Uitlaatsysteem terugbouwen naar origineel - wat en hoe met lambda sensoren
Geplaatst: 30 sep 2025, 15:17
Hallo forumleden,
Ik zit met een puzzeltje en hoop dat jullie mee willen denken.
Mijn R1200RT uit 2010 (DOHC) heeft een stevig gemodificeerd uitlaatsysteem. De voorbochten zijn niet origineel, er zit geen katalysator in, geen lambda sensoren, geen vlinderklep en het eindigt met een Laser sportuitlaat. Kortom, niets is origineel qua uitlaat. Dit alles uitgevoerd door een vorige eigenaar, dus geen idee wat er precies gedaan is.
Qua geluid is het overigens allemaal redelijk beschaafd, behalve een plof bij terugschakelen van 3 naar 2. Verder staat de motor erg rijk, de uitlaatgassen ruiken naar benzine (wat dan ook de plof verklaard).
Graag wil ik alles terug ombouwen naar origineel. Het ‘ijzerwerk’ zal wel lukken, maar ik zit een beetje met de lambda sensoren en verdere electronica.
Op de originele connectors zit een klein rechthoekig doosje met daarop een labeltje F27LMDE12. Als ik daarop google dan kom ik uit op ‘O2 eliminatie voor een R1200’. Die zullen dus wel bedoeld zijn om de motronic te foppen dat er geen lambda sensoren aanwezig zijn.
Wat ik me afvraag is of ik die er gewoon uit kan halen en lambda sensoren terug aansluiten en dan heb ik weer een origineel werkend systeem, of dat er op een andere plek ook nog wat gewijzigd zal zijn qua fuel mapping of wat dan ook. De gasklephuizen in de inlaat lijken me origineel.
Als iemand suggesties heeft wat waar te checken, of iemand die met me mee kan kijken, dan graag.
Sowieso wil ik nadat ik de ombouw gedaan heb, de motor wel laten afstellen bij een BMW dealer (of andere specialist).
Tips en adviezen zijn welkom.
Groet,
Johan
Ik zit met een puzzeltje en hoop dat jullie mee willen denken.
Mijn R1200RT uit 2010 (DOHC) heeft een stevig gemodificeerd uitlaatsysteem. De voorbochten zijn niet origineel, er zit geen katalysator in, geen lambda sensoren, geen vlinderklep en het eindigt met een Laser sportuitlaat. Kortom, niets is origineel qua uitlaat. Dit alles uitgevoerd door een vorige eigenaar, dus geen idee wat er precies gedaan is.
Qua geluid is het overigens allemaal redelijk beschaafd, behalve een plof bij terugschakelen van 3 naar 2. Verder staat de motor erg rijk, de uitlaatgassen ruiken naar benzine (wat dan ook de plof verklaard).
Graag wil ik alles terug ombouwen naar origineel. Het ‘ijzerwerk’ zal wel lukken, maar ik zit een beetje met de lambda sensoren en verdere electronica.
Op de originele connectors zit een klein rechthoekig doosje met daarop een labeltje F27LMDE12. Als ik daarop google dan kom ik uit op ‘O2 eliminatie voor een R1200’. Die zullen dus wel bedoeld zijn om de motronic te foppen dat er geen lambda sensoren aanwezig zijn.
Wat ik me afvraag is of ik die er gewoon uit kan halen en lambda sensoren terug aansluiten en dan heb ik weer een origineel werkend systeem, of dat er op een andere plek ook nog wat gewijzigd zal zijn qua fuel mapping of wat dan ook. De gasklephuizen in de inlaat lijken me origineel.
Als iemand suggesties heeft wat waar te checken, of iemand die met me mee kan kijken, dan graag.
Sowieso wil ik nadat ik de ombouw gedaan heb, de motor wel laten afstellen bij een BMW dealer (of andere specialist).
Tips en adviezen zijn welkom.
Groet,
Johan