inlaat lijken me origineel.
Als iemand suggesties heeft wat waar te checken, of iemand die met me mee kan kijken, dan graag.
Sowieso wil ik nadat ik de ombouw gedaan heb, de motor wel laten afstellen bij een BMW dealer (of andere specialist).

Tips en adviezen zijn welkom.

Groet,
Johan

Re: Uitlaatsysteem terugbouwen naar origineel - wat en hoe met lambda sensoren

Geplaatst: 30 sep 2025, 19:35
door Henk7777
Gewoon kastje weg, lambda sensors terugbouwen en aansluiten, dan moet het gewoon werken..


Henk7777

Re: Uitlaatsysteem terugbouwen naar origineel - wat en hoe met lambda sensoren

Geplaatst: 01 okt 2025, 11:22
door Repelsteeltje
Dank je. Ik ga het proberen. Zal nog wel posten hoe het afgelopen is, maar kan even duren. winterprojectje.

Johan

Re: Uitlaatsysteem terugbouwen naar origineel - wat en hoe met lambda sensoren

Geplaatst: 01 nov 2025, 10:22
door Repelsteeltje
Afgelopen tijd wat spulletjes verzameld via e-bay plus nieuwe pakkingen en van de week dan toch maar eens de boel uitgewisseld. Een goede 2 uur later zaten er weer originele voorbochten met lambda sensoren, een werkende vlinderklep en een origineel einddemper op.
Testritje gemaakt en ik vind de motor lekkerder rijden. Ik merk niet echt dat ik minder vermogen heb, maar vind hem wel wat rustiger. Stank van benzine is ook weg en ploffen in de uitlaat bij terugschakelen een heel stuk minder.
Geslaagde operatie.

Re: Uitlaatsysteem terugbouwen naar origineel - wat en hoe met lambda sensoren

Geplaatst: 10 nov 2025, 11:19
door maRTinP
Binnenkort ga ik ook het uitlaatsysteem vervangen. Niet om terug te bouwen naar origineel, maar i.v.m. een scheur in de uitlaat vlak bij de uitlaatklep, en loszittend binnenwerk in de demper.

Hoe heb je de bochten losgekregen van de cilinders? Alleen kruipolie gebruikt of ook heet gestookt?

Re: Uitlaatsysteem terugbouwen naar origineel - wat en hoe met lambda sensoren

Geplaatst: 10 nov 2025, 12:07
door Repelsteeltje
Geen van beide, ik kon ze zonder enige moeite losdraaien.

Ik zag hier wel wat tegenop. Op mijn K100 ook een keer het uitlaatmanifold moeten loshalen, maar daar brak dus een tapeind omdat alles compleet vast zat. Dus ik had me mentaal al voorbereid op kruipolie en evt heetstoken, maar was dus niet nodig.

Re: Uitlaatsysteem terugbouwen naar origineel - wat en hoe met lambda sensoren

Geplaatst: 11 nov 2025, 15:15
door maRTinP
Die bochten waren er natuurlijk al een keer af geweest... Dat zal wel schelen!

Re: Uitlaatsysteem terugbouwen naar origineel - wat en hoe met lambda sensoren

Geplaatst: 12 nov 2025, 11:50
door Repelsteeltje
Dat kan zeker schelen. Wat denk ik ook helpt, is dat er een soort van dopmoeren op de tapeinden zit waardoor het een min of meer gesloten geheel wordt en vuil of corrosie weinig kans heeft.